Auteur Topic: Aflevering 1  (gelezen 98253 keer)

Offline Siebrand

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1
« Reactie #280 Gepost op: 14-03-2006, 16:08:37 »
(memory - deel 4)

We naderen het einde van de opdracht. Beurt 28 is weer voor Toine.

O F O R . L     Beurt 28:       X X X X . X
P . 1 . O O                     X . X . X X
O . 1 R . .     Toine           X . X X . .
. . O 2 P O                     . . X X X X
. O L O . .     D6: C           C X X X . .
2 F O . . .     A5: C           X X X C . .

Toine heeft goed opgelet en weet de vijfde deelnemer te elimineren, Chris.

Beurt 29 van Toine krijgen we niet te zien, hij draait geen paar om.

O F O R . L     Beurt 30:       X X X X . X
O . 1 R . .     Geert           X . X X . 1
C O L O . .     F3: 1           X X X X . 1
2 F O C . .     F5: 1           X X X X . .

Geert heeft pech, hij verspeelt 1000 euro voor de pot.

O F O R . L     Beurt 31:       X X X X . X
O . 1 R . 1     Geert           X M X X . X
C O L O . 1     B3: M           X X X X . X
2 C O C . .     E6: M           X X X X M .

Geert speelt de zesde kandidaat weg, Milouska.

O F O R . L     Beurt 32:       X X X X O X
O M 1 R . 1     Geert           X X X X . X
. . O 2 P O                     O . X X X X
C O L O . 1     E1: O           X X X X . X
2 F O C M .     A4: O           X X X X X .

Geert haalt de zesde joker binnen, voor hem en voor Toine.

O F O R O L     Beurt 33:       X X X X X X
P . 1 . O O                     X 2 X . X X
O M 1 R . 1     Geert           X X X X . X
O . O 2 P O                     X T X X X X
C O L O . 1     B2: 2           X X X X . X
2 F O C M .     B4: T           X X X X X .

Geert heeft niet onthouden dat de laatste +2000 op E5 ligt (omgedraaid door Peggy in beurt 23) en verspeelt daardoor waarschijnlijk zijn vrijstelling. Daardoor kan Toine het afmaken.

O F O R O L     Beurt 34:       X X X X X X
P . 1 . O O                     X . X G X X
O M 1 R . 1     Toine           X X X X G X
O . O 2 P O                     X . X X X X
C O L O . 1     E3: G           X X X X . X
2 F O C M .     D2: G           X X X X x .

Ook Toine is niet zeker van de locatie van de laatste +2000, ik denk dat hij twijfelt tussen E5 en F6. Hij speelt op zeker en draait de twee foto's van Geert om. Geert ligt eruit en Toine heeft zijn vrijstelling verdiend.

(wordt vervolgd)

Offline Siebrand

• Forumlid
« Reactie #281 Gepost op: 14-03-2006, 16:19:05 »
Maar als Mol maakt het je niet uit of ze jokers hebben of niet, maar ondertussen ben je minder verdacht

Is dat wel zo, dat de jokers niet uitmaken voor de Mol? Aan de ene kant ben ik geneigd om te zeggen dat de Mol de kandidaten zoveel mogelijk tegenwerkt en dus wil dat er weinig jokers verdiend worden.

Aan de andere kant is het ook in het voordeel van de Mol dat er veel jokers in het spel zitten. Dat maakt de Test ondoorzichtiger. Een speler die verkeerde Mol heeft, kan toch doorgaan naar de volgende ronde in plaats van een speler die wel op de juiste Mol zit. Je kunt als kandidaat en kijker dus minder conclusies trekken uit de Test, waardoor de Mol minder snel ontmaskerd kan worden.

Offline Nic0le

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Frédérique!
« Reactie #282 Gepost op: 14-03-2006, 16:40:55 »
WOW!
Siebrand had zin!
Gaaf man!
Echt super, ik weet alleen niet waarom je dit op het forum zet.
Kan je er iets uit opmaken?
Zou het graag van je horen!

xx CO!!  ::bravo:: ::joehoe::
Rust in Vrede, lieve Frédérique!

Offline Kaafoo

• Forumlid
« Reactie #283 Gepost op: 14-03-2006, 16:47:11 »
wordt vervolgd stond er.. dus de analyse komt nog Siebrand?
idd major veel werk van gemaakt

groetzels, Karin
"Ik ben echt (een beetje) ROEKOE!!"

