Met enige trots kan ik melden dat de “ZALIG-TELLING” voor alle 7 afleveringen tot nog toe is afgerond. Ik ben Klaar maar dat wisten jullie al.

In
aflevering 6 nam slechts één kandidaat dit ‘stopwoordje’ in de mond: Nimrod. Bij het begin van ‘het halve diner’, tijdens de uitleg van de opdracht door Gilles, hoor ik een mannenstem buiten beeld “zalig” zeggen. Het moet Nimrod zijn want Alexy komt net op dat moment in beeld en die spreekt duidelijk niet.
De drie finalisten scoren geen ‘zaligpunten’ in deze aflevering, dus de tussenstand wijzigt niet.
Aflevering 7 dan. Heel in het begin van de aflevering, na het knippen van het haar van Michèle, rondt Sarah opnieuw alweer het fait divers af met “Zalig” en daarna stappen ze in de auto. Na het bekendmaken van het resultaat van de pingpongshow-opdracht door Gilles, trekt het viertal Pataya by night in. Opnieuw is het Sarah die “zalig” zegt. 2 extra punten voor Sarah dus in deze (laatste) aflevering (tot nog toe).
Tijd dus voor
een slotbalans in deze ‘Zalig-telling’.
Alexy
4 punten, gescoord op 4 verschillende momenten verspreid over 2 verschillende afleveringen (afl 1 en 5).
Michèle
4 punten, gescoord op 4 verschillende momenten over 2 afleveringen (afl 1 en 4).
Sarah
13 punten, gescoord op 10 verschillende momenten verspreid over 4 verschillende afleveringen (afl. 2, 3, 5 en 7)
Ik denk dat de cijfers voor zich spreken. Sarah gebruikt (in deze edit althans) het ‘stopwoordje’ zalig driemaal zoveel als Alexy en Michèle, bij dubbel zoveel gelegenheden. Dat zou ik significante verschillen durven noemen.
Maar wat zijn we ermee in de zoektocht naar de Mol? De Mol sprak “zalig” uit aan tafel bij Gilles (in aflevering 1), toen het over een item uit de molkoffer ging. Dan is het de vraag of dit woordje/deze uitspraak typisch tot het idioom van de Mol behoort. De “zaligtelling” had tot doel om na te gaan wie nog dikwijls zalig zegt om dan misschien de link te kunnen leggen tussen de Mol en één van de reisgenoten. Uit dit onderzoek blijkt dat Sarah het woord zalig wel heel frequent in de mond neemt, het behoort dus zeker tot het typisch taalgebruik van Sarah. Al gebruiken de andere twee finalisten het ook vaak (en Pedro zelfs even dikwijls als Alexy en Michèle, maar ‘Peetje’ is niet de Mol).
Mogen we er harde conclusies uit trekken en stellen dat op basis van deze telling Sarah meer kans heeft om de Mol te zijn ? Ik vrees van niet. Ik verwijs naar vorig jaar: toen liet de Mol (in vervormde stem) bij Gilles aan tafel ook een typisch ‘stopwoordje’ absoluut vallen. Ik deed de ‘absoluut-telling’ en vond dat Bernard dit woord duidelijk meer bezigde dan alle anderen, maar Bernard was niet de Mol. Achteraf bleek zelfs dat Senne (de Mol) geen enkele keer ‘absoluut’ had uitgesproken in de afleveringen, we hoorden het hem slechts 1 keer zeggen in zijn hoedanigheid als Mol daar bij Gilles aan tafel, met vervormde stem in aflevering 1.
Als de makers in hun edit dit jaar weer hetzelfde ‘foefje’ hebben toegepast, dan is mijn onderzoek totaal nutteloos geweest en hebben ze de ‘brute turvers’ opnieuw bij de neus genomen. Dan kan ik helemaal niks besluiten uit het verzamelde cijfermateriaal in het kader van de zoektocht naar de identiteit van de Mol. Maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst… Dus wie weet hebben de makers ‘omgekeerde psychologie’ toegepast? In de hoop dat niemand dit “zalig”-woordje zou gaan turven en het dan toch als een ‘significant’ woordje in de edit te laten?
Wie zal het zeggen? Het zou wel ook een prachtig hintje zijn indien het de bedoeling van de makers was om in de edit
de Mol exact 13 keer “zalig” te laten zeggen in dit dertiende seizoen, ze zijn er zot genoeg voor! En dan zou Sarah dus de “zalige Mol” zijn.
Zelf ben ik nog nooit vlak voor de finale zo in dubio geweest wie de Mol is als dit seizoen. Het moet één van de meisjes zijn, als het Alexy is breekt mijn klomp. Maar is het nu Michèle of toch Sarah? Sarah of toch Michèle? Moet ik gewoon een muntstuk opgooien, zou dat niet het beste zijn?

Zalig, die twijfel!