Auteur Topic: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren  (gelezen 5796 keer)

Offline ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #140 Gepost op: 19-04-2024, 09:38:08 »
...maar dat mini onderkinnetje wat we onder dat masker zien lijkt wel erg op Michaël  ::vergroot::

Mwah, Michael heeft een bebaarde onderkin. Dat zie ik hier niet. Maar... wat goed ontdekt. Hier zie je wel een stukje mol. Van de mannen zou alleen Bernard dit kunnen zijn. Van de vrouwen zie ik niet zo snel een onderkin, misschien bij Stephanie?

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #141 Gepost op: 19-04-2024, 11:10:10 »
Kunnen we iets afleiden van wat de mol zegt tegen de kandidaten? Ik bespeur toch enige vorm van ad rem-heid en humor.

Bij Coco weten we zeker dat De Mol aan de andere kant van het scherm zit (bij al de rest kan dit ook Gilles zijn).
De Mol zegt, wanneer Coco uit dat ze 20/20 heeft behaald: "Ik denk dat hier een ticketje richting België ligt, met daarop de naam Coco"

Dat speelse kan ik niet direct toeschrijven aan Lynn, en eigenlijk ook niet aan Stéphanie.
Wel nog aan Michaël, Charlotte, Bernard en in mindere mate Senne.
I was blind but now I can see

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #142 Gepost op: 19-04-2024, 11:31:58 »
Het was Gilles die aan de andere kant van het scherm zat toen de kandidaten hun test invulden. Daaruit kunnen wij niets opmaken, ook niet uit het feit of de mol zeker wist wie de afvaller is maar kan dit afleiden op basis van het aantal vragen dat de kandidaat wilde verbeteren.
« Laatst bewerkt op: 19-04-2024, 11:33:48 door Luc »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #143 Gepost op: 19-04-2024, 11:36:33 »
Nee.. snap niet dat er nog mensen zijn die dat denken

Offline ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #144 Gepost op: 19-04-2024, 11:40:39 »
Deze bedoelde ik. Zeg het maar...

Offline ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #145 Gepost op: 19-04-2024, 11:46:40 »
Kunnen we iets afleiden van wat de mol zegt tegen de kandidaten? Ik bespeur toch enige vorm van ad rem-heid en humor.

Wat ik denk... De mol reageert makkelijk en inderdaad ad rem. De mol zegt op een gegeven moment: 'Luister goed!' En bij het tellen doet de mol het rustig aan: "1..., 2.., 3... of 4 vragen." Zoiets doet me denken aan het beroep van een leerkracht. Aangezien Bernard leerkracht is en het 'verbeteren' daar ook goed bij past... Hij praat ook makkelijk weg. Heeft wel degelijk humor, maar dat zie je niet altijd in de afleveringen terug (aflevering 4 nog best goed).

Dan nog de quote: 'I make an offer that you can't refuse'... Hij is de eerste van wie dat zichtbaar en hoorbaar in de aflevering komt.

Linkt zo wel aan Bernard.

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #146 Gepost op: 19-04-2024, 12:45:46 »
Het was Gilles die aan de andere kant van het scherm zat toen de kandidaten hun test invulden. Daaruit kunnen wij niets opmaken, ook niet uit het feit of de mol zeker wist wie de afvaller is maar kan dit afleiden op basis van het aantal vragen dat de kandidaat wilde verbeteren.

Gilles zit daar toch enkel wanneer de mol als kandidaat in beeld is.
Daarom kan je enkel met zekerheid zeggen dat Coco tegenover de mol zit.
Bij alle andere kandidaten kan het Gilles zijn.
Ik weet niet hoe je erbij komt dat Gilles telkens "de hacker" is, want het spel is net dat de mol kandidaten tracht te overtuigen vragen te kopen.
Als dat telkens Gilles is, dan heeft de mol daar weinig in de pap te brokken...en dan moesten ze Gilles ook niet vermommen.
I was blind but now I can see

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #147 Gepost op: 19-04-2024, 15:14:48 »
De kandidaten zouden Gilles kunnen zien door de monitor, maar de mol horen via de intercom..?

Over de adremheid van de Mol. Als Mol in de auto was
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
ook behoorlijk veel meer sarcastisch dan 't als kandidaat overkwam... Kan deels gescript zijn...

