Auteur Topic: [De Mol] Evaluatietopic  (gelezen 2478 keer)

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #40 Gepost op: 7-04-2024, 22:55:52 »
Ja, ik was even bang dat strafpunten een blijvend ding zullen gaan worden. Maar in feite hadden Charlotte en Philippe hun eigen hachje gered en dus een pasvraag voorsprong op de rest.

En inderdaad de storytelling.

Flikken meets de Godfather de mol stijl. Waarbij de groepen elkaar aansturen, verkeerd kunnen instrueren, plan B als back-up hebben voor een gefaald plan A. Iets doen met de omerta, spreken is zilver, zwijgen goud. Geen spectaculaire deelopdrachten en toch goede tv. Alles komt terug dus zo ook de bom. En dan geen Mexican stand off, nee gewoon een duel omtrent pasta soorten. Zo eenvoudig, zo simpel en toch zo strak in hetzelfde thema.

Tegelijkertijd blijft de invalshoek in tact. We zijn als kijker deelgenoot van een reisverslag van een stel vrienden. Men weet  van op zich eenvoudige opdrachten en wellicht soms puberale karikatuur (iets doen met handgebaren) het samen te combineren in een centraal thema rondom het land zelf. Heel anders dan 1 specifieke opdracht voor de couleure locale waar men in NL graag voor kiest.

Blijft een ding over. Die verdubbelaar had als nieuw spelitem niet dezelfde impact als de doos van Pandora. Zeker niet als ze keer op keer nodeloos worden ingezet en slechts in aflevering 1 verzameld kunnen worden. Het feit ook dat degene die ze bezit bepaalt voor de aflevering of en wanneer ze worden ingezet maakt dat ze telkens verloren zijn gegaan. Ik heb het de mol nu nog niet echt dubbel moeilijk zien hebben gehad wat dat betreft.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #41 Gepost op: 7-04-2024, 22:56:21 »
Ik ben weer van mijn sokken geblazen deze aflevering! ::bravo:: Het wordt eentonig ;D

De Italiaanse muziek was fantastisch, net als de hele setting en het thema van de aflevering. Zoals Brtdm zegt zijn de opdrachten aan een kind uit te leggen (wie er het langste stil kan zijn!) en toch worden ze verweven in ontzettend sterke opdrachten, zowel inhoudelijk als visueel. Vooral van opdracht 1 en opdracht 3 was de storytelling weer on point. In de omertà had denk ik nog wel iets meer gezeten (misschien gekoppeld aan don Salvatore of met wat spannendere deelopdrachten), maar daar zal ik mijn mond verder over houden ;)

Het enige wat ik hoop is dat de strafpunt geen blijvertje wordt. Eén foute vraag is denk ik het maximum wat je kan geven. En in de praktijk hadden Philippe en Charlotte nu gewoon één positieve pasvraag, dus dat is goed te overzien :)

Ik denk dat bewust de keuze is gemaakt om opdracht twee niet in het thema volledig mee te nemen. Ik vind juist het contrast tussen de settings mooi. Iedereen was toen don Salvatore allang vergeten, maar goed: de maffia krijgt alles mee, dus er was nog een rekening te vereffenen in opdracht 3. Daarmee was de cirkel rond. Briljant.


Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #42 Gepost op: 7-04-2024, 23:27:13 »


Blijft een ding over. Die verdubbelaar had als nieuw spelitem niet dezelfde impact als de doos van Pandora. Zeker niet als ze keer op keer nodeloos worden ingezet en slechts in aflevering 1 verzameld kunnen worden. Het feit ook dat degene die ze bezit bepaalt voor de aflevering of en wanneer ze worden ingezet maakt dat ze telkens verloren zijn gegaan. Ik heb het de mol nu nog niet echt dubbel moeilijk zien hebben gehad wat dat betreft.

