Auteur Topic: De mol was al bekend theorie  (gelezen 39723 keer)

Offline ravelijn

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • niets is zoals het lijkt
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #60 Gepost op: 9-01-2009, 13:03:04 »
dit vind ik een leuke reactie. Ik weet niet of je precies snapt waar de discussie over gaat, maar wat nou als het inderdaad allemaal nep is. Dan kan de hint zijn geweest dat de mol nog niet in het gebouw is, dus dan zou de laatste die binnen kwam de mol zijn.  8)

Verder ben ik het wel eens met dat de mol al wel gekozen was, maar de SMS ook echt was, als laatste controle

Mariell ik begrijp heel goed waar de discussie over gaat. Mijn 'theorie' is meer bedoeld als gekheid. We maken ons druk over iets wat we zien en horen maar we weten allemaal dat in het programma "niets is zoals het lijkt"! We worden op het verkeerde been gezet.
Ik geloof nooit dat een productieteam van één van duurste programma's van de publieke omroep enig risico zal nemen een serie te starten zonder mol! Dat lijkt mij een te groot risico. De productie staat al tot de laatste draaidag vast en om dan op de eerste draaidag pas een mol te selecteren, klinkt mij niet logisch.
Maar het idee is wel leuk want je kan de reacties van de kandidaten testen. Volgens mij was de SMS niet meer dan een laatste briefing met tips voor de mol maar die wordt natuurlijk niet uitgezonden.

Offline XXXXXXXXXXXXXXX

  • Forumlid
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #61 Gepost op: 9-01-2009, 13:18:05 »
Als we PJ's uitspraak "Er is nog geen mol" heel letterlijk nemen dan kan

a) de laatste die binnenkomt de mol zijn, bij binnenkomst van alle anderen was er nog geen mol. Dan is het Hans, al lijkt het me een beetje onwaarschijnlijk, hooguit een Milouska-mol. Hij komt klungeliger over dan hij volgens mij in werkelijkheid is. Hij valt een beetje buiten de groep als radioman.
Of:
b)Dennis de mol zijn. Aan hem werd als eerste de vraag gesteld. De mol mag liegen en zegt nee, dus tegen de rest kan PJ zeggen: "er is geen mol" zonder dat dit liegen van de spelleider is.

Het viel mij op dat PJ deze zin zonder variaties zei tegen alle deelnemers.

En nee, ik geloof niet dat een productie van 1,5 miljoen een risico neemt. Wat als niemand de mol wilde zijn? Onwaarschijnlijk, maar toch.

Opvallend vind ik wel dat de SMS in de aftiteling als redactie genoemd staat. Niet als "Met dank aan" of met "Met medewerking van". Toch kan ik me niet voorstellen dat ex-mollen aan een redactie worden toegevoegd. Hooguit als tijdelijk ere-baantje.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #62 Gepost op: 9-01-2009, 13:33:36 »
Je kan het ook zo zien: er is nog geen mol, omdat er nog niks te mollen viel. Als ze één voor één aankomen hoeft de mol nog geen schijn op te houden en kan hij gewoon zichzelf zijn. De eerste molactie is het antwoord 'ja' op PJs vraag, vanaf dat moment is de mol in dienst.

Opvallend vind ik wel dat de SMS in de aftiteling als redactie genoemd staat. Niet als "Met dank aan" of met "Met medewerking van". Toch kan ik me niet voorstellen dat ex-mollen aan een redactie worden toegevoegd. Hooguit als tijdelijk ere-baantje.
Een aftiteling is niet heilig. Er kunnen dingen ontbreken, namen verkeerd gespeld, mensen bij verkeerde afdelingen staan. Ik heb al van alles voorbij zien komen. Het is makkelijk om hier even die namen bij te zetten, omdat anders iedereen erover was gevallen dat ze er niet hadden gestaan.
The British are not impressed.

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #63 Gepost op: 9-01-2009, 13:34:55 »
Als het allemaal een in scène gezette vertoning was, denk ik niet dat je dit nog ooit te weten gaat krijgen. Of iemand moet erover lekken. Gezien het feit dat het allemaal bekende Nederlanders zijn, die televisie wel enigszins gewend zijn, zouden ze het theoretisch gezien wel kunnen maken om het in scène te zetten. De reden dat ze dit nooit zullen vertellen, is dat de gemiddelde kijker zich dan waarschijnlijk bedrogen voelt en velen zullen het programma misschien de rug toekeren. Ik verwacht dan ook dat we bij de reünie gewoon te zien krijgen dat één van de kandidaten een groen scherm kreeg en vervolgens ergens op een geheime plek geïnstrueerd werd. Je kunt dit bijvoorbeeld aanpakken door alle kandidaten één voor één weg te voeren (ze hadden al tien taxi's dus dat komt mooi uit ;)), ieder naar een andere locatie. De redactie kan dan op haar gemak de mol instrueren.
Ik ga er in ieder geval van uit dat de mol daadwerkelijk door de SMS gekozen is. En mocht het niet zo zijn, dan zullen we dat nooit te weten komen.

