Auteur Topic: De mol was al bekend theorie  (gelezen 39719 keer)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #40 Gepost op: 8-01-2009, 23:19:54 »
Dat men dit aandurft, betekent ook dat men veel vertrouwen heeft in de kracht van het programma.

Maar je hebt ook nog het vertrouwen in de (mentale) kracht van de kandidaat nodig.
De productie kan er helemaal klaar voor zijn, maar als de versgekozen mol vervolgens faalt...
Ik vind het tricky hoor. Maarja, wij kunnen niet in het hoofd van de productie kijken gelukkig  :)

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #41 Gepost op: 8-01-2009, 23:20:46 »
blijft staan dat vooral de eerste dagen het mentale verhaal blijft.

Na een paar dagen zal de mol ze wel op een rijtje hebben, het risico zit vooral denk ik in de eerste dagen.

Dan zijn de eerste dagen gewoon niet zo heftig. En zie, de fabrieksopdracht was niet heel heftig, veel verwarring, makkelijk voor de mol om moeilijk te doen. En de topito-opdracht, ook fluitje van een cent. Kies een principe waarom jij de topito wil hebben, kom je er niet uit, geld uit de pot.
Negatief startbedrag, heel handig, kan je als pasgeboren mol even aan het plotselinge licht wennen terwijl er niet veel 'fout' kan gaan.
The British are not impressed.

Offline Siebrand

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #42 Gepost op: 8-01-2009, 23:33:40 »
Maar je hebt ook nog het vertrouwen in de (mentale) kracht van de kandidaat nodig.
De productie kan er helemaal klaar voor zijn, maar als de versgekozen mol vervolgens faalt...
Ik vind het tricky hoor. Maarja, wij kunnen niet in het hoofd van de productie kijken gelukkig  :)

Ze hebben alle kandidaten in het voortraject kunnen testen op die kracht, en uiteindelijk kies je voor een Mol waarvan je denkt dat hij die heeft. Je neemt inderdaad een risico, maar juist daardoor kan het wel eens anders en beter worden.

Offline saem

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ik ga mollenjagen ipv monsters
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #43 Gepost op: 8-01-2009, 23:33:49 »
Daarom ben ik heel benieuwd naar de volgende afl. Blijft de mol in de schaduw....
Wie valt op. Ik zal dus vooral op de eerste afleveringen letten, daar zit mi de sleutel.
Mits de mol verkiezing door de sms legitiem is.
En daar twijfel ik zeer aan.
eindelijk heeft het allemaal weer zin gnagna

Offline ravelijn

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • niets is zoals het lijkt
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #44 Gepost op: 8-01-2009, 23:48:55 »
Het productieteam heeft veel mindfucks uitgehaald (als je de vraag goed beantwoordt krijg je een eerlijk antwoord van de mol in het seizoen met Dennis, of de liftopdracht en de kapelopdracht met Inge en Moloushka), maar voorzover ik me kan herinneren hebben ze nog nooit ronduit gelogen. Als PJH dus zegt tegen de eerste kandidaat "Er is nog geen mol". Dan hebben ze of:
1) Een nieuwe low bereikt door te liegen tegen de kijker en de kandidaten.
2) Of de waarheid gesproken wat deze theorie uit het water blaast.

Kan iemand een eerdere leugen ontdekken in de afgelopen 8 seizoenen?

Misschien waren Minouska, Yvon, Dennis en Inge er op dat moment nog niet en liegt PJ niet als hij zegt "Er is nog geen mol".
Er is voor alles een antwoord te bedenken tot we het zeker weten!

Offline opaweethetbeter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Opa op zoek naar moldvarpa tolf
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #45 Gepost op: 9-01-2009, 00:13:05 »
Ik geloof wel dat de mol ter plekke gekozen is. Ten eerste, zoals al eerder genoemd, omdat je niet vier ex-mollen voor niks naar N-Ierland laat komen. Ten tweede omdat het aantal kandidaten dat acteur is dit jaar absurd hoog is. Ik dacht eerst dat dit een knieval naar het massa-publiek was, maar ik denk nu dat er dit jaar gewoon alleen maar kandidaten zijn geselecteerd die al bij voorbaat geschikt werden geacht als mol. Ik kan me best voorstellen dat de organisatie inmiddels zoveel ervaring heeft in het selecteren van de mol dat ze wel ongeveer van tevoren kunnen zeggen wie het in zich heeft.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #46 Gepost op: 9-01-2009, 00:19:19 »
Ik kan het me ook absoluut niet voorstellen dat de mol op het laatste moment gekozen wordt. Het moet zich kunnen voorbereiden, niet alleen mentaal maar ook over andere kandidaten, hun sterke en zwakke punten bv.

