Auteur Topic: De mol was al bekend theorie  (gelezen 39744 keer)

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #20 Gepost op: 8-01-2009, 22:46:58 »
de hele essentie is dat de mol voorbereid aan de opdrachten begint.
dus bijvoorbeld waterski-lessen neemt.

Natuurlijk neemt de "avro" niet zo'n risico (als is het een klein risico, met deze bedragen neem je '0' risico), wat als 10 man in koor nee roepen, dat zou de saaiste widm serie ooit worden zonder mol, vermoed ik  ;D
Ze kiezen de kandidaten natuurlijk wel zo dat er niet tien nee-zeggers tussen zitten als ze uiteindelijk in het landhuis aankomen...

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #21 Gepost op: 8-01-2009, 22:49:52 »

1) Een nieuwe low bereikt door te liegen tegen de kijker en de kandidaten.
2) Of de waarheid gesproken wat deze theorie uit het water blaast.

het kan twee kanten op.
ik snap heel goed dat je het laag zou vinden als hierover gelogen wordt. dat was ook mijn eerste reactie, je voelt je bedonderd, mocht alles in scène gezet zijn.
aan de andere kant geeft het wel een extra dimensie aan het spel.
en het is en blijft WIDM... niets is zeker. juist daarom zou het goed kunnen dat de mol tóch al eerder gekozen is.

zouden anton & co  de keuze voor een mol over kunnen laten aan de SMS? ik weet het niet hoor.




Offline vlees

  • Forumlid
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #22 Gepost op: 8-01-2009, 22:50:22 »
Nee, gelogen werd er volgens mij NOOIT.
Alleen waren er dubbelzinnie statements of was niet Edo maar Ego de mol...

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #23 Gepost op: 8-01-2009, 22:51:29 »
De kans is groot dat de SMS wel gewoon de mol heeft gekozen... Bednek er bij dat de tv makers heel erg veel met beeldmateriaal kunnen. Wij zien alleen wat de makers willen wat wij zien. Er is vast veel meer gebeurt wat wij niet weten.!
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline saem

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ik ga mollenjagen ipv monsters
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #24 Gepost op: 8-01-2009, 22:51:45 »
daar ben ik het niet mee eens.
de mol kan imho prima af zonder waterski/slipcurus lessen.
dat was namelijk maar voor 1 opdracht, en daarom absoluut niet noodzakelijk voor het algehele mollen in de serie.

wat me wel moeilijk lijkt als versgekozen mol, om mentaal direct in je rol te komen.
je stapt dan namelijk wel in het vliegtuig met het idee: ik ben een kandidaat.
en zo ineens ben je de mol.
psychologisch gezien lijkt dat me een lastige ommekeer.

En dat laatste vind ik toch wel een heeeel groot risico voor zo'n grote productie. Het lijkt mij echt essentieel dat een mol zich vooral MENTAAL voor kan bereidden, die opdrachten komen ook zonder cursus vooraf wel goed, het is het mentale ding wat maakt dat het mij onmogelijk lijkt om ad-hock een mol te kiezen. Zelfs door 4 oud-mollen.
eindelijk heeft het allemaal weer zin gnagna

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #25 Gepost op: 8-01-2009, 22:53:03 »
zouden anton & co  de keuze voor een mol over kunnen laten aan de SMS? ik weet het niet hoor.
Anton lijkt me een type dat niet graag de regie uit handen geeft. Aan de andere kant: oud-mollen weten bij uitstek wat het vergt om een goede mol te zijn. Misschien moeten we letten op mensen die trekjes oud-mol vertonen...

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #26 Gepost op: 8-01-2009, 22:53:09 »
iemand anders merkte in een ander topic al op dat PJ de schermen (groen of rood) zou kunnen zien.
ik heb het ff nagekeken en volgens mij is dat ook zo.
maar het is op het randje, want PJ staat precies NAAST die laptop. dus het zou ook kunnen dat hij het net niet ziet...

maar mocht hij het gezien hebben, dan is de mol sowieso al gekozen.


Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #27 Gepost op: 8-01-2009, 22:53:17 »
de hele essentie is dat de mol voorbereid aan de opdrachten begint.
dus bijvoorbeld waterski-lessen neemt.

