Auteur Topic: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)  (gelezen 51366 keer)

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)
« Reactie #140 Gepost op: 23-02-2012, 12:21:14 »
Ik las deze week toevallig een artikel over beslissingen nemen en keuzes maken en daarbij het (rol)bevestigende verschil tussen mannen en vrouwen.
Of je hier bij WIDM ook iets aan hebt......? ;D


Wel een beetje (rol)bevestigend inderdaad! Ben ik na wat plussen en minnen te hebben afgewogen rationeel tot de conclusie gekomen.  ;D  Vraag ik mij af of die psycholoog een man of een vrouw is?

Of we er bij WIDM iets aan hebben? Ik denk dat heel veel mensen dit jaar op hun gevoel Marit als Mol zagen, vorig jaar hetzelfde met Pepijn. Ik bedoel maar... Ook schijnen dit jaar met name mannen Hadewych 'gevoelsmatig' als Mol te zien. Volgens mij speelt daar nog iets heel anders een rol... ;)
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)
« Reactie #141 Gepost op: 23-02-2012, 12:25:57 »
Of je hier bij WIDM ook iets aan hebt......?
Met name in deze serie krijgt deze invalshoek een gevoelige knauw wat mij betreft. Ik heb ook altijd gedacht dat vooral in de beginfase rationeel werken het beste resultaat geeft. Vervolgens gaan Marion, die puur inzet op de ratio hoe WIDM werkt ("vrijstellingen vinden noodzakelijk"), en Maarten, die rationeel spreidt en zelfs een glimp van intuitie uitbant, meteen exit!

Wat mij betreft speelt de regie vervolgens ook erg met dit gegeven, namelijk iedereen Tim laten noemen en die personen ook exit laten gaan. Dat versterkt de gedachte dat rationeel werken helemaal niet werkt en je beter op je intuitie kunt vertrouwen, aldus ook nog 3 vrouwen aanwezig en maar 1 man. Dus wat je noemt is volgens mij een duidelijke rode lijn in WIDM 12... volgend jaar zal dit ongetwijfeld weer anders zijn maar leuk om dit script eens een keer te zien ::regenboog:: ::ok::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)
« Reactie #142 Gepost op: 23-02-2012, 14:10:08 »
Mannen nemen een beslissing liever rationeel, alle plussen en minnen op een rij zettend kiezen ze het alternatief met de meeste plussen. Zie hier alle schema's ( geldschema's,kandidaatsacties, molacties. kandidaten vergelijken.....) ;)
Of je hier bij WIDM ook iets aan hebt......? ;D
Ik denk dat heel veel mensen dit jaar op hun gevoel Marit als Mol zagen, vorig jaar hetzelfde met Pepijn.

Mijn - typisch mannelijke - taarten doen het toch heel aardig. Die trapten niet in Marit en bijna niet in Pepijn.
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)
« Reactie #143 Gepost op: 24-02-2012, 11:29:03 »
Ik las deze week toevallig een artikel over beslissingen nemen en keuzes maken en daarbij het (rol)bevestigende verschil tussen mannen en vrouwen.

1 onderzoek maakt nog geen zomer - weet je toevallig welk onderzoek het was?

Pas overigens op met de ene denkmethode mannelijk, en de andere denkmethode vrouwelijk te noemen. Beide gebruiken beide en de verschillen hoeven in de praktijk niet eens merkbaar te zijn, indien een enorme steekproef is genomen.
eg: stel dat vrouwen 51% intuitief zouden handelen, en mannen 48%. Als je een steekproef hebt van.. misschien 1000 mensen, dan is dit verschil significant. Waarna het wordt gepubliceerd - en allerhande kranten en weekbladen de resultaten volkomen verdraaien naar 'Onderzoekers bevestigen vrouwen intuitief, mannen rationeel'.

Doorgaans wordt er inderdaad een verschil gemaakt tussen enerzijds iets als rationeel/analytisch/opzettelijk en anderzijds intuitief/ervaring/natuurlijk et cetera. De bewoording hangt van de theorie en onderzoekers af. Vaak wordt aangenomen dat het eerste systeem vrij recent is op een evolutionaire schaal, en het tweede systeem vrij oud.
Het eerste zou preciezer en sneller zijn, maar heeft een beperkt werkgeheugen. Uitermate geschikt voor bijvoorbeeld het kopen van ovenwanten - waarbij weinig uitmaakt watvoor ovenwanten je koopt, zolang ze maar niet wit zijn - want dan ga je een hoop ellende met vlekken krijgen.
Het tweede systeem is langzamer, maar heeft veel meer werkgeheugen en is daarom geschikter voor complexe taken. Zoals het kopen van een huis.