Offline Roek

• Forumlid
« Reactie #284 Gepost op: 14-03-2006, 16:57:19 »
In mijn ogen maakt het voor de mol wel degelijk uit waar de foto's liggen. Het wegspelen van andere kandidaten is in die zin van belang, dat het snel moet gebeuren. Hoe sneller het spel is afgelopen, hoe minder beurten er gespeeld worden, hoe kleiner de kans dat de +2000 gevonden wordt.

Offline Nic0le

• Forumlid
  • Frédérique!
« Reactie #285 Gepost op: 14-03-2006, 17:04:25 »
wordt vervolgd stond er.. dus de analyse komt nog Siebrand?

sorry!
niet zo goed gelezen..  ::oink:: ::schaam::

xx CO!![/shadow]

Offline Roek

• Forumlid
« Reactie #286 Gepost op: 14-03-2006, 17:21:05 »
Helemaal super, dat overzicht van het memory-spel! Ik heb het nog eens uitgerekend en kwam tot de conclusie dat de kans op twee keer -1000 veel kleiner is dan ik eerst had uitgerekend (geen idee hoe dat kan). Het moet zijn:

2/36x1/35=0,055555555555555555555555555555556x0,028571428571428571428571428571429=0,0015873015873015873015873015872619 (x100%)= 0,15873015873015873015873015872619%

Maar!

Op het moment dat Toine twee keer Richard omdraait, is van 24 blokken onbekend wat eronder ligt. De kans dat Toine twee keer Richard omdraait, is daardoor:

2/24x1/23=0,083333333333333333333333333333333x0,043478260869565217391304347826087=0,0036231884057971014492753623188188 (x100%)= 0,3623188405797101449275362318%

Nauwelijks groter. Op één of andere manier moeten we misschien wel accepteren dat de factor toeval een rol speelt en dat iets soms vooropgezet lijkt, maar het niet is. Milouska en Toine kunnen immers niet allebei mol zijn.

Het werpt ook ander licht op de vraag of Richard (als hij de mol is) als laatste zou willen. Het antwoord moet ja zijn, want de kans dat iemand hem er in de eerste ronde al uitgooit, is zeer klein.

Offline Daedalus

• Forumlid
  • Wie de Mol is?
« Reactie #287 Gepost op: 14-03-2006, 17:24:37 »
Ik heb het nog eens uitgerekend en kwam tot de conclusie dat de kans op twee keer -1000 veel kleiner is dan ik eerst had uitgerekend (geen idee hoe dat kan). Het moet zijn:

2/36x1/35=...
Omdat jij er hier vanuit gaat dat er 2 -1000 kaarten in het spel zitten, maar er zitten er 4 van in. Dus het is (4/36)x(3/35). En dan kom je echt op 0,95% uit.
The British are not impressed.

Offline Roek

• Forumlid
« Reactie #288 Gepost op: 14-03-2006, 17:26:13 »
O ja, dat was het! Thanks! Nou ja, het punt blijft hetzelfde. De kans dat Toine Richard twee keer treft, is eigenlijk net zo nihil als de kans dat Milouska twee keer -1000 pakt.

Offline Gotcha

• Forumlid
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
« Reactie #289 Gepost op: 14-03-2006, 17:29:40 »
Bij het memory-spel zou ik als Mol geprobeerd hebben om wat jokers eruit te vissen. Het levert toch geen geld op, dus dat maakt helemaal niks uit, maar ondertussen vind de groep je minder verdacht omdat je iets 'goed' hebt gedaan. Maar als Mol maakt het je niet uit of ze jokers hebben of niet, maar ondertussen ben je minder verdacht  :D
Jutta, zoals altijd ben je weer heel scherp.
Ik ben het hiermee volledig eens, de Mol wint geen geld, verliest geen geld, speelt er geen kandi's uit, maar door het winnen van jokers tracht hij/zij goed in de groep te liggen.

Kan iemand namen plakken op dit memory gedrag?
Wie heeft jokers gewonnen en voor de rest niets fout of goed gedaan tijdens hte memory-spel?
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline -Jutta-

• Forumlid
« Reactie #290 Gepost op: 14-03-2006, 17:34:32 »
Dat waren Mary-Lou (had 2 keer) en Frédérique (1 keer)

Peggy ook 1 keer, maar die kon de 2000 een keer pakken. Maar ze zei dat ze niet meer wist waar die precies lag. Moeten wij dat geloven?  ::) Als ze de Mol is niet  ;D
En opeens weet je het... Je stemt op Jutta

« Reactie #291 Gepost op: 14-03-2006, 17:36:04 »
Even iets anders dan het memory spel...

