Misschien wat aan de late kant, maar ik heb toch ook een analyse gemaakt voor deze tweede, geweldige opdracht
Het bericht is wel een beetje lang, dus ik moet het in twee delen plaatsen
Om te beginnen is het goed om te kijken naar de verdeling van de sterke en de zwakke groep. Wat is de beste
sleutelpositie? Ik vind de sterke groep iets verdachter. In de sterke groep heb je namelijk invloed op het geld, dat heb je in de zwakke groep niet. Ik denk dat de mol dat belangrijk vindt, omdat hij daarmee extra kan mollen. Of het geld uiteindelijk verdiend wordt, daar hebben de twee groepen samen invloed op.
Toch zegt dat niet alles. Iemand zoals Ingrid zou er als mol echt niet voor kunnen zorgen dat zij in de sterke groep zou komen. Het is voor haar dus ook niet onverdacht dat ze in de zwakke groep zit. Ik vind dat je over Bruno, Ingrid, Joeri en Liesbeth dus niets kan zeggen of het verdacht is. Daarentegen kwamen Kaat, Bas en Martijn in de sterke groep terecht, wat dus verdacht is. Axel, Eva en Elisabet kwamen in de zwakke groep, terwijl ze als ze meer hadden geprobeerd wel in de sterke groep hadden kúnnen komen. Dat vind ik dus onverdacht.
Sterke groep: Bas, Joeri, Kaat, Liesbeth, Martijn Ik zal eerst beginnen met de sterke groep. Als ze beginnen met lopen praat de groep over het tempo. Kaat stelt voor om een uur over het lopen te doen, de rest vindt dat te lang. Martijn is ondertussen aan de ketting aan het trekken. Ook bij het eerste bordje besluit
Martijn om gelijk door te lopen, terwijl zij als groep juist langzaam moeten zijn.
Op de helling met bruine zeep lijkt iedereen goed samen te werken. Vrij snel wordt de €200 opgeraapt.
Als de sterke groep aankomt bij de hamer en de beitel, besluiten ze om door te lopen. Iedereen lijkt het erover eens te zijn dat ze door moeten lopen, en uiteindelijk hakt
Bas de knoop door. Gek eigenlijk, want ze moesten juist niet zo hard gaan.
Dan komt de groep aan bij het bamboedansen. Bas wil het juist vaak proberen, terwijl Martijn tussen de pogingen door het nieuwe bedrag op de geldklok meldt, waardoor er een discussie ontstaat over hoe vaak ze het nog willen proberen. Toch doen ze het nog een paar keer, met €600 als resultaat, wat de anderen bij lange na niet halen.
In een shot voordat ze de trappen op gaan lopen, hoor je
Kaat twijfelen of ze niet te hard lopen. Martijn gaat daar gelijk op in: “die anderen gaan massa’s hun best doen”. Hij blijft maar volhouden dat ze snel moeten zijn. Ook als ze boven staan, wilt Martijn met €1500 over de finish. Achteraf gezien had dit gewoon gekund, maar toch vind ik dit een poging om de opdracht te laten mislukken, de mol heeft liever €1500 en een grotere kans op 0, lijkt mij. Die €250 maakt dan niets meer uit. Kaat wilt liever het zekere voor het onzekere nemen.
Joeri ook. De mening van Bas komt hier niet duidelijk in beeld.
In deze groep leek de focus voor een groot deel te liggen op hard gaan, maar ze moesten juist langzaam. Toch kwam hun geldklok uit op €1250. Ik weet niet goed waar zij dan juist tijd verloren hebben, want het leek bij de tussenproeven ook redelijk vlot te gaan.