Auteur Topic: Aflevering 8 (26-02-2009)  (gelezen 88039 keer)

Offline devinmagic

  • Forumlid
  • Molloot in hart en nieren.
Re: Aflevering 8 (26-02-2009)
« Reactie #160 Gepost op: 27-02-2009, 12:44:06 »
Citaat van Jon: 'Ik zie het niet'
Dat stond op zijn wagon. Best toevallig dat mollen heel slechtziend (bijna blind) zijn??  ::)

Jah, maar volgends mij liep hij achteraan de trein in en had hij dus de laatste keus. (de overgebleve trein dus)

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 (26-02-2009)
« Reactie #161 Gepost op: 27-02-2009, 13:15:43 »
Nee hoor, hij liep als tweede naar de trein en nam ook de tweede wagon.
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Aflevering 8 (26-02-2009)
« Reactie #162 Gepost op: 27-02-2009, 13:29:10 »
De trein is wel weer interessant.

De communicatie loopt dus als volgt:

Viev ---> Anniek ---> Jon ---> Dennis
      Dennis typt antwoord in en dan gaat 't terug:
Dennis ---> Jon ---> Anniek ---> Viev

Dennis was de spil in 't web, en verder loopt ook alles via Jon op Dennispuzzel na.

Het feit dat Viev haar kluis openkrijgt betekent het volgende:
1) Iedereen heeft (uiteindelijk) goed gecommuniceerd. Niemand heeft gemold.
2) Viev heeft niet gemold door de kluis per ongeluk niet te openen. Terwijl ze makkelijk had kunnen zeggen dat ze a) Anniek niet goed verstaan had of b) ze gewoon niets van dat soort kluisgedoe snapt.

Anniek had in de keten alleen invloed op de uitkomst van Viev en van haarzelf.
Ze geeft zelf toe dat zij de reden is dat haar kluis dicht bleef. Toch kan Jon hier wel mee te maken hebben gehad.

Jon had veel invloed op het spel. Zowel Viev als Anniek waren van haar afhankelijk. Hij kan Annieks boodschap verkeerd hebben doorgegeven, danwel de terugkomende code. Echter waren neemt Anniek dan de schuld op zich?
In ieder geval lukt het hem om de zin te lezen, en zijn kluis te openen. Niet veel geld, maar toch onmollig.


Wat me verder nog verbaasd is het feit dat Anniek vijf foto's had, en ze er maar vier op volgorde moest zetten. Wat is de gedachte achter dat spelelement? Eén van de foto's was dus blijkbaar niet te zien langs het spoor. Toch doet Anniek ze alle vijf op volgorde voor de code: ' MOI $! // ..4
Welke van deze vijf codes hoort bij de foto die niet te zien was. MOI wellicht?

Nog een opvallend iets is dat de opdracht van Anniek en van Dennis met elkaar te maken hebben. Alleen Dennis had 6 foto's in zijn rekenopdracht. Waarom een gelijk aantal als Anniek (5 dus)?



Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Aflevering 8 (26-02-2009)
« Reactie #163 Gepost op: 27-02-2009, 13:41:01 »
De rekensom van Dennis was:

Op zich is dit onvoldoende informatie om de vraag te beantwoorden, want er wordt niets gezegd over de afstand tussen beginpunt en eerste foto. Edoch, Dennis komt op het (juiste) antwoord: 5286 (niet 5280). Hij doet dat door:

* uit te rekenen dat de trein 37 kilometer aflegde ( 1 x 20 + 51/60 * 20 )
* die afstand te delen door 7 (tussen 6 foto's zitten 5 afstanden plus een afstand voor de eerste en na de laatste foto)
* dan kom je op 5285,71 -> 5286 meter

Overigens zegt de AVRO site dat Dennis op 5280 zat en dat klopt niet. Zie daar alweer een missende 6...

Indeed. Er is dus wel gewoon voldoende informatie beschikbaar. De afstand van begin tot eind is namelijk uit te rekenen (37km dus). Dennis zegt 5286m. Maar de vraag was om de hoeveel km! Dan snap ik niet dat hij met een antwoord in meters een kluiscode kreeg. Het had 5 km moeten zijn afgerond. Vaag.

Overigens is het antwoord met 5 fotos van Anniek: 7,4 km
En met 4 foto's: 9,25 km
« Laatst bewerkt op: 27-02-2009, 13:52:06 door DikkeControleur »
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 8 (26-02-2009)
« Reactie #164 Gepost op: 27-02-2009, 13:41:06 »
De trein is wel weer interessant.

