Ik zie geld voor de pot verdienen als onmols. Persoonlijk voordeel voor kandidaten dwarsbomen is niet de taak van de Mol.
En het was niet voor het eerst dat Davey "echt iets deed": ook al maakte hij het niet af, hij hakte flink hout en zorgde met zijn fietsketting en handigheid voor de sleutel en koos daarbij voor geld. De actie met de kettingspanner en Sam kan eventueel een molactie zijn maar uiteindelijk wordt er mede dankzij Davey geld verdiend in plaats van verloren.
Als Davey echt de mol is, dan werd hij waarschijnlijk gebrieft over de andere kandidaten en weet hij dus zo ook dat Annelies en Eline op dat moment al afgevallen waren. Daarom begon hij meteen met houthakken en deed hij 'precies' echt zijn best. Hij maakt het uiteindelijk wel niet af en hij laat Robin en Bertrand er alleen achter om de opdracht op te lossen, terwijl hij daarvoor goed genoeg gezien had dat die 2 het alleen niet aankonden. Uiteindelijk slagen Robin en Bertrand dan toch in de opdracht, waar Davey waarschijnlijk niet op had gerekend, maar goed, denkt hij, de 1000 euro die ze net gewonnen hebben zijn toch alweer verloren door Annelies en Eline. Daarna komt hij bij de volgende opdracht aan en begint hij opnieuw goed aan de opdracht, om zich niet of minder verdacht te maken. Vergeet trouwens niet dat Sam iets later meermaals de opmerking maakt dat hij het raar vond dat Davey daar al zeker 20 minuten met die ketting stond te prutsen toen hij daar aankwam. Davey krijgt, met de hulp van Sam, uiteindelijk toch de sleutel te pakken en hij neemt opnieuw het geld mee, om zich opnieuw niet of minder verdacht te maken. Daarna laat hij Sam alleen achter, in de hoop en in de veronderstelling dat hij de ketting toch niet meer terug op de fiets krijgt en voor de zekerheid neemt hij ook nog de kettingspanner mee (of verstopt hij die misschien?). Bij de 3de opdracht probeert hij tijd te rekken door nog in de boot te kruipen en door nog wat te blijven proberen, totdat Robin en Bertrand hem aansporen om toch maar gewoon verder te gaan. Davey spreekt hen niet tegen, zoals altijd, want dat lijkt wel zijn tactiek te zijn doorheen heel het spel, en opnieuw zijn zij en Hans wat tijd verloren, in de hoop dat ze niet op tijd zullen aankomen bij Gilles De Coster en al het geld dus toch verloren zal gaan. Wanneer hij inziet dat dit toch in ieder geval wel gaat lukken, geeft hij zich weer volledig en komt hij als eerste aan bij de finish, opnieuw om zicht totaal niet verdacht te maken. Tot zijn grote spijt komt ook Hans toch nog aan met een gemiddelde dat toch ook net hoog genoeg is om de opdracht te winnen. Volgens mij (en mijn theorie) was Davey hier dus juist wel redelijk 'mols', maar ik kan natuurlijk ook gewoon altijd iets te diep in de Davey-tunnel zitten (, wat mij eigenlijk ook niet zo hard zou verbazen
).