Auteur Topic: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen  (gelezen 4620 keer)

Offline Mogura

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #80 Gepost op: 24-04-2024, 20:41:05 »
Zo begrijp ik het ook... een niet te onderschatten gewicht...
in combinatie met zwetende handen, behoorlijk zwaar, volgens mij.
Gewichtheffers en turners aan toestellen gebruiken kalk, wat hen helpt om niet te lossen.

Als ik me niet vergis was het ook een draaiend handvat wat het voor de grip echt wel heel lastig maakt. Zelfs als hij had kunnen wisselen met Lynn, dan noch had ze het niet meer dan 100 seconden gehouden denk ik. Mensen die elke dag sporten hebben zelfs problemen om 100 seconden te hangen aan een draaiende bar.

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #81 Gepost op: 24-04-2024, 22:48:13 »
Zo begrijp ik het ook... een niet te onderschatten gewicht...
in combinatie met zwetende handen, behoorlijk zwaar, volgens mij.
Gewichtheffers en turners aan toestellen gebruiken kalk, wat hen helpt om niet te lossen.


Hercules had ook kalk op zijn handen. Heeft iemand gezien of Senne en Michaël dat ook hebben gebruikt?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #82 Gepost op: 25-04-2024, 00:51:03 »
Dus er trekt 2 x 26,7 kg aan zijn armen? Aan iedere arm 26,7 kg?
Ja, dat is met 6 gewichten aan iedere kant. Michael heeft dit blijkbaar niet lang volgehouden want Senne zegt net voor het wisselen, laat hem die gewichten nog maar even ophangen. Dat waren de vierde gewichten. Na 3 minuten kwam nummer 5 en na nog eens 3 minuten nummer 6. Senne zegt tegen Stéphanie dat Michael nog eens 6 minuten heeft gedaan. Dat betekent dat hij minder dan een minuut 6 gewichten heeft gedaan, anders had Senne wel 7 minuten gezegd.
Vergeet ook niet dat ze het gewicht niet hoeven te verplaatsen, zoals bij die toestellen in de sportschool, en die hebben stapels gewichten tot een kilo of 100.

Offline Fernandel

  • Forumlid
  • tutti insieme
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #83 Gepost op: 25-04-2024, 09:30:04 »
Hercules had kalk aan de handen, Senne en Michaël niet.
Enkel de rechterhand werd een probleem voor Michaël en hij loste aan die kant.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #84 Gepost op: 25-04-2024, 13:29:44 »
Michaël stond ook niet perfect in het midden, dan zijn de hefbomen aan beide kanten niet gelijk, je ziet dat hij problemen krijgt om op zijn plaats te blijven staan.

@martinj: Ik had je berekeningen globaal bekeken en ik denk dat de orde van grootte zeker juist is, dus goegedaan.

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #85 Gepost op: 25-04-2024, 14:05:26 »
Goede informatie. Het lijkt mij echt behoorlijk zwaar. Eerlijk gezegd kan ik me best voorstellen dat Michael echt moest lossen, ook als hij de mol is (wat ik denk).

Aan de andere kant is hij wel echt een behoorlijke grote en toch ook wel gespierde gast. Lastig.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #86 Gepost op: 25-04-2024, 14:44:21 »
Goede informatie. Het lijkt mij echt behoorlijk zwaar. Eerlijk gezegd kan ik me best voorstellen dat Michael echt moest lossen, ook als hij de mol is (wat ik denk).

Aan de andere kant is hij wel echt een behoorlijke grote en toch ook wel gespierde gast. Lastig.

En opgeleid gymdocent.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #87 Gepost op: 25-04-2024, 20:28:50 »
Ik heb alles nog eens opnieuw getekend en een berekening gemaakt van de benodigde trekkracht voor de balk en elk afzonderlijk gewicht.
Uit metingen van screenshots bleek dat de ketting vastzit aan het midden van de balk. Het massa middelpunt van de balk ligt daar dus heel dicht bij. Om de trekkracht te berekenen vervangen we de balk door een oneindig sterke gewichtloze staaf die precies door de hartlijn van de balk loopt. Het gewicht van de balk vervangen we door een puntmassa in het massa middelpunt. De gewichten vervangen we ook door puntmassa's.
Om de trekkracht van bijvoorbeeld gewicht 1 te berekenen, berekenen we eerst het gewicht dat we aan de staaf (op punt B) moeten hangen om dezelfde kracht te krijgen. Deze gewichten verhouden zich als de afstand tot het draaipunt. Voor gewicht 1 is dit 127 / 81 * 5 = 7,8 kg.
De zwaartekracht (G) die op het gewicht in dat punt werkt ontbinden we in 2 vectoren. Eén in het verlengde van de trekkracht F en één in de richting van de staaf (via een parallellogram constructie). Om evenwicht te krijgen moet de kandidaat de trekkracht ten gevolge van de zwaartekracht compenseren. En aangezien de driehoeken congruent zijn, geldt:
F / G = a / b.  (dezelfde formule krijg je als je voor beide krachten het product van kracht x arm neemt en die gelijk stelt wat ik in mijn eerdere berekeningen deed)
Dus F = (a / b) * G. Hoe rechterop de balk staat hoe kleiner de benodigde kracht. Ga na dat de trekkracht 0 is als a gelijk is aan 0 (balk staat verticaal).

