Ik vind dat heel dubbel, maar mocht het zo zijn dat Commy de mol is dan hoop ik dat men in de laatste aflevering met een uitleg komt waar ik me kan in vinden.
Laat ik alvast een poging wagen. Ben benieuwd wat je hiervan vindt.
Het enige wat de mol mag doen is aangeven of hij wil spreiden op één verdachte of spreiden op twee. Precies wat de andere kandidaten ook hebben gedaan, dus daarin is de mol dan gelijk.
Deze zou je random kunnen laten kiezen door de computer of de mol laten aanwijzen, wat je ook maar het meest eerlijke vindt. Uiteraard zit de mol niet bij die verdachten. Zeg voor het gemak Thomas en Ruben.
Nu gaat de computer de test maken namens de mol.
Vraag 1. Is de mol een man of een vrouw?
Aangezien Thomas en Ruben man zijn, kiest de computer voor man. Is de mol een man dan scoort de computer 1 punt anders niet, dat spreekt voor zich. Als Comfort de mol zou zijn dan scoort Comfort hier dus geen punt.
Vraag 2. Wat was de positie van de mol in opdracht X?
Zaten Thomas en Ruben toevallig in hetzelfde groepje dan doe je hier hetzelfde als bij vraag 1. Kies voor het antwoord dat hierbij hoort.
Zitten ze in een ander groepje dan kies je het groepje waar de eerste verdachte (Thomas ) in zat.
Zat de mol ook in dit groepje, dan scoort de mol weer een punt. Dat is duidelijk.
Vraag 3. Had de mol zus of zo?
Als het antwoord voor Thomas en Ruben gelijk is dan weer hetzelfde als vraag 1.
Is het ongelijk, dan kiest de computer nu voor de andere kandidaat, Ruben.
Bij een volgende vraag is Thomas weer de keuze, mochten de antwoorden verschillend zijn.
Dit blijf je herhalen tot en met de laatste vraag. De mol heeft nu dus eigenlijk perfect gespreid over 2 kandidaten.
Bij één kandidaat is het heel simpel: alle vragen gaan op die ene kandidaat en de computer bepaalt de score die gehaald zou zijn als alle vragen op die ene kandidaat zouden zijn ingevuld.
Het valt absoluut niet te voorspellen of de mol hiermee, als hij spreidt over 2 kandidaten, beter of slechter scoort dan een andere kandidaat die ook over 2 kandidaten spreidt en daarbij
niet de juiste mol meeneemt. En zo wil je het ook.
Kandidaten die spreiden over 2 kandidaten en daarbij de juiste mol hebben gekozen, zullen sowieso veel beter scoren dan de mol en andere kandidaten die net als de mol spreiden over 2 verkeerde mollen of tunnelen op de verkeerde mol. Die krijgen vanzelf groen en houden groen. Tenminste als we ervan uitgaan dat lang niet iedereen op de juiste mol zit.
Komt nu het resultaat van de mol er als slechtste uit dan krijgt de mol een rood scherm en gaat degene die de test als slechtst had gemaakt van de overige kandidaten naar huis. Jammer, maar helaas. Schade sowieso beperkt want deze kandidaat had toch al de slechtste test gemaakt.