GDC verklapte in zijn jaarlijks slotwoordje voor de molloten (op Facebook o.a.) dat Senne zowat overal heeft gesaboteerd behalve in de ‘Omerta’-opdracht, waar hij wel een hint gaf naar zijn identiteit. “Wie vindt hem?”
Volgens mij is het
dit handgebaar dat Senne maakt op 35:40 in aflevering 3 op GoPlay. Je zal het met een screenshot moeten doen want ik kan hier geen bewegende beelden posten:
Hij “wrijft” met de rug van zijn rechterhand met gestrekte vingers onder zijn kin naar links. Ik heb zitten zoeken wat dit zou kunnen betekenen en of het misschien een typisch geheim gebaar was onder maffiosi of zo, maar heb niks van die strekking kunnen vinden. Maar het is in elk geval wel een opvallend gebaar, dat ik Senne of iemand van de anderen nog nooit heb zien maken. Het is dus geen ‘tic nerveux’ of een gebaar dat hij vaker maakt. Het wordt ook opvallend in beeld gebracht, het lijkt me niet dat hij enkel wat transpiratie wegveegt van onder zijn kin…
Ik gok erop dat het toch wel een ‘speciale betekenis’ moet hebben, bijvoorbeeld een gebaar dat signaleert: “Ik ga niks zeggen, ik houd mijn mond toe, ik houd mij aan de omertá.” Of iets in de trant van: “Ik weet wat hier aan de hand is maar ga dat niet verklappen.” Of misschien betekent het wel: “Ik heb ze het zwijgen opgelegd”, een gebaar dat verraadt dat hij als enige van de niet-zwijgers daar aan tafel meer wist over deze opdracht, om de simpele reden dat het de Mol was die Bernard, Coco, Charlotte en Michaël het zwijgen had opgelegd. Van het viertal niet-zwijgers Stéphanie, Lynn, Philippe en Senne wist alleen de Mol op dat moment wat er precies aan de hand was… Je merkt ook dat Lynn en Stéphanie verwoede pogingen beginnen te doen om de anderen iets te laten zeggen (“Goed geslapen? Is het lekker? Gaan jullie de hele tijd zwijgen?”), maar Senne hoeft natuurlijk niks te vragen, hij weet hoe de vork in de steel zit, hij weet wat de opdracht is.
Het is in elk geval volgens mij dit gebaar waarop GDC doelde toen hij zei dat Senne een hint gaf naar zijn identiteit in de opdracht van ‘De zwijgplicht’.
Als ze al gaan verklappen in welke opdracht we precies een verborgen hint moeten gaan zoeken, is het niet moeilijk meer hé. We zullen zondag wel te weten komen wat precies met dit handgebaar bedoeld wordt.