Wat zou de redactie doen als meer dan 5 deelnemers aangeven dat ze niet de mol willen zijn?
Ze konden niet weten wat de deelnemers zouden antwoorden.

Je kunt ervan uitgaan dat de redactie in Nederland met alle kandidaten al vergelijkbare gesprekken heeft gevoerd als de SMS in Ierland heeft gedaan. Daardoor hebben ze dus wel degelijk een beeld hoeveel mensen wel de mol zouden willen zijn en, nog belangrijker, op welke manier zij het zullen spelen. Ik denk dat Anton Jongstra ook wel een dikke vinger in de pap heeft gehad bij de uiteindelijke keuze.
Wat betreft de contractuele verplichtingen waarover hierboven wordt gesproken. Dat soort dingen zijn uiteraard altijd achter de schermen te regelen. Wellicht zien we in de laatste aflevering de mol het contract nog wel ondertekenen onder toeziend oog van de SMS.
« Laatst bewerkt op: 9-01-2009, 13:37:11 door honeymaker »

Offline XXXXXXXXXXXXXXX

  • Forumlid
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #64 Gepost op: 9-01-2009, 13:39:16 »
Citaat van: Daedalus
Een aftiteling is niet heilig. Er kunnen dingen ontbreken, namen verkeerd gespeld, mensen bij verkeerde afdelingen staan. Ik heb al van alles voorbij zien komen. Het is makkelijk om hier even die namen bij te zetten, omdat anders iedereen erover was gevallen dat ze er niet hadden gestaan.

Volgens mij bedoelen we hetzelfde maar omschrijven we het anders: door de in de titelrol SMS te noemen als deel van de redactie, groeit het vertrouwen in de waarachtigheid van rol van de SMS bij de eerste opdracht. Want er zijn zoveel andere manieren om de namen te noemen.

Offline Rubmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #65 Gepost op: 9-01-2009, 13:43:16 »
Lijkt me sterk, ik denk niet dat die oud mollen voor niks naar Noord-Ierland gaan. Wat wel mogelijk is dat de opnames in het kasteel al een paar dagen eerder zijn opgenomen, om de mol nog wat tijd te geven.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #66 Gepost op: 9-01-2009, 13:47:38 »
Volgens mij bedoelen we hetzelfde maar omschrijven we het anders: door de in de titelrol SMS te noemen als deel van de redactie, groeit het vertrouwen in de waarachtigheid van rol van de SMS bij de eerste opdracht. Want er zijn zoveel andere manieren om de namen te noemen.
Ja, uit de aftiteling valt geen conclusie te trekken.
The British are not impressed.

Offline Jaspervl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De Mol
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #67 Gepost op: 9-01-2009, 13:59:43 »
Ik ga er gewoon vanuit dat de Mol al gekozen is voor vertrek. Het feit dat er hier al veel reacties op komen, geeft al aan dat de actie in ieder geval dat het doel geslaagd is: verwarring. Mijn vraag is: brengt deze discussie ons dichterbij de Mol? De vraag of de Mol van tevoren al gekozen is of niet, levert voor mij geen extra informatie op. De inhoud van de opdracht wel, wie wil de Mol wel of niet zijn, en wie wint of verliest daarmee geld, dat is dan weer wel interessant.
Als ik er over gaat nadenken is dit de meest basic opdracht die ik ooit in een serie heb gezien. Je vraagt op de persoon af: We zoeken een Mol, interesse? Schitterende vraag, of de Mol nu al gekozen is of niet.
PJH: "Lijdt dat dan niet tot een verdenking?" Patrick:"Ja onwijs! Maar ja, je doet er verder niks mee!"

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #68 Gepost op: 9-01-2009, 14:02:06 »
Op het NL-forum, en volgens mij ook hier ergens heeft iemand een link geplaatst naar een artikel over het feit dat in Ierland geen mollen voorkomen. Misschien dat PJ daar op doelde met de opmerking dat er geen mol is?
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Liett

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #69 Gepost op: 9-01-2009, 14:06:20 »
't zou me wel een heel klein beetje tegenvallen
ik bedoel, met welk doel zetten ze zo'n hele opdracht op?
er zijn nog genoeg andere mogelijkheden voor de programmamakers om ons om te tuin te leiden.

ik geloof er meer in dat er zo'n "voorselectieronde" is gehouden,
en dat dit eigenlijk een klein beetje voor de show is.

vond het wel leuk om de oude mollen weer even samen te zien!

Offline Jaspervl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De Mol
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #70 Gepost op: 9-01-2009, 14:10:11 »
't zou me wel een heel klein beetje tegenvallen
ik bedoel, met welk doel zetten ze zo'n hele opdracht op?
er zijn nog genoeg andere mogelijkheden voor de programmamakers om ons om te tuin te leiden.
Waarom zou je een mogelijkheid om ons om de tuin te leiden niet gbruiken?  ;)
PJH: "Lijdt dat dan niet tot een verdenking?" Patrick:"Ja onwijs! Maar ja, je doet er verder niks mee!"