Is het jullie ook opgevallen dat er heel vaak "Spoor" in de aflevering voor kwam:

* De SPOORbrug waar ze over heen moesten
* De testen vonden plaats langs een spoor
* Bij het afscheid van Geert zei Karel nadrukkelijk "nog 4 jokers aan je riem, dan SPOOR je toch niet helemaal" . Geert: "ik SPOOR wel, dat weet ik"
* Dat afscheid was ook langs het spoor, bij een soort perron.

Misschien is dit alles een verwijzing naar Toine van Peperstraten, die een programma presenteert dat Langs de Lijn heet...
Of naar Chris Tates, die speelt in SPOORloos Verdwenen
 ::vergroot::

Offline Nic0le

• Forumlid
  • Frédérique!
« Reactie #292 Gepost op: 14-03-2006, 18:05:40 »
zou kunnen maar kan ook toeval zijn!

xx cO!!

Offline Siebrand

• Forumlid
« Reactie #293 Gepost op: 14-03-2006, 18:24:13 »
(memory - deel 5)

Vervolgens heb ik de beurten op een rij gezet. Ik heb elke beurt een trefwoord meegegeven:
  • Inzicht: de kandidaat let goed op, herinnert zich waar bepaalde kaarten liggen en draait een paar om.
  • Geluk: de kandidaat draait een paar om, zonder dat hij het had kunnen weten.
  • Neutraal: de kandidaat draait twee verschillende kaarten om, de beurt verschijnt vaak niet in beeld.
  • Pech: de kandidaat doet iets wat hij liever niet wilde doen.
  • Verdacht: de kandidaat verspeelt geld.

Omdat niet alle beurten in beeld komen, heb ik sommige beurten twee trefwoorden meegegeven.

1 Milouska     2x -1000        pech/verdacht (meteen als eerste geld verspelen?)
 2 Milouska     geen paar       neutraal
 3 Mary-Lou     2x joker        inzicht
 4 Mary-Lou     2x joker        geluk
 5 Mary-Lou     geen paar       neutraal
 6 Chris        geen paar       neutraal
 7 Frédérique   2x joker        inzicht
 8 Frédérique   geen paar       neutraal
 9 Toine        geen paar       neutraal
10 Peggy        geen paar       neutraal/verdacht (wist ze waar de tweede +2000 lag?)
11 Geert        2x Frédérique   inzicht
12 Geert        geen paar       neutraal
13 Richard      geen paar       neutraal
14 Milouska     geen paar       neutraal
15 Mary-Lou     geen paar       neutraal
16 Chris        geen paar       neutraal
17 Toine        2x Mary-Lou     inzicht
18 Toine        2x Richard      inzicht
19 Toine        2x +2000        inzicht
20 Toine        geen paar       neutraal
21 Peggy        2x joker        inzicht/geluk
22 Peggy        2x joker        inzicht/geluk
23 Peggy        geen paar       pech (ze draait haar tweede foto om)
24 Geert        2x Peggy        inzicht
25 Geert        geen paar       neutraal
26 Milouska     geen paar       neutraal
27 Chris        geen paar       neutraal
28 Toine        2x Chris        inzicht/geluk
29 Toine        geen paar       neutraal
30 Geert        2x -1000        pech
31 Geert        2x Milouska     inzicht/geluk
32 Geert        2x joker        inzicht/geluk
33 Geert        geen paar       pech (hierdoor wordt hij geen winnaar)
34 Toine        2x Geert        inzicht/verdacht (hij laat 2000 euro liggen)

Gerangschikt per kandidaat wordt dat:

Milouska: pech/verdacht, neutraal, neutraal, neutraal.
Mary-Lou: inzicht, geluk, neutraal, neutraal.
Chris: neutraal, neutraal, neutraal.
Frédérique: inzicht, neutraal.
Toine: neutraal, inzicht, inzicht, inzicht, neutraal, inzicht/geluk, neutraal, inzicht/verdacht.
Peggy: neutraal/verdacht, geluk/inzicht, geluk/inzicht, pech.
Geert: inzicht, neutraal, inzicht, neutraal, pech, inzicht/geluk, inzicht/geluk, pech.
Richard: neutraal.

Mijn conclusies:
  • Op grond van deze opdracht verdenk ik Milouska het meest als Mol. Meteen in de eerste beurt verspeelt ze brutaal 1000 euro, daarna speelt ze onopvallend.
  • Chris en Richard spelen ook onopvallend. Juist dat maakt ze ook enigszins verdacht als Mol.
  • Mary-Lou en Frédérique hebben allebei een goede beurt. Ik denk daarom dat zij kandidaten zijn.
  • Peggy vind ik moeilijk om te plaatsen. Ik denk dat ze een kandidaat is, maar het zou ook een Mol met pech kunnen zijn.
  • Geert speelt het spel als een goede kandidaat. Hij let goed op in het spel, maar net niet goed genoeg.
  • Toine is de superkandidaat. Hij let heel goed op, haalt geld binnen voor de pot en wint de vrijstelling. Zijn laatste beurt is verdacht, maar daar staan een heleboel goede tegenover.

