Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd  (gelezen 12483 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #120 Gepost op: 13-04-2023, 01:17:34 »
Stel je voor dat Comfort alleen 'Waar speelde de mol vandaag? (Zoo/Bingo)' en 'Hoe heet de mol?' had mogen veranderen. Ze wisselt van 'Bingo' naar 'Zoo' en vult ook iemand van de zoo in als mol. Als ze dan ineens een groen scherm krijgt, weet ze 100% zeker dat ze de hele bingogroep kan afstrepen :o Hetzelfde natuurlijk omgekeerd.
Dat is inderdaad wel leuk, maar de kans dat dit gebeurt is niet heel groot. Want hiervoor mag de één na slechtste maar 1 vraag meer goed hebben gehad. Maar zelfs dan hoeft het nog niet te werken (zie laatste alinea).

Dan is het mogelijk dat de je met de switch van Bingo naar Zoo een goed antwoord verandert in een fout antwoord als de Mol in de Bingo groep zat. Dan kun je nooit een groen scherm krijgen, want je score gaat 2 punten omlaag. Die kans is volgens mij best groot. Want stel A, B en C zitten in de Bingo groep en D, E en F in de Zoo groep. Zelf zat je in de Zoo groep (was het geval voor Comfort o.a.). Je heb getunneld op A. A is niet de Mol, maar B, C, D, E en F kunnen het alle 5 zijn. De kans dat B of C de mol is, is dan 40 % en dan werkt het dus niet.

Dit alles roept trouwens weer een vraag op. Wat zou er gebeuren als je jouw score verbetert en gelijk wordt aan de één na laatste score. Welke tijd geldt dan? Die 6 vragen (in dit geval) zul je vast sneller hebben ingevuld dan degene met de één na laagste score. Maar dat is geen eerlijke vergelijking. Neem je als tijd de tijd van beide kandidaten bij de eerste test, wat redelijk lijkt, dan zou het dus tegen je werken als je over die eerste test met opzet lang hebt gedaan om ervoor te zorgen dat jij het rode scherm kreeg bij gelijke stand.
« Laatst bewerkt op: 13-04-2023, 01:22:02 door MartinJ »

Offline 22mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #121 Gepost op: 13-04-2023, 04:21:22 »
Stel comfort is de mol niet.

A) je mag aantal antwoorden veranderen.

B) je weet niet zeker welke je goed of fout hebt

C) je krijgt bij de tweede kans een groen scherm.

Wat zegt dat?

Wij weten dat leila all in is gegaan. Dus 1 of 2 of wellicht meer antwoorden goed had een groen scherm op kunnen leveren. Maar comfort weet niet hoe of wat.

