Dragonius was aan de wandel in de omgeving van ons klooster. Groot was zijn verbazing toen hij een zwerver tegenkwam. Aan een leiband had deze schooier geen hond, maar een schele papegaai. De arme man leek erg droef ter harte.
Dragonius' edelmoedigheid zorgde ervoor dat de man werd aangesproken.
"Wat is de reden van uwe droefheid, o vreemdeling, en daarbij, waarom hebt gij een schele papegaai aan uwe collier?"
De man onderdrukte een snik, zuchtte eens diep toen hij me diep in de ogen keek, en begon zijn verhaal.
Zijn trouwe hond, een pikzwarte Mechelse herder, sukkelde vorige week in een greppeltje. Het arme dier leed grote pijn, mankte en was een grote last, niet alleen tot de man, maar ook tot het dier zelve. Omwille van de grote vriendschap die de zwerver van zijn dier had ondervonden, besloot hij al zijn laatste dukaten bijeen te schrapen en een dierenarts te raadplegen.
De eerste dierendokter die hij in het verre L. tegenkwam was een vrouwmens, met een naam als een landbouwer. Hij bracht zijn kreupele vriend binnen in haar huisje, en met een vreemd hinnikende lach keek de vrouw naar de hond.
"Uw edelmoedigheid is groot", sprak ze, "laat het dier vannacht hier, ik zal het verzorgen, en morgen kan je het terug komen ophalen. Ik ben er zeker van dat je hondje genezen zal zijn."
Een eenzame nacht later, in een koud tentje, klopte de zwerver weer aan aan het deurtje van de dierendokter.
"Hier is uw dier", sprak ze, en ze hield een stok met een afzichtelijke schele papegaai omhoog.
"Maar...." stamelde de schooier.
"Niks te maren", hinnikte het mens met een air. "Ik had toch gezegd dat er iets zou veranderen! Waar is uw edelmoedigheid nu? Maar ik beloof, als ik ooit een ondergronds knaagdier vind, dan mag je uw dier inwisselen en een ander diertje uitkiezen."
"En nu," besloot de arme ziel, "nu zit ik opgescheept met dit scharminkel, of ik nu wil of niet. Maar niet getreurd: important days are ahead of us, en zolang ik baas ben van dit spelletje, doe ik of ik maar wat voortsukkel, maar van binnen geniet ik van de vogeltjes en de bloemetjes onderweg."