Ik vind het juist top en overzichtelijk dat ze in aflevering 1 gewoon alle verdubbelaars konden verzamelen voor de rest van het seizoen. Het is een leuk extraatje die, als je ze goed gebruikt toch veel impact kunnen hebben. Maar het concept van het programma blijft onaagetast. Wie weet kunnen ze later in het spel toch nog 1 extra verdubbelaar verdienen? (in de finale o.i.d.).
 
Het probleem is dat ze verkeerd worden ingezet door de kandidaten. In afl. 3 had ik hem juist ingezet bij de eerste opdracht. Maar daar ligt het probleem: je weet niet wat er verder komt dus zal dat te veel aanvoelen als risico.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #43 Gepost op: 9-04-2024, 17:38:43 »
Het wordt wel erg lollig met het ene cliché over Italië na het andere dat langskomt. Volgende week weer met pizza's gooien en als Mario in een kart rondrijden.

De Mol 3 was ook in Italië maar maakte een stuk minder gebruik van dergelijke clichés. Dat had denk ik mijn voorkeur, het maakte het geheel wat volwassener.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #44 Gepost op: 9-04-2024, 19:37:10 »
Het wordt wel erg lollig met het ene cliché over Italië na het andere dat langskomt. Volgende week weer met pizza's gooien en als Mario in een kart rondrijden.

De Mol 3 was ook in Italië maar maakte een stuk minder gebruik van dergelijke clichés. Dat had denk ik mijn voorkeur, het maakte het geheel wat volwassener.
Dat maakt het voor mij alleen maar leuk. Ik vind het net goed en origineel dat de opdrachten telkens iets moois van het land waar ze rondtrekken bevatten. En het is niet dat het voor slechte opdrachten zorgt, die lijken enkel beter en beter te worden zelfs. Italië zorgt duidelijk voor veel inspiratie bij de makers.

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #45 Gepost op: 10-04-2024, 15:21:30 »
Ik vond aflevering twee echt topentertainment. Zat allemaal zo goed in elkaar, met als hoogtepunt de absolute chaos na de twist met de doos.

Aflevering drie was ook sterk, maar net iets minder dynamisch.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #46 Gepost op: 10-04-2024, 16:33:57 »
Dat maakt het voor mij alleen maar leuk. Ik vind het net goed en origineel dat de opdrachten telkens iets moois van het land waar ze rondtrekken bevatten. En het is niet dat het voor slechte opdrachten zorgt, die lijken enkel beter en beter te worden zelfs. Italië zorgt duidelijk voor veel inspiratie bij de makers.

Mee eens. In andere jaren wisten ze het ook prima te combineren. Recht doen aan de democratie / marathon, maar tegelijkertijd kandidaten wel dronken een Griekse dans laten doen. Of in Duitsland rondom de karaoke, laten afwisselen met die twee ondergrondse bunkers. Het is juist het meer serieuze afwisselen met inspiratie ontlenen aan het land in kwestie en er iets ludieks meedoen dat het mooi maakt.

Dit seizoen ook. De omerta / maffia verwikkelen in een thema, natuurlijk kunnen pasta / pizza en olijfolie niet ontbreken. Al had ik Mario kart dan eerder voor een Japans seizoen bewaard gehouden. Snap wel de link met Mario en Luigi.

Dus ik vind niet dat ze doorslaan in deze zaken. Het is juist een methode die ze goed beheersen. En eerlijk is wel: het levert gewoon mooie beelden op. Heb niet voor niets nog als user icon een opdracht uit Griekenland.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #47 Gepost op: 21-04-2024, 22:52:36 »
Tijd om dit topic weer eens tevoorschijn te halen. Ik vind de familie-aflevering altijd een van de minste afleveringen, vooral leuk voor de deelnemers maar mij haalt het uit het spel. Dat was nu ook het geval.

De eerste opdracht vond ik mooi. Hij was zwaar, maar wel haalbaar als de deelopdrachten sneller waren uitgevoerd en teams de mol kwelling hadden geweigerd (deze was immers niet verplicht).

