Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 4 - Eliminatiestoelen uitschakelen  (gelezen 4107 keer)

Offline Smilin Jack

• Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 4 - Eliminatiestoelen uitschakelen
« Reactie #20 Gepost op: 24-03-2025, 11:41:39 »
Pedro als mol zou hier beter hebben gezorgd dat hij niet boven kwam, scheelt 200 euro

Gaf het juiste antwoord op de vraag (Sjakie) en moest van de laagste verdieping vertrekken.  Had het dus zeker 'slechter' kunnen spelen.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #21 Gepost op: 24-03-2025, 11:46:24 »
 Vervang slechter door molser en we zijn het eens.

dat pedro hiervoor van mij een paar kandidatenpunten krijgt is duidelijk

Offline Betonmol

• Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 24-03-2025, 12:05:52 »
Ik heb het effect van geen scherm toevallig net uitgezocht voor een presentatie:
De kans van de 5 deelnemers met een groen scherm gaat van 1/10 naar 1/9 (zoals 'verwacht', want iemand anders is 'afgevallen'). De resterende kansmassa (4/9) wordt gelijk over de rest verdeeld, dus 4/5*1/9. Deze redenering is geen exact bewijs, maar dit is wel daadwerkelijk wat uit Bayes' Theorem komt.
Bedankt lijkt me helemaal correct.
Maar met 9 vs 11% kans kan je niet veel doen voorlopig. Onthouden voor later.

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 24-03-2025, 12:10:57 »

Als mol kun je beter niet boven komen want het maakt niet uit wat er met jouw stoel gaat gebeuren, of je speelt assistent productie en schakelt de stoel van de afvaller uit.

Pedro als mol zou hier beter hebben gezorgd dat hij niet boven kwam, scheelt 200 euro

Inderdaad. Daarom denk ik ook dat Pedro niet de mol is.

Als je ervan uitgaat dat men 10 kandidaten nodig heeft voor de dubbele eliminatie in aflevering 2, dan is het zelfs zo dat je als mol/productieassistent beter niet in de helicopter zit, want dan kan je de afvaller zijn stoel niet onopgemerkt uitschakelen. Dan kan je zelfs beter niet in één van de busjes zitten, want de uitkomst wie van de twee busjes in de helicopter terechtkomt is onzeker.
I was blind but now I can see

Offline Tarbozan

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 24-03-2025, 12:22:49 »
Ik ga nog niet uit van een dubbele eliminatie, maar misschien weer een finale met 4.

Maar inderdaad als de mol als “taak” heeft om de afvaller te redden is het weten van je stoelnummer geen geschenk.
Dus zou je die 3 als kandidaats kunnen zien en zit de mol dus bij degene die boven kwamen min pedro.

Michèle, jan, nimrod of alexy volgens die gedachte gang

Als je dan ook nog eens denkt dat de mol niet in een busje zit, kom je uit bij michèle of alexy

Maar goed bekijken of er in afl 2 iets komt waarvoor je even aantal nodig had of wat met 10 beter speelt dan met 9

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #25 Gepost op: 24-03-2025, 12:37:11 »
Mol zou in een van de busjes willen zitten, dan Nimrod of Jan als ik de gedachtengang volg maar in die twee zi ik geen mol. Daarnaast denk ik ook niet dat er volgende week een spectaculaire dubbele eliminatie komt maar dat is afwachten.

Online mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 24-03-2025, 14:28:19 »
Het ging maar om 200euro, het zou best kunnen dat de mol een stoel heeft uitgeschakeld om hier onverdacht te lijken. Daarbij hebben Nimrod en Jan, die eerst boven waren de stoel van Pedro uitgeschakeld, nummer 3 en 5, Pedro had 5. Pedro heeft dus een andere stoel moeten uitschakelen.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #27 Gepost op: 24-03-2025, 14:35:12 »
Hoe Els het dan toch weer voor elkaar kreeg om met haar voordeel te belanden op de hoogste mogelijke positie, namelijk 33 is mij een raadsel. Slim gekozen dan om met Senior Hilde een team te vormen? Vervolgens zien we Hilde steeds de verkeerde keuzes maken, maar Els laat het -bijna stilzwijgend- gebeuren. De twee die het dichtstbij de eliminatie stoelen waren, komen te laat.
Een protest tegen de verkeerde voorstellen van Hilde zou op zijn plaats zijn geweest!

