Er is altijd een wel ideaal scenario bij een opdracht. Spijtig genoeg draait het niet altijd zo uit.
Ik geloof dus niet dat de mol desnoods de sleutel moest vinden om Lieselot te bevrijden, Lieselot bleef ook gewoon in het spel als hij niet werd gevonden. We wisten al dat de sleutel in de klok zat, we konden ook de tip zien die in de caravan hing.
Lieselot zou informatie missen en haar test blind moeten doen als ze niet werd bevrijd. Ik zie echt niet welk voordeel er is als ze wel bevrijd werd, niet voor de kijker, niet voor de makers.
Ik herinner mij een opdracht in S6 waar het toch niet echt liep zoals aanvankelijk de bedoeling was. Er werd jacht gemaakt op een kandidaat. Achteraf zei Gilles dat er nog veel meer was, maar een paar kandidaten beslisten om hun prooi vroegtijdig af te schieten. Het eindigde met de profetische, alom bekende woorden van de mol: "Is Joke dood? Waarom is Joke dood?".
Het gaat niet altijd zoals de bedenkers van de opdrachten het willen of wat de beste uitkomst is.
In dit geval heeft iemand de sleutel gevonden, dat kan de mol zijn, als de oplossing al zo dichtbij is nog even de held spelen, voor Lieselot dan toch.