De mol in gesprek met Ruben:
...
M: Ik moet je vooral bedanken, Ruben.
R: En waarom?
M: Je hebt het mij al heel gemakkelijk gemaakt.
R: Oké, een mol met humor.
Toch wat vreemde conversatie. Een theorietje:
Het waren Ruben en Lancelot die de allereerste opdracht - Tijd inschatten/Duel - verknoeiden. Ze leken daarbij allebei even verdacht.
Keer op keer heb ik het duo elke eliminatie zien overleven. Naast hen zijn er nu alleen nog Commy en Toos.
Zagen we destijds de mol - Lancelot - en een slimme kandidaat die het spelletje meespeelt - Ruben - bezig? Het is niet zo uitzonderlijk dat de mol door een kandidaat in een heel vroeg stadium ontmaskerd wordt. Vorig jaar had Sven Philippe meteen door; hij had hem een roosje zien weggooien, en toen kwam de vraag over het aantal roosjes.. En toen Philippe vervangen werd door Uma, had hij haar ook al meteen door - dankzij zijn broer. Ruben is ook niet de eerste de beste kandidaat. Vanaf zijn 18de heeft hij zich telkens ingeschreven; wees maar zeker dat hij het spel door en door beheerst.
Ruben als 'hulpmol' is natuurlijk een win-win situatie. Kandidaten zitten op een verkeerd spoor, en de echte mol kan onder de radar blijven. Zeker met een brutale in-your-face 'mol' als Ruben.
Lancelot, die zelf zijn eitje weggooit als hij de valiezen pakt, en dan een toneeltje opvoert van gekwetst jongetje.
Lancelot, die in een moeilijk moment er toch voor kiest om onder de radar te bleven, zelfs quasi afgeschreven wordt als mogelijke mol, ten koste van 5000€ in de pot.
Lancelot, die zijn lesuurtje perfect voorbereidt. Enzovoort.
Lancelot, die nauwelijks verdacht wordt. Een bedankje kan er dan wel van af. En Ruben, die weet natuurlijk van niets..