Natuurlijk neemt de "avro" niet zo'n risico (als is het een klein risico, met deze bedragen neem je '0' risico), wat als 10 man in koor nee roepen, dat zou de saaiste widm serie ooit worden zonder mol, vermoed ik  ;D
Je kan (theoretisch) ook alle kandidaten bepaalde dingen laten oefenen. Maar wanneer zo'n opdracht dan later in het spel voorkomt, dan kun je daar als kandidaat dus je conclusie uit trekken.

In eerdere seizoenen werd steevast de mogelijkheid geopperd dat er meerdere mollen in het spel zouden kunnen zijn, hoewel daar nooit de toegevoegde waarde van werd aangetoond. Wat iemand ook aandroeg om die mogelijkheid te ontkrachten, er bleven tot in de ontknoping mensen in die theorie geloven. Op dezelfde manier moet je proberen argumenten voor en tegen  het kiezen van de mol af te wegen.

Je kan allemaal NEE roepen, ook al weet je als mol natuurlijk dat je dat ook zal doen. Natuurlijk zal er een mol in het spel zijn, anders heeft het hele spel geen zin.

Wat ik me dus afvraag: kun je aan de hand van het omdraaien van de antwoorden (en met een beginsaldo van PLUS 3000 euro), en een mislukte monitor-opdracht, beredeneren wat het belang/de invloed van de mol in deze opdracht is geweest?

De Mol heeft mijns inziens in deze opdracht ervoor gezorgd dat de min-stand van 3000 op nul kwam te staan, en heeft er ongemerkt voor gezorgd dat er vervolgens weer 2000 uit verdween. De mol had de regie over de monitor-opdracht, en wist daarmee het vertrouwen van de anderen te winnen.

« Laatst bewerkt op: 8-01-2009, 23:00:02 door Bodejos »

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #28 Gepost op: 8-01-2009, 22:54:30 »
En dat laatste vind ik toch wel een heeeel groot risico voor zo'n grote productie. Het lijkt mij echt essentieel dat een mol zich vooral MENTAAL voor kan bereidden, die opdrachten komen ook zonder cursus vooraf wel goed, het is het mentale ding wat maakt dat het mij onmogelijk lijkt om ad-hock een mol te kiezen. Zelfs door 4 oud-mollen.
Dit is de beste reden dat deze theorie enige geloofwaardigheid heeft. Als ze het toch hebben gedaan: zoeken naar een mol die mentaal erdoorgaat.

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #29 Gepost op: 8-01-2009, 22:56:56 »
iemand anders merkte in een ander topic al op dat PJ de schermen (groen of rood) zou kunnen zien.
ik heb het ff nagekeken en volgens mij is dat ook zo.
maar het is op het randje, want PJ staat precies NAAST die laptop. dus het zou ook kunnen dat hij het net niet ziet...

maar mocht hij het gezien hebben, dan is de mol sowieso al gekozen.


PJ zei dat hij dit jaar de mol niet kende. Ook daar is nooit over gelogen. Hij heeft dus niet gekeken.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #30 Gepost op: 8-01-2009, 22:58:01 »
PJ zei dat hij dit jaar de mol niet kende. Ook daar is nooit over gelogen. Hij heeft dus niet gekeken.

of hij heeft wel gekeken, maar de kandidaten kregen allemaal groen rood (inclusief mol die al gekozen was).

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #31 Gepost op: 8-01-2009, 22:59:32 »
Er is natuurlijk altijd al een voorselectie geweest. We weten dat er aan mogelijke nieuwe kandidaten al wordt gevraagd of ze de mol willen zijn. Hierdoor weten ze al dat een groot deel het wel wil.
Iedereen die toen al ja zei is al verder gescreend en uitgenodigd voor gesprekken en die zijn al een beetje meegenomen.
Vervolgens hebben ze vast wel al de in hun ogen beste mol gekozen, maar nog niks doorgegeven aan de persoon zelf.
Dan in Noord-Ierland krijgen ze nogmaals de vraag. Kans is groot dat de eerder gekozen mol weer ja zegt, hij/zij weet alleen niet dat de productie in hem al de beste ziet.
Allen een gesprekje met de SMS, zij voegen hun oordeel nog toe aan wat de productie al had bedacht. Immers, de SMS zijn de ervaringsdeskundigen. De productie kan iets over het hoofd hebben gezien of ergens te licht over hebben gedacht, dan kan de SMS daar mee helpen.
Is de SMS het eens met de keuze van de productie, dan wordt dat de mol. Deze heeft dus wel al enige voorbereiding genoten, dus had zich ooit al eens ingesteld op het mol-zijn.
Derhalve meen ik dat wat we gezien hebben wel degelijk klopt. Er was op zich wel al een mol, maar niet officieel. Deze keuze is bevestigd door de SMS en de mol heeft te horen gekregen dat hij de mol is.
Daarbij denk ik dat bij eerdere mollen de keuze ook vrij laat bekend gemaakt is. Het is gevoelige info, het is het best dat zelfs de mol niet lang van tevoren weet dat hij het is.
The British are not impressed.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #32 Gepost op: 8-01-2009, 23:02:45 »
Maar dan hou je die mentale ommezwaai die je moet maken. Als de mol vlak voor vertrek nog steeds niet weet dat hij de mol is, reken je daar echt niet op als je op het vliegtuig stapt.
En dan ben je zo ineens wel de mol. Daarmee kun je denk ik echt fouten gaan maken hoor.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #33 Gepost op: 8-01-2009, 23:03:41 »