Maar wat me het meeste dwars zit, is het volgende: Het spel wordt gespeeld door 9 kandidaten. Nummer 10, de mol, is geen kandidaat. Deze is in dienst van de AVRO. Het gesprek bij de SMS is in feite een sollicitatiegesprek. (leuk om te zien hoe Sebastiaan en Jon zo hun best doen). Daar stopt het niet bij, je zit bv ook met loononderhandelingen (, pensioenregelingen, vakantiedagen, kinderopvang, noem maar op). Je gaat niet voor de pot maar krijgt uiteindelijk gewoon een salaris. En daar is een contract voor nodig en geen groen scherm.

Wat betreft de kermis met de SMS, Noord Ierland is niet zo ver. De extra kosten om hun mee te laten reizen (ik hoop op de volle 10 weken) zal maar een klein deel van de totale budget zijn, gezien wat er nog meer allemaal meereist.

Enfin, met een week of 10 weten we het pas zeker.

 8)
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline dech2410

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #47 Gepost op: 9-01-2009, 00:41:46 »
Ik ga deze theorie niet uitsluiten, maar geloven gaat ook ver... ´t is gewoon afwachten denk ik  ::helderziend::

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #48 Gepost op: 9-01-2009, 01:15:18 »
Volgens mij is het hele gedoe met de SMS wel degelijk een mindfuck van de programmamakers.

Vooral voor de deelnemers wordt ineens alles in een ander daglicht gezet. Alles wat er voorafgaande aan die opnamen gebeurd en besproken is kan in de prullebak. (Ik geloof namelijk niet dat alle deelnemers apart naar die lokatie reizen).
Uiteraard levert de reactie op het groene/rode scherm voor iedereen de nodige vragen op. Je zag dat bij de ddelnemers iedereen goed bleef kijken hoe de anderen reageerden en aandacht die we hier op het forum er al aan hebben geschonken zegt genoeg: 2-0 voor de bedenker.

Afgaande op de laatste uitzending van vorig seizoen, ben ik er van overtuigd dat de mol al ruim van tevoren weet wat er gaat gebeuren. Niet alleen de schietoefeningen van Dennis maar ook zijn uitgebreide uitleg over de andere proeven, geven mij de indruk dat hij zich goed had kunnen voorbereiden.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat de programmamakers het risico nemen om dit gaandeweg de opnamen nog allemaal te moeten doen. Je kan de mol namelijk niet ongemerkt bij de groep weghalen voor een briefing.
Daarnaast slapen ze niet alleen op een kamer dus ook schriftelijk kunnen alleen korte boodschappen worden doorgegeven.

Het argument dat het veelal acteurs zijn, zie ik niet zitten want ook acteurs hebben de nodige voorbereiding nodig om één en ander op de planken te zetten...

Wellicht heb ik het helemaal mis en kan iemand mij daar in de komende dagen/weken nog van overtuigen maar voorlopig staat het voor mij nog vast:

De mol was al lang bekend !!!!! :-X
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #49 Gepost op: 9-01-2009, 02:37:36 »
Ik twijfel, aan de ene kant... hebben de programma-makers ooit gelogen?
Nee, ze hebben nooit gelogen, ze hebben alleen een selectie van de waarheid laten zien om de kijker in de ban te laten.
Mogen ze liegen
Vast
Liegen ze, is dat een aanslag op het programma?
Ja.

Als ze niet zo hebben gewerkt, was het dan allemaal een spelletje?
Ja

Het probleem is, als het een spelletje was, dan is het verkeerd in beeld gebracht naar mijn mening, maar de waarheid heb ik niet kunnen achterhalen.
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline vriendlief

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #50 Gepost op: 9-01-2009, 08:16:59 »
Misschien ben ik naief, maar ik geloof wel dat de Mol door de SMS gekozen is. Je kan jezelf helemaal gek maken door werkelijk overal wat achter te zoeken of door als kandidaat continue te willen liegen zoals ze in dat gebouw van de SMS meteen deden. Die 'mindfuck' die steeds genoemd wordt ligt voor een heel groot deel aan jezelf.