Het feit dat Viev haar kluis openkrijgt betekent het volgende:
1) Iedereen heeft (uiteindelijk) goed gecommuniceerd. Niemand heeft gemold.
2) Viev heeft niet gemold door de kluis per ongeluk niet te openen. Terwijl ze makkelijk had kunnen zeggen dat ze a) Anniek niet goed verstaan had of b) ze gewoon niets van dat soort kluisgedoe snapt.

Het feit dat Vivienne het wachtwoord raad vind ik vreemd. Ze kreeg een andere code door dan Dennis aan haar vertelde, een andere wijze in ieder geval.

Toevoeging, al eerder gepost:

Vivienne: Antwoord: Abracadabra
Stap 1: Begin bij 12.
Stap 2: Draai het cijfer 2 hele rondes naar rechts.
Stap 3: Draai door tot 6.4.
Stap 4: Draai het cijfer nu een hele ronde naar links.
Stap 5: Draai door tot 3.4.

Dit is volgens Dennis, van het beeld gelezen!

Er wordt gesproken over 4 stappen, dit zijn er 5.
Dennis zegt dat Stap 1 zoals hier boven staat ook echt stap 1 is.

*

Dennis roept naar Jon naar Anniek naar Vivienne.
Stap 1: Ze moet beginnen bij 12.
Dennis roept naar Jon naar Anniek naar Vivienne.
Stap 4?: Een keer rechts, 9.4
Wat betekend dit, dit is helemaal geen stap of optie.
Toch krijgt Vivienne de kluis open, how on earth kan dit?
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Aflevering 8 (26-02-2009)
« Reactie #165 Gepost op: 27-02-2009, 13:44:15 »
Precies mijn punt. Kans genoeg om te falen, en de schuld af te schuiven.
Door toch de kluis te openen is het nog maar weer eens een Viev=niet de mol argument.
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 (26-02-2009)
« Reactie #166 Gepost op: 27-02-2009, 13:45:51 »
Wat me verder nog verbaasd is het feit dat Anniek vijf foto's had, en ze er maar vier op volgorde moest zetten. Wat is de gedachte achter dat spelelement? Eén van de foto's was dus blijkbaar niet te zien langs het spoor. Toch doet Anniek ze alle vijf op volgorde voor de code: ' MOI $! // ..4
Welke van deze vijf codes hoort bij de foto die niet te zien was. MOI wellicht?

Nog een opvallend iets is dat de opdracht van Anniek en van Dennis met elkaar te maken hebben. Alleen Dennis had 6 foto's in zijn rekenopdracht. Waarom een gelijk aantal als Anniek (5 dus)?

Dat aantal foto's zit me ook nog steeds dwars.
E wat kunnen we uit die codes halen ?? Zelfs met MOI kon je 2 kanten op:  "ik" of "mol" te onduidelijk in dat vreemde handschrift dat weer werd gebruikt.

Overigens de code was:

{ MOI & ! // ..4
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 8 (26-02-2009)
« Reactie #167 Gepost op: 27-02-2009, 13:46:40 »
Precies mijn punt. Kans genoeg om te falen, en de schuld af te schuiven.
Door toch de kluis te openen is het nog maar weer eens een Viev=niet de mol argument.
Vivienne is juist de mol hierdoor. Als mol weet ze wat het wachtwoord is en de kleur van de ballon, even snel de kluis openen, door middel van vage hints, en ik ben niet meer verdacht. Zal haar gedachte gang zijn geweest, zoals ze zelf ook zei:

Vivienne's mol Quote:
Vivienne: Ik heb eigenlijk niet zo veel verdachte dingen gezien
omdat ik bezig was met de opdracht ......
..  Ik heb ook het idee dat de mol wat voorzichtiger is,
want we zijn nog maar met zo weinig mensen, alles wat die nu
doet wordt natuurlijk extra opvallend..
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Aflevering 8 (26-02-2009)
« Reactie #168 Gepost op: 27-02-2009, 13:48:39 »
Haha, Viev wordt überhaupt niet verdacht. Dus die redenatie gaat helemaal niet op in haar geval.