De tweede opdracht vond ik oke, maar niet bijzonder. Leuk voor deelnemers maar redelijk saai om naar te kijken.

De derde opdracht was helaas weer alles of niets, dus een hoog bedrag verdienen was sowieso niet mogelijk. Jammer dat de productie Senne bijna dwingt om de verdubbelaar in te zetten. Dat kwam niet bepaald over als een spontane keuze.

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #48 Gepost op: 21-04-2024, 23:02:34 »
Jammer dat de productie Senne bijna dwingt om de verdubbelaar in te zetten. Dat kwam niet bepaald over als een spontane keuze.

Bij de eerste opdracht zette hij de verdubbelaar niet in, bij de tweede opdracht had hij de verdubbelaar niet bij zich, dus hij had geen andere keuze toch?
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #49 Gepost op: 21-04-2024, 23:28:09 »
Bij de eerste opdracht zette hij de verdubbelaar niet in, bij de tweede opdracht had hij de verdubbelaar niet bij zich, dus hij had geen andere keuze toch?

Hij hoefde hem niet in te zetten.

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #50 Gepost op: 21-04-2024, 23:31:04 »
Hij hoefde hem niet in te zetten.

Waarom zou hij het niet doen? Om ze aan iemand te geven voor aflevering 6 met een kans dat hij/zij een rood scherm zou krijgen? Wat uiteindelijk ook gebeurd is.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #51 Gepost op: 21-04-2024, 23:31:18 »
Klopt, hij had ze ook mogen houden. Dan had Lynn er bij Café de Mol vandaag mooi twee uit haar buste kunnen toveren.    ::rofl::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #52 Gepost op: 23-04-2024, 23:49:58 »
In de topic over aflevering 5 zijn toch wel veel posts waarin mensen wat onvrede uiten over de alles-of-niets-opdrachten, dus ik dacht, laat ik er hier over posten. Immers, als de makers één topic lezen, dan hopelijk deze.

Ik heb me ook best wel gestoord aan de alles-of-niets opdrachten. Ik heb dit seizoen een paar vrienden aan het kijken gekregen, onder wie mijn broer (die de NLse mol niet kijkt), maar dan moet dit seizoen wel leveren. Een aflevering met drie alles-of-niets-opdrachten helpt dan totaal niet.

Alle drie de opdrachten in aflevering 5 waren alles-of-niets, en het werd met best wel kleine marges drie keer niets. En ja, ik vind dat gewoon niet leuk om naar te kijken. Ik wil dat er geld binnenkomt, zodat de mol aan de bak moet. Ik ben wat dat betreft voor "team kandidaten" ::rofl::
  • Bij de Sisyphus-opdracht had op iedereen die op tijd binnenkomt (al dan niet inclusief de twee "herculessen") 500 euro kunnen staan. Niet kijken = 100 erbij, wel kijken = 100 eraf. Dan was het voor iedereen, ook wie niet de laatste is, interessant om zo snel mogelijk bij het eind te zijn, en is daar (dus) ook een molmogelijkheid.
  • Bij het "juiste spaghetti kiezen" had het gewoon iets van 250 euro per goed bord kunnen zijn. Geen reden om dat niet te doen, toch?
  • Bij de blokkentorens had de "inzet" kunnen worden verdeeld over de drie finalisten. Bijvoorbeeld dat ze zelf het bedrag mogen verdelen onder hun drieën in de verhouding 1 : 2 : 3 (dus 600 : 1200 : 1800). Dan is er nog steeds een "grote brok" waar je tv-spanning mee kunt opbouwen, maar als daar iets fout gaat, is er nog steeds wel geld (en dus vreugde).

