Auteur Topic: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes  (gelezen 33166 keer)

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #320 Gepost op: 24-04-2020, 13:10:01 »
Gelukkig is iedereen altijd eerlijk en werken er geen criminelen in het zakenleven  ::zweet::

 :P

Nou laat je net het stukje weg uit mijn quote waar ik schreef dat dit evengoed een wereld van list en bedrog is :D
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #321 Gepost op: 24-04-2020, 13:16:24 »
Jolien heeft kennelijk heel overtuigend gelogen over de vrijstelling want zowel Bart als Christian als Alina lijken te denken dat de vrijstelling in geel zit. ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #322 Gepost op: 24-04-2020, 13:20:07 »
Tegen die argumentatie van Moedermol dat Bart mols overkomt kan ik niet tegenop. Maar ik kan nog een ander argument aanvoeren waarom het niet per se beter is om als laatste te gaan als Bart de Mol is.
Stel mol Bart mag als laatste gaan en de rode, blauwe en gele koffer zijn nog over. Als Mol weet hij dan dat er twee vrijstellingen zijn gepakt en er al minimaal €1000 in de pot komt (van zwarte koffer). De kandidaten weten dat Bart de inhoud van de blauwe en rode koffer weet. Als kandidaat kan hij nu kiezen voor geld (blauw of rood) of voor een onzekere koffer geel, waar geld of een vrijstelling kan zitten. Als Mol zou hij nu voor de blauwe koffer moeten gaan om de opbrengt te beperken tot €1500. Maar dat kan hij niet zonder door de mand te vallen als Mol. Het minste wat hij kan doen als Mol is de gele koffer pakken, waardoor er €2500 in de pot komt. Waarbij hij achteraf misschien nog moet uitleggen waarom hij niet de zekere koffer van €2000 heeft genomen, want als er in de gele koffer een vrijstelling had gezeten, dan was de kans 50% geweest dat de eerste kandidaat die had gepakt als dit NIET Jolien was.
Maar hoe dan ook, minimaal €1000 "onnodig" in de pot.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #323 Gepost op: 24-04-2020, 13:33:25 »
Ah, bedankt, ja dat ligt iets anders. Maar toch vond ik het naïef, zeker voor een man van zijn status, om de mogelijkheid dat Jolien niet de waarheid sprak niet eens te overwegen. Bart die zelf in dit spel altijd manipuleert, en die anderen gewoon op hun blauwe ogen vertrouwt? Dat gaat er bij mij toch niet zo in.
En dat is nog niet alles. Het is toch erg vreemd dat Jolien nota bene aan hem vraagt hoe die vrijstelling in zijn blauwe koffer eruit ziet? Dat zou ze toch alleen kunnen controleren als zij zelf al een vrijstelling had gezien? Als dit namelijk de standaard vrijstelling zou zijn (wat het geval is), dan weet Bart hoe die eruit ziet want hij heeft die in aflevering 1 in zijn hand gehad (geeft hij later ook toe dat dit stom was).
Voeg daarbij dat Bart zegt "waarom verbaast mij dat niet" als in de derde koffer volgens zeggen ook €1000 zit. Dat geeft toch aan dat hij die uitspraken met een hele schep zout neemt.
Als hij ervan uitgaat dat de meerderheid liegt, dan kan hij beter de grijze koffer nemen.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #324 Gepost op: 24-04-2020, 13:51:12 »
Voor elke knikker die je trekt is vooraf de kans 40% dat je een blauwe trekt. De kans dat er een blauwe knikker als laatste overblijft is ook exact 40%. Dus als je van tevoren moet bepalen als hoeveelste je wil trekken dan maakt het absoluut niets uit welke positie je kiest.
Dat zou kloppen als de mol niet zou weten wat in welke koffer zit.

Als de 2 blauwe knikkers door de eerste twee kandidaten gelozen zijn, is het sowieso te laat voor de derde en vierde.
Als er 1 blauwe knikker gekozen werd door de eerste twee kandidaten, dan kan de mol als derde met 100 % zekerheid beslissen welke koffer hij/zij neemt. En die keuze kan je min of meer maken, want je weet wat de 4de had tijdens de kijkronde. En als dat een blauwe is, dan weet je het eigenlijk zeker. Als vierde heb je dan geen invloed meer.

