De mol kan best bij de winnaar van het pastaduel zitten, alleen kan je niet incalculeren dat je gaat winnen. Als je medekandidaat even soloslim speelt, of de anderen blijven opsommen kan je best verliezen en dat lijkt mij als mol het minste scenario. Natuurlijk kan je dit voorkomen door te benadrukken om altijd te overleggen. Dus kan de mol bij de winnende APE zitten? Ja, maar dan neem je een risico.
Dit is iets dat je als mol perfect kan voorbereiden. Als je een maand de tijd hebt om een lijst van 50 pastasoorten vanbuiten te leren dan begin je met een serieuze voorsprong hé. De mol vorig jaar leerde de plattegrond van een ganse zoo vanbuiten, dan lijkt dit me een pak eenvoudiger.
Nu, het kan zeker dat de mol bij de BMW-rijders zit. Maar daar loop je dan weer het risico dat the usual suspects (Philippe en Charlotte, die allebei zeggen veel te koken) het wint van the underdogs (Bernard en Michaël, waar Bernard al vaker gelogen heeft en dus niet vertrouwd wordt én blijkbaar al aangaf nooit te koken). Stel: Niet Bernard en Michaël, maar Philippe en Charlotte winnen. Hoe ga je dan als mol in de BMW de anderen overtuigen om toch voor Bernard en Michaël te kiezen? Wetende dat als jij de enige bent die de groep in de foute richting probeert te sturen, je enorm opvalt?
Mijn theorie, met Michaël als mol in het achterhoofd:
Michaël zegt bij het beslissen wie in welke wagen zit: "Ik heb nog nooit een opdracht met Bernard gedaan." Bernard komt zo bij mijn mol in de wagen.
Ik denk dat dit een zeer bewuste tactiek was van de mol, om uitgerekend met Bernard in de wagen te zitten, want van Bernard weten ze dat hij al gelogen heeft (er is dus al een reden tot wantrouwen) en dat hij geen keukenprins is. Vervolgens moeten de mol dan zorgen dat ze winnen. Michaël gaf veel goede antwoorden. Dit kan hij, zoals eerder gezegd, perfect geoefend hebben. Als je goed oplet merk je ook dat het vooral Michaël is die antwoorden in Bernard zijn oor fluistert, die Bernard dan vervolgens roept.
Vervolgens moet hij eigenlijk niet veel meer doen. Er is al een bias tegen Bernard en Michaël als zijnde niet goed in de keuken en leugenaars (Bernard tijdens het verdubbelaarspel, Michaël met de doos van Pandora). Een beetje zenuwachtig overkomen, niet echt goed in de verdediging gaan...
En als het dan fout loopt (of goed voor de mol), dan kan je je handen wassen in onschuld: "wij waren eerlijk, jullie zijn in de fout gegaan"