Natuurlijk is WIDM een programma waarin 'niets is wat het lijkt', maar je moet dat 'niets' niet al te letterlijk nemen en wel degelijk ergens vanuit kunnen gaan. Daarom geloof ik niet in een nepvertoning van de makers.
Das gesproken van de molspeurder aller tijden.  ;D

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #51 Gepost op: 9-01-2009, 09:01:35 »
Voor de start van een molserie is 't gewoon briliant.
Alle kandidaten hebben van het moment dat de serie starte gelijk iets om hun gedachten om heen te vouwen.
Ze worden allen gelijk in verwarring gebracht. Dat is denk ik wat de makers voor ogen hebben gehad met de SMS.

En het werkt, want de eerste conversaties tussen de deelnemers is gelijk doorspekt met wantrouwen en leugens. Vele logen over het geld, en een paar ontkenden gewoon dat ze de "Wil jij de mol zijn?" vraag hebben gehad.

Maar was er echt nog geen mol?

Ik kan maar één vraag bedenken die me doet vermoeden dat er wel een mol was, voor het begin:

Wat zou de redactie doen als meer dan 5 deelnemers aangeven dat ze niet de mol willen zijn?
Ze konden niet weten wat de deelnemers zouden antwoorden. Als er maar 2 ja zeggen, dan zou je toch een onhoudbare situatie krijgen? (als er echt nog geen mol was heh!)

Verder is er één redenatie dat er wel een mol was die ik zelf niet kan weerleggen:

Als er geen mol was, en de sms moet kiezen uit de 10 deelnemers. Dan kunnen ze toch niet iemand kiezen die aangegeven heeft niet de mol te willen zijn?
(Zou lekker zijn:
PJ: Dennis? Wil jij de Mol zijn?
Dennis: Nee, dat wil ik niet?
SMS: Jammer joh, je bent het toch!)

Ergo de SMS kan dan toch alleen maar kiezen uit de ja-zeggers. Dan kunnen we nu al 2 kandidaten wegstrepen. En gecombineerd met het risico dat er meer nee-zeggers hadden kunnen zijn is het een onhoudbare aanname dat er echt geen mol was.

Mijn conclusie:
Er was al wel een mol. PJ verwarde vanaf de eerste minuut de kandidaten, maar loog tegen de kijker.
De SMS was nep.

Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #52 Gepost op: 9-01-2009, 09:13:48 »
Das gesproken van de molspeurder aller tijden.  ;D

Bedankt voor het compliment, of zou ik hier (ook) meer achter moeten zoeken? ;)

Ik zeg natuurlijk niet dat je alles in WIDM zomaar moet aannemen voor wat het is, integendeel, dan vind je die Mol niet. Maar tegelijkterijd moet je ook proberen jezelf niet gek te laten maken. Daarom ga ik me niet al te veel bezig houden met de vraag of de Mol echt al gekozen was of niet, en ga ik er voor het gemak van uit dat het allemaal geen nepvertoning was. Ook omdat ik dat flauw zou vinden en helemaal zonde van die trage start deze serie. O.k., geen geweldig argument maar het biedt wel houvast. En dan nu met nuchtere blik de mogelijke molacties van de kandidaten analyseren. ;)

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #53 Gepost op: 9-01-2009, 09:33:38 »
Wat zou de redactie doen als meer dan 5 deelnemers aangeven dat ze niet de mol willen zijn?
Ze konden niet weten wat de deelnemers zouden antwoorden. Als er maar 2 ja zeggen, dan zou je toch een onhoudbare situatie krijgen? (als er echt nog geen mol was heh!)
Maar er was al een voorselectie, dus ze wisten vantevoren hoe de kandi's erover dachten nog voor ze in Ierland aankwamen.

Offline califax

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #54 Gepost op: 9-01-2009, 09:50:42 »
Maar wat me het meeste dwars zit, is het volgende: Het spel wordt gespeeld door 9 kandidaten. Nummer 10, de mol, is geen kandidaat. Deze is in dienst van de AVRO. Het gesprek bij de SMS is in feite een sollicitatiegesprek. (leuk om te zien hoe Sebastiaan en Jon zo hun best doen). Daar stopt het niet bij, je zit bv ook met loononderhandelingen (, pensioenregelingen, vakantiedagen, kinderopvang, noem maar op). Je gaat niet voor de pot maar krijgt uiteindelijk gewoon een salaris. En daar is een contract voor nodig en geen groen scherm.