Offline cazador

• Forumlid
« Reactie #294 Gepost op: 14-03-2006, 18:26:44 »
hallo allemaal ben nieuw hier, maar nu al ontzettend verslaafd, moet nog even uitvogelen hoe het forum werkt, maar vroeg me 1 ding af n.a.v. aflevering 1: is het iemand anders ook opgevallen dat chris als enige (zichtbaar) een rood mollenboekje in zn handen heeft en hij zwaait er ook nog eens mee als roderick en liz weglopen...sorry als ik als spuit 11 om de bocht kom zeilen en iemand anders dit ook al was opgevallen!
en dan nog wat, op een gegeven moment zijn ze onderweg naar de brug en iemand roept: 'kijk daar staat karel'. werkelijk waar iedereen schiet naar de rechter kant van de bus om uit t raam te kijken, behalve...chris dus. en als je de mol bent, dan weet je wel dat karel daar staat en hoef je niet te kijken...

zie ik spoken?!

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #295 Gepost op: 14-03-2006, 18:48:53 »
Petje af, Siebrand. Schitterend werk! ::joehoe::

Offline Rose

• Forumlid
« Reactie #296 Gepost op: 14-03-2006, 19:04:48 »
Dat vraag ik me dus af... Het zou me niets verbazen als er buiten vrijstellingen (voor het goed dansen van de tango) ook een smak geld kan worden verloren als er NIET goed wordt gedanst. Kan me niet voorstellen dat er geen addertje onder het gras zit, maar ja, we zullen zien, aflevering drie is al 'binnenkort'  ;)
Ik denk juist dat ze geld verliezen als ze WEL goed dansen. De rest van de groep moet namelijk raden welk paar van de paren in de zaal (ze zijn natuurlijk goed vermomd) Roderick en Liz is... Als ze het verkeerd raden gaat er geld af als ze het goed raden winnen ze een bedrag.

Dus als Roderick de mol is doet hij zijn uiterste best om goed te dansen en verliest heel onschuldig geld en wint ook nog een vrijstelling waardoor hij makkelijk naar de volgende ronde kan zonder dat ie als 'kandidaat' op de goede mol hoeft te zitten...

Offline Roek

• Forumlid
« Reactie #297 Gepost op: 14-03-2006, 19:21:45 »
Hulde voor het overzicht van Siebrand, al kan ik het niet helemaal volgen. Waarom is er sprake van inzicht als Toine twee keer Richard omdraait, terwijl geen van die beide blokken eerder was ongedraaid en er nog 24 onbekende blokken in het spel waren?

Offline Siebrand

• Forumlid
« Reactie #298 Gepost op: 14-03-2006, 20:06:04 »
Hulde voor het overzicht van Siebrand, al kan ik het niet helemaal volgen. Waarom is er sprake van inzicht als Toine twee keer Richard omdraait, terwijl geen van die beide blokken eerder was ongedraaid en er nog 24 onbekende blokken in het spel waren?

Het is goed om te bedenken dat er voor Toine vijf beurten (12 t/m 16) geweest zijn die we niet gezien hebben in het programma, dus we weten niet precies welke kaarten daar omgedraaid zijn. Toine gaat zo doelbewust op de kaarten van Richard af, dat ik denk dat ze al eerder omgedraaid zijn door iemand anders. Ik moet toegeven dat er iets subjectiefs zit in mijn kwalificatie "inzicht".

Offline uiltje5

• Forumlid
« Reactie #299 Gepost op: 14-03-2006, 20:53:07 »
Ik ken iemand die goed bevriend is met Richard en tegen diegene had hij gezegd, dat hij blij was dat hij eerst goede recencies (voor zijn theaterprogramma) had voordat hij bekend zou worden met de mol. Zal dit betekenen dat hij in ieder geval er langer in zal zitten dan 2 afleveringen?

Verder moeten we denk nog niet teveel puzzelen. Vorig jaar was ik wel erg teleurgesteld dat er zo weinig hints in zaten en ook wel weinig mollenacties. De hints waren niet echt pittig inelkaar gezet vorig jaar, het jaar daarvoor wel met die klokjes...