Als je er nog eens over nadenkt, kijkend naar de chaos nu, was het idee van Patrick om eerst alle kisten te verzamelen helemaal niet geweldig, het zorgde er namelijk meteen voor een overkill aan mogelijkheden waar elke mol z'n gang kon gaan om zo snel mogelijk onmogelijke combinaties te leggen / opperen. Zo verleg je de nadruk op het meteen leggen van de hele puzzel.
Logischer was: zoek opdracht 1.1, dan 1.2 en kijk hoe dat past, vervolgens stuur je twee mensen erop uit op 1.3 te halen, en kijk je hoe dat past. Een voor een naar de 'legplek' halen was veel overzichtelijker geweest.
Daar ben ik het niet zo mee eens. Er is niets tegen om de stukken alvast te verzamelen. Nadat je 1 t/m 3 op een rij hebt gelegd en ziet dat deze passen is de volgende stap logischerwijs om de stukken per aflevering in elkaar te schuiven om te kijken hoe dat eruit ziet, wat Tygo voorstelde.
Dan kom je erachter dat dit niet klopt want puzzelstuk 4 en 5 hebben allebei alleen maar gaten. De stukken 8 en 9 zijn dan ook problematisch want deze hebben allebei 2 stokken.
Met name met puzzelstuk 8 en 9 is het heel duidelijk dat de verbindingen niet simpelweg van links naar rechts gaan, maar ook van boven naar beneden.
Aangezien 8 een stok naar boven heeft en één naar beneden is het niet moeilijk om in te zien dat deze aan de zijkant moet zitten (links of rechts). De stap naar rijtjes van 4 is dan heel snel gemaakt.
Essentieel is ook dat je let op de attributen die steeds op de onderste zijde van elk stuk zijn gelijmd. Ergens in dit draadje werd geopperd dat iemand (Ron) hierover een opmerking maakte, maar dat ben ik niet tegengekomen. Als iemand hier een tijdcode kan geven, graag.
Ik zie hier voornamelijk 2 mollen. De productie die ervoor gezorgd heeft dat 4 niet perfect past bij 3 en Nikkie die letterlijk en figuurlijk een andere draai aan de oplossing weet te geven door puzzelstuk 4 aan puzzelstuk 1 te laten leggen, waardoor het kansloos wordt.
Een andere mogelijkheid is dat door het slepen van de (zware) blokken aan de latten, ervoor gezorgd heeft dat de gaten wat zijn uitgelubberd waardoor 4 niet goed meer lijkt te passen. Vergeet niet dat de verbinding niet aan de buitenkant van de puzzelstukken is maar ergens binnenin. Daardoor kun je volgens mij een stuk wel een paar centimeter omhoog of omlaag schuiven.