De resultaten van de berekeningen zijn als volgt:
Item   Gewicht   Equivalent     Trekkracht        Trekkracht
           (kg)       gewicht op B      per item (kg)    cumulatief (kg)
Balk       22   20.9                    10.8                       10.8
Bol 1        5            7.8                     4.0                       14.8
Bol 2        5            6.7                     3.4                       18.3
Bol 3        5            6.7                     3.5                       21.7
Bol 4        5            5.6                     2.9                       24.6
Bol 5        5            6.5                     3.3                       28.0
Bol 6        5            5.2                     2.7                       30.7
Senne eindigde dus met 21.7 kg. Michael begon met 24.6 en eindigde met 30.7 kg.
« Laatst bewerkt op: 25-04-2024, 20:34:33 door MartinJ »

Offline Molstein

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #88 Gepost op: 25-04-2024, 20:48:29 »
Het is wel wat Gilles voor aanvang van de opdracht, of als voice over, vertelt. Dat het in de opdracht zelf helemaal niet meer terug komt is ook wel opvallend. Kan twee dingen betekenen: 'buiten de tijd' slaat erop dat wanneer je aankomt als de zuilen al zijn gevallen het niet meer uitmaakt want dan is het geld al weg, en kun je niet meer helpen met vasthouden. Of Michaël en Senne worden expres verdacht gemaakt omdat de focus daar ligt.
Als er werkelijk een tijdslimiet was, dan zijn Stephanie en Bernard veel meer verdacht dan in beeld komt.
Twee kandidaten moesten binnen de 30 minuten bij Hercules zijn om de balken over te nemen. Dat is de tijdsklok die we zien aftellen.
Op zo'n 15s voor het halfuur om is, neemt Michael over.
De 4 andere kandidaten moesten gewoon binnen zijn vooraleer de balken op de grond vielen. Want zodra die op de grond vielen, was het game over.
Dus hoe langer Bernard en Stephanie erover deden, hoe langer de andere kandidaten moesten proberen de balken overeind te houden...

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #89 Gepost op: 25-04-2024, 21:09:11 »
Ik wil het toch nog even hebben over het gewicht.
Op een gym heb je van die toestellen waar er 2 tegenover elkaar staan waarbij je een horizontale trekbeweging kan maken. Normaal gesproken begin je met de armen gespreid en breng je de armen naar elkaar toe waarbij elke arm een bepaald gewicht optilt. Omdat deze te dicht bij elk staan kon ik een test zoals bij opdracht 5.1 niet uitvoeren. Wel kon ik met één arm kijken hoe lang ik een bepaald gewicht kan tillen. Ik heb dit gedaan voor een gewicht van 25 kg. Kon dit met gemak 1 minuut 40 volhouden, maar ik ben bepaald niet sterk in de armen. Die apparaten gaan tot 125 kg en ik doe bij dit soort apparaten 5 sets van 15 met een gewicht van 25 kg. Ik heb wel kracht in mijn benen, want op zo'n abductor apparaat haal ik makkelijk de 80 kg (van de 125). Kortom, wat mijn armen betreft heb ik voor mijn gevoel zo'n 25% van de kracht van een sterk iemand. Ik heb altijd met mijn hoofd gewerkt en niet (zoals Michael) met zijn handen. Ik ben benieuwd welk gewicht de wat sterkere molloten onder ons kunnen trekken.

Offline Klaartje76

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #90 Gepost op: 25-04-2024, 21:18:07 »
Formidabel helder en begrijpelijk uitgelegd, MartinJ. De fysica uit mijn jeugdjaren komt helemaal terug! Bedankt hiervoor!  ::ok::