De overige 3 te laatkomers kwamen van 11 (Sarah) en 19 (Pasquino bleef netjes bij Rusiana).
De binnenkomers kwamen van 23 (Nimrod en Jan), 29 (Alexy en Michèle) en Pedro van 11.

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 24-03-2025, 14:45:13 »

Een protest tegen de verkeerde voorstellen van Hilde zou op zijn plaats zijn geweest!

Dan ga je er natuurlijk van uit dat ze wel wist wat het juiste antwoord was.
Oscar Schindler wist ik dat het fout was, maar ik begrijp de keuze, want Schindler is nu eenmaal het bekendste liftenmerk.
De twee andere...ik zou het ook niet weten.
En als Hilde wél met 100% zekerheid het juiste antwoord wist staat Els op de 33ste verdieping en kan ze niets mollen om niet tijdig boven te geraken (tenzij treuzelen bij verdieping 36), terwijl als je op de onderste verdieping staat, je kan treuzelen op de trappen, zogezegd door vermoeidheid, dan nog wat treuzelen op verdieping 36.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 24-03-2025, 14:46:12 »
Valt het volledig te achterhalen welke stoelnummers bij wie van de vijf ‘geredden’ horen? Of heb ik die info gemist?

We weten dat Pedro stoel 5 had, Sarah 2 en Els 6, want dat werd in de graphics getoond. Pedro en Sarah waren bij de geredden. Dus blijven over: Jan, Hilde en Michèle. Welke stoelen hadden zij?

We weten ook dat Jan en Nimrod de schakelaars 3 en 5 kiezen (hun ‘geluksgetallen’). De stoel van Pedro (5) is dus al uitgeschakeld als Pedro zelf bij het schakelbord komt. Maar van wie is de 3?

Het trio Pedro, Alexy en Michèle: we zien iemand (wie van de drie is me nog niet duidelijk) schakelaar 2 omzetten. Dat is die van Sarah, zo wisten we al zeker. Sarah wordt dus gered door iemand van dit groepje. Ze zetten ook nog twee andere schakelaars om, maar ik heb vooralsnog niet kunnen zien welke nummers dat waren.

Ik las ergens iemand beweren dat Michèle de schakelaar van de stoel van Jan zou hebben omgezet. Waarop is dat gebaseerd? En hoe weet je dat het het nummer van Jan was?

Dus voorlopig kom ik maar tot dit voor de geredden:
Pedro 5
Sarah 2
Hilde of Jan of Michèle 3

Ik zal het nog eens moeten herbekijken.

Offline Mollenvanger01

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 24-03-2025, 15:11:44 »
Ze lieten in de aflevering de lege bruine stoelen zien waar de namen en nummers op stonden, dus daar kan je uit afleiden wie waar zat.

Stoelen zijn uitgeschakeld in de volgende volgorde:
1) Michèle  (stoel 3) door Nimrod
2) Pedro (stoel 5) door Jan
3) Sarah (stoel 2) door Pedro, want zijn eigen schakelaar was al omgezet

Daarna is het even gokken tussen Alexy en Michèle en welke schakelaar exact eerst wordt omgezet, omdat we niet letterlijk te zien krijgen wie welke schakelaar omzet.
Op basis van de graphics van de stoelen, dus de bruine stoelen die getoond worden en waar vervolgens de lichten uitgaan als de schakelaar is omgezet en waar bij komt te staan €200, kunnen we ervan uitgaan dat eerst Hilde wordt omgezet, en Jan als laatste.

