Auteur Topic: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging  (gelezen 13205 keer)

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #80 Gepost op: 31-03-2020, 13:51:41 »
*we weten volgens mij niet hoe de stemming precies is gegaan, op 1 of op twee kandidaten stemmen...

Ja hoor, dat weten we wel, 2 stemmen uitbrengen waarbij er wel 1 op jezelf mag zijn, niemand heeft dus persé een doorslaggevende stem.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #81 Gepost op: 31-03-2020, 13:54:40 »
Correct. Als ondervrager is dat ver weg de beste keuze. Je weet dan ook dat de mol vol voor het niet verdubbelen moet gaan, dus een foute naam gaat willen doorgeven. Hier haal je ook nog eens zoveel meer informatie uit. Bij het kiezen voor de pasvragen moet de mol niet eens iets doen.
Maar als de mol hier niet gedaan heeft zou ik dat wel een beetje krom vinden als je dat tegenover het dagboek zet, daar verwacht je juist dat de mol wil toeslaan omdat de andere opdrachten wel goed gingen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #82 Gepost op: 31-03-2020, 13:58:39 »
Uit het dagboek blijkt niet dat de Mol wil toeslaan. Gilles beurt de aan zichzelf twijfelende Mol alleen maar op door te zeggen: "Zo mag je niet denken hé. Je hebt gedaan wat je kon. En je weet, morgen..." De Mol: "Ja, morgen. Dat zal ze wel door elkaar schudden." Dus niet per se "wat ik ga doen" zal ze door elkaar schudden.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #83 Gepost op: 31-03-2020, 14:05:48 »
Dat is waar, maar ik denk toch dat ik dan liever een mol zie (en verwacht) die lef heeft en verwarring zaait dan een mol die gewoon afwacht en niks doet, omdat de opzet van het spel toch al moeilijk ging zijn.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #84 Gepost op: 31-03-2020, 14:29:30 »
Als kandidaat lijkt het me toch logischer om voor de verdubbelaar te gaan.. Je neemt echt grote risico’s als het foutloopt met die pasvragen, ticketje naar huis was dan al geboekt. Dus zo logisch vind ik het allemaal niet Martin.
De winnende strategie voor deze opdracht is voor de onderhandelaars om een offer you can't refuse aan te bieden. Persoonlijk had ik voorgesteld dat Dorien en Salim bij een correct antwoord elk 3 pasvragen zouden krijgen en degene die het aanbod accepteert, laten we hem Bart noemen, 4 pasvragen. Voor Bart is het dan altijd een win-win situatie, want hij krijgt dan als enige 4 pasvragen of hij krijgt met nog 4 anderen 2 pasvragen. Als Bart het juiste antwoord geeft dan hebben Dorien, Salim en Bart virtueel een vrijstelling want met 3 vragen voorsprong op 5 (!) andere kandidaten kan je bijna niet de slechtste testscore krijgen. Dat is simpele logica.

Maar we zijn er nog niet. Een slimme kandidaat zal op het idee komen dat de onderhandelaars dit aanbod natuurlijk aan meerdere kandidaten doen (en Bart wist dat Christian ook het aanbod had gekregen). Al was het alleen maar om te controleren of ze allemaal hetzelfde antwoord geven. Die slimme kandidaat gaat dan onder de prijs zitten in de hoop de deal naar zich toe te trekken. Die zegt bijvoorbeeld, geef mij maar 3 pasvragen, dan mogen jullie er 7. Of in het geval het originele aanbod 4-3 tegen 3 was, dan neem je met 2 pasvragen genoegen. Precies wat Bart deed. Mijn gevoel is dat je dit laatste niet zo snel ter plekke bedenkt. Want waarom zou je met 2 pasvragen genoegen nemen als je er 3 krijgt aangeboden. Dat klinkt niet logisch. Dat is voor mij een extra reden om te denken dat Bart de mol is. Hij zal overigens Christian de deal niet gunnen want die zit o.a. op hem zoals we bij de executie in aflevering 3 hebben kunnen zien.
« Laatst bewerkt op: 31-03-2020, 14:33:29 door MartinJ »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #85 Gepost op: 31-03-2020, 15:10:31 »
Waarom zou je je als mol zo In the spotlights zetten, door te gaan onderhandelen?

