Poll

Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?

Ja
32 (33.7%)
Nee
63 (66.3%)

Totaal aantal stemmen: 95

Auteur Topic: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?  (gelezen 32554 keer)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #60 Gepost op: 16-03-2011, 17:00:50 »
Lau, ik ben het totaal met je eens hoor, maar er is natuurlijk een verschil tussen met iemand op de kamer slapen (dat moet wel...) en iemand jokers geven en informatie geven, en dat niet bij een ander doen.

Daar zit inderdaad een verschil. Maar ook hier houd ik mijn scepcis. Wij zien één uur van iets wat twee volle dagen duurt. Stiekem weet iedereen dat het hier gaat over Patrick als eventuele mol die info en jokers geeft aan Art, maar we hebben niet het flauwste benul wat er allemaal gebeurt in die twee dagen. Dat van die informatie sluit ook aan bij mijn vorige post. Het is niet aan de mol om precies in de gaten te houden wie hij wat heeft verteld.
Aan de jokers heb ik al eens een hele post gewijd. Als de mol opvalt omdat hij geen jokers geeft aan een kandidaat heeft de mol er alle reden toe om dat wel te doen. Als er geen dringende reden is om een kandidaat een joker te geven dan zou ik inderdaad zeggen dat het beter is van niet.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #61 Gepost op: 16-03-2011, 17:03:38 »
Ben wel benieuwd of we in afl 11 nog iets van uitleg krijgen waarom het kleine pactje werd gesloten.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Def Digital

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Whack-a-Mole anyone?
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #62 Gepost op: 16-03-2011, 17:50:43 »
Ik hoop dat alle hints weer op de site gepubliceerd worden. Vooral de hints die niet allemaal in aflevering 11 verklaard worden vanwege tijdgebrek bijvoorbeeld. Dat was voorgaande jaren toch ook het geval?

OnT:

Voor 2011: Wat ik veel vreemder vind, is dat "contact met de Mol" geen contact met de Mol opleverde, maar een vrijstelling. Zou Karin contact gehad hebben met Patrick (ervan uitgaand dat hij de Mol is) op één-of-andere manier, wanneer zij de loting gewonnen zou hebben? Dan zou Art niet de enige zijn die bevoordeeld zou zijn. (Zij het door de Mol, zij het door de productie.) Niet alle opdrachten of ideeën van de productie halen het tot de serie. Ik vind het nu alleen jammer van de joker voor Art tijdens het koken, de rest zie ik als normaal spel.

Algemeen: Mijn mening is dat de Mol iemand mag bevoordelen als dit in strategisch opzicht nodig kan zijn. Als je bijvoorbeeld vertrouwen wilt winnen. Dat dit ook averechts kan werken, is het risico dat de mol loopt. Of als je graag iemand in jouw groep wilt zodat iemand anders even wat meer op afstand komt te staan, omdat die je teveel verdenkt.
Het wordt wat anders wanneer het consequent gebeurt, maar hoe vaak is vaak? Daar kun je over discussiëren.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #63 Gepost op: 16-03-2011, 18:48:15 »
Uiteindelijk is het antwoord op de vraag voor mij heel simpel, denk ik. Er zijn 2 dingen die een mol m.i. niet mag doen wat dit betreft:

1) Een bepaalde kandidaat, buiten de opdrachten om, 'zomaar' een joker/topito/vrijstelling of ander voordeel toespelen, waardoor de kans dat die kandidaat de ronde overleeft groter wordt. Wat er tijdens opdrachten gebeurt is gewoon deel van het spel, net als deelnemen aan de handel in jokers/topito's die er toch al plaatsvindt. Ik vind dat de mol wat dat laatste betreft trouwens wel terughoudend moet zijn met het nemen van initiatief daartoe.