Aangezien Alexy vlak achter Pedro was en Michèle nog achter Alexy, vermoed ik dat Alexy eerder aan het paneel was en de volgorde dus is als volgt:

4) Hilde (stoel 8 ) door Alexy
5) Jan (stoel 1) door Michèle

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #31 Gepost op: 24-03-2025, 15:16:04 »
wat ik snel kon zien was:
1 jan
2 Sarah
3 Michèle
4 Rusiana
5 Pedro
6 Els
7 Nimrod
8 Hilde
9 Alexy
10 Pasquino
« Laatst bewerkt op: 24-03-2025, 15:18:01 door Mollem »

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 24-03-2025, 15:20:06 »
Ah, merci voor je uitleg. ::ok::
Ja, dat met die bruine stoelen was me ontschoten. Zal ik nog eens herbekijken.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #33 Gepost op: 24-03-2025, 16:02:52 »
Oskar Schindler redde joden in de tweede wereldoorlog. Thyss Krupp is van Krupp-staal uit Duitsland. En de gebroeders Otis zijn van de liften. Genoeg liften gezien waar Otis op staat. Want ook de andere twee antwoorden waren overduidelijk. Dit was een hele makkelijke vraag, alleen in de haast ga je misschien twijfelen.

Het overzicht van mollenvanger01 klopt helemaal.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #34 Gepost op: 24-03-2025, 16:09:43 »
Over de geschiedenis van Otis liften gesproken, onderstaande is wel heel erg toevallig, de uitzenddatum van de liftopdracht…

Otis bouwde de eerste personenlift en dat wordt vandaag wereldwijd gevierd
23 maart is World Elevator Day en deze geschiedenis is onze geschiedenis. Op 23 maart 1857 opende Eder Haughwout een luxe warenhuis in New York City - en rustte het vijf verdiepingen tellende gebouw uit met de eerste personenlift van Otis.

Offline Tarbozan

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 24-03-2025, 16:12:30 »
Zowel schindler, krupp ( thysenkrupp, tk) als otis zijn merknamen voor liften.
Dus je kan ze alle drie wel ooit ergens zijn tegengekomen.

Ik vond deze vraag te doen, maar zeker wel stuk lastiger dan love in an elevator .

Offline Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 24-03-2025, 16:26:52 »
Zowel schindler, krupp ( thysenkrupp, tk) als otis zijn merknamen voor liften.
Dus je kan ze alle drie wel ooit ergens zijn tegengekomen.

Ik vond deze vraag te doen, maar zeker wel stuk lastiger dan love in an elevator .

Ik vond het ook de moeilijkste vraag net omwille van het feit dat Schindler en (Thyssen)Krupp ook liftmerken zijn.

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 24-03-2025, 16:54:20 »
Beetje een instinker die vraag, maar zeker van Hilde, (met alle respect) de oudste van de groep mag je toch verwachten dat ze Schindlers List wel eens gezien heeft. En die naam er dus als fout antwoord tussenuit had kunnen pikken. 

En zelfs al geef je 2 foute antwoorden daar, ze stonden op verdieping 33 dus daar is gewoon flink vertraagd. Want ze komen als laatste duo aan.
De leepste snor van het land

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 24-03-2025, 17:30:01 »
Ik denk wel dat als je drie kettingen moet doorzagen je daar heel veel tijd mee verliest. Het zijn dan ook nog eens de twee fijnste van de bende. Als ze meer dan 2 minuten nodig hebben per ketting + de tijd die ze in de lift staan + de tijd die ze verliezen door de foute badge te scannen...dan denk ik dat de 10 minuten wel bijna om waren

Offline Tarbozan

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 24-03-2025, 20:56:39 »
Hmm welk nummer uit 1989 is van aerosmith was de vraag.   

Waarom de toevoeging van dat jaartal
Love lift us up where we belong is van 1982 en van joe cocker en jennifer warnes
Crowded elevator  is van incubus en uit 1999

Dus maar 1 van de drie songs is van aerosmith.  Dus gaat het hier om 1989?

Zoeken we iemand van 35 of 36 jaar ?

Michèle of sarah ?