Auteur Topic: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes  (gelezen 33490 keer)

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #180 Gepost op: 21-04-2020, 12:33:45 »
Convans laten we iedereen in zijn waarde laten :). Het is fijn dat we zo verschillend denken en verschillende verdachten hebben, zo missen we niets want iedereen let op iets anders!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #181 Gepost op: 21-04-2020, 12:40:22 »
Misschien is het een idee om steeds dat woordje "hè" weg te laten, dan klinkt het wat neutraler.
Deze opdracht draagt sowieso een risico met zich mee, ook voor de mol. Alina en Christian kunnen uitzoeken tot ze een ons wegen maar die tweede vrijstelling blijft onbekend totdat iemand hem toevallig pakt.
Dat Bart dit spel briljant speelde blijkt ook wel uit het resultaat.
Ik kan er wel echt niet bij hoe je dit kunt zien als een briljante zet van Bart?

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #182 Gepost op: 21-04-2020, 12:59:06 »
Was niet slecht gespeeld van Bart. Maar ik denk dat hij via deductie beter wit had genomen.
Wist niet zeker of Jolien zou liegen over vrijstelling in grijs of geel.
Wist wel zeker dat blauw en rood geld waren en als hij Alina vertrouwde ook zwart.
Dus bleven over voor 2 vrijstellingen: Grijs en geel (50/50 geld vrijstelling maar niet beide de vrijstelling) en wit (compleet onbekend).
Dus de keuze om als eerste te gaan én voor één van de drie koffers te gokken was goed, maar wit had beter geweest dan geel. Want volgens deductie ligt daar altijd de 2e vrijstelling.

Het feit dat hij geel pakt kan ook aantonen dat Bart Jolien wel vertrouwt en Alina niet, dan zou zwart ook een onzekere koffer zijn. En zo zou Bart eerder geneigd zijn om geel te nemen dan wit.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #183 Gepost op: 21-04-2020, 14:55:30 »
Ik kan er wel echt niet bij hoe je dit kunt zien als een briljante zet van Bart?
Dat komt volgens mij omdat jij ervan uitgaat de Bart niet de Mol is. Probeer je even voor te stellen dat Bart de Mol is. Wat hier belangrijk is dat Jolien als laatste aan de beurt is EN bovendien 100% zekerheid heeft over de vrijstelling in de grijze koffer. Dit maakt de kans dat er 2 vrijstelling worden gepakt erg klein. DE MOL is geen zekerheid (moet je even goed beseffen).

Want als de grijze koffer al weg is op het moment dat zij aan de beurt is, dan weet ze dat ze een koffer met geld moet pakken en de kans dat ze deze vindt is vrij groot. Zeker omdat al zeker is dat in de rode geld zit en ze krijgt extra informatie uit wat Christian en Alina pakken. Als Alina bijvoorbeeld de grijze koffer pakt dan kan ze er gevoeglijk vanuit gaan dat in haar koffer geld zat, want anders had Alina die wel genomen.

Is de grijze koffer nog niet weg dan kan ze deze eenvoudig nemen, tenzij ze ervan overtuigd is dat de andere vrijstelling al is gepakt. Kortom, Bart helpt Jolien enorm om het voor elkaar te krijgen om als enige een koffer met een vrijstelling te pakken, wat ook gebeurde.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #184 Gepost op: 21-04-2020, 15:09:02 »
Misschien is dit ook al hier gepost  :P, maar ik bedacht me net dat de keuze van Alina voor de blauwe koffer eigenlijk heel mols is (om andere redenen dan die die ik hier al heb gelezen).
Alina weet namelijk dat Jolien weet dat er in de grijze koffer een vrijstelling zit (ik ga er wel vanuit dat de mol voorkennis heeft bij deze opdracht, anders kan je hier niet effectief mollen..). Alina heeft gezien dat Jolien Bart vroeg hoe de vrijstelling die hij in de blauwe koffer beweerde gezien te hebben er uitzag. Alina weet als mol dat Barts beschrijving van de vrijstelling niet klopt en dat Jolien, die de vrijstelling wel heeft gezien, ook weet dat die beschrijving niet klopt. Alina weet dus dat Jolien zeer waarschijnlijk denkt dat er in de blauwe koffer geld zit. Alina weet ook dat de groep zeker weet dat in de rode koffer 2000 euro zit en dat Jolien zeker weet dat in de gele koffer geld zit.