2) Een bepaalde kandidaat uit zichzelf informatie 'met voorkennis' doorspelen voor de test, zeker als hij weet dat die kandidaat hem toch al verdenkt. Dus als de mol weet dat er in de komende test een vraag zit over de naam van z'n opa, die naam uit zichzelf nog even vertellen aan een kandidaat die hij graag verder ziet komen.

n.b. Van het laatste zijn nooit aanwijzingen geweest en is ook moeilijk aan te tonen, maar ik zet hem er toch maar even bij.

Verder is het aan de kandidaten zelf hoeveel jokers e.d. ze verzamelen en hoeveel informatie ze van iedereen te weten krijgen. Dat is het spel, waar de mol gewoon aan meedoet, omdat die toch gewoon ook de kandidaat uit moet hangen.

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #64 Gepost op: 16-03-2011, 19:18:06 »
Voor 2011: Wat ik veel vreemder vind, is dat "contact met de Mol" geen contact met de Mol opleverde, maar een vrijstelling.

Op zich eigenlijk helemaal niet vreemd. Het woord 'contact' betekent niet per se een gesprek of een bilateraal contact. Als ik een brief van iemand krijgt dan is dat in principe ook contact, iemand heeft contact met mij opgenomen. Naar mijn mening heeft de mol dus keurig contact opgenomen met Patrick.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #65 Gepost op: 17-03-2011, 13:38:24 »
Ja, maar als Patrick de mol is. Dan vraag ik me af of 'de mol' echt geloot heeft tussen alle spelers die een joker hebben ingeleverd om kans op contact te krijgen.

Dan lijkt het er op, maar da's iets voor zondag om te vragen, dat de redactie vooropgezet Mol Patrick de laatste finale vrijstelling te geven, ten kosten van de kandidaten (en ten koste van de pot door mislukken van de boot-opdracht)

Als je niet slecht wil denken over de redactie, dan is Art dus de mol  ::zwaai::
(En heeft Patrick oprecht geluk gehad met zijn loting)
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline kabouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #66 Gepost op: 17-03-2011, 15:38:16 »
Ja, maar als Patrick de mol is. Dan vraag ik me af of 'de mol' echt geloot heeft tussen alle spelers die een joker hebben ingeleverd om kans op contact te krijgen.

Dan lijkt het er op, maar da's iets voor zondag om te vragen, dat de redactie vooropgezet Mol Patrick de laatste finale vrijstelling te geven, ten kosten van de kandidaten (en ten koste van de pot door mislukken van de boot-opdracht)

Als je niet slecht wil denken over de redactie, dan is Art dus de mol  ::zwaai::
(En heeft Patrick oprecht geluk gehad met zijn loting)

Helemaal mee eens. We zullen het wel zien vanavond.

Offline ofjeworstlust

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #67 Gepost op: 17-03-2011, 15:52:05 »
Denk juist dat een goeie mol wel voordeel moet geven soms. Doen nep-molkandidaten ook toch, door jokers weg te geven of indirect door een overduidelijk verkeerd antwoord te geven.

Zou alleen wel bij Art/Patrick dubieus zijn; als een Mol vanaf het begin goeie vrienden blijkt met de overblijver, dan weet je niet of het door tips en onbewust afgegeven signalen komt. Maar je mag er vanuit gaan dat de Mol echt fanatieke WIDM kandidaat/fan is; zoals Patrick toch iets zei over het boekje van Art, dat dat op de fandag veel geld op zou brengen.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #68 Gepost op: 17-03-2011, 16:30:19 »
Het zou me niet verbazen als ze helemaal niet meer gaan uitleggen hoe de loting in z'n werk is gegaan.
Het kan natuurlijk allang de bedoeling zijn geweest dat Patricks naam hieruit zou komen, maar aangezien er maar 2 mensen een joker in haddden geleverd, is er nog steeds 50% kans dat Patricks naam geloot wordt.
We kunnen op dit moment niet goed beoordelen of dat wel eerlijk in z'n werk is gegaan.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #69 Gepost op: 17-03-2011, 19:14:48 »
Lau, ik ben het totaal met je eens hoor, maar er is natuurlijk een verschil tussen met iemand op de kamer slapen (dat moet wel...) en iemand jokers geven en informatie geven, en dat niet bij een ander doen.
Waarom wordt er toch steeds zo op dat informatie-geven gehamerd? We weten helemaal niet zeker of en hoe dat is gebeurd. Dat als je bij iemand op de kamer ligt informatie uitwisseld is logisch. Maar de mol zou echt niet ineens zeggen: Ja X, ik mag je, en ik zal je zeggen: ik ben de mol...

