Die bunkeropdracht maakt Lancelot onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk als mol. Als we die opdracht negeren, zou Lancelot waarschijnlijk bij mij bovenaan staan (nu kom ik toch op Commy uit, ondanks een gebrek aan echte molacties, zeker in de laatste afleveringen).
Als Lancelot de mol is, ging er iets fout in de bunker. Hij kiest er dan voor bij Lieselot te blijven (op zich begrijpelijk als mol - daar ligt ook invloed op geld), maar het lukt hem niet om op een geloofwaardige manier de pasvraag te pakken (of Lieselot de pasvraag te laten pakken). Ik kan me wel verklaringen voorstellen (onduidelijkheid over regels, durfde plots niet meer). Het deed me een beetje denken aan
Patrick (NL seizoen 11) denken die geld binnenhaalt en dan aan Art voorstelt het te verduisteren en als Art hem aanmoedigt om dat te doen zolang hij daarvoor verantwoordelijkheid neemt, hij toch niet meer durft
. Dat kan voorkomen, maar dat zou gewoon slecht gespeeld zijn. Dan liever
Lennart, die gewoon hard voor zichzelf kiest en zonder angst de pot flink leegtrekt als mol
.
Natuurlijk, de pasvragen kiezen was een risico voor de mol, maar het is toch 'de Mol' en je moet je taak als saboteur uitvoeren. Uiteindelijk is het onvermijdelijk dat je verdenkingen op je gaat krijgen. Desnoods doet de mol een paar opdrachten daarna gewoon goed mee zonder of met maar milde sabotage om wat vertrouwen terug te krijgen. Een andere verklaring is inderdaad dat de mol erg klemgezet was, maar daar lijkt niet echt sprake van (ik zie weinig indicatie dat Lancelot erg verdacht was of is voor de groep) en zelfs dan nog denk ik: deze kans moet je als mol niet laten liggen, zelfs al ben je al erg verdacht.