Kijk naar het dagboek, de mol voelt zich verraden door het groepsgevoel. Stel je wilt als mol het imago ophouden ik ga niet meer voor vrijstellingen en je wilt daarmee eigenlijk je medespelers de kans geven dat wel te doen maar die doen het 2 keer juist helemaal niet .
Het is niet Lieselot alleen die die 5000 euro binnenbrengt , het is Lancelot die ook kiest om geen pasvraag te pakken .
Als mol kun je pas mollen als je niet buiten de groep valt met je acties. Zodra er iemand kiest voor eigen belang doorbreek je dat groepsgevoel en wordt die persoon in feite je bliksemafleider .helaas gebeurt dat niet en zou het een uitleg kunnen zijn voor het dagboek
Geweldige lieve, integere groep! Daarmee zie je dat je als mol kansloos bent als alles om vrijstellingen en pasvragen draait. Je zou als groep dit kunnen afspreken: wij gaan verder ook NIET voor pasvragen en vrijstellingen, zodat er een heel hoge pot ontstaat, en de buit gaan we onderling verdelen.
Daarmee blijft iedereen gemotiveerd om vol te houden. Of je zegt: de eerste 10.000 is voor de winnaar en de rest wordt onderling verdeeld. Het wordt daarmee ook super gemakkelijk om de mol te vinden voor iedereen.
Dan zal het meteen over zijn bij de bedenkers om met vrijstellingen en pasvragen te strooien.
Wat betreft risico nemen bij de test, het leek erop dat Comfort heel stoer begon met ‘ik ga helemaal op 1 persoon en als ik rood krijg weet ik dat ik die kan schrappen’ maar in de auto zich realiseerde dat ze nog steeds laatste kon worden. Ik denk dat door op de vraag ‘ wie is de mol?’ die elke keer terugkomt, je je kans op overleven al behoorlijk kan laten toenemen. Ook de vraag: ‘ is de mol een man of een vrouw’ komt elke keer terug dacht ik. Stel ze zat op Leila. Als ze vervolgens een man als mol kiest, zit ze al behoorlijk veilig. Misschien mag je juist díe vragen niet opnieuw beantwoorden maar dat zou heel flauw zijn. Maar dan nog kun je de antwoorden invullen op het andere geslacht.
Stel je doet dat niet, en je blijft invullen op iemand van hetzelfde geslacht, dan nog is de kans groot dat je doorgaat omdat het vaak maar om weinig puntenverschil gaat met een ander.