Trouwens voor jouw nog een hint:

} MOI &! // ..4  ===> MOL zit in wagon 4.
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Mmkk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8 (26-02-2009)
« Reactie #169 Gepost op: 27-02-2009, 13:52:17 »
En daarnaast had niemand het verdacht gevonden als ze de opdracht had laten mislukken (=kluis niet opengekregen), omdat het zo lastig was om elkaar te verstaan in die trein.
Dus mocht Vivienne de mol zijn, en heeft ze de kluis geopend om niet verdacht te zijn is dat dus een slecht argument, want zonder kluis te openen zou ze ook niet verdacht worden.

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 (26-02-2009)
« Reactie #170 Gepost op: 27-02-2009, 13:53:59 »
Het feit dat Vivienne het wachtwoord raad vind ik vreemd. Ze kreeg een andere code door dan Dennis aan haar vertelde, een andere wijze in ieder geval.

Toevoeging, al eerder gepost:

Vivienne: Antwoord: Abracadabra
Stap 1: Begin bij 12.
Stap 2: Draai het cijfer 2 hele rondes naar rechts.
Stap 3: Draai door tot 6.4.
Stap 4: Draai het cijfer nu een hele ronde naar links.
Stap 5: Draai door tot 3.4.

Dit is volgens Dennis, van het beeld gelezen!

Er wordt gesproken over 4 stappen, dit zijn er 5.
Dennis zegt dat Stap 1 zoals hier boven staat ook echt stap 1 is.

*

Dennis roept naar Jon naar Anniek naar Vivienne.
Stap 1: Ze moet beginnen bij 12.
Dennis roept naar Jon naar Anniek naar Vivienne.
Stap 4?: Een keer rechts, 9.4
Wat betekend dit, dit is helemaal geen stap of optie.
Toch krijgt Vivienne de kluis open, how on earth kan dit?


Dat kan natuurlijk een kwestie van montage zijn...

Vond het ook opvallend dat ze zomaar tegen die ballon aan liep.

Verder zou ik als mol mijn kluis zeker niet openkrijgen want de 1800 euro die te verdienen was, is toch een hoop geld.
Het verdubbelen zou ik dus zeker tegenhouden.

Overigens heeft Dennis het over één of ander vaag hekje  ???
« Laatst bewerkt op: 27-02-2009, 13:56:05 door NeekeP »
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline Mmkk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8 (26-02-2009)
« Reactie #171 Gepost op: 27-02-2009, 13:54:15 »
Vivienne is juist de mol hierdoor. Als mol weet ze wat het wachtwoord is en de kleur van de ballon, even snel de kluis openen, door middel van vage hints, en ik ben niet meer verdacht. Zal haar gedachte gang zijn geweest, zoals ze zelf ook zei:

Vivienne's mol Quote:
Vivienne: Ik heb eigenlijk niet zo veel verdachte dingen gezien
omdat ik bezig was met de opdracht ......
..  Ik heb ook het idee dat de mol wat voorzichtiger is,
want we zijn nog maar met zo weinig mensen, alles wat die nu
doet wordt natuurlijk extra opvallend..
En zo doet ze wel bijna iedere aflevering wel een opdracht goed. (vb vorige keer met die ober-opdracht). Wat is dat dan voor een slechte mol? 'Ik ben de mol, maar doe toch alle opdrachten goed, zodat niemand mij verdenkt?'

Nee, vivienne is niet de mol  8)

Offline FCO

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 (26-02-2009)
« Reactie #172 Gepost op: 27-02-2009, 13:55:21 »
Haha, Viev wordt überhaupt niet verdacht. Dus die redenatie gaat helemaal niet op in haar geval.

Trouwens voor jouw nog een hint:

} MOI &! // ..4  ===> MOL zit in wagon 4.

Daar dacht ik dus ook aan toen ik die code las. Maar zijn zulke hints wel te maken voor de regie? het kan namelijk zomaar zijn dat Anniek/jon of Dennis specifiek in de laatste wagon wilde gaan zitten? Net als dat "ik zie het niet" met Jon.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 (26-02-2009)
« Reactie #173 Gepost op: 27-02-2009, 13:55:47 »
Indeed. Er is dus wel gewoon voldoende informatie beschikbaar.