 het is het best dat zelfs de mol niet lang van tevoren weet dat hij het is.
de mol als in ''mannelijk'' of als in ''onzijdig''?


Enige voorbereiding kijkt me ook noodzakelijk. Tenzij er een flink team achter de hand is om de onvoorbereide mol conitu bij te staan.

Dit team kan mijns inziens onmogelijk bestaan uit de SMS.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #34 Gepost op: 8-01-2009, 23:05:38 »
Onzijdig, maar daar hebben we nou eenmaal niet genoeg woorden voor.
The British are not impressed.

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #35 Gepost op: 8-01-2009, 23:05:43 »
Enige voorbereiding kijkt me ook noodzakelijk. Tenzij er een flink team achter de hand is om de onvoorbereide mol conitu bij te staan.

Dit team kan mijns inziens onmogelijk bestaan uit de SMS.
Why not? Ze zijn ervaringsdeskundigen en ook winnaar Jantien was tijdelijk van de partij. Genoeg hulp beschikbaar.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #36 Gepost op: 8-01-2009, 23:09:05 »
Why not? Ze zijn ervaringsdeskundigen en ook winnaar Jantien was tijdelijk van de partij. Genoeg hulp beschikbaar.
Dat vergt enorm veel organisatietalent. Je zal het hele groepje volstrekt verborgen moeten houden voor de overige kandidaten.


En Jantien was geen winnaar hoor. Zij verloor.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #37 Gepost op: 8-01-2009, 23:11:17 »
De SMS zal de mol vast niet verder helpen, daar zijn Anton & co voor.
Mocht de mol echt pas in Ierland gekozen zijn, dan kunnen de opdrachten opzich wel een dag vantevoren doorgenomen worden (denk ik), bij het dagelijke biechtuurtje.

Offline Siebrand

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #38 Gepost op: 8-01-2009, 23:14:46 »
Ik vermoed dat de Mol pas in Ierland te horen heeft gekregen dat hij de Mol is. Het lijkt me een beetje vreemd om zo'n circus op te zetten, en dat te doen als de Mol allang weet dat hij de Mol is.

Aan de andere kant hoeft de Mol niet per se in Ierland gekozen te zijn. Ik denk dat de productie, eventueel in samenspraak met de 4 oud-Mollen, al een goed idee had wie de Mol zou moeten zijn. Een groot deel van de keuze is denk ik al van te voren gemaakt.

Het is vreemd om de Mol pas op het allerlaatste moment te kiezen, de Mol en de productie kunnen zich dan nauweljks voorbereiden. Aan de andere kant: productie en deelnemers hebben al vele seizoenen WIDM achter zich. Dat men dit aandurft, betekent ook dat men veel vertrouwens heeft in de kracht van het programma.

Offline saem

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ik ga mollenjagen ipv monsters
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #39 Gepost op: 8-01-2009, 23:16:25 »
blijft staan dat vooral de eerste dagen het mentale verhaal blijft.

Na een paar dagen zal de mol ze wel op een rijtje hebben, het risico zit vooral denk ik in de eerste dagen.
De SMS zal de mol vast niet verder helpen, daar zijn Anton & co voor.
Mocht de mol echt pas in Ierland gekozen zijn, dan kunnen de opdrachten opzich wel een dag vantevoren doorgenomen worden (denk ik), bij het dagelijke biechtuurtje.

eindelijk heeft het allemaal weer zin gnagna