Ik denk zeker dat de mol hier de test moest maken en zelf mocht kiezen of ie voor de slechtste ging of niet. In mijn visie heeft de mol daarvoor gekozen en is het ook nog eens gelukt.
Maar in welk opzicht is het eerlijk dat de mol gewoon zelf kan kiezen om de laagste score te halen? Dan hebben de andere kandidaten helemaal geen schijn van kans meer en is de hele uitleg van voordien totaal overbodig en misleidend voor zowel hen als ons als kijker. Dan vind ik een scenario zoals MartinJ hier al enkele keren aanhaalde veel plausibeler en beter, al vind ik het nog altijd eerlijker als er toch iets gecommuniceerd was over de mogelijkheid dat de mol hier een rood scherm krijgt.
Dat is om zoveel redenen niet waar. Ik zei al, het begon al met die telefoon waar Lieselot later razend spijt had te hebben gedrukt. Les van deze serie, helemaal doordrenkt: trap niet in dit soort lokkertjes. Doe je het toch, dan zit je op de blaren.
Zou je meer van die "zoveel redenen" dan eens willen opnoemen, want daar volg ik je niet echt in... Het is inderdaad meermaals dit seizoen voorgekomen dat kiezen voor jezelf gepaard ging met een risico, maar telkens werd dat dan ook expliciet benoemd. Nog maar eens een bewijs van de open communicatie die normaal geldt bij De Mol. Net daarom vind ik deze opdracht en twist dan wat uit de toon vallen. Hier werd niets vermeldt over een mogelijk risico, net als dat niet het geval was bij de vrijstelling die aan het einde van de 7de aflevering kon verdiend worden.
Heinz had het al over de rode telefoon die daar werd gebruikt.
Maar wat heeft dat met deze opdracht te maken? De rode telefoon linken aan deze opdracht is een aanname die jij maakt, maar die eigenlijk in niets verband houdt met deze opdracht.
En in alle gevallen moet je rekening houden met dat de mol ook een rood scherm kan krijgen, anders kun je immers de opdracht gevoeglijk wel schrappen, want dan zit er een zekere kandidaat bij het spul. Dat kan niet. Elke deelnemer nu nog in het spel moet wel de mol kunnen zijn.
Dat gold in Nederlandse edities bijv. voor Tim, Paul, Richard, ik heb nog wel even op ze gezeten ook als mol, juist omdat me het zo leuk leek. Maar dit laatste is natuurlijk wel een spelopvatting ja.
Daar ben ik het ook niet echt mee eens, want dit is nog nooit eerder voorgekomen in de Vlaamse versie. Ik had er geen problemen mee gehad moest er voor deze eliminatie niets verteld zijn aan de kandidaten en dat er pas achteraf werd meegedeeld dat de afvaller een kans kon krijgen om terug te komen. Hier gebeurde dat wel en werd de kandidaten daardoor geen eerlijke kans gegund als het werkelijk de mol was die in de DeLorean terecht kwam. De vergelijking met de Nederlandse serie of eender welke andere versie vind ik ook niet relevant, wat dat is een andere reeks. Deze zijn zelfs allemaal ontstaan uit de Vlaamse reeks, die sowieso zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke format blijven.