Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 4 - Eliminatiestoelen uitschakelen  (gelezen 4182 keer)

Online Hadewychisdemol

• Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • Mol Online 2018
[Aflevering 1] Opdracht 4 - Eliminatiestoelen uitschakelen
« Gepost op: 23-03-2025, 21:15:45 »
Bespreek hier de vierde opdracht van aflevering 1.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Heinz

• Forumlid
  • Niet zeuren, Heinz!
Re: [Aflevering 1] Opdracht 4 - Eliminatiestoelen uitschakelen
« Reactie #1 Gepost op: 23-03-2025, 21:37:13 »
De sabotage met het nummer 37 voegde echt een boel toe. Je gaat zo automatisch denken dat de Mol er voor gezorgd moet hebben dat de koffer het spel in zou komen. Maar ja, dan heb je er nog maar drie over.

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #2 Gepost op: 23-03-2025, 22:04:27 »
Gingen er een paar de mist in met Schindler's lift.  ::rofl::
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 23-03-2025, 22:05:59 »

Ik dacht ook dat die juist was, maar achteraf besefte ik dat het roltrappen zijn waar ik aan moest denken  ::tandpastasmiley::

Offline Heinz

• Forumlid
  • Niet zeuren, Heinz!
« Reactie #4 Gepost op: 23-03-2025, 22:13:12 »
Schindler is ook van de liften. Alleen niet deze Schindler.

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #5 Gepost op: 23-03-2025, 22:23:23 »
Ja, het was een listige vraag.  :-X (ik ga al... )
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 23-03-2025, 22:25:48 »
Ik krijg nu wel een beetje het heen en weer van de liftgrappen.

Offline Flos

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 23-03-2025, 22:35:25 »
Het niveau gaat gestaag omlaag inderdaad

Online Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #8 Gepost op: 23-03-2025, 23:10:33 »

::rofl:: ::rofl::

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #9 Gepost op: 23-03-2025, 23:27:13 »
De 37e etage-molactie was heel erg creatief, maar bedoeld om kandidaten buiten de tijd te laten komen neem ik aan, en dus grotere kans op eliminatie van de slechtste speler, snap dat motief niet zo goed. Waarom zou de mol de slechtste kandidaat eruit willen hebben?

Online Convans

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 23-03-2025, 23:30:02 »
Omdat je 200 euro kreeg per kandidaat die op tijd was.

Dus hoe minder kandidaten op tijd = hoe minder geld.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #11 Gepost op: 24-03-2025, 01:50:44 »
Omdat je 200 euro kreeg per kandidaat die op tijd was.

Dus hoe minder kandidaten op tijd = hoe minder geld.
Dit is inderdaad de enige reden waarom de mol wil dat er zo min mogelijk mensen aan dat schakelbord komen . Ik ben nog aan het bedenken voor mezelf of ik als mol uberhaupt zover zelf zou willen komen , het zou 200 euro niet in de pot betekenen.
Dus ik denk dat ik molpunten zou toekennen aan wie er geen stoel heeft vrij geschakeld .

Verder de sabotage met bordje 37, heel leuk gedaan

« Reactie #12 Gepost op: 24-03-2025, 03:12:52 »
Waarom mogen Els, Pedro & Sarah niet als eerst uitstappen ?
Ik vind het dan net opmerkelijk als kandidaatgedrag, zeker bij Hilde, dat ze absoluut niet wouden dat ze uitstappen op 11de verdieping terwijl ze nog 1 lager gingen erna.

Ook een andere vraag, in de aflevering zeggen ze dat de mol tijdens eliminatietest probeert het 37-plakje te zetten.
Die eliminatietest, wanneer gebeurt die dan ? Dat bordje moet er toch al hangen vooraleer de anderen er zijn ?

Volgorde:
1ste is Nimrod, 2de is Jan (wel erg moe), 3de en 4de Alexy en Pedro, 5de Michéle.

De andere 5 komen buiten tijd.

Ze moeten hun eliminatietest al invullen voor dat ze de lift nemen ? Dan maakt het niet uit wie eerst boven is.. ?

Online HanMic

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 24-03-2025, 08:05:46 »
Waarom mogen Els, Pedro & Sarah niet als eerst uitstappen ?

