Het zou eerder doorstoken kaart zijn als de mol op voorhand geen rood scherm zou mogen krijgen.
Het zou de geloofwaardigheid van het programma juist vergroten als bij dit soort opdrachten de mol wel eens een rood scherm krijgt. Al was het alleen maar om vastgeroeste ideeën bij molloten los te weken.
Nee, want de test gaat over wie weet wie de mol is, en de mol weet wie de mol is, dus de mol heeft dus per definitie de test niet als slechtste gemaakt, en krijgt dus nooit rood.
Als Comfort de mol is, dan heeft Leïla de test het slechtste gemaakt en had zij de kans verdiend om in de Delorean de kinderfoto's te raden en testvragen opnieuw in te vullen. Die kans is haar dan ontnomen en dat is oneerlijk.
De mol is geen kandidaat, de mol is productiemedewerker. Een productiemedewerker die zich voordoet als kandidaat. Mol is een andere rol dan kandidaat, en daar horen andere regels bij. Het lijkt mij een algemene regel dat iedereen begrijpt dat de mol de test niet "echt" invult, maar puur doet alsof, en gewoon standaard groen krijgt. Als de mol rood kan krijgen, moet er een regel zijn die bepaalt wanneer dat gebeurt en zo'n regel is hoe dan ook gekunsteld. Want als de mol rood kan krijgen bij een test die hoort bij een opdracht, waarom dan niet bij een test die níet hoort bij een opdracht? Ja, omdat die dan uit het spel ligt natuurlijk en dat kan niet, maar mijn punt is dat als je wil dat de mol rood krijgt bij deze test, dat dan bij deze test de scores dus anders werken dan bij andere testen, en volgens mij druist dat in tegen de ongeschreven regel in de hoofden van alle kandidaten dat deze test hetzelfde is als alle andere testen, behalve dan dat er nog een opdracht ná komt waarbij de kandidaat die
anders naar huis had gemoeten, zich terug kan vechten in het spel. Wat ik heb schuingedrukt is volgens mij de essentie van de kinderfoto-opdracht, en die geldt niet als de mol rood krijgt, want de mol is niet iemand die anders naar huis had gemoeten.
Daarom is het doorgestoken kaart als de mol rood krijgt: omdat daarvoor de regels van hoe een test werkt moeten worden veranderd.