Alina had de volgende opties om uit te kiezen toen ze een koffer mocht pakken: de witte, grijze, zwarte en blauwe koffer. Alina weet dat er nog geen vrijstelling is gepakt. Alina weet ook dat Jolien weet dat er in de koffers die al gepakt zijn geld zat. Alleen Jolien is nog na haar aan de beurt en ze weet dat Jolien alleen niet zeker weet wat er in de witte en zwarte koffer zit. Indien Alina dus de witte of zwarte koffer zou pakken, zou Jolien mogelijk gaan twijfelen of zij wel de grijze koffer met de vrijstelling erin pakken moet. Ze weet immers niet zeker of er dan niet al voor haar een vrijstelling gepakt is en het is nadelig voor kandidaat Jolien als er twee vrijstellingen worden gepakt. Jolien zou als Alina voor wit of zwart zou gaan mogelijk voor een geldkoffer (de blauwe) gaan, waardoor er indien Alina de zwarte koffer had gepakt sowieso geld verdiend werd omdat er dan geen vrijstelling wordt gepakt. Indien Alina de witte koffer had gepakt en Jolien toch de grijze koffer had gepakt, werd er ook geld verdiend omdat er dan twee vrijstellingen waren gepakt, dus dit was ook risicovol geweest voor mol Alina. Als Alina zelf de grijze koffer pakte, riskeerde zij dat Jolien per ongeluk de tweede vrijstelling pakte (al was het dan waarschijnlijker geweest dat Jolien gewoon voor de blauwe koffer was gegaan aangezien ze zeker wist dat daar geld inzat). Verder denk ik ook dat de mol eerder een kandidaat de vrijstelling gunt.  ;D Door voor de blauwe koffer te gaan kiest mol Alina voor de meeste zekerheid: door haar keuze weet Jolien zeker dat er geen vrijstelling gepakt is door iemand anders en door deze keuze wordt er zeker weten een vrijstelling in totaal gepakt. Missie geslaagd voor de mol, er wordt geen geld verdiend.


Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #185 Gepost op: 21-04-2020, 15:12:15 »
De mol denkt van tevoren na over een aanpak. Doel: één vrijstelling naar buiten werken.
Er zijn twee vrijstellingen. Dan ga je als mol als eerste of tweede zodat je in elk geval een vrijstelling kan pakken. Uit de trein ga je als laatste of als een na laatste, zodat je een vrijstelling kan pakken als die nog niet is meegenomen.

Conclusie: een van de twee die als eerste een koffertje pakten, en een van de twee die als laatste de trein uitging, is de mol. Alleen Jolien zat in beide posities. Bovendien pakte Jolien in beide gevallen de vrijstelling. Jolien is de mol.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #186 Gepost op: 21-04-2020, 15:22:50 »
Helder Saskia. Enig puntje die Jolien niet zeker kan weten. Ze weet eigenlijk niet dat er bij Christian geld zit. Die 2.000 euro kan ook bij Bart zitten (weinig waarschijnlijk aangezien en Bart en Christian hierover dan liegen).


Offline Molest

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #187 Gepost op: 21-04-2020, 15:25:38 »
De mol denkt van tevoren na over een aanpak. Doel: één vrijstelling naar buiten werken.
Er zijn twee vrijstellingen. Dan ga je als mol als eerste of tweede zodat je in elk geval een vrijstelling kan pakken.
M.i. wacht je toch liever even af, of iemand anders al een koffer met een vrijstelling opent. Zo nee: dan pak jij hem. Zo ja: dan pak jij hem niet. Dus als er alleen maar bedragen worden geopend, ga je als laatste. Maar zodra Jolien aan de beurt was geweest, en het duidelijk was (voor de mol) dat er een vrijstelling gevonden was, maakte het niet meer uit als hoeveelste hij zou gaan. Want de mol zou zeker geen tweede vrijstelling gaan pakken (EDIT: of wel, en er over liegen. Maar je keuze pas bepalen nadat je weet of iemand anders al een koffer met vrijstelling heeft geopend, lijkt me veiliger).
« Laatst bewerkt op: 21-04-2020, 15:44:22 door Newbie2 »

anoniem 30784

  • Gast
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #188 Gepost op: 21-04-2020, 15:30:12 »
Helder Saskia. Enig puntje die Jolien niet zeker kan weten. Ze weet eigenlijk niet dat er bij Christian geld zit. Die 2.000 euro kan ook bij Bart zitten (weinig waarschijnlijk aangezien en Bart en Christian hierover dan liegen).