Als er geen blauwe knikkers getrokken worden door de eerste twee kandidaten, dan zal de derde zijn keuze wederom kunnen afstemmen op die van de vieede. En hier ook zeker als die vierde een blauwe knikker had.


Voor wie het al verwarrend vind met de knikkers:
Blauwe knikker = vrijstelling
Rode knikker = geld
#HetIsTochWaarZeker!?

anoniem 30784

  • Gast
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #325 Gepost op: 24-04-2020, 13:53:37 »
Jolien heeft kennelijk heel overtuigend gelogen over de vrijstelling want zowel Bart als Christian als Alina lijken te denken dat de vrijstelling in geel zit. ::hypocriet::

Ik snap sowieso eigenlijk niet dat Bart en Christian niet door leken te hebben dat iemand aan het liegen was over het pakken van geld. Als Bart dit wel doorhad wat misschien nog kan, dan had dit in zijn ogen slechts Alina of Jolien kunnen zijn, dus dan is het opvallend inderdaad dat hij niet Jolien wantrouwt en hij de gele koffer pakt.
Bart beweerde namelijk een koffer met 500 euro erin geopend te hebben, dat Christian een koffer met 2000 euro erin geopend had was op een gegeven moment zeker en Jolien en Alina beweerden allebei een koffer geopend te hebben waar 1000 euro in zat.
Gilles zei bij aanvang tijdens de speluitleg tegen de groep dat er 5000 euro met de opdracht verdiend kon worden. Er waren 4 geldkoffers in totaal en 2 koffers met een vrijstelling erin.
Als je dan alle zogenaamd geopende bedragen bij elkaar optelt, kom je uit op 4500 euro... dan weet je toch dat minimaal 1 kandidaat liegt over wat diegene gepakt heeft?

Daarnaast vond ik het tijdens het kijken ook vreemd dat Jolien niet meer gewantrouwd werd. Ze vroeg nota bene aan Bart hoe die vrijstelling er dan uitzag. Als ik in Barts schoenen had gestaan, had ik dan en daar geweten dat Jolien degene was die een vrijstelling had gepakt, want dat is wel een bijzondere vraag om te stellen voor iemand die gewoon geld heeft gepakt.  ;D Jolien hapte het meeste toen Bart loog over dat hij een vrijstelling had gepakt.


Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #326 Gepost op: 24-04-2020, 15:42:28 »
Ik snap sowieso eigenlijk niet dat Bart en Christian niet door leken te hebben dat iemand aan het liegen was over het pakken van geld. Als Bart dit wel doorhad wat misschien nog kan, dan had dit in zijn ogen slechts Alina of Jolien kunnen zijn, dus dan is het opvallend inderdaad dat hij niet Jolien wantrouwt en hij de gele koffer pakt.
En daar komt dit bij.
Na de 2 aanwijzingen weet hij zeker dat Christian €2000 had. Hij weet dan met 100% zekerheid dat Alina of Jolien gelogen heeft. Verder weet hij dat de kans 50% is dat Jolien de vrijstelling had. Als zij die inderdaad had, dan is het zo goed als zeker dat zij hierover zou liegen. Van Alina is dit veel onzekerder. Voeg daarbij wat al eerder is gezegd over het gedrag van Jolien en hij kan op zijn klompen aanvoelen dat Jolien heeft gelogen. Althans de kans dat zij heeft gelogen is veel groter dan dat Alina heeft gelogen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #327 Gepost op: 24-04-2020, 16:00:08 »
Stel Bart is kandidaat, een fanatieke kandidaat.
Een kandidaat die 10.200 over heeft voor een vrijstelling, zich niet aan de groepsafspraak houdt in de hangar en hierdoor 2 pasvragen weet te bemachtigen. Een kandidaat die niet  voor het geld gaat, artispunten is ook goed, we zitten immers niet in Vlaanderen Vakantieland.

