De bus vind ik een hele moeilijke, omdat je het vanuit de Sarah-kant ook helemaal anders kan bekijken. Ik heb nog geen definitieve tunnel gekozen, dus probeer het gewoon van beide molopties te zien. Jouw redenering is inderdaad erg goed vanuit Michèle-perspectief, ik probeer even de andere kant te belichten.
Aan de trap houdt Sarah als mol netjes beneden iedereen uit beeld omdat ze ziet dat er boven iemand staat. We zien haar roepen naar Michèle, maar het is niet helemaal duidelijk hoe luid/dragend ze dit doet. Ik heb het fragment nog eens herbekeken en in het begin hoor je het geluid van Sarah tot bij Michèle, maar op het cruciale moment (zo rond 1:00 op de aftelklok van de proef), hoor je Sarah niet bovenaan de trap wanneer de man met de snor weg moet. Of dit zo gemonteerd is en Michèle het gewoon negeert of Sarah enkel doet alsof ze hard roept, valt natuurlijk niet af te leiden. Maar bekeken vanuit Sarah - zo lang er boven iets mis gaat, dat je zogezegd met alle moeite probeert door te geven, kan je beneden perfect de kandidaat uithangen en je foto daar goed kadreren. Als mol zou ik ook liever beneden staan dan boven, omdat je daar nog snel iemand 'per ongeluk' kan laten doorlopen als boven alles goed gaat, terwijl je boven minder controle hebt.
Op de bus is het aanmoedigen zeker kandidaats van Sarah, maar kan het altijd een soort van wederzijds testen zijn. Michèle die zwijgt om te kijken of Sarah inspringt, of Sarah die aanmoedigt om te kijken of Michèle echt moeite doet. Ik dacht ook dat de 5 seconden begonnen lopen zodra er niet echt volzinnen gevormd werden (dus wat tussenwoorden om de tijd te vullen waren niet voldoende). Daar had Michèle makkelijk iets mee kunnen doen als mol, zeker bij de rekensom, iets te lang luisteren naar een vraag, of gewoon even zonder onderwerp vallen. Wat niet eens heel gek zou zijn, zo een tijd aan een stuk door volpraten zonder voorbereiding in een andere taal is gewoon vrij moeilijk, dus ik vind het sowieso knap dat dat haar gelukt is. Bij het jaartal kan je makkelijk het juiste verschil doorgeven en dan de berekening in de war sturen, wat ze ook doet. Dit even snel in stilte uitrekenen en doorgeven had veel makkelijker geweest, zodat Michèle zich op praten kon concentreren. De naam doorgeven is inderdaad onnodig, maar evengoed had Michèle daar de letters incorrect kunnen beschrijven, dus ik vind de ene daar niet per se molser dan de andere. Ja, Sarah brengt het geld binnen, maar als Michèle de mol is en Sarah kandidaat, kan je het evengoed op haar conto schrijven want het was hier ook makkelijk aan haar kant verkeerd te doen.
Op basis van deze proef zou ik geen van beide een stempel durven geven.