Wat is het doel van de mol? Geld uit de pot halen en onverdacht blijven.
Er zit bij deze opdracht al geen geld in de pot dus kan een mol gewoon datgene doen wat er besloten is en dat is liegen .   

Er is voor Bart als mol helemaal niks logisch aan om zon chaos te Schoppen. Enkel voor het eventuele groepsgevoel voor de komende dagen zou het iets kunnen doen.

Bart heeft het als kandidaat gewoon super aangepakt, kiezen de ondervragers de deal met hem krijgt hij 2 pasvragen. Kiezen de ondervragers de verkeerde niet springer krijgt Bart 2 pasvragen.

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #86 Gepost op: 31-03-2020, 17:00:42 »
De winnende strategie voor deze opdracht is voor de onderhandelaars om een offer you can't refuse aan te bieden. Persoonlijk had ik voorgesteld dat Dorien en Salim bij een correct antwoord elk 3 pasvragen zouden krijgen en degene die het aanbod accepteert, laten we hem Bart noemen, 4 pasvragen. Voor Bart is het dan altijd een win-win situatie, want hij krijgt dan als enige 4 pasvragen of hij krijgt met nog 4 anderen 2 pasvragen. Als Bart het juiste antwoord geeft dan hebben Dorien, Salim en Bart virtueel een vrijstelling want met 3 vragen voorsprong op 5 (!) andere kandidaten kan je bijna niet de slechtste testscore krijgen. Dat is simpele logica.

Maar we zijn er nog niet. Een slimme kandidaat zal op het idee komen dat de onderhandelaars dit aanbod natuurlijk aan meerdere kandidaten doen (en Bart wist dat Christian ook het aanbod had gekregen). Al was het alleen maar om te controleren of ze allemaal hetzelfde antwoord geven. Die slimme kandidaat gaat dan onder de prijs zitten in de hoop de deal naar zich toe te trekken. Die zegt bijvoorbeeld, geef mij maar 3 pasvragen, dan mogen jullie er 7. Of in het geval het originele aanbod 4-3 tegen 3 was, dan neem je met 2 pasvragen genoegen. Precies wat Bart deed. Mijn gevoel is dat je dit laatste niet zo snel ter plekke bedenkt. Want waarom zou je met 2 pasvragen genoegen nemen als je er 3 krijgt aangeboden. Dat klinkt niet logisch. Dat is voor mij een extra reden om te denken dat Bart de mol is. Hij zal overigens Christian de deal niet gunnen want die zit o.a. op hem zoals we bij de executie in aflevering 3 hebben kunnen zien.
Mooie redenering.
Ik neem er ook uit mee dat Dorien en Salim enkel maar een mooie positie hadden door hoe het nu gelopen is, maar hun keuze om voor de pasvragen te gaan was eigenlijk heel tricky. De kans om op de verkeerde naam uit te komen was veel te groot, en dan zou het heel moeilijk worden voor hun. Zij met 0 tegen 5 medespelers met elk 2 pasvragen...
Dus zoals je redeneert hadden ze inderdaad een stevige deal nodig om een kandidaat los te weken, 3 pasvragen was mijn eerste gedacht. Maar dan heb je Bart die met 2 genoegen neemt...
Enige dat ontbreekt in je redenering zijn volgende 2 punten:
- Voor Bart is de verdeling 2 pasvragen en Dorien/Salim elk 4 beter dan de 5 kandidaten waaronder hij met elk 2 pasvragen. Zijn relatief voordeel is dan minder.
- STEL dat Dorien/Salim toch voor de verdubbelaar zouden spelen, dan zouden ze om deze te halen OOK uitkomen bij het moeten sluiten van een deal voor pasvragen, gezien niemand hen geloofde. Het sluiten van de deal met Bart zou dan impliceren dat hij denkt pasvragen te krijgen, maar eigenlijk de opdracht voor geld doet lukken door de juiste naam te geven. Hierdoor stelt hij niet enkel zijn 2 pasvragen veilig, hij stuurt ook op de juiste naam aan (wat misschien Christian of iemand anders niet zou doen)

Beide puntjes die ik toevoeg gieten toch wat kandidatensaus over Bart zijn strategie.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #87 Gepost op: 31-03-2020, 17:19:02 »
Ja hoor, dat weten we wel, 2 stemmen uitbrengen waarbij er wel 1 op jezelf mag zijn, niemand heeft dus persé een doorslaggevende stem.