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #148 Gepost op: 19-04-2024, 15:58:49 »
Tot hiertoe, over alle seizoenen heen, was het telkens de mol die rechtstreeks met de kandidaten sprak, op vorig seizoen in Arizona na, waar de mol gebruik maakte van de "handpop van de mol".
Ik zie geen enkele reden waarom plots Gilles op die stoel zou moeten zitten.

De mol heeft heus niet meegekeken met de tests. Anders zou hij aan de kandidaten niet hoeven vragen wie ze verdenken, want dat weet hij dan al.
De mol speelt blufpoker: hij zegt tegen alle kandidaten dat ze de test slecht hebben ingevuld. Daarvoor hoeft de mol heus niet naar de tests te kijken.
I was blind but now I can see

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #149 Gepost op: 19-04-2024, 16:18:00 »
Natuurlijk vraagt de Mol dat wél: het is televisie hè? Dus ook al weet de Mol dat wel, hij/zij vraagt dat omdat die vraag voor de kijkers interessant is.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #150 Gepost op: 19-04-2024, 17:34:51 »
Om dan vervolgens maar van één iemand (Michaël) de verdachten te horen? Die dan ook nog eens 3 namen noemt? Daar heb je als kijker ook niet veel aan.

In tegenstelling tot Nederland kom je in België pas echt in de laatste aflevering te weten wie op wie heeft gestemd. Toos en Lancelot zaten vorig jaar al heel vroeg op het juiste spoor, maar in de biechts komen bijna steevast fragmenten van andere kandidaten die ze verdachte zaken hebben zien doen tijdens die opdracht.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Ik denk dat het misschien een listig trucje is van de mol om te achterhalen wie hem op het spoor is, en vooral wie niet.
Gilles zei tegen de mol: wij gaan je natuurlijk niet verklappen wie de afvaller is (met betrekking tot het doorgeven van de verdubbelaars). Maar als de mol vraagt wie de kandidaten verdenken, verklapt Gilles of de crew niet aan de mol wie de afvaller is, maar de kandidaten zelf.

Stel: Michaël is de mol
hij vraagt aan alle kandidaten wie ze verdenken:

Coco zegt Stéphanie
Bernard zegt Senne
Charlotte zegt Michaël
Stéphanie zegt Michaël
Senne zegt Stéphanie
Lynn zegt Bernard

Als hij ooit zelf de verdubbelaars in handen krijgt en hij wil ze doorgeven aan de afvaller, dan kan hij bijvoorbeeld die dagen zo weinig mogelijk proeven doen met Stéphanie, zo weinig mogelijk gemeenschappelijke zaken doen (andere auto nemen,...) zodat er weinig vragen overeenkomen tussen hem en Stéphanie en vervolgens de verdubbelaars doorgeven aan Senne. Daar Michaël en Stéphanie quasi geen overlap hebben bij de vragen, valt Senne af. Voor de eliminatie geeft Michaël de verdubbelaars aan Senne...klaar.
I was blind but now I can see

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #151 Gepost op: 19-04-2024, 21:53:48 »
De mol weet niet wie de afvaller is en kan dus fout zitten.
Charlotte: Mich of Coco
Lynn: ik ook
Senne: verdenkt Michael want die is erg  stil, Charlotte is het daar mee eens.

Stel Stefanie denkt nu dat Michael de afvaller is, omdat er al drie mensen zich zo hebben uitgesproken, dan gaat ze voor Coco, want ze denkt dat Michaël de afvaller is.

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #152 Gepost op: 19-04-2024, 21:56:50 »
…maar de mol weet wel wie de afvaller is, want Gilles zei dat de afvaller 1 vraag kocht. En de mol weet wie er allemaal één vraag heeft gekocht.
I was blind but now I can see

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #153 Gepost op: 19-04-2024, 23:13:03 »
…maar de mol weet wel wie de afvaller is, want Gilles zei dat de afvaller 1 vraag kocht. En de mol weet wie er allemaal één vraag heeft gekocht.
Er zijn ongetwijfeld meerdere kandidaten die 1 pasvraag kozen , maar daar uiteraard niet voor uitkomen.

