Even wat gedachten op een rijtje zetten:
Zou de mol als een malle op de knop drukken? Of wil de mol naar kamer 101?
Ik denk eigenlijk niet dat de mol zelf veel gaat drukken. De mol benadeelt zo een kandidaat, door de kans op een vrijstelling weg te nemen. Ik denk dus dat de mol in een van de kamers zat waar niet al te veel gedrukt is. Of als de mol toch in de kamer zat waar veel gedrukt is, dan zal de mol het drukken vooral aan de kandidaat laten.
Nog een reden voor de mol om op de kamer 101 te willen: je wilt als mol in elk geval niet met 5000 eur de kamer uit. Dus de discussie in de richting gaat van 1 vrijstelling voor de ander, dan heb je als mol nog een kans om de schade te beperken en zelf de tweede vrijstelling ongezien mee te nemen.
Met wie zou de mol dan op een kamer willen?
Aangenomen dat de mol een grote kans maakt in kamer 101 te belanden, wil de mol daar het liefst op 0 eur uitkomen. Twee vrijstellingen dus. Dat lijkt mij het best te bereiken met iemand die je volledig vertrouwt. In elk geval met iemand die niet zeker van zijn/haar zaak is en graag de vrijstelling wil hebben.
Dan kun je samen afspreken voor een vrijstelling te gaan, en misschien het feit dat je daarmee geld laat liggen verzwijgen naar de rest van groep? Ik vraag me alleen af of dat sneaky zou kunnen. In WIDM zou dat zeker kunnen, maar in De Mol wordt doorgaans iets transparanter gespeeld. In dit geval zien we Toos en Lieselot zelf bij het ontbijt vertellen hoe de nacht is verlopen, dus het is in elk geval niet Gilles die daar meteen openheid van zaken kwam geven. Uitzonderlijk voor De Mol!
Wie is er hier dan verdacht, op basis van de gedachten hierboven?
- De mol zat waarschijnlijk in een van de kamers die niet vaak gedrukt hebben: Lieselot + Toos; Leïla + Ruben verdacht.
- De mol wil graag met iemand op een kaer die de vrijstelling gaat pakken. De mol zat niet bij Lieselot, want zij heeft gezegd dat ze geen vrijstelling meer gaat pakken. (En doet ze ook niet) > Toos is niet de mol. En ook Lieselot heb ik nu echt al drie keer afgestreept als mol.
Dus dan vind ik het koppel Leïla en Ruben het meest verdacht in deze opdracht.
Klopt het dan dat Leila en Ruben elkaar vertrouwen en niet verdenken? En is een van de twee extra geneigd voor troeven te gaan? Daar heb ik nog niet echt bewijs voor kunnen vinden...
Edit: De kamerindeling is door de kandidaten zelf gemaakt.
Dus dat is ook een heel interessant moment. Wie is daar het meest sturend?