Ah dank voor de verduidelijking. Dan lijkt het me dat binnen de groep Salim en Dorien worden vertrouwd...

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #88 Gepost op: 31-03-2020, 19:40:29 »
Mooie redenering.
Ik neem er ook uit mee dat Dorien en Salim enkel maar een mooie positie hadden door hoe het nu gelopen is, maar hun keuze om voor de pasvragen te gaan was eigenlijk heel tricky. De kans om op de verkeerde naam uit te komen was veel te groot, en dan zou het heel moeilijk worden voor hun. Zij met 0 tegen 5 medespelers met elk 2 pasvragen...
No guts no glory. Allereerst de winst-verlies rekening. De winst is aanzienlijk hoger dan het verlies. Als zij elk 4 of 3 pasvragen krijgen en 4 kandidaten 0 dan zal iemand van de 4 met 0 vrijwel zeker de laagste score hebben. Virtueel hebben ze dan dus een vrijstelling. Het verlies is veel minder erg, want er zijn dan 5 kandidaten met slechts 2 pasvragen voordeel. Er hoeft maar één iemand van die 5 de test een klein beetje slechter te maken en er is geen centje pijn. Of je hoeft zelf de test maar een klein beetje beter te maken dan die 5. Ook is er nog een andere kandidaat die ook 0 pasvragen heeft. Daar kun je ook nog van winnen.
En dan is de kans van verlies heel erg klein want het is voor de kandidaat of kandidaten waarmee je de deal sluit erg aantrekkelijk om het goede antwoord te geven. Zij gaan er immers ook op vooruit. Ze zeggen niet voor niets: "a good deal is a deal where everybody wins".

- Voor Bart is de verdeling 2 pasvragen en Dorien/Salim elk 4 beter dan de 5 kandidaten waaronder hij met elk 2 pasvragen. Zijn relatief voordeel is dan minder.
Dat is precies de reden waarom het nog steeds voordelig is voor Bart. Heb ik misschien niet expliciet gezegd maar dat was wel de strekking.

- STEL dat Dorien/Salim toch voor de verdubbelaar zouden spelen, dan zouden ze om deze te halen OOK uitkomen bij het moeten sluiten van een deal voor pasvragen, gezien niemand hen geloofde. Het sluiten van de deal met Bart zou dan impliceren dat hij denkt pasvragen te krijgen, maar eigenlijk de opdracht voor geld doet lukken door de juiste naam te geven. Hierdoor stelt hij niet enkel zijn 2 pasvragen veilig, hij stuurt ook op de juiste naam aan (wat misschien Christian of iemand anders niet zou doen)
De mol wordt hier met bijna 100% zekerheid gebriefd. Waarschijnlijk d.m.v. het woordje "zopas". Daar komt bij dat de kans dat ze voor geld zullen gaan ongeveer 0 % is.
Beide puntjes die ik toevoeg gieten toch wat kandidatensaus over Bart zijn strategie.
Die saus is dan vast het ingrediënt dat niet in het gerecht thuishoort.
« Laatst bewerkt op: 31-03-2020, 19:44:04 door MartinJ »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #89 Gepost op: 31-03-2020, 22:22:37 »
Die slimme kandidaat gaat dan onder de prijs zitten in de hoop de deal naar zich toe te trekken. Die zegt bijvoorbeeld, geef mij maar 3 pasvragen, dan mogen jullie er 7. Of in het geval het originele aanbod 4-3 tegen 3 was, dan neem je met 2 pasvragen genoegen. Precies wat Bart deed. Mijn gevoel is dat je dit laatste niet zo snel ter plekke bedenkt. Want waarom zou je met 2 pasvragen genoegen nemen als je er 3 krijgt aangeboden. Dat klinkt niet logisch.
Bart kreeg te horen dat Christian ook wilde toegeven en het is waarschijnlijk dat Salim en Dorien ook met Christian een deal wilde sluiten. Doordat Bart snel akkoord ging met 2 pasvragen sloten Salim en Dorien een deal met Bart ten nadele van Christian. Wat Bart heeft gedaan is logisch en sluw als kandidaat. Je kunt het vergelijken met twee marktkamers die eenzelfde product voor dezelfde prijs verkopen. Als één van die twee zijn prijs gaat verlagen is het dan logisch dat de klanten zullen toehappen.

