Poll

Had de mol hier een rood scherm mogen krijgen?

Ja, ik vond het een geslaagde twist.
27 (34.6%)
Ja, maar we hadden in de aflevering meer informatie moeten krijgen over de spelregels.
25 (32.1%)
Nee, maar met andere spelregels of bij een ander spel zou de mol wel een rood scherm kunnen krijgen.
11 (14.1%)
Nee, de mol zou nooit een rood scherm moeten kunnen krijgen.
15 (19.2%)

Totaal aantal stemmen: 78

Auteur Topic: Kan de mol een rood scherm krijgen?  (gelezen 35386 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #640 Gepost op: 14-05-2023, 16:48:57 »
In het geval van Lancelot een ander groepje waar zijn tweede verdachte in zit, en als dit niet kan eender welk ander groepje.De tactiek zal enkel werken als de mol ofwel 1 van jouw hoofdverdachten is, ofwel de persoon die je wil uitsluiten.
Als er meerdere kandidaten in het groepje zitten waarop Lancelot inzet dan kan je nog steeds niets afstrepen of zeker weten wie de mol is.
Het werkt volgens mij alleen als voldaan is aan de voorwaarden die ik noemde.
« Laatst bewerkt op: 14-05-2023, 16:58:40 door MartinJ »

Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #641 Gepost op: 14-05-2023, 17:14:32 »
Is totaal 0 bewijs want dat wist Commy toch niet?! Zoveel weten we inmiddels al. Dat Commy dat niet wist. Die vulde gewoon de test in, ging voor een x-aantal, er kwam 6 uit en een tijd, en daar dealen we mee. In het verleden ging het vaak tot zelfs 1. Alle openingen dus naar de kandidaten! Het verleden bewijst het.
Deze begrijp ik niet. Wat is er erg aan als Commy zelf inzet? Ze zal best overlegd hebben met de productie. Die zullen de voors en tegens hebben uitgelegd. Maar het komt op haar aan op een bepaalde uitslag af te koersen NET zoals alle kandidaten deden. Die gingen ook voor een bepaalde uitslag. De slimmeriken zoals Ruben bleven gewoon spreiden. Maar er gingen er ook tunnelen. Iedereen kiest hierin vrijelijk, inclusief de mol, waarom niet? 0 goed was ook een keuze geweest, dan had ze perse in de auto gezeten maar had wel grif veel foto's moeten kopen.

Alles 100% eerlijk  ::trots:: ::ok::

Om het eenvoudig te zeggen: Je moet de kandidaten voor de start van de eliminatie niet wijsmaken dat je door het eerste rode scherm een stuk wijzer kan worden en mogelijk iemand kan uitsluiten als mol, als je als kandidaat zelfs geen rood scherm kan krijgen als je 20 vragen op de verkeerde persoon invult. Dat lijkt me nogal..euh.. onsportief.

Het is ongeveer hetzelfde als ze je komen zeggen dat je de beslissende penalty mag trappen in de Champions-League finale, en dat je dan achteraf hoort dat de match eigenlijk al gedaan was.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #642 Gepost op: 14-05-2023, 17:25:06 »
Ik ben arbiter.... als je eens weet wat voor een rulebook er bij any game is ::rofl:: Dan vind ik het hier echt heel eerlijk gaan, chapeau, Gilles  ::tandpastasmiley::
En al zou je er een moeilijke kennisquiz van maken (wat een test over jezelf beantwoorden in het beste geval is), dan nog klopt het niet dat een semi-alwetende mol naar eigen inzicht expres foute antwoorden mag geven om het zogenaamd 'eerlijk' te houden.
Eens dat de mol op bepaalde vlakken een ander spel dan de kandidaten speelt.... maar dit is altijd zo. Daar is de hele serie op gebouwd. Elke opdracht, elke aflevering opnieuw. Dat is juist wat wij molloten zo leuk vinden ::)

De mol mag hier alles, die mag naar 0 gaan en naar 20, dat beogen althans. Voor de pot is 0 en 20 niet handig, dus ging de mol voor een gewiekst getal. Wat dat getal is weten we niet maar ze kwam uit op 6. Ik vind het eerlijkheidsgehalte erin zitten dat alle kans gegeven werd aan de kandidaten om in de auto te geraken. Was ze op 0 gaan zitten, dan vond ik het ook niet eerlijk, dat was een mol geweest die per se in een of andere antieke auto wilde zitten, en dan enorm veel geld de pot in moest stouwen voor de Eerlijkheid, de regels. Maar Commy is niet balorig, die volgt een eerlijk plan, komt op 6 uit, ik vind het een tien met een griffel ::regenboog:: ::ok::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline joligmolletje

  • Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #643 Gepost op: 14-05-2023, 21:16:05 »
In de laatste aflevering wordt de kwestie niet echt lekker uitgelegd. Leila had 7 goed, Commy uiteindelijk 12 'pak meer dan Leila'. Ja duh, Commy was de mol dus kon sowieso niet afvallen.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #644 Gepost op: 14-05-2023, 21:18:52 »
Er hoeft niks uitgelegd te worden verder. Het is en was al helder hoe t is gegaan.

Dat vind je ok of niet.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #645 Gepost op: 14-05-2023, 21:30:43 »
Er hoeft niks uitgelegd te worden verder. Het is en was al helder hoe t is gegaan.
Precies wat ik hoopte.... fantastisch ::bravo:: ::bravo:: ::bravo:: ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #646 Gepost op: 14-05-2023, 21:59:01 »
Dit topic gaat wel in de geschiedenisboeken, wat een drama maken sommigen er van. De Mol is een hard, maar eerlijk spel. En ik zal daar nooit aan twijfelen, zeker niet vanuit het Belgische topteam.

Fijn dat het zo kort in beeld was, precies waarop ik hoopte. ::ok:: ::bravo::
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #647 Gepost op: 14-05-2023, 22:01:18 »
Idd  ::ok::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #648 Gepost op: 14-05-2023, 22:07:46 »
Toch is het prima dat mensen kritisch zijn. Het blijft een discussieforum natuurlijk en juist de mening van de grootste fans die erg begaan zijn met het programma is van grote waarde voor de makers.

Niet dat er nu nog 20 pagina's bij hoeven te komen van mij, maar voor wie het zwarte gat vreest: ga gerust je gang. ;) (Of zoek een nieuwe hobby. :P)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #649 Gepost op: 14-05-2023, 22:30:05 »
Toch is het prima dat mensen kritisch zijn.
Ja, helemaal goed toch :D En we schreven tot nu toe op WIDM of De Mol elk jaar al 30 pagina's over mol en rood scherm, dus perfect 8)

Het is alleen zoals ik eerder zei wel fijn dat we nu een stukje de juiste kant op zijn geschoven nu daadwerkelijk een mol een rood scherm kreeg. Erg fijn dat dit nu gebeurd is en we verder kunnen denken in deze richting ::ok::

Ik ben benieuwd naar de volgende 10 seizoenen waarin iemand een rood scherm krijgt en opeens niet de mol blijkt te zijn ::hypocriet:: ::hug::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #650 Gepost op: 14-05-2023, 22:45:07 »
De tactiek zal enkel werken als de mol ofwel 1 van jouw hoofdverdachten is, ofwel de persoon die je wil uitsluiten.
Zoals bij Lancelot: Comfort is één van zijn twee hoofdverdachten, en hij probeert een derde persoon uit te sluiten. Dat is hem gelukt.
Rake analyse! ::ok::
Van jou, en al helemaal van Lancelot natuurlijk. Die moest dat in een uurtje bedenken en uitvoeren. Zijn tweede verdachte was dus Lieselot. En Toos sloot hij op deze manier uit. Heel erg knap gespeeld.

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #651 Gepost op: 14-05-2023, 23:13:24 »
Als de mol Toos was geweest had die nog een aan een 7+ moeten komen via de DeLorean, zo weinig risico vind ik dat toch niet, Gilles.

Het is vooral een goeie tactiek als de kandidaat die je wil elimineren er effectief één is die je mag afstrepen, met andere woorden.

Verder ook een vreemde opmerking van Leïla dat ze er anders de volgende aflevering wel uit zou hebben gelegen, een passage langs de DeLorean had haar toch wel op andere gedachten kunnen brengen?

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #652 Gepost op: 14-05-2023, 23:49:06 »
Zeven vragen goed als je alles op Lieselot invult lijkt me nogal veel.