Dat is wel waar ja, maar de groep leek het wel te geloven en het is inderdaad onwaarschijnlijk dat zowel Bart als Christian dan liegt ja.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #189 Gepost op: 21-04-2020, 15:43:12 »
M.i. wacht je toch liever even af, of iemand anders al een koffer met een vrijstelling opent. Zo nee: dan pak jij hem. Zo ja: dan pak jij hem niet. Dus als er alleen maar bedragen worden geopend, ga je als laatste. Maar zodra Jolien aan de beurt was geweest, en het duidelijk was (voor de mol) dat er een vrijstelling gevonden was, maakte het niet meer uit als hoeveelste hij zou gaan. Want de mol zou zeker geen tweede vrijstelling gaan pakken.
Je wilt als mol in elk geval een vrijstelling pakken en daarover liegen dat er geld in zit, zodat de groep niet achter de plek van beide vrijstellingen komt, want dan zouden ze afspraken kunnen gaan maken. Daarom ga je als eerste of tweede. Uit de trein ga je als laatste of een na laatste.
De volgorde is dus essentieel. Alleen Jolien zat in beide posities en pakte ook beide keren de vrijstelling.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #190 Gepost op: 21-04-2020, 15:54:03 »
Je wilt als mol in elk geval een vrijstelling pakken en daarover liegen dat er geld in zit, zodat de groep niet achter de plek van beide vrijstellingen komt, want dan zouden ze afspraken kunnen gaan maken. Daarom ga je als eerste of tweede. Uit de trein ga je als laatste of een na laatste.
De volgorde is dus essentieel. Alleen Jolien zat in beide posities en pakte ook beide keren de vrijstelling.
Goed punt. Dan moet je als mol wel vertrouwd worden. Maar dat lijkt in het geval van Jolien het geval, want niemand bleek uiteindelijk te hebben gedacht dat ze loog, iedereen ging ervanuit dat de vrijstelling in de gele koffer zat en niet in de grijze.
Jolien krijgt alleen aan het eind van de afleveringen wel genoeg verdenkingen aan haar broek, dus dat vind ik dan wel tegenstrijdig. Ik denk toch eerder dat we dan met een onverdachte kandidaat te maken hebben, die voor de test de nodige verdenkingen krijgt. Een onverdachte mol die datzelfde overkomt, lijkt me heel vreemd.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #191 Gepost op: 21-04-2020, 15:58:59 »
Dan ga je als mol als eerste of tweede zodat je in elk geval een vrijstelling kan pakken. Uit de trein ga je als laatste of als een na laatste, zodat je een vrijstelling kan pakken als die nog niet is meegenomen.
Die spelregel dat iedereen moet doen wat de Mol wil kende ik nog niet. Nou weet ik waarom ik steeds op de verkeerde Mol zit. Bedankt.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #192 Gepost op: 21-04-2020, 16:06:23 »
Die spelregel dat iedereen moet doen wat de Mol wil kende ik nog niet. Nou weet ik waarom ik steeds op de verkeerde Mol zit. Bedankt.
Nee, iedereen doet wat hij wil maar de mol heeft meestal een tactiek.

Goed punt. Dan moet je als mol wel vertrouwd worden. Maar dat lijkt in het geval van Jolien het geval, want niemand bleek uiteindelijk te hebben gedacht dat ze loog, iedereen ging ervanuit dat de vrijstelling in de gele koffer zat en niet in de grijze.
Jolien krijgt alleen aan het eind van de afleveringen wel genoeg verdenkingen aan haar broek, dus dat vind ik dan wel tegenstrijdig. Ik denk toch eerder dat we dan met een onverdachte kandidaat te maken hebben, die voor de test de nodige verdenkingen krijgt. Een onverdachte mol die datzelfde overkomt, lijkt me heel vreemd.
Ze loog heel overtuigend. Dat zelfs Bart haar geloofde, is wel bizar maar misschien worden ze moe op het eind van de rit. De mol kan natuurlijk ook wel eens de waarheid spreken om een bepaalde reden. Ze zagen allemaal niet de reden waarom het een leugen kon zijn. De verslagenheid van vooral Alina en Christian toen bleek dat Jolien gelogen had, sprak boekdelen.
« Laatst bewerkt op: 21-04-2020, 16:13:37 door Run »

Offline Lisalol15

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #193 Gepost op: 21-04-2020, 16:16:07 »
 ::zwaai:: ik denk dat Jolien de Mol is