Bij opdrachten waar het geld "in stukjes" wordt verdiend, zijn er veel meer momenten waarop de mol moet ingrijpen om dat te voorkomen. Een alles-of-niets opdracht is daarom veel minder interessant molbaar.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #53 Gepost op: 24-04-2024, 13:07:47 »
Vooral bij de spaghettiopdracht vind ik dat er wel deelgeld verdiend had moeten worden. Feitelijk zijn er nu drie mogelijkheden:

- De mol heeft de verkeerde spaghetti gekozen en dus had de opdracht nooit enige kans van slagen gehad
- De mol heeft de goede spaghetti gekozen en heeft dus niet gemold
- De goede spaghetti van de mol was al gekozen door iemand anders en de mol heeft dus niet hoeven mollen

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #54 Gepost op: 24-04-2024, 14:47:49 »
In de topic over aflevering 5 zijn toch wel veel posts waarin mensen wat onvrede uiten over de alles-of-niets-opdrachten, dus ik dacht, laat ik er hier over posten. Immers, als de makers één topic lezen, dan hopelijk deze.

Ik heb me ook best wel gestoord aan de alles-of-niets opdrachten.

Eens, er zijn dit seizoen te veel alles-of-niets-opdrachten, waarbij je op voorhand eigenlijk al weet dat het niets wordt. Daarmee wordt het de mol inderdaad te makkelijk gemaakt. Om die reden heb ik trouwens ook een bloedhekel aan de molveilingen en andere trucs waarbij de pot weer wordt geleegd, maar dat terzijde.

Gevolg is dat Gilles straks aan het einde kan benadrukken hoe ontzettend veel geld er uit de pot is gehouden. Voor het beoordelen van wie de 'beste' mol is, kijken mensen nogal eens naar het bedrag. Dus: wauw, dit was de beste mol ooit! Maar je kunt een seizoen vol alles-of-niets-opdrachten niet vergelijken met een seizoen waar veel meer geld kan worden gesprokkeld door half gelukte opdrachten, waar een deel van de groep op tijd binnen komt en daarmee geld verdient, etc.

P.S. Nog een ander punt. Als je kijkt naar de gewonnen bedragen per seizoen, zie je dat de bedragen schommelen, maar er is ook een wel een neergaande lijn. In 2003 werd er 33.100 euro verdiend. Alleen in 2019 werd nog eens zo'n bedrag gehaald, verder tegenwoordig minder. Gezien de inflatie zou je juist een opgaande lijn van het prijzengeld verwachten. Ik ben ervan overtuigd dat kandidaten minder geneigd zijn te nepmollen als er meer geld op het spel staat. Dus ik zou het mooi vinden als de winnaar volgend jaar eens 40.000 euro pakt. Dan moeten we alleen niet met z'n allen in de reflex schieten dat we roepen: 'ooh, dit is de slechtste mol ooit, er is zoveel geld verdiend!'
« Laatst bewerkt op: 24-04-2024, 14:56:03 door KD. »
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #55 Gepost op: 24-04-2024, 15:05:14 »
Nog een evaluatiepunt: ik vind het heel cool hoe de makers elke keer een buzz weten te creëren bij de start van het seizoen. Ik was oprecht benieuwd wat de mysterieuze 2 zou inhouden en ook de aankondiging dat de mol het dubbel zo moeilijk zou krijgen verhoogde de spanning. Dit schept verwachtingen die helaas niet ingelost worden. Natuurlijk kunnen de makers vooraf niet inschatten hoeveel onrust die verdubbelaar met zich meebrengt, maar het uiteindelijke effect is nogal mager als ik eerlijk ben. Dat komt door meerdere dingen: het feit dat er na aflevering 1 geen verdubbelaars meer zijn opgedoken / verstopt (waarom eigenlijk niet?) en het feit dat geen enkele keer de verdubbelaar effect heeft gehad (daar kunnen de makers natuurlijk niets aan doen, maar is toch jammer). Het concept van de verdubbelaar lijkt een beetje doodgebloed. Jammer genoeg is het nu al de tweede keer dat dit gebeurt, net als vorig jaar toen Matteo er na 1 aflevering uitvloog (niet dat de makers daar iets aan hadden kunnen doen).

Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #56 Gepost op: 24-04-2024, 16:30:50 »
Nog een evaluatiepunt: ik vind het heel cool hoe de makers elke keer een buzz weten te creëren bij de start van het seizoen. Ik was oprecht benieuwd wat de mysterieuze 2 zou inhouden en ook de aankondiging dat de mol het dubbel zo moeilijk zou krijgen verhoogde de spanning. Dit schept verwachtingen die helaas niet ingelost worden. Natuurlijk kunnen de makers vooraf niet inschatten hoeveel onrust die verdubbelaar met zich meebrengt, maar het uiteindelijke effect is nogal mager als ik eerlijk ben. Dat komt door meerdere dingen: het feit dat er na aflevering 1 geen verdubbelaars meer zijn opgedoken / verstopt (waarom eigenlijk niet?) en het feit dat geen enkele keer de verdubbelaar effect heeft gehad (daar kunnen de makers natuurlijk niets aan doen, maar is toch jammer). Het concept van de verdubbelaar lijkt een beetje doodgebloed. Jammer genoeg is het nu al de tweede keer dat dit gebeurt, net als vorig jaar toen Matteo er na 1 aflevering uitvloog (niet dat de makers daar iets aan hadden kunnen doen).

Eens, daarbij *lijkt* het alsof de kandidaten het ook niet zoveel aangaat, het is meer een sleur die ze *ook* nog moeten onthouden om mee te brengen.

Tuurlijk kan niet elk nieuw ding goed uitpakken, en er hoeft ook niets nieuws elk seizoen. De doos van pandora terug brengen was al tof (alhoewel ik het dit keer een beetje raar vond, maar wel een straffe twist er aan zat).
Ik weet niet of ze dachten dat de verdubbelaars meer motivatie bracht om te winnen, tuurlijk wil iedereen winnen, maar als er merendeels alles of niets opdrachten zijn dan heeft het ook niet zoveel nut.
En ik weet nou niet of de mol echt harder moet mollen, die heeft toch al een plan of iets voor de opdracht bedacht, het enige dat veranderd is het bedrag, meer geld uit de pot betekend niet gelijk een betere mol..

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #57 Gepost op: 24-04-2024, 17:28:14 »
In de topic over aflevering 5 zijn toch wel veel posts waarin mensen wat onvrede uiten over de alles-of-niets-opdrachten, dus ik dacht, laat ik er hier over posten. Immers, als de makers één topic lezen, dan hopelijk deze.

Ik heb me ook best wel gestoord aan de alles-of-niets opdrachten. Ik heb dit seizoen een paar vrienden aan het kijken gekregen, onder wie mijn broer (die de NLse mol niet kijkt), maar dan moet dit seizoen wel leveren. Een aflevering met drie alles-of-niets-opdrachten helpt dan totaal niet.

Alle drie de opdrachten in aflevering 5 waren alles-of-niets, en het werd met best wel kleine marges drie keer niets. En ja, ik vind dat gewoon niet leuk om naar te kijken. Ik wil dat er geld binnenkomt, zodat de mol aan de bak moet. Ik ben wat dat betreft voor "team kandidaten" ::rofl::
  • Bij de Sisyphus-opdracht had op iedereen die op tijd binnenkomt (al dan niet inclusief de twee "herculessen") 500 euro kunnen staan. Niet kijken = 100 erbij, wel kijken = 100 eraf. Dan was het voor iedereen, ook wie niet de laatste is, interessant om zo snel mogelijk bij het eind te zijn, en is daar (dus) ook een molmogelijkheid.
  • Bij het "juiste spaghetti kiezen" had het gewoon iets van 250 euro per goed bord kunnen zijn. Geen reden om dat niet te doen, toch?
  • Bij de blokkentorens had de "inzet" kunnen worden verdeeld over de drie finalisten. Bijvoorbeeld dat ze zelf het bedrag mogen verdelen onder hun drieën in de verhouding 1 : 2 : 3 (dus 600 : 1200 : 1800). Dan is er nog steeds een "grote brok" waar je tv-spanning mee kunt opbouwen, maar als daar iets fout gaat, is er nog steeds wel geld (en dus vreugde).