Had Lieselot behalve de sekse-vraag zoveel gemeen met Comfort in afl. 4? Nee toch.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #653 Gepost op: 15-05-2023, 00:02:33 »
Ik kom op maar 3 vragen van de 11 die ik kon bedenken dat mogelijk waren. Er moeten daarnaast nog veel vragen geweest zijn met weinig antwoordmogelijkheden.
Bij de vraag die ik had bedacht zat nog niet eens de vraag of de mol een correct radioactief element had. Een vraag die er waarschijnlijk ook bij heeft gezeten. Deze vraag zou Leila fout hebben omdat haar hoofdverdachte (Lieselot) als een van de weinigen niet in groepje Commy zat. Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat Leila deze vraag voor de zekerheid toch maar op de grootste groep heeft ingevuld.
« Laatst bewerkt op: 15-05-2023, 00:11:11 door MartinJ »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #654 Gepost op: 15-05-2023, 00:39:01 »
De discussie is volgens mij wel zo'n beetje gevoerd. Tijd voor een laatste poll.
...óf niet!

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #655 Gepost op: 15-05-2023, 07:36:31 »
Ik heb toch optie twee gestemd, hoewel ik helemaal ok ben met het rode scherm van Comfort.
Al was het maar omdat ik uit nieuwsgierigheid nog steeds graag wil weten, waarom de regels zo vaag bleven voor ons (de kijkers).

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #656 Gepost op: 16-05-2023, 20:53:49 »
Om mijn 'bijdrage' hier af te sluiten in dit topic waar ik toch het meest heb gespendeerd de laatste weken nog even een conclusie. Ik twijfelde om in de poll voor optie 2 of 3 te gaan, maar ben dan toch maar voor optie 3 gegaan omdat ik het gewoon niet nodig vond de mol hier rood te geven, al snap ik de makers hun standpunt ergens wel.

Hoewel ik na de laatste aflevering nog steeds grotendeels bij mijn oorspronkelijke standpunt blijf, vond ik de 'perfecte tactiek' van Lancelot wel een goede toevoeging en een manier waarop je meestal een voordeel kon halen uit deze eliminatie, al was dat natuurlijk ook niet zonder risico. Al mag dat risico er wel zijn, daar moet je sowieso rekening mee houden. Het had vooral fijner geweest als er meteen transparantie was geweest over de mogelijkheid dat de mol hier terecht kwam en dat de kandidaten veel meer info hadden gekregen, want daar bleek duidelijk toch heel wat verwarring over te bestaan. Een mol die een eliminatietest geldig invult vind ik sowieso ook geen goed idee, dus dat hoeft voor mij ook zeker niet herhaal te worden.

Bij deze sluit ik hier graag af, omdat ik graag de vele goeie dingen wil onthouden dit seizoen en niet wil blijven hangen bij dit ene minpuntje voor mezelf.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #657 Gepost op: 16-05-2023, 22:06:10 »
Het had vooral fijner geweest als er meteen transparantie was geweest over de mogelijkheid dat de mol hier terecht kwam en dat de kandidaten veel meer info hadden gekregen, want daar bleek duidelijk toch heel wat verwarring over te bestaan.
Uit een recent interview met Gilles DeCoster blijkt dat de kandidaten die info wel hebben gekregen.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #658 Gepost op: 16-05-2023, 23:43:11 »
De poll is, zoals verwacht, verdeeld. De meeste mensen vinden het rode scherm in dit geval gerechtvaardigd, maar een meerderheid vindt ook dat er wel iets anders had gemoeten.

Gilles doet bij Knack nog een laatste poging om de twijfelaars te overtuigen:
Onze állerlaatste vragen over seizoen elf van De mol, beantwoord door Gilles De Coster.

5. Vult de mol een eliminatietest in?

De Coster: Ah, hét topic op de Mol-fora (Nadat Comfort, de latere mol, in aflevering vier een tijdelijk rood scherm had gekregen, ontstond er discussie over of dat reglementair was, nvdr.). Het antwoord is nochtans simpel: natuurlijk vult de mol een test in. Al was het maar zodat hij of zij achteraf niet door de mand valt als de andere kandidaten het over de vragen hebben. Je zíét de mol ook al jaren een eliminatietest invullen, dus ik snap de ophef niet. Ik las online dat het een regel was dat de mol geen rood scherm kan krijgen. Geen idee waar dat vandaan kwam: we hebben dat nooit gezegd. De mol is een kandidaat die doet wat de andere kandidaten doen.

