Dit is de moeilijkste aflevering qua verdeling.
Toelichting bij de roeiboot
In tegenstelling tot follow the money heb ik hier wel rekening gehouden met de deelopdrachten. Deze hebben invloed op het al dan niet slagen van de race en of het moeten blazen op de hoorn. Het bepalen van blazen (en dus -1000) neem ik niet mee omdat het me te onduidelijk is wie er hier nu precies op aanstuurt. Ik heb dit als volgt gedaan: de 2000 euro die verloren is gegaan had ik kunnen delen door 5 en klaar zoals bij FTM. Echter hebben Els en Michèle 3 van de 4 goede roeiers meegenomen na hun deelopdracht. De mannen konden een voorsprong verdienen voor de wedstrijd, maar hebben alles verknald. Daarom krijgen zij een net wat hoger niet verdiend bedrag.
Toelichting bij dansen
Spreekt voor zich. Hilde verdient haar 1000 euro niet, al is hier dus ook de factor mol aanwezig, dus eigenlijk zou je 1000/7 kunnen doen, omdat naast Hilde iemand anders ook nog een aandeel had in het verwisselen van het plaatje op haar outfit.
Toelichting bij de ballonen
- Het startbedrag is steeds 300 euro per ballon zodra de landkaart gaat inzoomen.
- 2 kandidaten zijn verantwoordelijk voor de teller (bedrag 200 per ballon wordt weggegooid door het inzoomen bv van 300 naar 100)
- 2 kandidaten zijn verantwoordelijk voor het raden (bedrag Y (100) per ballon kan worden verzilverd indien juist, indien fout is dat dus 0)
De 2 kandidaten in het veld prikken, bij kapotte ballon, of te laat binnenbrengen valt dat onder niet verdiend geld.
Ronde 1, totaal ballonnen
2x wit á 150 euro per stuk (is 150 waard)
1x rood á 0 euro per stuk (was 150 per stuk)
1x blauw á 0 euro per stuk (was 100 per stuk)
2x wit niet binnengebracht (150 per stuk)
Ronde 1
- Hilde en Alexy gooien 200 euro weg met inzoomen van de 300 (is 100 p.p) voor blauwe ballonnen
- Nimrod en Michèle gokken fout (is 50 euro p.p weg) voor 1 blauwe ballon in het vak
- Alexy en Hilde gooien 150 euro weg met inzoomen van de 300 (is 75 p.p) voor rode ballonnen
- Nimrod en Michèle gokken fout (is 75 p.p) voor 1 rode ballon in het vak
- Hilde en Alexy gooien 150 euro weg met inzoomen (is 75 p.p) voor witte ballonnen
- Sarah en Els brengen 2x een witte ballon niet binnen de tijd binnen (150 euro per gemiste ballon p.p) voor witte ballonnen
Ronde 2 totaal ballonnen
4x blauw
2x rood (was 200 euro waard geweest)
3x wit
Ronde 2
- Sarah en Els gooien 200 weg met inzoomen van de 300 (is 100 p.p) voor rode ballonnen
- Alexy en Hilde gokken fout (is 50 euro p.p per ballon die binnengehaald is weg, totaal dus 100 p.p) voor rode ballonnen
- Sarah en els gooien 200 weg met inzoomen van de 300 (is 100 p.p) voor blauwe ballonnen
- Alexy en Hilde gokken goed voor blauwe ballonnen
- Sarah en els gooien 200 weg met inzoomen van de 300 (is 100 p.p) voor witte ballonnen
- Alexy en Hilde gokken goed voor witte ballonnen
Ingewikkelder kon ik het niet maken (en misschien klopt het ook niet helemaal hoor), we weten ook niet wat de max was die verdiend kon worden.
Toelichting schattenjacht endgame
Er stond 1000 euro op het spel, die is niet verdiend, verloren gegaan door Pedro, Sarah en Els.
Toelichting parachute springen
Het zou hier heel simpel -5000 op Nimrod's naam te zetten, maar dat doe ik dus niet. Er zijn 6 kandidaten betrokken. 4 daarvan springen uit een vliegtuig en 3 van hen moeten juist zijn. Er waren er maar 2 juist. Die 2 neem ik dan ook niet mee in het verlies. De andere 2 met foute antwoorden en de 2 personen op de grond die konden voorkomen dat zij meer vragen zouden krijgen, die krijgen elk 1250 euro aan gemist geld toebedeeld.