Zij zal iets zekerder zijn, maar de tegen kandidaten netzo

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #122 Gepost op: 13-04-2023, 08:18:31 »
Bart wist na de vuurwerkeliminatie ook zeker dat Alina de Mol was (werd beweerd) dus het kan inderdaad een gigantisch voordeel zijn zo'n herkansing.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #123 Gepost op: 13-04-2023, 11:25:02 »
Ik ben blij dat je die vergelijking maakt. Ik heb lange tijd mijn hoofd gebroken over de vraag of het bij de vuurpijlen moeilijker of makkelijker zou zijn om rood in groen te veranderen. Bij de vuurpijlen moesten alle kandidaten de laatste 5 vragen van de test invullen en daarna werd dan de definitieve uitslag berekend.
Ik heb het idee dat het toen makkelijker moest zijn geweest en dan laat ik de kandidaat in de DeLorean voor de vergelijking ook de laatste 5 vragen opnieuw invullen. Waarom? Omdat iedereen die 5 vragen toen moest maken. Nu alleen die ene kandidaat, die hierbij een antwoord dat toevallig goed was zou kunnen veranderen in een fout antwoord. Bij Bart bleven alle goede antwoorden goed, ook waar hij die vraag had ingevuld op de verkeerde mol.
Bij die 5 extra vragen had Bart een duidelijk voordeel boven de andere kandidaten omdat hij waarschijnlijk 2 kandidaten kon afstrepen, ervan uitgaande dat hij nog spreidde. Bovendien waren het toen maar 5 kandidaten als mijn geheugen mij niet in de steek laat. Dat verschil is vrij groot want Bart had dus maar 4 kandidaten waaronder de Mol kon zitten en nu waren dit er 6. Een kandidaat die nu all-in ging kon maar één kandidaat afstrepen en hield nog 5 kandidaten over die de Mol zouden kunnen zijn. Dus zeg maar 20% kans dat je de goede hebt, terwijl Bart 50% kans had dat hij de goede mol had.
Waar het mij om gaat is dat het feit dat het destijds lukte om rood in groen te veranderen, het bepaald niet vanzelfsprekend is dat het nu weer zou lukken.
« Laatst bewerkt op: 13-04-2023, 11:36:49 door MartinJ »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #124 Gepost op: 13-04-2023, 12:04:46 »
Bart had alles ingezet op Christian en niet gespreid. Hij was erg verbaasd dat hij het rode scherm kreeg. Hij had dan de knop omgedraaid en de 5 resterende vragen op Alina ingezet. Toen hij groen kreeg wist hij zeker dat Alina de mol was. Moest hij de resterende vragen op een andere verkeerde mol hebben ingezet was hij alsnog afgevallen.

Bij Comfort is het enigszins anders, zij heeft 6 antwoorden kunnen veranderen en daar zitten enkele tussen die maar twee mogelijke antwoorden hadden waardoor foute antwoorden juist worden. Zij weet nu zeker wie de mol niet is (zij had ook alles op één kandidaat ingezet) maar weet wellicht nog niet wie het wel is.
« Laatst bewerkt op: 13-04-2023, 12:12:29 door Luc »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #125 Gepost op: 13-04-2023, 12:41:12 »
Ik zou eerder zeggen dat het andersom is. In het geval van Bart moesten ook de andere kandidaten nog nieuwe vragen beantwoorden. Daardoor kwam er veel meer nieuwe 'data' in de test, en wist Bart niet precies waarom hij deze keer wel een groen scherm kreeg. Hij wist dat hij in elk geval iets goed had beantwoord, en daardoor werd Alina wel waarschijnlijker. Maar omdat de andere kandidaten ook nieuwe vragen moesten beantwoorden, was de speling groter voor Bart om toch niet de slechtste te zijn.

In het geval van Comfort veranderen alleen haar eigen testvragen. Doordat ze van rood naar groen gaat, weet ze zeker dat haar tweede rijtje vragen beter was dan haar eerste poging. Die kan ze bijna letterlijk naast elkaar leggen om te zien waar ze iets verbeterd moet hebben.
...óf niet!

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #126 Gepost op: 13-04-2023, 14:48:15 »
De kandidaten die destijds groen hadden antwoordden gewoon hun vijf overige vragen op degene die ze verdachten. Bart had rood en kon niet anders dan switchen (en was juist).

Comfort heeft noodgedwongen ook moeten switchen van mol maar of ze dan juist zit is twijfelachtig.
« Laatst bewerkt op: 13-04-2023, 14:50:40 door Luc »

Offline Allalin

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #127 Gepost op: 13-04-2023, 17:27:49 »
Dit zijn de tijdstippen uit Back to The Future, waarin ze naar november 2022 reizen.
Zou het iets zijn met die uren?
Weet iemand om hoe laat de post is geplaatst van "De toekomst kan je niet voorspellen. het verleden kan je niet veranderen.'
Misschien dat het daar iets mee te maken heeft?

