Auteur Topic: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Olifanten voeren  (gelezen 6174 keer)

Offline Klaartje76

• Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Olifanten voeren
« Reactie #40 Gepost op: 7-04-2025, 18:23:08 »
Als de aanzet voor de opdracht in een watermeloen te vinden was, waarom dan ook niet de specifieke opdracht van Pedro en Jan?  Lijkt met toch niet zó vergezocht?
Ik zeg ook niet dat het vergezocht is. Ik vind de manier waarop het is uitgepakt bijna te mooi om waar te zijn. Dan begin ik te twijfelen of de mol dan niet zelf bij die meloenen zat. Als Pedro niet de Mol is, dan zeg ik “chapeau” aan de echte mol om zoiets prachtigs te bedenken dat dan ook nog perfect uitpakt!
« Laatst bewerkt op: 7-04-2025, 18:36:01 door Klaartje76 »

« Reactie #41 Gepost op: 7-04-2025, 20:00:53 »
Het zou kunnen. Els in tegenstelling tot aflevering 2 hier en ook in de loterij (en ook wel strategisch zwijgend in de autoquiz) heel veel dingen zien doen en zeggen die molpunten opleveren. Er lijkt zich een trio los te rukken van de rest (en ik bedoel niet Racing Genk, Club Brugge en Union in de Play-offs  :) )
Alexy, Els & Michele ?

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 7-04-2025, 21:10:56 »
Alexy, Els & Michele ?
Pedro, Michèle en Els. Alexy vind ik niet zo verdacht eigenlijk, al is hij het wel die toevallig vraagt of nog iemand wat watermeloen wil bij het ontbijt en dan toevallig (?) die meloen met het briefje in opensnijdt. Dat kan je als verdacht zien, maar Alexy is in de rest van deze aflevering 3 (in de autoquiz en in de loterij) voor mij redelijk onverdacht.
Maar Pedro bij de meloenen en Els en Michèle bij het bord met de olifanten (die konden ongezien door anderen ‘klooien’) waren voor mij zeer verdacht deze aflevering. Over de drie afleveringen heen staan zij nu wat hoger en los van de rest in mijn verdachtenlijstje.

Offline Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 7-04-2025, 21:30:09 »
Alexy vind ik niet zo verdacht eigenlijk, al is hij het wel die toevallig vraagt of nog iemand wat watermeloen wil bij het ontbijt en dan toevallig (?) die meloen met het briefje in opensnijdt.

Spontaan zou nooit iemand de watermeloen hebben aangesneden.  Daar is duchtig ingegrepen door de makers, lijkt me.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #44 Gepost op: 7-04-2025, 21:37:39 »
In de NL mol was een soortgelijke opdracht. Rik zei ‘ga lekker zitten’. Het speelde zich af op een dakterras. Met zwembad en er lag ook allerlei speelmateriaal klaar, masssage mogelijkheid etc. Ook zonder verdere motivatie werd er van alles gedaan behalve ‘lekker zitten’. Ze werden afgerekend op de tijd dat ze niet gewoon gezeten hebben.
Met Kees, Rian, Jeroen en Tooske.

Offline Foemp

• Forumlid
« Reactie #45 Gepost op: 8-04-2025, 09:20:55 »
In de NL mol was een soortgelijke opdracht. Rik zei ‘ga lekker zitten’. Het speelde zich af op een dakterras. Met zwembad en er lag ook allerlei speelmateriaal klaar, masssage mogelijkheid etc. Ook zonder verdere motivatie werd er van alles gedaan behalve ‘lekker zitten’. Ze werden afgerekend op de tijd dat ze niet gewoon gezeten hebben.
Met Kees, Rian, Jeroen en Tooske.
Ja, en?

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #46 Gepost op: 8-04-2025, 09:40:26 »
Ja, en?
Lijkt me duidelijk toch? De kans dat de kandidaten niks gaan doen terwijl er ogenschijnlijk allerlei uitdagingen liggen in de vorm van spellen en gereedschap en een krat meloenen is klein. Ze hebben het idee dat ze iets moeten doen. Zelfs zonder uitgeboorde meloen met een briefje erin is de kans heel groot dat de kandidaten in actie komen.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #47 Gepost op: 8-04-2025, 10:35:35 »
Inderdaad, en de andere groep ging iets heel actiefs doen, waar de mol veel kon storen… zeer vergelijkbaar.