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #194 Gepost op: 21-04-2020, 16:46:12 »
Nee, iedereen doet wat hij wil maar de mol heeft meestal een tactiek.
Helemaal mee eens. Maar een slimme Mol kiest een tactiek die realistisch is. Ervan uitgaan dat Jolien en Alina jou als laatste laten uitstappen met een koffer is niet realistisch. Daarom is de conclusie dat Bart NIET de Mol is omdat hij aanbiedt om als eerste uit te stappen wat mij betreft onjuist.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #195 Gepost op: 21-04-2020, 17:07:29 »
Helemaal mee eens. Maar een slimme Mol kiest een tactiek die realistisch is. Ervan uitgaan dat Jolien en Alina jou als laatste laten uitstappen met een koffer is niet realistisch. Daarom is de conclusie dat Bart NIET de Mol is omdat hij aanbiedt om als eerste uit te stappen wat mij betreft onjuist.
Hij probeerde het niet eens.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #196 Gepost op: 21-04-2020, 18:19:31 »
Hij probeerde het niet eens.
Dat klopt niet. Christian wilde laatst. Bart zei " ik ook". Alina en Jolien   protesteerden waarna Christian blad, steen, schaar voorstelde. Dat wilde Bart niet. Hierna veranderde Bart van taktiek.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #197 Gepost op: 21-04-2020, 18:55:21 »
Dat klopt niet. Christian wilde laatst. Bart zei " ik ook". Alina en Jolien   protesteerden waarna Christian blad, steen, schaar voorstelde. Dat wilde Bart niet. Hierna veranderde Bart van taktiek.
Dat is waar ook. Daarna lieten ze Alina en Jolien bepalen wie laatste en een na laatste werd. Waarschijnlijk omdat ze geloofden dat Jolien geld had, lieten ze haar als laatste. Het idee van blad, steen en schaar was niet zo gek geweest.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #198 Gepost op: 21-04-2020, 18:58:30 »
Ik probeer nog steeds de actie van kandidaat Alina te begrijpen, maar het lukt nog steeds niet.

Kandidaat Alina zou altijd de grijze koffer naar buiten moeten hebben nemen (zeker als ze Bart verdenkt!!), of ze nou Jolien gelooft of niet.
Volgens haar eigen informatie heeft ze dan 50% op de vrijstelling die in grijs of geel zit. Bart en Christian hebben samen bevestigd dat er in de rode koffer (die dan al gekozen is door Christian) 2000 euro zit en als in grijs de vrijstelling zit heeft Bart geld in zijn koffer.

Het hangt dan van Jolien af, die kan kiezen tussen blauw, wit en zwart.
Jolien als mol zou zeker niet de vrijstelling kiezen, want dan komt er geld in de pot
Jolien als kandidaat weet niet waar de vrijstelling zit en moet gokken. Kiest ze blauw of zwart (omdat ze Bart of Alina niet geloofd) dan heeft Alina de vrijstelling. Kiest ze voor wit dan heeft Alina samen met Jolien een nadeel in de test t.o.v. Christian of Bart (een van die twee is dan de mol)

Dit alles kan maar drie dingen betekenen:

1) Alina is de mol en heeft de goede keuze gemaakt (want ze wist dat Jolien nu als enige een vrijstelling zou hebben)
2) Alina heeft deze opdracht niet goed gespeeld als kandidaat (ze had een vrijstelling kunnen hebben)
3) Alina is kandidaat en Bart is NIET haar mol
Wit is ook een kleur!

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #199 Gepost op: 21-04-2020, 19:23:33 »
Bart gaat met geel als eerste naar buiten , dat is een gegeven. Wat hij wilde of niet is niet relevant meer.
Als hij mol is weet hij dat dit geld is en dat ook jolien dit weet.

Door als eerste naar buiten te gaan, is er nul invloed op verder verloop dat is een feit. Je kunt enkel hopen dat er minimaal 1 vrijstelling naar buiten komt. En Bart gokt daarbij dat Christian en Alina jolien geloven Met haar grijze geldkoffer en niet op zoek gaan naar de 2e vrijstelling.

Ik vind het veel gok werk voor een mol.
Alina als mol doet het dan veel slimmer, weet dat er nog geen vrijstelling weg is, neemt zelf geld en laat het mollen over aan gretige jolien.

Of jolien als mol als laatste alle invloed. Is er al een vrijstelling weg dan kiest ze of om 2 mensen pasvragen te geven en wat geld in de pot , maar misschien beter nog om geld te pakken wat toch niet in de pot komt.

Het kan allemaal, maar het een klinkt me wat logischer dan het andere en mijn mol deed niet het meest slimme.

Feit is dat dit weer iets was waar na de eerste vrijstelling het zowel voor de mol als de kandidaat niet zinnig was om de 2e vrijstelling in het spel te brengen. Voor de mol betekende dat geld in de pot, voor de kandidaat met die vrijstelling voordelen voor de andere kandidaten.