Daarnaast is het tweede systeem doorgaans een stuk beter in natuurlijke settings [zoals sociale situaties, waarbij emoties moeten worden gelezen] - en een stuk minder in onnatuurlijke situaties. Stel je hebt 2 bakken, in de ene bak zitten 93 zwarte kralen en 7 rode; in de andere bak 9 zwarte en 1 rode. Het toevallig [blind] pakken van een rode kraal wordt beloond. Hierbij is de tweede bak natuurlijk beter [10% vs 7%], terwijl intuitief mensen eerder voor de eerste bak gaan.

Welke denkmethode dus beter in een bepaalde situatie is, hangt enorm af van de situatie - zowel soort als complexiteit. Het zou tevens niet logisch zijn om te veronderstellen dat een van beide methoden sowieso beter is - dan zou de andere methode immers ophouden te bestaan, aangezien beide hopen energie kosten.
Dit aan Wie is de Mol te relateren is een hellend vlak. De situatie is immers niet onnatuurlijk [er moet weinig statistiek worden uitgerekend] - maar de situatie waarbij iemand met opzet zit te manipuleren (en diegene weet dat de ander naar hem/haar op zoek zijn) brengt nieuwe componenten in de, voorheen natuurlijke, situatie. Zeker doordat enkele acties [bv het pakken van veel geld] iemand per direct zouden kunnen uitsluiten. Beide vormen zullen sowieso nodig zijn, om de mol te ontmaskeren met een grotere slagingskans dan de medekandidaten. De verhouding tussen beide.. is denk ik niet te onderzoeken.

--

Als kleine addendum (wellicht interessant, maar hoorde niet thuis in het verhaal):
Ik meen te herinneren dat een deel van de betere uitkomsten bij intuitief (tegenover rationeel) bij grote uitgaven [huis, soort auto) niet slechts afhankelijk was van de keuze zelf. Meer dat mensen doorgaans nadat ze iets hebben aangeschaft de positieve punten versterken en de negatieve punten vergeten ['ja, mijn auto rijdt 1 op 4, maar kijk eens hoe cool hij er uit ziet!']. Ik dacht dat dit effect verminderde wanneer de voor- en nadelen eerst puntsgewijs waren bepaald.


edit omwille van laatste zin van deze post: Hoi Lukie!  ::zwaai::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)
« Reactie #144 Gepost op: 24-02-2012, 11:59:48 »

(...)


Mooi verhaal, en kan mij in de punten vinden. Kan hier nog aan toevoegen dat de gevolgde onderzoeksmethode van belang kan zijn. Hebben ze gevraagd naar herinneringen - die in de loop der tijd minder betrouwbaar worden (ik heb die auto gekocht, omdat..), hebben ze een toekomstige keuze geanalyseerd (ik ga die auto kopen, omdat..) of vooraf een scenario geschetst (Stel dat je een auto gaat kopen..)?

Ook de vertaling van een dergelijke conclusie naar het 'algemeen' is inderdaad tricky, omdat het niet iets zwart-wit is. In de praktijk zal het vooral in het grote grijze gebied schemeren, waarbij iemand de ene keuze meer rationeel, en de andere keuze meer irrationeel neemt. Hierdoor is een verschil pas aan te tonen als je veel beslissingen van een grote groep personen analyseert.

...

Conclusie van de psycholoog na onderzoek:
Bewuste denkers maken juist slechtere keuzes dan mensen die op hun intuitie vertrouwen. Bij onbelangrijke beslissingen kun je alle voors en tegens op een rijtje zetten. Maar voor belangrijke complexe beslissingen kun je beter op je intuitie of je onbewuste afgaan.


Om een extreem voorbeeld te geven waaruit duidelijk wordt dat de conclusie niet als zwart-wit op te vatten is, terwijl dit wel vaak zo in kranten/media wordt geschetst.