Offline Fernandel

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 8-04-2025, 16:46:34 »
Hilde verloor haar schoen in de modder en verloor daardoor wel een 5-tal minuten.
Ik vraag me af of het nodig was door de modder te gaan ploeteren. Zou er een meer droge mogelijkheid geweest zijn?
Zou ze expres haar veter wat losser gemaakt hebben, om er daarna een stressboeltje van te maken?

Hoe Pedro en Jan de kapotte meloenen opnieuw opbergen in het krat en mooi afdichten, vind ik hilarisch, precies twee stoute jongens.
Volgens mij zat de mol niet bij de moloenen.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 8-04-2025, 20:11:00 »
Volgens mij zat de mol niet bij de moloenen.
Dit vind ik nou eens een heel mooie quote. Jan en Pedro, de twee moloenen. Of was het gewoon een tikfout? ::rofl::

Offline Fernandel

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 9-04-2025, 10:39:15 »
Ach, pompoenen en meloenen, daar heb ik al altijd moeite mee gehad  ::tandpastasmiley::

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #51 Gepost op: 9-04-2025, 12:25:06 »
Dat levert wel mooie vondsten op: moloen  ::tandpastasmiley::

Offline mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 9-04-2025, 20:45:26 »
Nimrod en Els komen als eerste en hebben ook als eersten niet te veel invloed op wat er nog gebeurt. Na een willekeurige wissel van Els (terwijl ze daar alleen staat) komt er nog een goed antwoord bij.

Hilde en Michèle komen aan het bord en Hilde begint als een gek de bordjes te wisselen en vanalles uit te gommen.
De plaatjes staan op dat moment zo, dat Hilde er "per ongeluk" 2 extra juist heeft.
Michèle wijst Hilde er op dat ze dat beter niet doet, maar gaat dan zelf nog wat veranderen, op dat moment heeft Hilde nog niet afgedrukt. Michèle als mol zou dan toch de goede voor een foute kunnen wisselen, maar dat doet ze niet. Ze wisselt de 3 foute opnieuw fout.
Hilde drukt af, en jeeeh, 2 extra juiste plaatjes.

Michèle is nu alleen. Ze belt met Alexy, die vraagt of ze nog wat moeten opmeten. Michèle zegt dat ze zo wat gaat veranderen en ze wisselt de 3 overgebleven bordjes weer naar de originele foute staat (waar Hilde ze had ingezet). Ze drukt af en laat Alexy komen.
Als mol kon ze nog wat tijd verspelen door Alexy nog eens te laten meten, of, ze kon nog even wachten en alvast de volgende vraag (fout) beantwoorden.

Op iets meer dan 10minuten komt Alexy aan, hij beantwoordt de vraag juist en zet ook alle bordjes juist. Sarah vraagt of ze nog eens moet gaan kijken, maar Alexy drukt af en samen met Sarah rent hij naar Pedro en Jan, die alle meloenen hebben gemold.

Vooral verdacht zijn de kandidaten die alleen aan het bord komen: Michèle en Alexy. En Sarah, die alleen in het veld achterblijft.
Zij zijn de enigen die kunnen navragen of de meloenen gesloopt zijn bij iemand van de productie.

Minpuntje voor Michèle, als ze wist dat de meloenen kapot waren had ze alle bordjes juist kunnen zetten, juichen, en de grote heldin zijn terwijl ze de meloenkappers nog eens de les leest.
Als ze als mol geen info had, kon ze wachten tot de volgende vraag en die nog even fout beantwoorden voordat Alexy kon komen.

Alexy zou als mol aan het bord geïnformeerd kunnen zijn dat de meloenen gesloopt waren en het aldus heel goed doen, wat gebeurde. Opvallend ook dat Gilles in de voice over opmerkte dat Alexy niet doorhad dat alles juist stond.
Molpunt voor Alexy daar.
Indien niet op de hoogte had hij het wat langer kunnen rekken.

Sarah is op het veld gebleven, zij kon daar als laatste te weten kunnen komen wat er bij de meloenen was gebeurd en het eventueel wat kunnen rekken hebben met Alexy aan het bord.
Molpunt voor Sarah.