Omdat ze hen zo min mogelijk kans wouden geven hun eigen stoelen uit te schakelen, want zijn kenden de nummers. Ik ga er van uit de de kandidaten wisten op welke verdiepingen de lift zou stoppen en hen zo laag mogelijk wouden laten uitstappen om ze het voordeel te minimaliseren.

Offline Betonmol

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 24-03-2025, 09:20:11 »
Kan er iemand even het Bayes theorema toepassen op de kans dat de mol op een stoel zat / rechtstaat?
Doordat er niemand afviel is de kans wat hoger dat de mol bij de 5 op een stoel zat.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #15 Gepost op: 24-03-2025, 10:24:11 »
Els had stoel 6. De 6e vrouwelijke mol?

Online marivwae

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 24-03-2025, 10:56:28 »
Ik krijg bij deze opdracht 'Duitsland-vibes'.
Daar was in de eerste aflevering ook een soortgelijke opdracht waar ze allemaal door konden. Ze moesten toen namen van kandidaten zoeken in verschillende kamers, en de namen die werden gevonden moesten niet meedoen aan de eliminatie. Toen vond de mol in de laatste seconde de naam van de kandidaat die anders zou afvallen. Duidelijk ingegeven door de productie. De reden was: de aflevering erna vond een epische dubbele eliminatie plaats in de bunker. Mocht er al een kandidaat afgevallen zijn in de eerste aflevering konden ze de bunkeropdracht niet uitvoeren.

Ik ga er voorzichtig van uit dat dit hier even goed het geval kan zijn: dat de mol de schakelaar van de geëlimineerde kandidaat heeft uitgeschakeld, omdat er volgende aflevering een dubbele eliminatie plaats vindt. En dat die proef vraagt om gespeeld te worden met 10 kandidaten.
Ik denk dus dat de mol bij de kandidaten zit die een schakelaar hebben uitgezet.

Dus Alexy, Pedro, Michèle, Nimrod en Jan.
Voor mij gaat het dan tussen Michèle en Pedro als mogelijke mollen. De andere drie heb ik al voorzichtig afgestreept op basis van hun acties deze aflevering.
« Laatst bewerkt op: 24-03-2025, 11:02:49 door marivwae »
I was blind but now I can see

Offline Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 24-03-2025, 11:14:17 »
Ik denk dus dat de mol bij de kandidaten zit die een schakelaar hebben uitgezet.

Dus Alexy, Pedro, Michèle, Nimrod en Jan.
Voor mij gaat het dan tussen Michèle en Pedro als mogelijke mollen. De andere drie heb ik al voorzichtig afgestreept op basis van hun acties deze aflevering.

Pedro kende zijn stoelnummer, dus die kon - in de hypothese dat hij de mol is - moeilijk onverdacht voor het stoelnummer van de afvaller kiezen.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #18 Gepost op: 24-03-2025, 11:33:34 »
Zou inderdaad wat vreemd zijn als iemand die zijn stoelnummer kent, aan het switchbord niet zijn eigen nummer kiest.

Stel dat toevallig de anderen zijn stoel ook niet uitzetten, dan kun je makkelijk terugredeneren dat iemand met kennis ervoor kiest om niet de eigen stoel uit te zetten

Als mol kun je beter niet boven komen want het maakt niet uit wat er met jouw stoel gaat gebeuren, of je speelt assistent productie en schakelt de stoel van de afvaller uit.

Pedro als mol zou hier beter hebben gezorgd dat hij niet boven kwam, scheelt 200 euro

Offline Mollematica

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 24-03-2025, 11:41:23 »

Kan er iemand even het Bayes theorema toepassen op de kans dat de mol op een stoel zat / rechtstaat?
Doordat er niemand afviel is de kans wat hoger dat de mol bij de 5 op een stoel zat.

Ik heb het effect van geen scherm toevallig net uitgezocht voor een presentatie:
De kans van de 5 deelnemers met een groen scherm gaat van 1/10 naar 1/9 (zoals 'verwacht', want iemand anders is 'afgevallen'). De resterende kansmassa (4/9) wordt gelijk over de rest verdeeld, dus 4/5*1/9. Deze redenering is geen exact bewijs, maar dit is wel daadwerkelijk wat uit Bayes' Theorem komt.
« Laatst bewerkt op: 24-03-2025, 11:44:37 door Mollematica »