Uit het artikel over het onderzoek zou je namelijk het volgende kunnen concluderen: In de top van het bedrijfsleven moeten veel complexe beslissingen worden genomen. Vrouwen kunnen deze beslissingen beter nemen dan mannen, omdat vrouwen vaker op hun intuitie of onbewuste afgaan.

Kan me in de algemeenheden overigens wel vinden: ik neem mijn beslissing in het algemeen gebaseerd op logisch nadenken. Bij veel van die beslissingen vind ik het ook inderdaad niet verstandig om ze op gevoel te nemen :) Wellicht nog een interessante toevoeging: veel lijstjes, plusjes, minnetjes etc worden gemaakt vanuit een vooraf bepaald standpunt. Kies je bijvoorbeeld tussen een bril of lenzen, dan maak je die beslissing al vrij snel. Vervolgens ga je de positieve/negatieve punten opsommen, waarbij jouw keuze er gunstig uit komt. Zelfs mocht dit niet zo blijken dan kan je nog een 'waardeoordeel' aan de punten toevoegen..

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)
« Reactie #145 Gepost op: 24-02-2012, 12:20:29 »
Citaat
Kan hier nog aan toevoegen dat de gevolgde onderzoeksmethode van belang kan zijn.

Inderdaad.

Heb jaren geleden een onderzoek gelezen waar ik mijn auto-voorbeeld op baseerde. Volgens mij moesten de proefpersonen virtueel een auto kopen via voorbepaalde denkmethode en na enige tijd terugkomen en hun keuze uitleggen, hoe blij ze ermee waren e.d.
Hoewel je dan misschien niet over de tijd positiever gaat denken over je keuze, aangezien je niet x-hoeveelheid tijd vervolgens je keuze hebt gebruikt [ie: in de auto hebt gereden].
Weet niet meer precies hoe [/of] ze dit hebben ondervangen. Maar je hebt natuurlijk verschillende settings om zulke zaken te onderzoeken.

Hoewel.. je niet causaal kunt onderzoeken. Kunt mensen niet opdragen op een bep. manier te denken; en in hoeverre zouden ze dan voor 1 methode gaan; en in hoeverre hebben ze hier zelf 'zicht' op. En stel ze hebben er wel zicht op, en kunnen volledig voor 1 methode gaan op commando - hoe generaliseerbaar is het naar niet-experimentele settings?
Nog best ingewikkeld.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)
« Reactie #146 Gepost op: 24-02-2012, 12:40:28 »
Heb erop gereageerd in een persoonlijk bericht.

Terug naar: ::ontopic::

Offline Luc

  • Forumlid
Re: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)
« Reactie #147 Gepost op: 24-02-2012, 23:20:34 »
Anne-Marie, Hadewych of Liesbeth? Ik heb een overzicht gemaakt en ken een molpunt toe aan de kandidaat die het minste bijdroeg tot het slagen van de opdracht of in de beste molpositie zat.

1.1.   Liesbeth vond als enige finalist het vliegtuigwrak niet en krijgt het molpunt. Hadewych zou een voorzichtige mol kunnen zijn door het vliegtuigwrak te vinden wanneer ze zeker was dat niet iedereen op tijd zou aankomen. Anne-Marie ontmoette William kort na de dropping (de mol had pas de klok een uur teruggezet en was wellicht nog onderweg) waardoor het minder waarschijnlijk is dat ze de mol is.
1.2.   Moeilijk hier, Liesbeth vond geen kokers maar was bij de vrijstellingen betrokken, Anne-Marie ging op een andere plaats zoeken dan was bedoeld, Hadewych leidde Marit naar een koker maar die bracht niets op. Alle 3 finalisten krijgen een molpunt.
1.3.   Liesbeth: zij speelde voor het hoogste bedrag en werd afgeschoten door Frits. Dit was ook het geval met Anne-Marie maar Liesbeth wilde meer kandidaten inzetten tegen Tim dan tegen Frits.

2.1.   Liesbeth: het is moeilijk na te gaan waar de fouten werden gemaakt maar zij bleef als laatste over (dus de meeste sabotagemogelijkheden) en had ook nog de portofoon in handen.
2.2.   Hadewych: zij hanteerde de portofoon waardoor ze de meeste sabotagemogelijkheden had. Wat Liesbeth deed is moeilijk na te gaan. Anne-Marie suggereerde dat de eerste twee letters 'V' en 'I' waren en dat er ook een 'N' was. Erg gevaarlijk voor een mol, als Maarten hierdoor op 'viking' kwam was de opdracht gewonnen.
2.3.   Liesbeth en Hadewych: zij seinden de juiste code door en Maarten voorspelde dat de opdracht niet zou lukken. Anne-Marie probeerde de verkeerde code maar de opdracht was toen al verknoeid door Tim en Dio.