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #91 Gepost op: 25-04-2024, 23:14:05 »
Ik krijg toch het idee dat Michael een toneelstukje loopt op te voeren. Als Lynn en Charlotte schreeuwen als ze er bijna zijn kijkt Michael op, zie je niet heel veel spanning op zijn schouders staan en fronst hij met verder weinig spanning in zijn gezicht. Terwijl hij net ervoor en net erna veel moeite heeft met het gewicht en een grimas op zijn gezicht heeft die je verwacht als je de hele tijd je spieren spant.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #92 Gepost op: 26-04-2024, 09:54:02 »
Michaël wil gewoon verdacht zijn, nu konden de dames niet zien of hij echt moeite deed of niet.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #93 Gepost op: 26-04-2024, 10:59:11 »
Ik denk ook dat Michaël zich verdacht wil maken of hij wordt verdacht neergezet (verschillende kandidaten zitten op hem). Eigenlijk is Senne verdachter doordat mij met een lager gewicht slechts 12 minuten wist vol te houden. Hij moedigde Michaël ook niet aan.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #94 Gepost op: 26-04-2024, 11:27:27 »
Eigenlijk is Senne verdachter doordat mij met een lager gewicht slechts 12 minuten wist vol te houden. Hij moedigde Michaël ook niet aan.
Mee eens. De eerste 3 minuten zonder gewichten is sowieso al een makkie (ongeveer 10 kg). Per 3 minuten komt er maar zo'n 3.3 kg trekkracht bij. Op het moment dat de gewichten echt beginnen te tellen stopt hij er mee. Juist dan is het belangrijk om nog een tijdje de echt zware gewichten te doen, zodat Michael fris kan beginnen en het ook nog een tijdje vol kan houden.
Ik zie trouwens maar 6 haken aan de balk en 6 gewichten per kant. Hieronder een screenshot op het moment dat er één aan de linker balk hangt. Ik denk dus dat ze zouden stoppen met extra gewichten na die 6. Een reden temeer om pas te beginnen met wisselen op het moment dat alles er al hangt en alleen de tijd het nog zwaarder maakt.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #95 Gepost op: 26-04-2024, 11:29:49 »
Mee eens. De eerste 3 minuten zonder gewichten is sowieso al een makkie (ongeveer 10 kg). Per 3 minuten komt er maar zo'n 3.3 kg trekkracht bij. Op het moment dat de gewichten echt beginnen te tellen stopt hij er mee. Juist dan is het belangrijk om nog een tijdje de echt zware gewichten te doen, zodat Michael fris kan beginnen en het ook nog een tijdje vol kan houden.
Ik zie trouwens maar 6 haken aan de balk en 6 gewichten per kant. Hieronder een screenshot op het moment dat er één aan de linker balk hangt. Ik denk dus dat ze zouden stoppen met extra gewichten na die 6. Een reden temeer om pas te beginnen met wisselen op het moment dat alles er al hangt en alleen de tijd het nog zwaarder maakt.

De eerlijkheid gebiedt hier wel te zeggen dat Senne vrij snel na het rennen aan die balken werd gehangen, ze waren beide behoorlijk buiten adem. Michaël had nog even tijd om uit te rusten, Senne niet.

Offline Mogura

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #96 Gepost op: 26-04-2024, 11:53:04 »
De eerlijkheid gebiedt hier wel te zeggen dat Senne vrij snel na het rennen aan die balken werd gehangen, ze waren beide behoorlijk buiten adem. Michaël had nog even tijd om uit te rusten, Senne niet.

Dat gaat echt weinig invloed hebben op hoe lang je het hier gaat volhouden. Het zijn de benen die misschien wat verzuurd zijn, maar dit is echt enkel op kracht in de armen en handen. Het is ook niet dat het in begin heel zwaar is voor Senne, dus tegen dat het zwaar begint te worden zal hij ook niet meer buiten adem geweest zijn.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #97 Gepost op: 26-04-2024, 12:05:39 »
Dat gaat echt weinig invloed hebben op hoe lang je het hier gaat volhouden. Het zijn de benen die misschien wat verzuurd zijn, maar dit is echt enkel op kracht in de armen en handen. Het is ook niet dat het in begin heel zwaar is voor Senne, dus tegen dat het zwaar begint te worden zal hij ook niet meer buiten adem geweest zijn.

Elke inspanning die vlak na een andere inspanning komt waarvan je buiten adem bent geraakt is zwaarder dan wanneer je 10 minuten op kracht hebt kunnen komen.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #98 Gepost op: 26-04-2024, 21:29:26 »
de Bottom line bij deze proef komt uiteindelijk neer op de kracht in je vingers, kun je het rollende handvat blijven vasthouden, zo niet. dan glijdt het gewicht letterlijk uit je vingers. Kun je nog zo gespierd en krachtig zijn in je armen, met slappe handen ga je dit niet lang redden. Magnesiumpoeder helpt Hercules dan ook nog eens. Dit maakt beiden voor mij minder verdacht.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #99 Gepost op: 29-04-2024, 09:39:41 »
Charlotte was sturend aanwezig bij de verdeling van de opdrachten Sisyfus en Danaïden. Met iets krachtigs en uithoudingsvermogen te benoemen. Niet dat zij per se bij een bepaalde opdracht wilde, het is eerder dat Bernard terecht komt bij de Sisyphus opdracht. Bernard zou misschien de zuilen van Hercules nog hebben over kunnen nemen.
Bij de Danaïden kun je helemaal aan het begin zien dat je vanaf daar al redelijk zicht hebt op de tempel. In beeld zie je de zuilen niet, maar ze waren mogelijk wel zichtbaar vanaf die afstand en de zuilenproef was vanaf de Danaïden aan de voorkant van de tempel.
Michaël zal beseft hebben dat als Bernard niet als eerste team aan zou komen, het geen zin meer ging hebben om vol te houden en beter de verdenkingen op zichzelf kon laden. Onderweg heeft Charlotte dan bij de molkwellingen goed haar best kunnen doen en Lynn voor de gek gehouden, kijk ons eens goed bezig zijn, wetende dat Bernard vanaf Sisyphus nooit op tijd ging komen om Michaël af te lossen.