"De toekomst kan je niet voorspellen. Het verleden kan je niet veranderen."

https://www.goplay.be/video/de-mol/de-toekomst-kan-je-niet-voorspellen-het-verleden-kan-je-niet-veranderen

Ik heb deze post direct geplaatst op het forum, nadat ik hem zag op goplay.be, weet niet hoe laat hij daar is gepost.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #128 Gepost op: 13-04-2023, 18:56:50 »
Dit zijn de tijdstippen uit Back to The Future, waarin ze naar november 2022 reizen.
Zou het iets zijn met die uren?
Weet iemand om hoe laat de post is geplaatst van "De toekomst kan je niet voorspellen. het verleden kan je niet veranderen.'
Misschien dat het daar iets mee te maken heeft?

Dat zijn gewoon de tijdstippen waarop de eliminatie plaatsvond tijdens de opnamedagen van De Mol.
Door opdracht 1 (de krant), weten we exact wanneer ze in Tucson waren.
Het onderste tijdstip slaat op de film zelf.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #129 Gepost op: 13-04-2023, 19:49:35 »
Ik zou eerder zeggen dat het andersom is. In het geval van Bart moesten ook de andere kandidaten nog nieuwe vragen beantwoorden. Daardoor kwam er veel meer nieuwe 'data' in de test, en wist Bart niet precies waarom hij deze keer wel een groen scherm kreeg. Hij wist dat hij in elk geval iets goed had beantwoord, en daardoor werd Alina wel waarschijnlijker. Maar omdat de andere kandidaten ook nieuwe vragen moesten beantwoorden, was de speling groter voor Bart om toch niet de slechtste te zijn.

In het geval van Comfort veranderen alleen haar eigen testvragen. Doordat ze van rood naar groen gaat, weet ze zeker dat haar tweede rijtje vragen beter was dan haar eerste poging. Die kan ze bijna letterlijk naast elkaar leggen om te zien waar ze iets verbeterd moet hebben.
Maar ze weet niet perse hoeveel beter het 2e rijtje was. Stel ze heeft van de eerste 14 vragen 2 goed, die blijven staan. Ze heeft van de overige 6 vragen ook al 2 goed, en ze veranderd al haar antwoorden bij de laatste 6, zijn die 2 vragen die al goed waren fout, maar zijn er van de andere 4 misschien 3 goed, met een extra vraag goed kon ze misschien net over Leila springen.

Omdat ze niet precies weet wat haar uiteindelijke score is en waar de goede of foute antwoorden zaten, kan ze alsnog op een verkeerd spoor belanden toch?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #130 Gepost op: 13-04-2023, 20:30:01 »
Omdat ze niet precies weet wat haar uiteindelijke score is en waar de goede of foute antwoorden zaten, kan ze alsnog op een verkeerd spoor belanden toch?

Precies. Zou me dan ook niet verbazen als ze volgende week alsnog afvalt.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #131 Gepost op: 13-04-2023, 22:11:21 »
Even samenvatten.

Comfort had een rood scherm en kon via DeLorean haar testvragen veranderen. Daarvoor kreeg zij foto's van de kandidaten in hun kindertijd met 4 keuzes. Comfort vroeg hulp van de andere kandidaten en zei dat er €3000 in de pot kwam indien alle foto's juist zijn.

Thomas zei eerst te twijfelen maar kwam dan met het argument dat Comfort meer informatie heeft als ze terugkomt door te weten wie de mol niet is en ging haar tenslotte niet helpen. Ruben en Lancelot gingen erin mee. Toos ook al lijkt mij "het is zij of één van ons" eerder kandidaats. Leïla wilde Comfort wel helpen, nadien volgde Lieselot. 3 foto's juist, de andere 4 moest ze gokken (telkens 1 kans op 4) en dat blijkt niet haar sterkste punt.