Eh... nee, dat is er niet. Er wordt namelijk wel gezegd dat er op het begin en eindpunt geen foto wordt gemaakt, maar dat er tussen beginpunt en de eerste foto net zoveel afstand zit als tussen de foto's onderling en tussen de laatste foto en het eindpunt, dat volgt niet uit de vraag. Evenzogoed had de eerste foto bijvoorbeeld 1 minuut na vertrek gemaakt kunnen worden. Het briefje dat Dennis leest bevat ook veel meer tekst dan je hoort. Het was wat mij betreft meer om aan te geven dat we niet alles zien dat relevant is voor een opdracht (zoals de locatie van het statief bijvoorbeeld).

m0ll0m

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 8 (26-02-2009)
« Reactie #174 Gepost op: 27-02-2009, 13:56:47 »
En zo doet ze wel bijna iedere aflevering wel een opdracht goed. (vb vorige keer met die ober-opdracht). Wat is dat dan voor een slechte mol? 'Ik ben de mol, maar doe toch alle opdrachten goed, zodat niemand mij verdenkt?'

Nee, vivienne is niet de mol  8)

Vivienne deed dit om tegen het pact te gaan van Dennis, ze mogen haar natuurlijk niet verdenken, uiteindelijk verdacht Rick toch Dennis en vloog eruit die aflevering. Ze was gedwongen die opdracht goed te maken. Dat was de enige opdracht die ze echt te goed deed volgens mensen, en die autokerkhof opdracht, maarja daar kunnen we niks aan veranderen.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Aflevering 8 (26-02-2009)
« Reactie #175 Gepost op: 27-02-2009, 13:57:28 »
Je hebt gelijk Mollom. Slechte zaak. (Niet dat je gelijk hebt, maar dat de puzzels niet ok zijn)
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 (26-02-2009)
« Reactie #176 Gepost op: 27-02-2009, 14:00:28 »
Daar dacht ik dus ook aan toen ik die code las. Maar zijn zulke hints wel te maken voor de regie? het kan namelijk zomaar zijn dat Anniek/jon of Dennis specifiek in de laatste wagon wilde gaan zitten? Net als dat "ik zie het niet" met Jon.

We zien niet (volgens mij) hoe iedereen "zijn" wagon kiest. De regie kan best een aanwijzing in een wagon stoppen en tegen de mol zeggen dat hij/zij er voor moet zorgen om in die wagon te komen.

Wat de code van Anniek betreft: weet iemand hoe de code verdeeld was over de foto's? Want als het al een hint was, dan zou de hint over de 4 foto's van de opdracht moeten gaan (en niet over alle 5, want daarvan kan de regie niet voorzien dat die fout gemaakt wordt (tenzij...)).

m0ll0m

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Aflevering 8 (26-02-2009)
« Reactie #177 Gepost op: 27-02-2009, 14:02:06 »
Als Anniek=Mol man houdt ik 't erop dat de MOI foto de foto was die niet te zien was. MOI MOL. Ik mol.
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 (26-02-2009)
« Reactie #178 Gepost op: 27-02-2009, 14:05:25 »
Eh... nee, dat is er niet. Er wordt namelijk wel gezegd dat er op het begin en eindpunt geen foto wordt gemaakt, maar dat er tussen beginpunt en de eerste foto net zoveel afstand zit als tussen de foto's onderling en tussen de laatste foto en het eindpunt, dat volgt niet uit de vraag. Evenzogoed had de eerste foto bijvoorbeeld 1 minuut na vertrek gemaakt kunnen worden. Het briefje dat Dennis leest bevat ook veel meer tekst dan je hoort. Het was wat mij betreft meer om aan te geven dat we niet alles zien dat relevant is voor een opdracht (zoals de locatie van het statief bijvoorbeeld).

m0ll0m

Beetje logisch denken m0ll0m,

Voor mij was de opdracht die Dennis voorlas gelijk duidelijk.
Met dit soort vragen gaat het altijd om gelijke delen.
Anders had Dennis zes willekeurige afstanden kunnen geven, zolang ze maar niet de totale afstand overschrijden.
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline FCO

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 (26-02-2009)
« Reactie #179 Gepost op: 27-02-2009, 14:05:50 »
We zien niet (volgens mij) hoe iedereen "zijn" wagon kiest. De regie kan best een aanwijzing in een wagon stoppen en tegen de mol zeggen dat hij/zij er voor moet zorgen om in die wagon te komen.

Wat de code van Anniek betreft: weet iemand hoe de code verdeeld was over de foto's? Want als het al een hint was, dan zou de hint over de 4 foto's van de opdracht moeten gaan (en niet over alle 5, want daarvan kan de regie niet voorzien dat die fout gemaakt wordt (tenzij...)).

m0ll0m
Dat is waar, maar voor zover ik begreep gingen ze zelf op volgorde dat ze bij PJ stonden erin. Dan neem je wel een redelijk risico denk ik als Regie zijnde.

Leuk he, al die "tenzij's" :p