3.1.   Liesbeth en Anne-Marie: in de speedboot had je veel meer sabotagemogelijkheden dan bij het lezen en Hadewych las de meeste woorden juist hoewel ze door Tim slecht geschreven waren.
3.2.   Alle 3 finalisten kozen de joker ipv. de enveloppe met €1000 en krijgen dus een molpunt.
3.3.   Hadewych en nadien Anne-Marie beletten dat Tim en William de toren betreden en brachten zo €2000 in de pot. Liesbeth die zich afzijdig hield krijgt dus het molpunt temeer omdat ze de groepen mocht samenstellen.

4.1.   Deze opdracht slaagde maar ik ken Anne-Marie het molpunt toe omdat ze het langst van de drie fietste (dus de meeste sabotagemogelijkheden).
4.2.   Liesbeth: van de drie finalisten wist ze de minste foto’s juist te plaatsen en ze gaf de volgorde ook niet door. Anne-Marie en Hadewych vormden het eerste duo en zaten dus in een minder gunstige molpositie.
4.3.   Liesbeth: duidelijk, de pot ging naar €0 omdat één van de drie stemmers die rood afspraken groen stemde en dat is wellicht het werk van Liesbeth. Het is onwaarschijnlijk dat een gewone kandidaat zou switchen om de pot leeg te maken. Ik acht het wel goed mogelijk dat iedereen heeft gestemd zoals afgesproken en dat de mol later in de stembus een rode kaart heeft vervangen door een groene.

5.1.   Hadewych, zij gaf als enige van de drie finalisten een verkeerd antwoord.
5.2.   Hadewych: geen van de drie brachten geld binnen maar Anne-Marie liet Frits doorlopen die geld pakte en Liesbeth drukte Frits niet af die €1500 binnenbracht. Anne-Marie pakte in het duel met William zelf geld (€500). Erg riskant voor een mol, ze werd weliswaar afgedrukt maar als William eerder was neergeschoten kwam het geld in de pot.
5.3.   Liesbeth en Hadewych: zij stuurden het team van William in de verkeerde richting. Anne-Marie vond als eerste het gebouw en gaf het juiste adres door.

« Laatst bewerkt op: 5-03-2012, 20:31:26 door Luc »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)
« Reactie #148 Gepost op: 29-02-2012, 11:49:49 »


Het overzicht van Hadewych op pagina 6 is bijgewerkt tot en met aflevering 8.

Offline avonasac

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ik kwam, ik zag en ik molde
Re: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)
« Reactie #149 Gepost op: 29-02-2012, 21:19:35 »
Heinz, kun je bij Hadewych er dan ook bij zetten dat ze elke aflevering, behalve aflevering 5 (uitstel van executie van 4), haar scherm te zien heeft gekregen en elke keer groen was.

Helaas, in aflevering 2 krijgt ze geen scherm te zien, wel iedereen om haar heen op Dio na, die rood krijgt.
Toch een link naar groen?
« Laatst bewerkt op: 29-02-2012, 23:21:39 door avonasac »
Tunnel in, Tunnel uit, Tunnel in, Tunnel uit. Maar ik zal je krijgen, jij Molletje

Offline Luc

  • Forumlid
Re: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)
« Reactie #150 Gepost op: 2-03-2012, 20:44:37 »
Mijn overzichtstopic heb ik aangepast! Anderen mogen ook zo'n overzicht brengen.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2012, 20:46:10 door Luc »

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)
« Reactie #151 Gepost op: 2-03-2012, 20:49:07 »
Mijn overzichtstopic heb ik aangepast! Anderen mogen ook zo'n overzicht brengen.

3.1 was overmacht, Hadewych mocht niet in de boot vanwege haar zwangerschap. Ze had graag gewild.
No Milk today???

