Na afl. 1 verdenk ik Coco het meest. Haar actie bij de tonnen doet mij denken aan een molactie van Philippe, twee seizoenen geleden: hij plaatste een zak met eieren dusdanig dat de wind er vat op kreeg, waarna de eieren kapot vielen. Sabotage of een onhandig foutje?
Mocht Coco de mol zijn, dan verwacht ik dat
follow the position dit jaar ons niet verder helpt, in elk geval gedurende de beginfase. Ze houdt namelijk bewust rekening met de verwachtingen van de kandidaten en/of kijkers ten aanzien van de mogelijke molposities en -acties. Zo meldt ze dat het geld tijdens de tweede proef volgens haar bij de olijfbomen te verdienen viel, terwijl ze daar dus niet zelf aanwezig was. In een
behind the scenes video zegt ze daarnaast over de laatste proef: ‘Als ik de mol ben, zou ik niet voor de vrijstelling gaan, want ik denk dat dat is wat mensen van mij zouden verwachten.’ Naar mijn idee ligt ze bij Senne echter al onder een vergrootglas. Senne noemt haar naam bij zijn testbiecht. Ik denk dat ze bij de laatste proef Bernards naam bewust noemde (een juiste keuze van haar en daardoor onverdacht), nadat Senne had aangegeven dat volgens hem veel zenuwen aanwezig waren in het hoekje waar Coco zat. Niet verdacht worden is voor haar het belangrijkste en dat wil ze blijkbaar bereiken met onverwachte molkeuzes.
Youtuber Dean meldde een hint naar Coco: de temperatuur van de sproei-installatie, gevuld met olijfolie, staat in de olijfgaard ingesteld op 31 graden. Coco is de enige kandidaat die 31 jaar is. Ergens ook wel logisch om de olijfolie, die de proef bemoeilijkt, in verband te brengen met de (leeftijd van de) mol.
Wat me niet lekker zit, is het feit dat Coco de t-klank niet duidelijk uitspreekt, terwijl de bewerkte stem van de mol dat juist wel doet. Coco aarzelt bovendien wanneer ze als onschuldige kandidaat antwoord dient te geven op Gilles’ vraag of ze eigenlijk de mol is: ‘Eh ... nee, ik ben de mol niet.’ Hadden ze niet beter een retake kunnen doen als Coco de mol is? Door haar moment bij de tonnen – voor mij een typische molactie uit De Mol – blijft ze alsnog mijn hoofdverdachte.