Auteur Topic: [Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?  (gelezen 16265 keer)

Offline Mr. Molska

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Voorheen KaMol.
[Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?
« Gepost op: 11-01-2012, 22:06:22 »
Ik zat gister toevallig seizoen 10 terug te kijken. In dat seizoen is er één kandidaat die wegens ziekte moet stoppen met het spel, Manuel. Volgens mij zijn er wel meer mensen in het verleden uit het spel gegaan omdat ze ziek waren. Voorbeeld heb ik ff niet zo bij de hand, maar ik zat een scenario uit te denken:

Stel, de Mol wordt onder de opnames zo ziek dat hij/zij het spel niet voort kan zetten. Wat gaat de productie dan besluiten te doen. Een andere mol aanwijzen? Het spel stoppen en geen uitzendingen? Verdergaan zonder mol? Of misschien een ander scenario

Voer een leuke discussie!  ;D
Expeditie Peking Mol-Boyard. Ik zeg ja.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?
« Reactie #1 Gepost op: 11-01-2012, 22:21:17 »
Op de eerste plaats kun je nu al zeggen dat dit niet voor serie 12 zal gelden, want die is inmiddels opgenomen.

Op de tweede plaats: de makers (IDTV) zullen zich hier zeker tegen moeten indekken, en ik denk dat de verzekeringspremie hiervoor behoorlijk hoog is.

Natuurlijk heb je een punt. Behalve een gewone kandidaat (en zoals we hebben gezien: een presentator (toevallig bedoel ik in beide gevallen Manuel Enderbos), kan ook de deelnemer die de mol is ziek worden.

Het is een onmogelijke discussie omdat het nog niet is voorgekomen.

Maar ik denk dat de hele productie dan iig tijdelijk stop ligt, en dat mogelijk een reservekandidaat ingevlogen wordt. Het eerlijkste is het dan om de opdrachten opnieuw te laten doen.

Immers: wanneer een kandidaat geen mol is, en naar huis moet vanwege ziekte, dan zal ie niet worden vervangen. Was betreffende kandidaat wel de mol, dan zal ie vervangen moeten worden, maar dan weet natuurlijk iedereen dat dit de mol is. Het handigste scenario is dan de Noord-Ierland-variant.

Hiermee hebben ze al eens ''proefgedraaid'' en het heeft goed uitgepakt.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?
« Reactie #2 Gepost op: 11-01-2012, 22:23:55 »
Vergeet ik nog iets:

Roeland Fernhout moest ziek naar huis, Annette van Trigt in serie 8 voelde zich te ziek om verder te gaan, en heeft min of meer haar eigen executie gestuurd, en zoals bekend was het in serie 10 Manuel Enderbos, die het spel moest verlaten wegens ziekte.


In de Vlaamse mol was het Corry, die in serie 3 wegens een enkelblessure niet meer verder kon.

Van andere edities weet ik het niet.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?
« Reactie #3 Gepost op: 11-01-2012, 22:26:22 »
Dit is één van de mysteries van de mol die we nooit zullen ontrafelen, simpelweg omdat het ons niets aangaat. ;) Gissen doe ik niet, want ik weet het werkelijk niet. Wat ik wel weet is dat ze een mega-productie niet zomaar af zullen lassen, want geld is natuurlijk altijd een groot ding, zeker in medialand.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?
« Reactie #4 Gepost op: 11-01-2012, 22:35:53 »
In 2005 ging Roeland Fernhout in aflevering 3 wegens ziekte naar huis. Toen gonste het blijkbaar al van de geruchten dat hij de originele Mol zou zijn geweest en dat Yvon vervolgens ter plekke als reserve-Mol is aangewezen. Dat Gijs vervolgens ook weer terug kwam zou dan ook gebeurd kunnen zijn om hem een eerlijke nieuwe kans te geven. Dit is echter nooit bevestigd en lijkt me ook complete onzin.

Ik denk dat het er aan ligt wanneer zoiets zou gebeuren. Na één of twee afleveringen zou het misschien nog mogelijk zijn te improviseren met een reserve-Mol, maar halverwege de opnames zit er waarschijnlijk niets anders op dan te stoppen.

(Overigens in 2008 werd Annette ook ziek in de tweede aflevering. Ze skipte een opdracht maar deed daarna weer mee, maar had zoveel gemist dat ze meteen afviel. Maar wie weet was dit wel in overleg gebeurd, omdat ze te ziek was om door te gaan.)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?
« Reactie #5 Gepost op: 11-01-2012, 22:49:20 »
Manuel  ::rofl::

Die heeft echt zijn presentatie-glazen ingegooid bij alle omroepen.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?
« Reactie #6 Gepost op: 11-01-2012, 22:55:29 »
Ik weet trouwens zeker dat we dit ten minste één keer hebben gevraagd aan JP of Pieter Jan (tijdens het vragenvuur of in een persoonlijk gesprek). En ongetwijfeld staat het antwoord ergens in mijn molmappen, maar ik heb nu niet de tijd om die door te spitten, helaas.