Bij opdrachten waar het geld "in stukjes" wordt verdiend, zijn er veel meer momenten waarop de mol moet ingrijpen om dat te voorkomen. Een alles-of-niets opdracht is daarom veel minder interessant molbaar.

Nee, nee, nee! Ik ben het hier, met alle respect uiteraard, echt volledig mee oneens.

Ten eerste brengen alles of niets opdrachten veel meer spanning met zich mee. Of het lukt volledig, of het mislukt volledig. De kandidaten voelen dit ook. De opdrachten met deelopbrengsten zijn veel gezapiger. Er wordt altijd wel wat verdiend, maar nooit het maximale bedrag. Niet spannend.

Ten tweede wordt het voor een mol wel heel lastig om onder de radar te blijven met veel deelopdrachten. Wat had de mol bijvoorbeeld kunnen doen bij de borden pasta? Alleen zijn eigen bord niet vinden. Als dat vaak voorkomt dan kun je vrij makkelijk uittekenen wie de mol is door follow the money toe te passen.

Daarop aansluitend: de pastaopdracht was nogal saai geweest om te analyseren als elk bord geld waard was. Nu is de situatie veel complexer. De mol kon nu dankzij voorkennis bijvoorbeeld al weten dat er al minstens 1 bord fout stond, waardoor hij juist wel zijn eigen bord vindt. Of: de mol kan als hij als als eerst gaat denken dat de opdracht zo moeilijk is dat hij rustig juist wel zijn eigen bord kan vinden, omdat er toch wel iemand een fout gaat maken. Vergelijk dit eens met als elk bord geld waard is: dan valt er niets te analyseren omdat het volledig zwart-wit is. Bord vinden is niet-mols, bord niet vinden is mols. Saai.

Als laatste: bij deelopdrachten is de consequentie dat de mol geen enkele invloed heeft op een groot deel van de pot. Bijvoorbeeld bij de pasta had er 1250 euro verdiend kunnen worden zonder dat de mol dit had kunnen verhelpen. Bij deelopdrachten heb je dit probleem altijd. Bij alles of niets opdrachten heeft de mol tenminste altijd invloed op de hele pot.

In alles of niets opdrachten is elke actie van een kandidaat relevant. Wie vertraagt er? Wie wijst de verkeerde richting op? Wie doet er ineens wel zijn best als de opdracht toch al verloren lijkt? Je kan hier als sluwe mol met een hele simpele vertraging een hele opdracht laten verpesten. En het is voor ons niet gelijk duidelijk waar het probleem precies lag. Bij deelopdrachten kan dit alleen voor weinig geld. Erger nog: het is snel duidelijk wie waar precies verantwoordelijk voor was.

Ik zie dus het liefst altijd alles-of-niets opdrachten, liefst voor grote bedragen. Ze moeten natuurlijk wel te doen zijn zonder mol, anders is de lol er snel af, maar dat is dit seizoen absoluut wel het geval.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #58 Gepost op: 24-04-2024, 23:32:44 »
Prima natuurlijk, dat we er verschillend over denken. Ik ga even selectief quoten om te reageren op wat dingetjes: (Wat niet wil zeggen dat ik de rest negeer. Want op sommige punten kan ik me zeker in je argumenten vinden.)

Ten eerste brengen alles of niets opdrachten veel meer spanning met zich mee.
Dat is zeker waar. Ik ben ook niet tegen alles-of-niets opdrachten op zichzelf. Maar drie in één aflevering vind ik echt te eenzijdig. In het beste geval wisselt het een beetje af. Qua spanning: het zou wel spannender zijn als er ook af en toe opdrachten lukken. Dat kan ik me van dit seizoen nog niet herinneren. En dán is de spanning er juist vrij snel af. Dan denk ik als kijker: dat wordt weer 0 euro.