Denk dat deze mensen allemaal het een geweldige eer zouden vinden om bij het selecte groepje mollen in dit land te mogen horen... Qua geld hoeven de meesten het toch niet meer te doen...

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #55 Gepost op: 9-01-2009, 10:04:13 »
Lijkt me niet dat de mol een ander contract heeft dan de andere deelnemers.
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline Mariell

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • agja
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #56 Gepost op: 9-01-2009, 10:19:40 »
Misschien waren Minouska, Yvon, Dennis en Inge er op dat moment nog niet en liegt PJ niet als hij zegt "Er is nog geen mol".
Er is voor alles een antwoord te bedenken tot we het zeker weten!


dit vind ik een leuke reactie. Ik weet niet of je precies snapt waar de discussie over gaat, maar wat nou als het inderdaad allemaal nep is. Dan kan de hint zijn geweest dat de mol nog niet in het gebouw is, dus dan zou de laatste die binnen kwam de mol zijn.  8)

Verder ben ik het wel eens met dat de mol al wel gekozen was, maar de SMS ook echt was, als laatste controle

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #57 Gepost op: 9-01-2009, 10:27:43 »
WIj denken dat de SMS misschien ook heeft gekeken hoe zelfverzekerd de kandidaten antwoord gaven op de vraag van PIeter-Jan. Dennis zei heel evertuigend dat hij de mol niet wilde zijn. Als hij dit loog is dit een goede mol.. Die moet immers goed kunnen liegen. Wie zegt namelijk dat iedereen eerlijk was naar PJ toe.
Maar zoals jullie al zeggen over een week of 10 weten we het allemaal zeker.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline XXXXXXXXXXXXXXX

  • Forumlid
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #58 Gepost op: 9-01-2009, 11:03:54 »
Ravelijn:

Misschien waren Minouska, Yvon, Dennis en Inge er op dat moment nog niet en liegt PJ niet als hij zegt "Er is nog geen mol".
Er is voor alles een antwoord te bedenken tot we het zeker weten!

En:

dit vind ik een leuke reactie. Ik weet niet of je precies snapt waar de discussie over gaat, maar wat nou als het inderdaad allemaal nep is. Dan kan de hint zijn geweest dat de mol nog niet in het gebouw is, dus dan zou de laatste die binnen kwam de mol zijn.  8)

Verder ben ik het wel eens met dat de mol al wel gekozen was, maar de SMS ook echt was, als laatste controle

Ik zit ook in die richting te denken maar ben er nog niet uit. Je  kunt de uitspraak van PJ heel letterlijk nemen zodat het cryptisch is en geen platte leugen.

Voor de rest: geld is geen argument voor dit programma, die 4 tickets Noord-Ierland voor ex-mollen kon er wel vanaf. In het verleden mocht familie ook overkomen...

Misschien leuk als alle ja-zeggers een groen scherm hebben gekregen, dan wordt het pas echt lastig om de mol te ontmaskeren.   >:D Over het randje qua integriteit naar de deelnemers...

Ik ben van overtuiging dat de mol al aangewezen was. Volgens mij wordt bij de selectie aan elke deelnemer gevraagd of hij of zij mol wil zijn. Misschien was dat percentage dat mol wilde zijn dit keer erg hoog. Met deze opdracht is dan briljant verwarring gezaaid.
« Laatst bewerkt op: 9-01-2009, 13:22:37 door tovak »

Offline molwolfje

  • Forumlid
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #59 Gepost op: 9-01-2009, 12:49:13 »
dit vind ik een leuke reactie. Ik weet niet of je precies snapt waar de discussie over gaat, maar wat nou als het inderdaad allemaal nep is. Dan kan de hint zijn geweest dat de mol nog niet in het gebouw is, dus dan zou de laatste die binnen kwam de mol zijn.  8)

Verder ben ik het wel eens met dat de mol al wel gekozen was, maar de SMS ook echt was, als laatste controle


Dit, of er wordt gedoeld op het feit dat de mol nog niet bekend is, bij iedereen. Wanneer er 10 mensen meedoen aan een wedstrijd zeggen ze toch ook vaak, we hebben nog geen winnaar. Maar het is wel een van die 10, zelfs in de finale hoor je vaak, we zoeken nog een winnaar. Dus in die zin, kan het zijn dat ze mol allang bekend was, maar gewoon nog gevonden moet worden.. En dan liegen ze ook niet.