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #154 Gepost op: 20-04-2024, 03:02:38 »
Dan kies je als mol iemand met 0, 2, 3 of 4 pasvragen. Ze hebben heus niet allemaal 1 pasvraag genomen.
Trouwens, alleen de afvaller hoeft te liegen dat ze 1 vraag had gekocht. De anderen kunnen dat gewoon eerlijk zeggen hé. Dus ik snap niet wat ze te winnen hebben hierover te liegen.
“Ik heb 1 pasvraag gekocht, maar ik ben niet de afvaller” is even overtuigend dan “ik ben van 0 naar 2 pasvragen gegaan”
I was blind but now I can see

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #155 Gepost op: 20-04-2024, 09:46:27 »
Gilles legt uit dat de afvaller maar 1 antwoord wilde kopen. Iedereen die maar 1 antwoord wilde kopen kan dan de afvaller zijn. Deze mensen hebben reden om zenuwachtiger te worden, als je bijvoorbeeld 2 had gezegd zal je gedrag op dat moment niet veranderen.
Diegenen die 1 antwoord wilden kopen gingen nu natuurlijk liegen, maar hadden tegelijkertijd hoop dat ze het konden redden, als ze het maar goed speelden, want 1 was genoeg.
Eigenlijk was dit een heel soft afvallersspel, als de afvaller rustig bleef, werd het eerder een roulette.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #156 Gepost op: 20-04-2024, 10:04:59 »
Gilles legt uit dat de afvaller maar 1 antwoord wilde kopen. Iedereen die maar 1 antwoord wilde kopen kan dan de afvaller zijn. Deze mensen hebben reden om zenuwachtiger te worden, als je bijvoorbeeld 2 had gezegd zal je gedrag op dat moment niet veranderen.
Diegenen die 1 antwoord wilden kopen gingen nu natuurlijk liegen, maar hadden tegelijkertijd hoop dat ze het konden redden, als ze het maar goed speelden, want 1 was genoeg.
Eigenlijk was dit een heel soft afvallersspel, als de afvaller rustig bleef, werd het eerder een roulette.

Ze hebben hun scherm al gezien en weten dat ze niet de afvaller zijn. Desondanks zou ik toch liegen, omdat ik niet het risico zou willen lopen dat ze mij kiezen omdat ze van slechts één persoon 'zeker' weten dat die 1 vraag heeft gekocht. Alles kan een strategie zijn.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #157 Gepost op: 20-04-2024, 10:07:40 »
Gilles legt uit dat de afvaller maar 1 antwoord wilde kopen. Iedereen die maar 1 antwoord wilde kopen kan dan de afvaller zijn. Deze mensen hebben reden om zenuwachtiger te worden, als je bijvoorbeeld 2 had gezegd zal je gedrag op dat moment niet veranderen.

Dat is toch gewoon niet waar.
Alleen Coco kreeg te zien dat zij de afvaller is op dat moment. Of de rest nu 1 of 4 vragen kocht, dat maakt toch niet meer uit?
Enkel de gekochte vraag van Coco telt, al de rest vervalt bij deze.

De anderen hebben er baat bij dat Coco ontmaskerd wordt, iedereen is virtueel afvaller als Coco zich redt, of die nu 0, 1 of 4 vragen kocht.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #158 Gepost op: 20-04-2024, 11:01:46 »
Gilles zei enkel dat de afvaller 1 antwoord heeft laten verbeteren en dat volstaat om erin te blijven. De kandidaten die 1 antwoord hebben laten verbeteren gaan uiteraard liegen zodat er niet op hen gestemd wordt. Stel dat Coco niet gekozen wordt valt de kandidaat die daarna de minste antwoorden juist heeft af.
Gelukkig voor hen moest Coco als eerste naar het scherm en leek zichtbaar zenuwachtig waardoor de kandidaten snel hun pijlen richtten op Coco.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2024, 11:04:04 door Luc »

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #159 Gepost op: 20-04-2024, 16:32:01 »
Niet noodzakelijk een reactie op de berichten onmiddellijk hierboven, ik plof maar wat gedachten neer over allerlei aspecten die in de topic al aan bod zijn gekomen.