Verder is er ook een middenweg. Als het geld van een opdracht bijvoorbeeld verdeeld wordt als 3000 : 1000 : 1000, dan is het niet alles of niets, maar er is nog steeds een smak geld waarvan het spannend is of het gaat lukken.

Citaat
De mol kon nu dankzij voorkennis bijvoorbeeld al weten dat er al minstens 1 bord fout stond, waardoor hij juist wel zijn eigen bord vindt.
Dat kan ook als elk bord geld waard is, toch? :)

Citaat
Als laatste: bij deelopdrachten is de consequentie dat de mol geen enkele invloed heeft op een groot deel van de pot.
Ik vind dat dat ook wel eens mag. Het spel gaat óók over die andere 9 kandidaten die wel geld willen verdienen hè.

Citaat
In alles of niets opdrachten is elke actie van een kandidaat relevant.
Waardoor je met je verdenkingen zóveel kanten op kan dat je er eigenlijk helemaal niets meer mee kunt. Want elke kandidaat doet acties. En dus is elke kandidaat in potentie de mol. En ik denk dat het goed is dat we ook af en toe wel gewoon het geld kunnen volgen of dingen kunnen afstrepen als onmols.

Citaat
Je kan hier als sluwe mol met een hele simpele vertraging een hele opdracht laten verpesten.
Maar ik wil niet dat alle opdrachten verpest worden. Ik wil een groep zien die soms opdrachten háált. Als een opdracht met een simpele vertraging helemaal verpest kan worden, dan zet je de kandidaten buitenspel. En dat kan niet de bedoeling zijn. Het spel "De Mol" is een wisselwerking tussen mol en kandidaten.

Citaat
Erger nog: het is snel duidelijk wie waar precies verantwoordelijk voor was.
Dat vind ik, bijvoorbeeld bij de karts (een opdracht met deelbedragen), nog helemaal niet zo duidelijk. Als steeds een groep (deelgroep of de hele groep) verantwoordelijk is voor een deelbedrag, dan is de verantwoordelijkheid nog steeds gedeeld. Bijvoorbeeld bij de waterpijpen met Super Mario. Als het pijpen bouwen 500 euro per keer had opgeleverd, dan nog kun je niet zeggen wie daar gemold heeft toen dat 2 keer mislukte.

Citaat
Ze moeten natuurlijk wel te doen zijn zonder mol
Maar de opdrachten worden gespeeld mét mol. Dus ze moeten ook te doen zijn mét mol. En als één actie een opdracht kan doen mislukken, dan is de opdracht eigenlijk onhaalbaar mét mol.



en het feit dat geen enkele keer de verdubbelaar effect heeft gehad (daar kunnen de makers natuurlijk niets aan doen, maar is toch jammer).
Nouja, het heeft natuurlijk wel heel veel te maken met die alles-of-niets opdrachten. Die de makers hebben bedacht :)

Als je als makers iets doet met geld verdubbelen, dan werkt dat wel beter als er ook meer kans is op geld om te verdubbelen. Ook al is dat dan een klein bedrag. Van 5000 naar 10000 klinkt supervet, maar niet als dat uiteindelijk van 0 naar 0 wordt. Dan liever een keer van 1200 naar 2400. Dan wordt een klein bedrag toch ineens een best wel mooi bedrag. En je loopt als makers op die manier veel minder risico op precies wat er nu is gebeurd, namelijk dat het hele schouwspel helemaal niets oplevert.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #59 Gepost op: 24-04-2024, 23:42:22 »
Voor mij persoonlijk mag alles of niets ook afhangen van de zwaarte van de opdracht. Bij de pasta opdracht: prima als dat alles of niets is. Redelijk simpele opdracht waar ze weinig moeite voor hoeven te doen.

Opdracht 1 en 3 hadden dan wat gelaagder met de beloning mogen zijn. Waarbij vooral de 1e van mij wel iets had mogen opleveren met al die zweetdruppels in die opdracht. Dat al dat harde werk toch nog iets had kunnen opleveren.