Deze Bart zit in de trein in een opdracht waar opnieuw een vrijstelling of pasvragen zijn te winnen. Hij weet alleen de inhoud van zijn eigen koffer 500 en dat de medekandidaten allemaal zeggen  een geldbedrag in hun koffer te hebben. Bart kan vast goed rekenen en weet dat het geldbedrag niet klopt dus er moet iemand liegen. Nu krijgt hij als kandidaat een kans om een aanwijzing te vinden maar hij doet erg zijn best om deze kans te laten lopen. ??? Door  Christian hebben ze de informatie  toch.

Bart weet nu ook wat er in de rode koffer zit en dat Christian gelogen heeft. Handige informatie voor een kandidaat. Waarom houdt hij dit dan niet voor zichzelf? Nee hij gooit het meteen in de groep zodat de anderen ook weten dat Christian gelogen heeft. Niet slim van kandidaat Bart. ???
Als Mol juist weer heel slim want waarom zou je liegen als je geen vrijstelling hebt? Hij suggereert hiermee dat er 2 vrijstellingen zijn gevonden (ook al door zelf eerst te zeggen dat in blauw een vrijstelling zat). Kandidaten die denken dat er 2 vrijstellingen zullen worden gepakt zijn dan eerder geneigd om hun eigen koffer met geld te pakken, waarvan de kans ook groter is dat ze die hebben.

Offline nielsteg

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #328 Gepost op: 24-04-2020, 16:48:44 »
Hoi. Ben spliksplinternieuw op dit forum. Lijkt me leuk om hier aan deel te nemen.
Jolien vind ik in deze opdracht wel verdacht. Het meeste laat ze maar gebeuren. Bij de onderhandelingen in de gezamelijke coupe kijkt ze erg rustig toe. Zo lang niemand maar voor de vrijstelling lijkt te gaan vind ze het prima. Ze staat al langer op mijn lijstje. Al haar frustraties en uitspattingen vind ik een beetje geacteerd over komen. Hier ook weer wat terug te zien. De mol die doet alsof ze blij is met haar vrijstelling. Ze heeft er alleen niks aan en lijkt enigszins te genieten als de opdracht niet geslaagd blijkt te zijn.
Sorry. Ik rij net e.e..n tu..n.ne...l i . . .

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #329 Gepost op: 24-04-2020, 17:29:52 »
Ik zat hier nog 's over te denken...
Wat als ze nu voor de koffers de lievelingskleuren van de kandidaten gebruikt hebben?
Die vraag kan best tussen de hele vragenlijst hebben gezeten.

Dan kan die hele kansberekeningen wel de prullenbak in, ze zullen dan toch (bewust of onbewust) geneigd zijn hun lievelingskleur te pakken...

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #330 Gepost op: 24-04-2020, 17:36:13 »
Ik zat hier nog 's over te denken...
Wat als ze nu voor de koffers de lievelingskleuren van de kandidaten gebruikt hebben?
Die vraag kan best tussen de hele vragenlijst hebben gezeten.

Dan kan die hele kansberekeningen wel de prullenbak in, ze zullen dan toch (bewust of onbewust) geneigd zijn hun lievelingskleur te pakken...

Mooie lievelingskleur van Jolien  ::rofl::

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #331 Gepost op: 24-04-2020, 17:37:42 »
Mooie lievelingskleur van Jolien  ::rofl::
Of niet...

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #332 Gepost op: 24-04-2020, 18:22:03 »
Als Mol juist weer heel slim want waarom zou je liegen als je geen vrijstelling hebt? Hij suggereert hiermee dat er 2 vrijstellingen zijn gevonden (ook al door zelf eerst te zeggen dat in blauw een vrijstelling zat). Kandidaten die denken dat er 2 vrijstellingen zullen worden gepakt zijn dan eerder geneigd om hun eigen koffer met geld te pakken, waarvan de kans ook groter is dat ze die hebben.

