Maar je kan toch niet ontkennen dat een mol die al heel de tijd het meest binnenbrengt van alle kandidaten het minst geloofwaardig is? Ik zeg niet dat Bernard het hierdoor zeker niet kan zijn, maar hij komt hierdoor wel helemaal onderaan op mijn verdachtenlijstje te staan en ik zou het wel teleurstellend vinden.
Zeker, als de mol het meeste geld verdiend heeft, dan heeft deze zijn taak niet echt goed uitgevoerd. Zou je denken hè? Snap ik wel.
FTM is voor mij geen manier op de mol te vinden. Zoals eerder aangegeven kijk ik naar zijn profiel, verbale en non-verbale communicatie, tactieken en montage.
Voorbeeld: Bernard vertelt in zijn filmpje hoe hij de mol gaat jagen. Hier krijg ik voldoende signalen dat hij de mol kan zijn. Hij vertelt dat hij veel vragen aan de mol gaat stellen. Dat is gewoon vreemd. Allereerst: hij stelt zeker vaak vragen in de afleveringen, dat klopt. Iedereen denkt dus dat Bernard kandidaat is. Maar hoe kan hij weten wie de mol is. Hij zegt immers dat hij vragen AAN de MOL gaat stellen. Vervolgens zien ik signalen van ongemak: hij knippert enorm met zijn ogen.
Eerder had hij al gezegd dat als hij liegt, hij wegkijkt. Nergens gezien. Wat als we dit te zien krijgen en daarna shots van Bernard, die recht in de ogen van GDC en zijn moeder zit te kijken en droog zegt niet de mol te zijn. Laat ze maar komen die beelden!
Dan Charlotte, Senne en Michael. Charlotte huilt de hele autorit om haar domme keuze 200 euro in te zetten. Senne trekt wit weg van het molboekje dat verbrand wordt en Michael reageert zo strijdvol om zijn molboekje te verdedigen. De manier waarop Senne tegen zijn moeder zegt niet de mol te zijn, lijkt verreweg van gespeeld.
Zo kijk ik elk gedrag van de kandidaten en daarmee bepaal ik of ik een mol of kandidaat zien.
Bernard vertelt in behind-the-scenes in zijn gedrag volop meegespeeld te hebben. Als je ziet hoe hij juicht, nadat ze het rode touw hebben gespaard, dan klopt dat helemaal.
Nu ja, ik verdenk Bernard al vanaf de voorstelfilmpjes. Ik kan hem na elke aflevering niet afstrepen als mol. En ik blijf er daarom bij.