Thomas hier het meest mols, Lieselot onmols.
« Laatst bewerkt op: 13-04-2023, 22:16:18 door Luc »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #132 Gepost op: 14-04-2023, 10:47:39 »
In de samenvatting zou toch ook een molpunt aan Comfort gegeven kunnen worden vanwege de gepakte gelegenheid €1000 uit de pot te spelen en de tunnelvisiekandidaat Leila er eerlijk uit te laten gaan, ik blijf erbij  ;)

Offline :Selmar:

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • You can run, but you can't hide
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #133 Gepost op: 14-04-2023, 19:10:53 »
Ik sluit me hier bij aan.
Het kan toch niet de bedoeling van de makers zijn om op basis van het rode scherm Comfort te kunnen uitsluiten, terwijl hierdoor haar kansen om in de finale te komen vergroot zijn.
Het blijft wel vreemd dat ze dit zo vaag hebben gehouden, dat wringt wel - is niet hun gewoonte.

Overigens vertoef ik me momenteel niet meer in de Comfort tunnel, waar ik een halve week gebuurt heb, maar dan om andere redenen dan het rode scherm, met name haar stress en emoties tijdens het eindspel en eliminatie die m.i. niet gespeeld zijn.
Waarom niet? Het is nu toch juist eerlijk? Comfort kan haar all-in kandidaat uitsluiten en de rest kan haar uitsluiten…

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #134 Gepost op: 14-04-2023, 19:33:43 »
Het is maar de vraag of zij die echt kan uitsluiten. Ze heeft maar een paar vragen mogen aanpassen en is geenszins zeker dat ze nu wel goed zit. Immers, mensen zitten in groepjes en daar gaan die vragen vaak over. Zou mij niks verbazen als ze zondag aanstaande alsnog naar huis moet.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #135 Gepost op: 15-04-2023, 09:25:10 »
Degene met het rode scherm is volledig afhankelijk van de goodwill van de andere kandidaten. Stel dat de 6 kandidaten gezamenlijk besloten om Comfort te helpen (niet erg waarschijnlijk maar het kan) dan is zij gedwongen €3000 in de pot te brengen en dat wil je niet als mol. Als de mol het rode scherm had zou hij dan de andere kandidaten moeten overtuigen niet te helpen opdat er geld uit de pot zou komen en dan ben je erg ongeloofwaardig als kandidaat.
De plaats in de Dolorean is dus de slechtste molpositie.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #136 Gepost op: 15-04-2023, 09:31:33 »
Degene met het rode scherm is volledig afhankelijk van de goodwill van de andere kandidaten.

Niet helemaal. Twee vragen kreeg Comfort kado, zonder te hoeven raden.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #137 Gepost op: 15-04-2023, 09:35:39 »
Maar het brengt geen geld op. Eigenlijk niet erg logisch dat zij bij haar eigen vraag twee vragen mocht wijzigen (of dat genoeg is om haar rode scherm groen te maken is een andere kwestie).
Wellicht zijn het dan de laatste twee antwoorden die ze mocht wijzigen. Als er meer dan 2 antwoordkeuzes zijn weet je nog niet welk antwoord juist is (je kunt een fout antwoord veranderen in een ander fout antwoord).
Comfort heeft meer dan waarschijnlijk haar terugkeer te danken aan Leïla en Lieselot.
« Laatst bewerkt op: 15-04-2023, 11:28:26 door Luc »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #138 Gepost op: 15-04-2023, 09:40:17 »
Stel dat de 6 kandidaten gezamenlijk besloten om Comfort te helpen (niet erg waarschijnlijk maar het kan) dan is zij gedwongen €3000 in de pot te brengen en dat wil je niet als mol.

Nee en dat was juist t verdachte bij wat Comfort deed. Toen Lieselot haar wilde helpen ging ze gelijk twijfelen aan de tactiek van de groep. Dit was een mooi opzetje om de volgende die haar wilde helpen niet te geloven zodat ze haar eigen koers kon gaan varen.

Ze is niet mijn mol maar dit was juist erg verdacht.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #139 Gepost op: 15-04-2023, 09:46:03 »
Maar voor Lieselot Comfort ging helpen hadden 4 kandidaten duidelijk besloten haar niet te helpen (Thomas gaf de voorzet). Daarna wilde Lieselot haar toch nog helpen (maar twijfelde eerst).