Ja klopt, ik chargeerde een  beetje in mijn post.
Ik wilde vooral duidelijk maken dat het gedrag van Bart niet uit te leggen is als slimme kandidaat en gezien zijn eerdere gedrag.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #333 Gepost op: 24-04-2020, 19:46:53 »
 ::megafoon:: Moedermol, kom uit die tunnel! Snel! Het is nog niet te laat. ::megafoon::

Jij blijft toch niet achter in die tunnel naar de afgrond? Neeeeee!  :\'(
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #334 Gepost op: 24-04-2020, 20:42:14 »
Tja, in WIDM eerder dit jaar was Moedermol ook 100% zeker dat Buddy de mol was. Ik vrees dat zijn tunnel weer in de afgrond stort.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #335 Gepost op: 24-04-2020, 21:23:56 »
Tja, in WIDM eerder dit jaar was Moedermol ook 100% zeker dat Buddy de mol was. Ik vrees dat zijn tunnel weer in de afgrond stort.
Heb ik niet gevolgd, dus kan ik niet over oordelen.

Maar ieder jaar zie ik haar (hem?) met mooie analyses die op zich steek houden. Maar ik vind in deze discussie dat ze het echt draait volgens haar tunnel.
(Maar dat doen wij mss ook volgens haar  ::rofl::.  - al strijd ik in deze topic tegen mijn hoofdverdachte, die dan nog eens dezelfde is als die van haar, Bart)
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #336 Gepost op: 24-04-2020, 21:36:07 »
Tja, in WIDM eerder dit jaar was Moedermol ook 100% zeker dat Buddy de mol was. Ik vrees dat zijn tunnel weer in de afgrond stort.
Dat ze (hij?) niet op Rob zat is alleen een pluspunt.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #337 Gepost op: 24-04-2020, 23:15:52 »
Tja, in WIDM eerder dit jaar was Moedermol ook 100% zeker dat Buddy de mol was. Ik vrees dat zijn tunnel weer in de afgrond stort.
Heb ik niet gevolgd, dus kan ik niet over oordelen.

Maar ieder jaar zie ik haar (hem?) met mooie analyses die op zich steek houden. Maar ik vind in deze discussie dat ze het echt draait volgens haar tunnel.
(Maar dat doen wij mss ook volgens haar  ::rofl::.  - al strijd ik in deze topic tegen mijn hoofdverdachte, die dan nog eens dezelfde is als die van haar, Bart)

Het loopt tegen de finale en de reacties op het forum worden weer fanatieker en hier en daar ook persoonlijk. Prima, ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben. Daarbij zat ik ongeveer even vaak op de goede mol als er naast en als ik het fout had was mijn mol meestal de winnaar dus: hup Bart. Zit ik fout dan lach ik daar zelf het hardst om en ga vrolijk door met de Duitse mol.  Het is maar een spel hoor.( al zou het wel leuk zijn het weer eens goed te hebben)
Oh ja, moeder is toch vrouwelijk?  ;D

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #338 Gepost op: 25-04-2020, 02:07:20 »
Oh ja, moeder is toch vrouwelijk?  ;D
Dat dacht ik ook, maar Luc zei 'ZIJN tunnel', vandaar de vraagtekens.

Moedermol, ik wil nog zeggen dat ik je tussenkomsten ten zeerste waardeer, want zoals gezegd, ze zijn bijna altijd goed opgebouwd en houden steek.
Ik durf tijdens het lezen soms (delen van) reacties overslaan, maar bij die van jou blijf ik steeds staan om die lezen.

Ge voelt hier voor mij ook een beetje
als een 'moeder''.
Als jij spreekt dan luistert men (ik toch), krijg je een zinnige uitleg -al is dat  niet altijd wat je wil horen-, maar het wordt steeds gezegd met de beste bedoelingen.
 ::love::
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #339 Gepost op: 25-04-2020, 08:15:18 »
Zit ik fout dan lach ik daar zelf het hardst om en ga vrolijk door met de Duitse mol.  Het is maar een spel hoor.( al zou het wel leuk zijn het weer eens goed te hebben)  ;D

Aha, is er ook een Duitse mol?
« Laatst bewerkt op: 25-04-2020, 09:09:32 door Molekule »