Het was duidelijk gecommuniceerd dat de bewuste eerste eliminatie een opdracht was, waarbij geld te verdienen en te verliezen was. Voor de kandidaten zelf was het glashelder dat de mol aan de opdracht kon meedoen. We kunnen hier nog uren over praten, alle scenario’s overlopen en de filosofische dimensies bespreken van wat een mol van een kandidaat onderscheidt, maar geloof ons: er was niets onreglementairs aan. Wij zijn zelf regelnerds genoeg om dat te kunnen uitmaken.

6. Kan de mol theoretisch gesproken afvallen tijdens de eliminatietest?

De Coster: Je laat niet los, hè. (lacht) Nee, de mol kan niet afvallen. Dat is wél een regel die netjes neergeschreven staat in onze interne documenten. Als de mol om eender welke reden laatste eindigt bij een daadwerkelijke eliminatie, dan telt dat resultaat niet mee.

De facto kon Comfort ook niet geëlimineerd worden. Ik denk dat we met de redactie werkelijk álle mogelijke scenario’s van de Back to the Future-opdracht opgelijst hebben. Comfort kende de oplossingen van de kinderfoto’s, dus ze kon altijd genoeg vragen verzamelen om zich te redden. Oké, er was één scenario, dat ik eigenlijk beter niet zou vermelden: stel dat Comfort als voorlaatste was geëindigd en de laatste kandidaat zich in de DeLorean wist te redden. In principe moest Comfort dan vertrekken, wat niet kan, aangezien ze de mol is. De regels waren duidelijk – in dat geval verviel haar eliminatietest en viel de tweede laatste af – maar dat ware toch het minst wenselijke scenario geweest. Maar bon, benieuwd hoeveel van jullie lezers nu nog kunnen volgen. (lacht)

Ik ben filosofisch wel zo'n beetje uitgepraat, maar ook ik zal nog een laatste concluderende post plaatsen nu ik ook de laatste aflevering heb gezien en alles in de media wel is gezegd. De uitleg helpt gelukkig om de keuze van de makers wat meer in hun context te plaatsen. Maar, en dit is vaker gezegd, we hadden die informatie wel moeten hebben.

De makers bepalen de regels, dus ik geloof ze op hun bruine en blauwe ogen dat dit reglementair was. Dat de kandidaten op voorhand wisten dat de mol meedeed met de eliminatie, is ook een opluchting voor mijn rechtvaardigheidsgevoel. Maar of het ook goede tv of een leuke speurtocht heeft opgeleverd, daar heb ik als kijker en fan wel mijn twijfels over. Ik heb, net als vele anderen, mijn molkeuze voor een groot deel laten bepalen door het geloof dat de makers de mol (in deze situatie) geen rood scherm zouden geven. Dit vind ik losstaan van daadwerkelijke sabotages in het spel, of het puike acteerwerk van Comfort, en daarom is het zonde dat juist dáár de speurtocht zo door vertroebeld is geworden.

Er waren genoeg kansen om expliciet of iets subtieler de spelregels ook voor ons als kijkers te benoemen. In de eerste aankondiging van Gilles, in een extra moldagboek, in een duidelijke voice-over als de test begint, bij aankomst bij de eliminatie, enzovoorts. Ze hadden zelfs aan het begin van aflevering 5 nog een voice-over kunnen toevoegen: 'De herkansing van Comfort en het vertrek van Leïla zinderen nog na. Hoe heeft Commy zich kunnen redden, of had ze die herkansing misschien niet nodig?' Allemaal kansen om subtiel of minder subtiel de nieuwe spelregels te insinueren. Nu zat in aflevering 5 juist een citaat van Commy die zelf al aangaf dat een rood scherm een reden zou moeten zijn om haar niet meer te verdenken, een argument dat geen stand zou houden als je op de hoogte was van de extra spelregels voor de mol.

De makers zullen inderdaad nooit gezegd hebben dat de mol geen rood scherm kan krijgen, dat klopt. Maar ze hebben ook nooit gezegd dat een mol ooit een serieuze test hoeft te maken of dat dat mee kan tellen voor wie het rode scherm krijgt. Als iemand dáár een uitspraak over vindt in de voorgaande 10 seizoenen of in de media daaromheen, dan eet ik een cowboyhoed op.

