De Mol is al jaren het beste televisieprogramma dat in Vlaanderen gemaakt wordt. De voorbije tien jaar hebben de makers de lat voor zichzelf zeer hoog gelegd en toch slagen ze erin om ieder jaar weer die hoogte te overschrijden. Ze lossen de hooggespannen verwachtingen van het steeds kritischer wordend kijkerspubliek seizoen na seizoen in. Natuurlijk kunnen ze niet voor iedereen goed doen, smaken verschillen uiteraard maar de constant hoge kijkcijfers bewijzen dat het kijkerspubliek zeer trouw is.
Ik vond persoonlijk dit seizoen echt weer top. Zondag is Moldag ten huize K., de weekendagenda is afgestemd op De Mol. Ook de rest van de week houdt het je bezig. Je wil speuren, analyseren, nadenken, lezen op fora hoe andere molloten het zien, zoeken naar verborgen aanwijzingen, afleveringen herbekijken, nog eens genieten: ieder vrij kwartier besteed je eraan. Je bent van maart tot half mei ‘In de Ban van De Mol’. Dit seizoen in Thailand vond ik het speurwerk best pittig, ik heb zelden zo getwijfeld. Meestal zit ik uiteindelijk wel goed, maar nu kon ik maar niet kiezen tussen Sarah en Michèle. Dat is natuurlijk vooral te wijten aan hoe de makers ons meesterlijk misleiden met hun sublieme montage. Ze weten ook dat de fanatieke molloten werkelijk alles gaan analyseren en dan is wat ze ons lieten zien van Michèle wel heel misleidend. Wat maakte dat het in mijn hoofd gewoon fifty-fifty was. Ik “gokte” bij de stemming dan maar op Michèle, maar kijk, het was dus toch Sarah. Sterk werk van de productie om meer dan de helft van de stemmers hier om de tuin te leiden! Ook in Vlaanderen zat nog de helft van de kijkers op Michèle en Alexy.
Zoals Heinz hier al zei: ook dit jaar weer veel memorabele opdrachten. Je merkt aan alles dat er enorm veel werk in is gestoken, om ze te bedenken (heerlijke brainstormsessies moeten dat zijn!), ze uit te werken, vorm te geven, in beeld te brengen. Veel opdrachten zijn gewoon ‘af’: verander er nog iets aan en het wordt minder, al blijft het dan nog steeds ‘grote klasse’. Het is boeiend, spannend, bijwijlen hilarisch. Ook de voice-overs van Gilles waren weer ‘vintage GDC’.
We weten nu al dat er een 14de seizoen komt! Een zalig vooruitzicht!