Offline XXXXXXXXXXXXXXX

  • Forumlid
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #71 Gepost op: 9-01-2009, 14:14:35 »
Op het NL-forum, en volgens mij ook hier ergens heeft iemand een link geplaatst naar een artikel over het feit dat in Ierland geen mollen voorkomen. Misschien dat PJ daar op doelde met de opmerking dat er geen mol is?


Dat zou ik een hele leuke uitleg van de opdracht vinden als achteraf blijkt dat de SMS idd niet ter plekke een mol aangewezen heeft. Het klopt trouwens, in (Noord) Ierland komen geen mollen voor.

Ik ben overtuigd, de verkiezing door de SMS was fake, PJ stond niet te liegen en het resultaat was een prachtige opdracht die verwarring zaait bij deelnemers en kijkers. Helemaal top!
« Laatst bewerkt op: 9-01-2009, 14:22:16 door tovak »

Offline mr_il

  • Forumlid
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #72 Gepost op: 9-01-2009, 14:24:48 »
om de leuke complottheorien maar even verder aan te wapperen... de programma leiding en PJH weten niet wie de mol is... de programmamakers hebben van tevoren bedacht dat het leuk is om de mol op het allerlaatste moment door de SMS te kiezen... wat is dan de beste mol actie die er bestaat...? Inderdaad, 4 oud mollen, die voorafgaande aan het programma al de keus maken 1 iemand tot mol te benoemen en al alle opdrachten door te nemen. dit buiten de weet van PJ en de programmamakers om... vervolgens laat de computer bij iedereen een rood scherm zien, maar de echte mol weet dit al lang. (dennis zijn actie om andere naam te typen even buiten beschouwing gelaten)

het kan altijd gekker en met WIDM weet je het maar nooit...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #73 Gepost op: 9-01-2009, 14:37:55 »

 De productie staat al tot de laatste draaidag vast
Is niet altijd zo geweest. In de Canadareeks is afgeweken van wat men oorspronkelijk wilde doen, is het je niet opgevallen dat de laatste 4 afleveringen allemaal in, of in de onmiddellijke nabijheid van Montréal waren opgenomen? Dat was, voor zover ik weet, omdat ze op andere lokaties niet terecht konden, onder meer Toronto, de CN-tower.

WorldExpress

  • Gast
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #74 Gepost op: 9-01-2009, 15:09:46 »
Er vanuitgaant dat PJ niet gaat liegen:

"R. is nog geen mol"

Rick is nog geen officiele mol totdat de SMS dat bevestigd heeft
 :o


Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #75 Gepost op: 9-01-2009, 15:13:08 »
'Er is nog geen mol' uitleggen als 'Hans is er nog niet' past wel perfect in mijn tunnelvisie  ::tandpastasmiley::

Offline califax

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #76 Gepost op: 9-01-2009, 15:13:56 »
Er vanuitgaant dat PJ niet gaat liegen:

"R. is nog geen mol"

Rick is nog geen officiele mol totdat de SMS dat bevestigd heeft
 :o



Dan heeft de organisatie PJH dat verteld dat hij het echt zo moest zeggen en dan zou PJH het al wel weten. En naar eigen zeggen wist hij van niks...

WorldExpress

  • Gast
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #77 Gepost op: 9-01-2009, 15:24:59 »
Hoezo zou PJ het dan al opeens weten? Hij krijgt toch ook gewoon instructies, het lijkt me heel normaal als hem verteld wordt dat hij moet zeggen dat er nog geen mol is  ???

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #78 Gepost op: 9-01-2009, 15:26:44 »
Nee, als men tegen PJ zegt: "Je moet zeggen 'R. is nog geen mol'" dan vat PJH dat op als 'er is nog geen mol'. Hij weet ook wel dat er cryptische teksten in voor komen, maar daar kan hij ook niks mee. Hij zegt alleen wat hem gevraagd wordt.
Ik haal het nog maar eens aan: Karel heeft het voor elkaar. Wat zegt Karel? "Dat klopt," om op de fandag te verklaren dat hij geen idee had wat er bedoeld werd.
The British are not impressed.

WorldExpress

  • Gast
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #79 Gepost op: 9-01-2009, 15:33:54 »
Nee, als men tegen PJ zegt: "Je moet zeggen 'R. is nog geen mol'" dan vat PJH dat op als 'er is nog geen mol'. Hij weet ook wel dat er cryptische teksten in voor komen, maar daar kan hij ook niks mee. Hij zegt alleen wat hem gevraagd wordt.
Ik haal het nog maar eens aan: Karel heeft het voor elkaar. Wat zegt Karel? "Dat klopt," om op de fandag te verklaren dat hij geen idee had wat er bedoeld werd.
precies, dat bedoel ik. Zo overduidelijk is het niet, dus het lijkt mij goed kunnen ;D