Over de alternatieve scenario's: Gilles zegt hoe er gretig is ingegaan op het voorstel, "ook door de afvaller". Dus ik denk dat dit gewoon een conventionele eliminatie had kunnen worden als de afvaller 0 verbeterde vragen had willen kopen.

Hij zegt er ook bij dat 1 verbeterd antwoord voldoende was om de afvaller te redden, maar ik denk niet dat dat noodzakelijk was om de opdracht te spelen. Het lijkt me dat de aanvankelijke afvaller ook tevergeefs € 1.000 uit de pot had kunnen spelen voor een extra antwoord en dan alsnog afvallen. Wel interessant om te vermelden dat er zeker iemand anders bedreigd wordt, omdat het voor wat extra spanning zorgt, maar hij had het in het midden kunnen laten als het niet zo was.

In verband met wat er zou zijn gebeurd als de aanvankelijke afvaller bijvoorbeeld 3 of 4 antwoorden had gekocht terwijl 1 genoeg was. Of als je bijvoorbeeld 4 antwoorden kocht en in ronde 3 werd ontdekt? Het lijkt erop dat het een asymmetrische deal was:
  • Voor mijn gevoel is er nu niets uit de pot door Coco's deal of is dat toch niet zo benoemd. Daarom zou ik denken dat er € 1.000 uit gaat per verbeterde vraag en dus per overleefde stemronde. Anders is het niet interessant voor de mol om steeds te onderhandelen voor zoveel mogelijk antwoorden – wat die lijkt te doen – ongeacht hoe goed de kandidaat het ervan afbrengt in de stemming. Dus stel dat je 4 vragen koopt en bij ronde 3 wordt gekozen, dan denk ik dat er € 2.000 uit de pot moet. Als morgen blijkt dat Coco's deal toch € 1.000 uit de pot heeft gehaald, betekent dit dat er in m'n laatstgenoemde scenario hier hoe dan ook meteen € 4.000 uit de pot ging. Het andere uiterste, als er pas € 4.000 uit gaat als je 4 rondes overleeft, lijkt me onwaarschijnlijk omdat de mol daar dan niet zo op zou aansturen volgens mij.
  • Voor de kandidaat lijkt het me dan weer alles of niets. De uitleg is duidelijk over het feit dat ontmaskering betekent dat je sowieso de afvaller blijft. Dus ook al overleefde je 1 of meer stemmingen. Ik denk niet dat je 4 antwoorden kan kopen, een ronde overleven, en dat Gilles dan het spel stopt na 1 antwoord en min € 1.000 omdat dat genoeg was voor jou. Als je er 4 koopt moet je 4 rondes overleven, doe je dat niet dan krijg je helemaal niets verbeterd. Dus voor de kandidaat zijn de voorstellen van de mol dan erg risicovol. Fameuze kans om ontdekt te worden in ruil voor antwoorden die je wellicht niet eens nodig had.
Verder heb ik de indruk dat de zenuwachtige of onhandige manier waarop Michaël het speelt overwegend mols wordt geïnterpreteerd. Zie ik hier iets over het hoofd? Mij lijkt het dat die wel degelijk zou kunnen denken dat hij ex aequo laatst stond. Wanneer dan zowel Charlotte, Lynn, als Stéphanie zonder veel tegenkanting richting Coco drukken vreest die allicht dat de mol enthousiast mee richting een verkeerde keuze aan het duwen is en dat de deal zal doorgaan? Wat had hij hier dan anders moeten doen als bezorgde kandidaat?

Alleszins 2 vaststellingen: de groep had maar 1 kans en doet het hier erg goed, en de mol heeft niet veel weerwerk willen of durven bieden.

En dan nog een kleine ergernis als uitsmijter: het feit dat zowel Gilles als enkele kandidaten het al nobel vinden om "maar" 1 antwoord te kopen is weer een teken van de typische verwrongen molgeesten. Ofwel beschouw je alles als een spelletje, en dan ben je bezig met je eigen kansen en met het kiezen van het strategisch juiste aantal antwoorden, of dat er nu 1 is of meer. Ofwel wil je goed handelen voor meer dan alleen jezelf en dan is de enige optie om geen antwoorden te kopen. Alles daar tussenin is cognitief dissonante onzin waar je groepsgeld en de kansen van een andere kandidaat op het spel zet en je geweten toch wil sussen.