Offline EMIBH

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?
« Reactie #7 Gepost op: 11-01-2012, 23:33:43 »
Ik denk dat er dan inderdaad een probleem is, geen idee hoe ze dit dan op gaan lossen. Hopen maar dat het nooit voorkomt.

Nog een kandidate die ziek werd: Gloria uit The Mole UK Season 1. Ze werd ziek in aflevering 2 en deed toen geen van de drie opdrachten mee, toch maakte ze de test en daardoor viel ze ook die aflevering af.
臥底 是 谁?

Offline Marijee

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?
« Reactie #8 Gepost op: 12-01-2012, 01:17:15 »
Ik denk dat er ook wordt gekeken hoe het met afvallers zit. Het kan niet zo zijn dat de kandidaat Y alles op kandidaat X heeft ingevuld en naar huis moet, de volgende aflevering mol Z ziek naar huis gaat, kandidaat X mol wordt en kandidaat Y dus eigenlijk op de goede mol zat...

Het is inderdaad een vrij lastig principe. Heb het idee dat je als mol ook niet zo snel opgeeft als je ziek wordt. Als kandidaat is het denk ik een heel andere situatie, en kan me voorstellen dat de onzekerheid ook parten kan spelen. Als kandidaat is het zo'n rare, duistere sfeer en kan me voorstellen dat je daardoor misschien als kandidaat sneller ziek wordt dan de mol..

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: [Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?
« Reactie #9 Gepost op: 12-01-2012, 09:45:45 »
De mol in de 5de serie van Amerika had last van hardkloppingen oid en moest behandeld worden. Ambulance en alles. Nog steeds geen woord gerept over wat ze zouden doen als hij moest stoppen, hoewel er werd geopperd dat dat het einde zou zijn geweest.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?
« Reactie #10 Gepost op: 12-01-2012, 12:06:32 »
De mol in de 5de serie van Amerika had last van hardkloppingen oid en moest behandeld worden. Ambulance en alles. Nog steeds geen woord gerept over wat ze zouden doen als hij moest stoppen, hoewel er werd geopperd dat dat het einde zou zijn geweest.
van de kandidaat of van de editie?


Inderdaad bleef het hele seizoen 5 de mogelijkheid ''open'' dat Yvon eigenlijk reservemol was.

Maar dit gerucht werd definitief de kop in gedrukt toen er mol-acties uit aflevering 1 en 2 getoond werden. (Als een kip zonder kop gaan graven bij ''mijnenveger'', bijvoorbeeld. Dat spel was al gespeeld toen Roeland er nog in zat, als ik me dat goed herinner. Ze kunnen ddie strategie niet achteraf erin gemonteerd hebben. En er was nog iets dat Yvon heeft uitgespookt, toen Roeland er nog in zat, maar hiervoor moet je bij de eeuwige vraagbaken van RN zijn.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?
« Reactie #11 Gepost op: 12-01-2012, 22:25:10 »
Ik weet trouwens zeker dat we dit ten minste één keer hebben gevraagd aan JP of Pieter Jan (tijdens het vragenvuur of in een persoonlijk gesprek). En ongetwijfeld staat het antwoord ergens in mijn molmappen, maar ik heb nu niet de tijd om die door te spitten, helaas.
Er staat me iets bij dat iemand toen heeft geantwoord dan de opnames dan zouden stoppen.
The British are not impressed.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?
« Reactie #12 Gepost op: 12-01-2012, 22:27:38 »
Er staat me iets bij dat iemand toen heeft geantwoord dan de opnames dan zouden stoppen.

Oja, dat kan wel inderdaad, ik denk dat het JP was dan, ergens in 2008 of 2009. Volgens mij zag ik toen direct een rampscenario voor me waarin we een jaar geen mol zouden hebben.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?
« Reactie #13 Gepost op: 13-01-2012, 11:36:17 »
Dat hebben we al gehad: 2004.

Offline Sapphire

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Molloot in progress
Re: [Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?
« Reactie #14 Gepost op: 13-01-2012, 16:59:58 »
Dat zou echt een ramp zijn inderdaad. Zelf denk ik gewoon
-eerlijk zijn, niet stiekem een mol verwisselen. Dus gewoon zeggen 'Piet is ziek naar huis, maar hij was de mol'
-een nieuwe mol aanwijzen
-misschien een opdracht doen waarin de mensen die goed zaten een voorsprong kunnen hebben, dus bijvooorbeeld weer zo'n spiegel/doorkijkwand opdracht, waarbij de ene de ander wel kan zien en de ander niet... En dat de ene dan meer vragen mag, omdat hij/zij al op het goede spoor zat bij de andere mol?

