De makers weten wat het signaal is, dus dat zullen ze nooit consequent in beeld brengen. Inderdaad vergeefse moeite om hier naar te zoeken.
De makers gaan sowieso minstens 1 keer, mogelijks 2 keer het signaal in beeld brengen. Daarom niet duidelijk in beeld gebracht, maar wel in beeld gebracht. Ze moeten in de laatste aflevering wel kunnen laten zien dat we het konden weten. Ik denk dus ook dat er maar één gebaar gaat zijn. Maar het gaat iets heel subtiels zijn, dus niet "dank u" zeggen, of aan je bril komen of van je glas drinken. Dat zijn dingen die te hard opvallen. Het moet iets naturel zijn.
Een lach met gesloten mond of met de tanden bloot gaat minder opvallen dan een handgebaar of aan je bril komen. Je hand/drankje/taart links of rechts op tafel leggen/zetten is subtieler dan steeds "dank u" zeggen. (maar omdat de mol aan de speeltafel niet wordt geserveerd denk ik niet dat er een link is met het eten/drinken)
Ik merk dat telkens Commy met haar mond toe lacht, de Taxi-chauffeur stopt, en wanneer ze met haar tanden bloot lacht de taxi-chauffeur een kaart vraagt. Dit wordt meermaals, al dan niet subtiel, in beeld gebracht.
Heb hieronder enkele foto's gepost van de lach + resultaat
Foto 1: Toos: de mol heeft -400, Toos heeft 300. Commy lacht met gesloten mond (close-up in beeld)
resultaat: de Taxi-chauffeur (TC) stopt
Foto 2: Thomas: de mol heeft -200, Thomas heeft 400. Commy lacht met tanden bloot (close-up in beeld)
resultaat: TC speelt verder
Foto 3: Commy: Wanneer Gilles zegt dat de tijd van de mol is gestopt zien we in het volgende shot Commy al met haar gezicht naar de TC gedraait. Dit kan natuurlijk montage zijn en er kan al meer tijd zijn tussen geweest, maar ik vond het opmerkelijk dat we haar niet zien omdraaien. Als ze de mol is kon ze dus een signaal hebben doorgegeven nog voor Gilles zei dat de tijd van de mol is gestopt
Foto 4: Lancelot: De mol heeft -100, Lancelot heeft 400. Commy lacht met tanden bloot (subtiel in beeld gebracht, lach lijkt ook beetje geforceerd naar mijn mening)
resultaat: TC trekt een kaart
Foto 5: Lancelot: De mol heeft -400, Lancelot 400. Commy lacht met gesloten mond (close-up in beeld, ze lijkt ook te kijken naar de TC)
Ruseultaat: De TC stopt
Ik wil hierbij vermelden dat ik dan ook halsoverkop een Commytunnel ben ingedoken. Mijn observatie is dus niet louter objectief. Anderen gaan vast dan weer iets opmerken bij Ruben, Toos of Lancelot.
Maar mijn observatie klopt wel steevast met het resultaat, het is subtiel en het wordt meermaals in beeld gebracht.