Voor een kandidaat zijn pasvragen des te voordeliger als ze onder minder kandidaten verdeeld worden. Stel dat de pasvragen over de 5 ondervraagden verdeeld worden en Salim en Dorien zitten beiden op de juiste mol, dan heb je niets met de pasvragen. In de situatie van Bart heeft hij nog altijd meer pasvragen dan 4 andere kandidaten.
« Laatst bewerkt op: 31-03-2020, 22:34:53 door Luc »

Offline Jcw

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #90 Gepost op: 31-03-2020, 22:29:27 »
Als ze voor de verdubbelaar waren gegaan hadden ze sowieso een extra nadeel bij de test omdat ze niets wisten van de rest, bv als hoeveelste sprong de mol...

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #91 Gepost op: 31-03-2020, 22:30:36 »
Bart kreeg te horen dat Christian ook wilde toegeven en het is waarschijnlijk dat Salim en Dorien ook met Christian een deal wilde sluiten. Doordat Bart snel akkoord ging met 2 pasvragen sloten Salim en Dorien een deal met Bart ten nadele van Christian. Wat Bart heeft gedaan is logisch en sluw als kandidaat. Je kunt het vergelijken met twee marktkamers die eenzelfde product voor dezelfde prijs verkopen. Als één van die twee zijn prijs gaat verlagen is het dan logisch dat de klanten zullen toehappen.
Klopt. Is niet alleen sluw als kandidaat maar ook als mol. Want wat bereik je hiermee? Nu er blijkbaar 2 kandidaten zijn die voor eigen voordeel gaan zullen bij toekomstige opdrachten kandidaten eerder geneigd zijn om ook voor eigen voordeel, lees pasvragen, te gaan dan voor geld in de pot. En de mol kan daarmee leven. Christian maakte al een opmerking in die richting.
Bijkomend voordeel: als je hiermee kandidaatspunten scoort dan is dit als mol meegenomen.
« Laatst bewerkt op: 31-03-2020, 22:33:56 door MartinJ »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #92 Gepost op: 1-04-2020, 00:51:24 »
Wat ik verdacht vind bij de onderhandeling met Alina is dat ze het voorstel krijgt van Salim en Dorien om 3 pasvragen te krijgen. Laure en Jolien krijgen dit voorstel niet. Christian en Bart krijgen wel dit voorstel (of Christian gelooft dat er voor geld is gegaan) en zij nemen dit in overweging, Alina niet. Vreemd toch.

Als je dit voorstel krijgt, zou je als kandidaat toch beginnen twijfelen niet? Maar Alina zegt toch: we hebben alle 5 gesprongen. Ik vind dit eigenlijk niet zo logisch. Zeker met het feit dat ze wel 5.400 euro over had voor een vrijstelling in het achterhoofd.