Offline Luc

  • Forumlid
Re: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)
« Reactie #152 Gepost op: 2-03-2012, 20:53:25 »
Dat is inderdaad zo maar Hadewych las de meeste woorden juist hoewel Tim slecht schreef (zoals het onleesbare BZN). Dat kun je niet bepaald mols noemen.

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)
« Reactie #153 Gepost op: 2-03-2012, 20:55:15 »
Dat is inderdaad zo maar Hadewych las de meeste woorden juist hoewel Tim slecht schreef (zoals het onleesbare BZN). Dat kun je niet bepaald mols noemen.

Ah oké, had niet door dat je het zo bedoelde.
No Milk today???

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)
« Reactie #154 Gepost op: 3-03-2012, 16:53:26 »


Het overzicht van Anne-Marie op pagina's 6 en 7 is bijgewerkt tot en met aflevering 8. ::blond::

Offline Luc

  • Forumlid
Re: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)
« Reactie #155 Gepost op: 4-03-2012, 14:52:17 »
Anne-Marie, Hadewych of Liesbeth? vervolg

6.1.   Hadewych: bij het boogschieten had je meer sabotagemogelijkheden al waren die miniem. Anne-Marie schoot raak en bracht dus €2500 in de pot. Door sommigen hier betwist maar ook Hadewych (die er vlak naast stond) bevestigde dat het de pijl van Anne-Marie was.
6.2.   Liesbeth: zij ging als eerste buiten en had mogelijk één of meer snoeren verkeerd aangesloten.
6.3.   Liesbeth: Anne-Marie en Hadewych plaatsten de laatste balk net op tijd juist.

7.1.   Hadewych krijgt een molpunt omdat ze een joker koos in ruil voor €500 uit de pot. Anne-Marie krijgt er ook één omdat ze op het kopdeel van de stier schreef dat onder een ander deel moest.
7.2.   Anne-Marie en Liesbeth deden wat de mol voorspelde en krijgen dus een molpunt.
7.3.   De drie finalisten deden hier hun best en krijgen geen molpunt. Hier heeft de mol niets te maken met het mislukken van de opdracht, het was Tim die ze verknoeide door geen echte kunstkenners mee te brengen.
 
8.1.  Hadewych krijgt het molpunt: ze bracht weliswaar €500 binnen door een juist antwoord te geven maar zat op de beste sabotagepositie (geen €1500 in de pot).
8.2.  Liesbeth en Anne-Marie: zij werden in het labyrint gegrepen, Hadewych bracht €500 binnen.
8.3.  Geen molpunten omdat er geen geld kon worden verdiend (wel een vrijstelling).

9.1.  Hadewych krijgt het molpunt. Liesbeth zat in de minst gunstige molpositie en Anne-Marie suggereerde dat Liesbeth in de brug zat en vond de ingang waardoor de opdracht slaagde. Het verkeerd rijden van Anne-Marie valt te fel op (zeker niet abnormaal in een stad die je niet kent). Hadewych hanteerde de telefoon waarmee je op een veel subtielere manier kan saboteren: verkeerde of overbodige vragen stellen, de verbinding voortijdig afsluiten (dat laatste kan ook van toepassing zijn op Liesbeth).

Totaal aantal molpunten:
Anne-Marie: 7
Hadewych: 11
Liesbeth: 15

Anne-Marie is de minst waarschijnlijke mol, zij had de meeste positieve acties van de drie en bracht het meeste in de pot. Liesbeth bracht nauwelijks geld in de pot en in de cruciale onderhandelingsopdracht zat ze op de beste positie. In een aantal opdrachten echter (3.3., 4.1., 6.1., 9.1.) zat ze op een slechte positie of hield ze zich afzijdig maar die brachten wel geld op. Hadewych zit tussen de twee in en viel het minst op van de finalisten.
« Laatst bewerkt op: 4-03-2012, 15:02:08 door Luc »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)
« Reactie #156 Gepost op: 5-03-2012, 21:34:00 »
Is Hadewych de Mol? Overzicht na 9 afleveringen.

