Ik denk dat hij de mol is, dus ik heb hier ook een tijdje over zitten peinzen. Mijn theorie is dat hij van tevoren een strategie heeft bedacht die gestoeld is op de verwachting dat de afvaller (Coco) zichzelf zou verdedigen door naar een ander te wijzen, of dat de groep op hem zal reageren zoals Charlotte op Coco reageerde. Daarom speelt hij al bij aanvang de nerveuze kandidaat die compleet uit zijn doen is.
Droomscenario voor Michaël de mol: Coco wil zichzelf redden en wijst Michaël aan, die de perfecte zondebok speelt. De groep neemt hem vervolgens onder vuur en het lukt hem 'helaas' niet om ze van het tegendeel te overtuigen. Ze stemmen op hem en de mol wint.
Bedankt om dit nog eens zo helder uit te leggen, vind het ook wel een plausibele optie zo. Ik zat met het idee dat de mol zich misschien afzijdig zou houden en het aan de kandidaten zou laten om twijfel te zaaien. Ook omdat die mol dan vermijdt een al te actieve rol te hebben in het naar huis sturen van de "verkeerde"/voorlaatste kandidaat. Maar er is een type mol dat daar vast net wel voor wil gaan.
Beide strategieën zijn inderdaad gedwarsboomd door het feit dat Coco waarschijnlijk al slecht reageerde (haar reactie op het eerste scherm zit echt wel weggemoffeld door de montage, terwijl we van alle anderen het gezicht te zien krijgen) en daarna, zichtbaar volledig uit haar lood geslagen, ook niet in de aanval ging en zich maar heel voorzichtigjes verdedigde.
De verdenking op Lynn en het onthouden bij de stemming op Coco blijf ik wel vreemd vinden als Michaël de mol zou zijn.
Ik begin ook meer naar jouw mening te neigen dat het waarschijnlijk ook alles of niets was voor de mol, dus bij 3 vragen ofwel € 3.000 ofwel niets uit de pot. Het klopt toch allemaal beter zo. De mol heeft de tests gezien, dus misschien pusht die Charlotte gewoon naar 4 vragen om haar te plagen, wetende dat zij toch nooit laatst zal zijn en het risico op ontdekking dus ook niet relevant is? Het feit dat er sprake is van "pogingen" (meervoud) om de afvaller te ontmaskeren zou dan gewoon voor de spanning en de goeie tv kunnen zijn. Want in feite is het resultaat dan net alsof de groep meteen in één keer meerdere verdachten aanduidt.
Als iedereen zijn scherm heeft gezien en Gilles verteld dat er gretig is ingegaan op het voorstel van de mol, ook door de afvaller, zie je Charlotte nerveus een paar keer knipperen met haar ogen en naar de grond kijken. Ik weet niet goed hoe dat te interpreteren valt met wat er op dat moment gebeurt. Ze weet al dat zij niet de afvaller is, misschien kan iemand er een gifje van maken?
Voor een kandidate is dit best logisch, het is het moment waarop ze te weten komt dat ze alsnog kan afvallen omdat de slechtste ook voor een deal is gegaan. Even later zet Gilles dit nog wat kracht bij door te zeggen dat één vraag ook genoeg is om een plaats op te schuiven, en dan krijgen we een suggestief shot dat Michaël nog extra nerveus wordt. Vraag is natuurlijk of dit in realiteit allemaal precies zo gebeurde in de getoonde chronologie.