Toelichting bij Anne
Michèle en Pedro kopen 850 euro aan tips (425 euro p.p) omdat ze dat samen beslissen. De overige 1660 euro die wegtikt tot aan de 1490 die ze verdienen verdeel ik over alle 6 de kandidaten want het is ook een groepsopdracht (individueel berekenen wordt hier heel moeilijk).
Toelichting bij de fruitwandeling
De moeilijkste van de 3 weer. De doerians zijn 300 euro per stuk waard, er zijn echter 2 punten waar 5 extra doerians te halen zijn (1500 euro) dus in totaal 3.000 bovenop de 6.000 max. Dat gaat ook mee in de berekening.
- Nimrod en Alexy verliezen 1500 euro (eigenlijk 3000) want ipv 5 extra doerians verdienen a 1500 euro, verliezen ze 5 doerians á 1500 euro. Dat maakt 1500 euro p.p
- Michele en Hilde verliezen 1500 euro (eigenlijk 3000) want ipv 5 extra doerians verdienen a 1500 euro, verliezen ze 5 doerians á 1500 euro. Groep schat verkeerd in dus 3000 / 6 = 500, maar Hilde en Michèle besluiten de proef te verknoeien. 1000 voor de dames en dan 250 per groepslid voor verkeerd inschatten.
- Alexy zorgt er persoonlijk voor dat er 900 euro verdiend wordt, maar ook dat de rest te laat komt omdat hij de klok sneller laat tikken. Die 2100 euro van de 3000 die niet verdiend is heb ik gewoon á 350 euro per persoon gerekend. Dat kleine verschil dat Alexy hier maakt door het voordeel te pakken, maakt denk ik het verschil niet. Lang niet iedereen was in gewone tijd binnen gekomen ook. Zeker niet als de mol hiertussen zat
Toelichting golf/waxen
- Sarah en Alexy verdienen 1300 euro niet. Dit kun je rekenen als 650 p.p, ik heb dat gedaan als 800 en 500 (voor het aantal keer lachen). Bij Sarah wel lastig, want de mol heeft haar helm op een andere lachstand gezet.
- Dan gaat er 1.000 euro niet de pot in omdat men als groep besluit een extra handicap te kopen. 200 euro p.p omdat het een groepsbesluit is
- Bij het golfen kun je nog het soort slagen indelen en eventueel ook nog het sturen op goede/foute antwoorden. Omdat het maar om 1000 euro verdeeld over 3 personen gaat, heb ik ervoor gekozen dat zo te verdelen.
Toelichting diner
Deze opdracht spreekt weer voor zich denk ik. Iedereen die verkeerd heeft gegeten verdiende geen 500 euro. Sarah hield 150 euro van de 500 over, maar verdiende dus ook 350 euro niet.
Toelichting op jacht naar Pedro
Ik heb ervoor gekozen de 5.000 euro op te splitsen in 2.000 niet verdiend aan de knop (op rekening van Sarah en Nimrod) en dan de 3.000 euro die ook niet gehaald zou worden door als groep fouten te maken /afgeschoten te worden. 600 euro per persoon, al valt hier over te discussiëren over de manier waarop dit berekend is.
Toelichting pingpongballen
Je kunt hier discussiëren over de waarde van Alexy die de knop in handen had en welke invloed Sarah had op het verkeerde antwoord van de som, waardoor 3 toeristen kwijt zijn geraakt. Ik heb er hier voor gekozen deelopdrachten gelijk te verdelen.
Toelichting Batman house
Geen... 5000 euro verdiend volledig op naam van Nimrod. Er is geen geld verloren gegaan.
Deze methode is verre van waterdicht, zijn wel wat op en aanmerkingen op te maken hoor. Conclusies:
- Alexy verdient het meeste geld (komt ook door de 900 euro aan Doerians), maar staat ook bovenaan in wat er niet verdiend is
- Sarah verdient het minste, en staat hier in het midden
- Michèle staat in het midden qua verdiensten, maar heeft het minste bijgedragen aan niet verdiend geld.