Ik kan dit veel beter plaatsen als mol dan als kandidaat.
« Laatst bewerkt op: 1-04-2020, 00:55:41 door Convans »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #93 Gepost op: 1-04-2020, 01:07:43 »
Alina was degene die de rest op het hart drukte strict bij de leugens te blijven. Het was haar eer te na om die belofte te breken.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #94 Gepost op: 1-04-2020, 15:47:09 »
Wat ik verdacht vind bij de onderhandeling met Alina is dat ze het voorstel krijgt van Salim en Dorien om 3 pasvragen te krijgen. Laure en Jolien krijgen dit voorstel niet.
Het verschil is dat wij de beelden van dit aanbod niet te zien krijgen bij Laure en Jolien. Er is geen enkele reden waarom zij het aanbod niet zouden krijgen. Op het moment dat Alina wegloopt na het aanbod zegt Gilles in de voice-over: "ook Alina blokt de onderhandelingen af". Voldoende voor de kijker om ervan uit te gaan dat Laure en Jolien het aanbod ook hebben gehad.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #95 Gepost op: 1-04-2020, 15:50:52 »
Niet akkoord. Maarja deze discussie valt niet te voeren, vrees ik  ;)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #96 Gepost op: 1-04-2020, 16:12:22 »
Niet akkoord. Maarja deze discussie valt niet te voeren, vrees ik  ;)
Het punt is dat opdrachten (veel) langer duren dan de footage die wij te zien krijgen. Dus moeten ze soms wat weglaten. En ik vertrouw de montage van de Belgische mol heel wat meer dan de Nederlandse. We kunnen overal wel wat achter zoeken en als jij dat wil, dan heb je mijn zegen.
« Laatst bewerkt op: 1-04-2020, 16:14:29 door MartinJ »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #97 Gepost op: 1-04-2020, 16:22:44 »
Het punt is dat opdrachten (veel) langer duren dan de footage die wij te zien krijgen. Dus moeten ze soms wat weglaten. En ik vertrouw de montage van de Belgische mol heel wat meer dan de Nederlandse. We kunnen overal wel wat achter zoeken en als jij dat wil, dan heb je mijn zegen.

Maar ik zoek er niets achter. Jij denkt toch dat er naast wat getoond is, ook voorstellen aan Laure en Jolien gegeven zijn. Ik vind dit gewoon voorbarig op basis van ‘blokt ook de onderhandelingen af’. Laure en Jolien blokken de onderhandeling af zonder dat er over pasvragen gesproken wordt, zo lijkt het toch en ik ga hier ook nog altijd van uit.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #98 Gepost op: 1-04-2020, 18:09:42 »
Het verschil is dat wij de beelden van dit aanbod niet te zien krijgen bij Laure en Jolien. Er is geen enkele reden waarom zij het aanbod niet zouden krijgen. Op het moment dat Alina wegloopt na het aanbod zegt Gilles in de voice-over: "ook Alina blokt de onderhandelingen af". Voldoende voor de kijker om ervan uit te gaan dat Laure en Jolien het aanbod ook hebben gehad.

Dat hoeft toch niet zo te zijn? Je weet alleen dat Bart, Christian en Alina het voorstel hebben gehad. Van de andere twee weet je het niet.

Van Dorien en Salim kan ik mij ook goed voorstellen dat ze het voorstel doen om sommige kandidaten te testen. En dat ze dat dan niet bij iedereen doen.

Als mol lijkt het me trouwens best tricky om in te gaan op de deal (en dan ga ik ervan uit dat hij/zij niet weet of er voor geld of pasvragen zijn gekozen). Stel: Dorien en Salim zeggen dat ze voor pasvragen gaan, maar hebben gekozen voor het geld en als mol ga je met hen een deal aan: dan is er toch geld in de pot (omdat Dorien en Salim slagen met de opdracht).

Dus het lijkt me niet dat je als mol een deal wil (tenzij je 100% zeker weet dat het om pasvragen gaat, maar dat is niet duidelijk). Dan kun je beter verwarring zaaien en andere kandidaten aanmoedigen om te zwijgen/liegen. Sorry, ik zit enorm in een tunnel nu, maar dit is voor mij toch een extra rode vlag bij Alina.
« Laatst bewerkt op: 1-04-2020, 18:12:15 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #99 Gepost op: 1-04-2020, 18:12:45 »
Dus het lijkt me niet dat je als mol een deal wil (tenzij je 100% zeker weet dat het om pasvragen gaat, maar dat is niet duidelijk).

De Mol kan ingeseind zijn dat er voor pasvragen werd gekozen. Bijvoorbeeld dus zoals Kaat opmerkte via het "zopas" van Gilles.