Daarbij komt ook nog dat je natuurlijk helemaal vantevoren niet weet wie de mol is, en dus of je met die persoon op een kamer zit. En tot slot: waarom zouden kandidaten onderling wel informatie uit mogen wisselen, terwijl een kandidaat dat met de mol niet zou mogen doen... Alhoewel: dan weet je meteen wie de mol is!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #70 Gepost op: 17-03-2011, 19:29:08 »
Met informatie bedoelde ik meer jokers, goede testantwoorden etc. Meer zekerheid voor de finale en de uiteindelijke winst dus.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #71 Gepost op: 17-03-2011, 19:51:45 »
Maar hoe zou je dat tweede willen voorkomen? (die jokers kan ik nog wel begrijpen)
Ich bin ein Bärliner!

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #72 Gepost op: 17-03-2011, 19:57:01 »
Hem het geld laten pakken bijvoorbeeld. Gewoon allemaal zulke dingetjes.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #73 Gepost op: 17-03-2011, 20:05:47 »
Je weet natuurlijk nooit wat Soundos en Karin bij die vraag hebben geantwoord, dus dat vind ik een heel vaag voorbeeld...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #74 Gepost op: 17-03-2011, 20:50:23 »
Jammer, dat dit nu toch het geval blijkt.

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #75 Gepost op: 17-03-2011, 21:36:53 »
ik had er geen probleem mee als het nodig was om niet verdacht te worden omdat het genoodzaakt is, maar dit was om een schild instant te houden
maar ach, kandidaten hebben meer recht tot klagen
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline maulwurf2

  • Forumlid
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #76 Gepost op: 17-03-2011, 22:08:40 »
Op deze manier en om deze reden liever nooit meer  :(.
Der, die, das!  - Wer, wie, was? - Wieso, weshalb, warum? - Wer nicht fragt bleibt dumm.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #77 Gepost op: 18-03-2011, 00:10:22 »
Hoewel ik het uiteindelijk wel begrijpelijk vind van Patrick heb ik het nog steeds liever niet omdat de mol iemand kiest die weinig voor de pot doet en die mee naar de finale loost ::ohno::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Tweety

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Carpe fucking diem!
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #78 Gepost op: 18-03-2011, 12:09:53 »
Achteraf gezien begrijp ik waarom Patrick Art de jokers heeft gegeven. Niet omdat hij Art de leukste kandidaat vond, maar om zichzelf als mol in te dekken. Dat vind ik wel verdedigbaar. Wel denk ik dat hij daarmee een inschattingsfout heeft gemaakt. Ik ben er van overtuigd dat het uiteindelijk Art naar de overwinning heeft geholpen.

Wat ik me nog wel afvraag is of hij Art (bewust of onbewust) dingen heeft verteld die hij weigerde aan Soundos te vertellen toen zij daar om vroeg. Dat zou ik echt niet tof vinden.
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #79 Gepost op: 18-03-2011, 12:26:03 »
Wat ik me nog wel afvraag is of hij Art (bewust of onbewust) dingen heeft verteld die hij weigerde aan Soundos te vertellen toen zij daar om vroeg. Dat zou ik echt niet tof vinden.

Inderdaad. Dat lijkt me bezwaarlijker dan evt. eenmaal een extra joker geven
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.