Of het is Pedro, die vakkundig alle meloenen heeft gemold.
Ook molpunt voor hem.

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 10-04-2025, 11:27:57 »
Volgens mij is de opdracht pas beëindigd als de watermeloenen (heelhuids) bij de olifanten gebracht zijn.

De mol zal niet als eerste afdrukken bij het bord want dan lig je snel uit het spel en je hebt geen invloed meer op het verdere verloop. Onmols van Nimrod. Alexy antwoordde de laatste vraag goed en zette de laatste bordjes juist, ook onmols.
Hilde hier het meest verdacht door verkeerd te meten, de bordjes (op 2 na) in verkeerde volgorde te zetten en tijd verliezen met haar schoen.
« Laatst bewerkt op: 10-04-2025, 13:51:10 door Luc »

Offline mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 10-04-2025, 15:12:59 »
Maar Hilde is overal verdacht. Annelies 2.0, of ze het opzettelijk of per ongeluk doet, van mij mag ze nog wat blijven, ons Hilde.
Waar is mijn 2de schoen? Aja, ik heb hem aan.  ::rofl::

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 10-04-2025, 15:29:45 »
De eventuele molacties van Hilde vind ik ook te duidelijk aan het worden dat ik aan haar begin te twijfelen als mol. Hoewel niet zo erg als Pedro.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #56 Gepost op: 10-04-2025, 16:34:17 »
Grappig dat een nummer uit footloose werd gedraaid tijdens het verliezen van die schoen.

In deze opdracht is de molstrategie volgens mij zo lang mogelijk vertragen, de Mol zal zich dus er kandidaats gedragen en wil alles zo goed mogelijk doen, maar daar wel (te) veel tijd voor nemen, met waarschijnlijk ook de statistische wetenschap dat twee kandidaten bij de meloen al het meeste molwerk zullen hebben gedaan, op tijd of niet.

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #57 Gepost op: 11-04-2025, 11:40:28 »
Volgens mij is de opdracht pas beëindigd als de watermeloenen (heelhuids) bij de olifanten gebracht zijn.
Volgens mij ook. Met de aftelklok op 60 minuten zegt Gilles (in de VO) dat de olifanten over exact 1 uur hun eten moeten krijgen.
Ik vond het trouwens ook een leuke vondst om de aftelklok zo in beeld te brengen. Alexy en Sarah zie je met zo'n 6 minuten nog op de klok letterlijk in een race tegen de klok.
Het was blijkbaar nog wel een stukje lopen geweest van Jan en Pedro tot bij de olifanten. Stel dat Jan en Pedro alle meloenen heel hadden gelaten dan was het best nog wel een dingetje geweest om alles op tijd bij de olifanten te krijgen. Ik zie dat een watermeloen zo'n 2,5 kilo weegt en er waren 30 meloenen. Samen met de krat van pallethout toch al tegen de 100 kilo schat ik. Als je die met z'n vieren draagt dan is het 25 kilo per persoon. Die (ruw) houten planken gaan zeer doen aan je handen. Dus onderweg even stoppen en weer wisselen van hand en/of drager.

Offline Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 11-04-2025, 12:10:41 »
Volgens mij ook. Met de aftelklok op 60 minuten zegt Gilles (in de VO) dat de olifanten over exact 1 uur hun eten moeten krijgen.

Klopt dat Gilles dat heeft gezegd bij het begin van de opdracht.

Maar wanneer iedereen bij de watermeloenen staat zegt hij dan weer:

"Jullie moesten binnen het uur zijn.  Dat is het geval, maar de watermeloenen moesten nog heel zijn.  En dat is zeer zeker niet het geval."

Zegt hij dat dan om Jan en Pedro extra verdacht te maken? 
Want nu lijkt het alsof de deelopdracht van de zes olifantenmeters wel geslaagd is (waar dus blijkbaar twijfel over kan bestaan).

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #59 Gepost op: 11-04-2025, 12:49:57 »
Gilles had in het begin duidelijk gezegd dat de olifanten binnen het uur de watermeloenen moesten krijgen. De opdracht stopt dus niet wanneer Alexy en Sarah bij Jan en Pedro zijn gekomen. Die twee moesten nog de krat met de watermeloenen heelhuids bij de olifanten brengen.

« Laatst bewerkt op: 11-04-2025, 12:58:19 door Luc »