Auteur Topic: OV-chipkaart op losse schroeven  (gelezen 2199 keer)

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
OV-chipkaart op losse schroeven
« Gepost op: 16-01-2008, 18:26:44 »
Na alle berichtgeving over de Duitse studenten die dezelfde chip kraakte waar ook de Nederlandse OV chipkaart gebruik van maakt is het een Nederlandse informatica student gelukt om een OV chipkaart met reistegoed te klonen op een stukje electronica van nog geen 40 euro.

Radboud-student Roel Verdult besloot zich te wagen aan het hacken van een OV chipkaart. Het lukte hem om een kaart te klonen en voor de ogen van een RTL journalist te gebruiken in de Rotterdamse metro. De fabrikant van de chip TLS weigerde tot nu toe te geloven dat het mogelijk was om de chip te misbruiken en met fictief reistegoed van het openbaar vervoer gebruik te maken. Roel Verdult heeft nu aangetoond dat dit weldegelijk mogelijk is. De VVD is not amused omdat het hele ov chipkaart project meer dan 130 miljoen euro heeft gekost en nu op losse schroeven dreigt te komen te staan. Zij sturen in de tweede kamer aan op een openbare hoorzitting.

Wat denken jullie ervan? Gaat de OV-chipkaart nog door of niet? Wat vinden jullie zelf?

Offline Sprien

• Forumlid
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
Re: OV-chipkaart op losse schroeven
« Reactie #1 Gepost op: 16-01-2008, 19:02:01 »
De OV-chipkaart. Het is een heel goed idee maaar zoo slecht uitgewerkt ::niet-ok::!!
Ze hadden beter nog 2 jaar kunnen testen, testen en nog eens testen totdat zeker is dat dit systeem werkt.
Nu is het een drama, spreek ik uit ervaring. Ik heb al vier keer € 4 terug moeten laten betalen door RET (niet door eigen 'oops vergeten uit te checken'-fout maar) omdat het systeem gewoon niet goed werkt!
En wat ik helemaal irritant vind is dat er door de overheid en RET wordt gezegd dat er nauwelijks problemen (meer) zijn. Dat is echt de grootste onzin.

Ik las pas ergens dat ze in Japan al jaren gebruik maken van een soortgelijke kaart waarmee ook betaald kan worden in andere openbare gelegenheden, daar is het een groot succes. Dus uiteindelijk denk ik dat het wel doorgaat.. al duurt het nog even eer dat het echt goed werkt.
The sun came up and reality set in.

Offline Fossiel

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 16-01-2008, 19:14:35 »
Ik las pas ergens dat ze in Japan al jaren gebruik maken van een soortgelijke kaart waarmee ook betaald kan worden in andere openbare gelegenheden, daar is het een groot succes. Dus uiteindelijk denk ik dat het wel doorgaat.. al duurt het nog even eer dat het echt goed werkt.

Waarschijnlijk las jij over Hong Kong, waar het idee van de OV-chipkaart ook vandaan komt. Daar werkt het inderdaad prima en kun je er ook mee betalen in kiosken en dergelijke.
In Londen hebben ze overigens ook een OV-chipkaart systeem.

Offline Sprien

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 16-01-2008, 19:24:52 »
Waarschijnlijk las jij over Hong Kong, waar het idee van de OV-chipkaart ook vandaan komt. Daar werkt het inderdaad prima en kun je er ook mee betalen in kiosken en dergelijke.
In Londen hebben ze overigens ook een OV-chipkaart systeem.

Oke dat laatste wist ik niet.

Oh en over Nederland: Om nog maar te zwijgen over de prijsstijging.
Even een voorbeeld: Als ik vanuit mijn dorp naar mijn school wil is het 11 strippen (huis » zuidplein » station lombardijen). Je stempelt op het beginpunt en kunt tot het eind reizen.
Met de OV-chipkaart check ik bij de halte hier in, op zuidplein check ik uit. Dan ga ik overstappen en check daar weer in, en op de eindbestemming weer uit.
2 transacties dus, terwijl je er met de strippenkaart maar 1 had.

Offline Fossiel

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 16-01-2008, 19:31:39 »
Oke dat laatste wist ik niet.

Oh en over Nederland: Om nog maar te zwijgen over de prijsstijging.
Even een voorbeeld: Als ik vanuit mijn dorp naar mijn school wil is het 11 strippen (huis » zuidplein » station lombardijen). Je stempelt op het beginpunt en kunt tot het eind reizen.
Met de OV-chipkaart check ik bij de halte hier in, op zuidplein check ik uit. Dan ga ik overstappen en check daar weer in, en op de eindbestemming weer uit.
2 transacties dus, terwijl je er met de strippenkaart maar 1 had.

Dat is niet waar.
Ik zal het even uitleggen:

Bij elke check-in wordt automatisch €0,70 van je chipkaart afgehaald, en vervolgens berekent hij een aantal centen (11 dacht ik) per kilometer. Als je daarna uitcheckt haalt hij dit van je chipkaart af. Vervolgens heb je een overstaptijd van 35 minuten: dat wil zeggen, als je binnen 35 minuten weer incheckt berekent hij door en betaal je niet nog eens die €0,70.

Ik maak voor mijn profielwerkstuk een documentaire over de kaart, dus daarom weet ik dit allemaal

Offline Sprien

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 16-01-2008, 19:34:22 »
Dat is niet waar.
Ik zal het even uitleggen:

Bij elke check-in wordt automatisch €0,70 van je chipkaart afgehaald, en vervolgens berekent hij een aantal centen (11 dacht ik) per kilometer. Als je daarna uitcheckt haalt hij dit van je chipkaart af. Vervolgens heb je een overstaptijd van 35 minuten: dat wil zeggen, als je binnen 35 minuten weer incheckt berekent hij door en betaal je niet nog eens die €0,70.

Ik maak voor mijn profielwerkstuk een documentaire over de kaart, dus daarom weet ik dit allemaal

Dan zijn de medewerkers van de RET niet goed geinformeerd. Maar dat zijn ze dan ook nog nooit geweest.

Maargoed, jij weet er dus veel van.. dus nog even een voorbeeldje:
Ik had een abonnement op mn OV-chipkaart waarmee ik tot Metro Maashaven kon reizen. Maar ik wilde naar Rdam CS.
Wat gebeurt er als je bij CS incheckt en bij Zuidplein uitcheckt: een foutmelding.
Mevrouw RET vertelde me: Je moet bij Maashaven uitchecken, opnieuw inchecken (zie je het al voor je in de metro) en vervolgens kun je verder naar zuidplein alwaar je weer uitcheckt.
Toen ik vroeg waarom je niet in 1 keer door kon reizen zei ze: "Ja, die berekening kan het systeem nog niet aan."
Klopt dit dan ook niet?

« Laatst bewerkt op: 16-01-2008, 19:38:31 door Sprien »

Offline Fossiel

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 16-01-2008, 19:35:21 »
Dan zijn de medewerkers van de RET niet goed geinformeerd. Maar dat zijn ze dan ook nog nooit geweest.

Dit hoorde ik uit de mond van de OV-chipkaart promotiemedewerker die wij hebben geïnterviewd, dus die zal het wel weten.