Zo zien we in de laatste aflevering van seizoen 4 dat de kersverse mol Gilles wordt medegedeeld dat de eerste afvaller zijn vel kan redden, maar krijgt hij nooit de vraag of hij zelf die positie zou willen invullen. Na afloop van seizoen 7 hebben we volgens mij zelfs nergens gehoord dat Elisabet meespeelde voor het voordeel dat was weggelegd voor degene die de test het snelst zou maken. Nu in aflevering 9 zeggen dat 'de mol zoals altijd de test invult' is feitelijk waar (de mol doet dit voor de beelden op tv), maar suggereert dat dit ook eerder ook altijd spelinhoudelijk van belang is geweest. Ook de verhaallijn van Comfort die meer dan 7 vragen juist zou moeten hebben - wat tegelijkertijd alweer ontkracht wordt - voelt minder 'echt' aan dan ik van het programma gewend ben.

Zeggen dat het rode scherm van Commy geen 'daadwerkelijke eliminatie' is (zie de quote van Gilles hierboven) vind ik interpretatiekeuze die bovendien ingaat tegen Gilles die het eerste rode scherm wel degelijk als een eliminatie aankondigt. Voor de zes kandidaten was het bovendien niet zomaar een opdracht: zij hadden in tegenstelling tot de mol niet het privilege om de test vrij in te vullen. Die resultaten telden immers gewoon mee voor de berekening van beide rode schermen, en slechts één iemand zou daar met een herkansing eventueel iets aan kunnen veranderen.

Daarnaast vond ik het spelinhoudelijk gewoon zonde om zo'n unieke herkansing te vergeven aan een mol die met voorkennis alles fout kon gokken, terwijl er buiten de DeLorean ook genoeg molkansen waren. Dat ze daar dan ook nog moest geraken op basis van fictieve testresultaten - Commy heeft echt niet getwijfeld over wie de mol was - is dubbel zonde. In combinatie met de vaagheid over de regels was dat voor mij dus genoeg reden om ervan uit te gaan dat de mol in dit geval gewoon niet meedeed voor dit 'voordeel'.

In de Nederlandse Mol is er ooit een mol geweest die door de productie in de allereerste opdracht in een positie werd gezet waarin hij een simpele ja/nee-gok moest maken. Hij gokte juist waardoor hij de eerste opdracht liet slagen en er 1000 euro verdiend werd. Dat zou een mol nooit doen, zou je zeggen en dus kon je hem als kijker eigenlijk gerust afstrepen. Maar in de laatste aflevering bleek vervolgens dat drie afleveringen later deze mol - buiten het zicht van de kandidaten of de kijkers - middels een geheim sleuteltje de inzet van een opdracht kon verlagen van 3000 euro naar 1500 euro. De verhaallijn in die laatste aflevering? '1000 euro om verdenkingen af te schudden, 1500 euro uit de pot om dat te compenseren.' Niemand heeft ooit geweten dat 3000 euro de oorspronkelijke inzet was en niemand wist van het bestaan van het sleuteltje. Je kunt je afvragen of het spel zo helemaal eerlijk verlopen is. Maar volgens de makers en de mol volgde hij alle regels en was het dus netto een geslaagde sabotage. Het is alleen jammer dat we als kijkers af moeten gaan op de beelden die we wél zien en de spelregels die we wél weten. Als er dan te veel achter gehouden wordt - bedoeld of niet - dan is voor mij de kern van het programma in gevaar. De mol vind je op basis van spelanalyses en mensenkennis, niet op basis van je interpretatie van onuitgesproken spelregels.

Kijk ik terug op een fantastisch seizoen? Absoluut. Heb ik dit seizoen alle kandidaten met een open vizier kunnen bekijken? Nee, helaas niet. En dat vind ik, op z'n Vlaams gezegd, gewoon spijtig.
« Laatst bewerkt op: 16-05-2023, 23:55:19 door Pac »
...óf niet!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #659 Gepost op: 16-05-2023, 23:58:03 »
Ik heb, net als vele anderen, mijn molkeuze voor een groot deel laten bepalen door het geloof dat de makers de mol (in deze situatie) geen rood scherm zouden geven.
Dat kun je de makers moeilijk kwalijk nemen naar mijn mening.