Ik weet het niet...
(Ookal ben ik nog maar 17... onderschat mijn mening niet)

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?
« Reactie #15 Gepost op: 13-01-2012, 22:00:56 »
Een nieuwe mol aanwijzen lijkt me eigenlijk alleen een optie als ze nog maar in de 1e of 2 aflevering zitten. Als je al halverwege zit kun je dit niet meer doen.

Alleen denk ik dat je als mol niet heel snel ziek zult worden. Je zit door je fanatisme zo in het spel dat als je een klein beetje ziek bent je er gewoon niet uit wilt gaan. De adrenaline die je in je hebt als je deze rol op je mag nemen sterkt denk ik ook je weerstand wel, waardoor een klein griepje je niet zo heel snel zal vellen. Het gaat niet altijd op, maar als je echt niet ziek wilt worden, wordt je het ook minder snel. Of kun je jezelf er igg sneller overheen zetten.


Neemt natuurlijk niet weg dat je altijd nog een virus of voedselvergifiting kan oplopen of je been kan breken.   



Ik neem trouwens aan dat kandidaten, en zeker de mol, qua gezondheid ook enigszins gekeurd worden voordat ze meemogen?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?
« Reactie #16 Gepost op: 13-01-2012, 22:22:53 »
Ik neem trouwens aan dat kandidaten, en zeker de mol, qua gezondheid ook enigszins gekeurd worden voordat ze meemogen?
Ik meende dat Patrick (2011) dat gezegd heeft, dat in elk geval hijzelf gekeurd was (en dat alles goed was).

Verder vind ik het een interessante vraag. Uiteraard is de vraag niet, of het gebeurt, maar wat te doen als het gebeurt. Want de productie moet dat plan hebben liggen, voor het geval dat, lijkt mij.

En ik zou het eigenlijk niet weten. De serie is te duur om zomaar te stoppen, dus als omroep doe je dat liever niet. Ik denk dat een andere mol aanwijzen de beste optie is. De vorm die NoemMeMaarMol opsomt lijkt mij dan wel de beste mogelijke wijze van handelen.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?
« Reactie #17 Gepost op: 13-01-2012, 22:30:47 »
Dat zou echt een ramp zijn inderdaad. Zelf denk ik gewoon
-eerlijk zijn, niet stiekem een mol verwisselen. Dus gewoon zeggen 'Piet is ziek naar huis, maar hij was de mol'
-een nieuwe mol aanwijzen
-misschien een opdracht doen waarin de mensen die goed zaten een voorsprong kunnen hebben, dus bijvooorbeeld weer zo'n spiegel/doorkijkwand opdracht, waarbij de ene de ander wel kan zien en de ander niet... En dat de ene dan meer vragen mag, omdat hij/zij al op het goede spoor zat bij de andere mol?

Ik weet het niet...
Het probleem daarbij is dat je dan theoretisch vragen aan jezelf moet gaan stellen. Eerlijkgezegd hebben ze dat met de lift in Thailand en de verrekijkeropdracht in Japan ook al gedaan, om maar te zwjgen van de kerk-opdracht in Mexico (is Ego de Mol?......).


Wat het goedkoopste in dit geval is, ik weet het niet. Niemand die iets ziet in de serie-9 variant? In die variant kunnen de overige deelnemers erin blijven, en kan het spel wel worden afgemaakt. Ik zit me nog steeds het hoofd te breken of zoiets met het invliegen van een nieuwe deelnemer opgelost moet worden, of dat er een executie vervalt.

Kwestie van heel goed doorspreken, lijkt me.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?
« Reactie #18 Gepost op: 15-01-2012, 20:00:19 »
In het kader van horrorscenario's nog een leuke vraag: wat als de presentator ziek wordt? Bij de Pelgrimscode lieten ze in allerijl een ander invliegen. Wie zou de Avro kiezen voor deze taak, mocht Pieter Jan afvallen?

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Scenario/Discussie] De Mol ziek naar huis?
« Reactie #19 Gepost op: 15-01-2012, 20:02:38 »
bedoel jij niet Art ;D
In het kader van horrorscenario's nog een leuke vraag: wat als de presentator ziek wordt? Bij de Pelgrimscode lieten ze in allerijl een ander invliegen. Wie zou de Avro kiezen voor deze taak, mocht Pieter Jan afvallen?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.