"Een goede Mol zou ik vinden iemand die heel veel vertrouwen wint. En die je in je hart sluit. En dan ondertussen stiekem zijn tactiek uitoefent. Dat lijkt mij een hele goeie Mol." - Hadewych Minis

1.1 dropping



Hadewych vermaakt zichzelf met "The Hills Are Alive" van The Sound of Music. (..) William zoekt kandidaten om ze naar het vliegtuig te brengen. We zagen eerder, op het moment dat Dio en William bij het vliegtuig aankomen, dat de klok 20 minuten aangaf. William komt Frits tegen. William in een biecht: "Die zei dat Hadewych nog ver stond. (..) Toen ben ik honderden meters gaan rennen." We zien William Hadewych in de verte aanspreken. Als de tijd om is staan Anne-Marie, William, Frits, Dio en Hadewych bij het vliegtuig. Dus niet: Liesbeth, Maarten, Marion, Marit, Tim. Geen 2500 euro verdiend.

Op eigen kracht zou Hadewych het vliegtuig binnen de tijd waarschijnlijk niet hebben bereikt. Op Arts mededeling dat de drie uur voorbij zijn reageert Frits met "Drie uur? Weet je het zeker?" Volgens William in een biecht hadden ze allemaal het gevoel alsof ze maar anderhalf uur iets hadden gedaan. Anne-Marie: "Ik heb echt geen drie uur gelopen hoor." Hadewych reageert anders: "Dat geloof ik wel hoor, drie uur. Waarom zou je het niet geloven?"

1.2 gletsjer



Hadewych heeft een duo gevormd met Marit. De duo's worden opgesplitst in twee teams. Het meetteam: Anne-Marie, Dio, Frits, Hadewych, Maarten. Het graafteam: Liesbeth, Marion, Tim, Marit, William. Hadewych: "Ik begrijp niet zo goed een kompas." Toch heeft ze het ding al snel in handen en vertrekt ze als tweede naar een punt. Hadewych in een biecht (24:46): "Het waren vijf punten waar vijf kokers lagen." Dit klopt niet met wat ze aan Frits doorgeeft. Frits roept: "Heb je wat?" Hadewych: "Drie blauwe kokers!" (26:52) Het zijn de drie blauwe kokers die Marit makkelijk kan vinden en allemaal meepakt (ook één voor Marion en één voor Liesbeth die hun kokers niet kunnen vinden). In geen van de drie kokers blijkt geld te zitten. De kans is groot dat de -500 euro wel in één van deze drie (van de vijf) kokers zat.

Het is raar dat er in geen van de drie kokers geld zat. Heeft Hadewych kokers met geld kwijtgemaakt? Ook is het Hadewych die opmerkt dat ze snel nog een punt moeten vinden. (28:00) Hadewych en Frits zien dat Anne-Marie bij andere kokers staat dan de bedoeling is. Frits zoekt zelf de vijfde plek waar ook de vrijstellingen liggen. De vrijstellingen zijn cruciaal voor het derde spel. Is het daarom dat Hadewych met voorkennis ingreep toen ze zag dat het punt met de vrijstellingen nog niet gevonden was?

Toevoeging: Bij nadere bestudering van de beelden blijkt dat Marit kokers gepakt heeft bij de plek van Dio (waar Marion uit had moeten komen). Heeft Hadewych Marit (en Marion) verkeerd gestuurd?

1.3 brug



Na een groepsknuffel geïnitieerd door Hadewych nemen de eerste schutters hun positie in. (..) Spel 2: Hadewych en Marion tegen Tim (1000 euro waard). (..) Hadewych rent Tim voorbij om de vrijstelling te gaan pakken. Als Marion dan Tim af zou schieten zou de vrijstelling verloren gaan en er 1000 euro verdiend worden. Dit lukt Marion niet, haar wapen weigert. Tim komt eerder aan de overkant dan Hadewych waardoor Tim zijn vrijstelling behoudt en er geen 1000 euro in de pot gaat.

De goede actie van Hadewych om Tim voorbij te rennen en bijna eerder aan te komen maakt haar zeer onverdacht. Of heeft Hadewych misschien kans gezien om Marions wapen te saboteren door bijvoorbeeld de veiligheidsvergrendeling in te schakelen? Het is vreemd dat het Marion niet lukt om te schieten, en dat zij de Mol niet is weten we inmiddels. Het zou een prachtig voorbeeld van "de held is de Mol" zijn: Hadewych houdt Marion achter zich, rent Tim voorbij op weg naar 1000 euro, komt net te laat (neemt tijdens het rennen nog wel even de tijd om achterom te kijken) en richt zich meteen tot Marion als zij weer bij haar is met de vraag of zij wel op Tim geschoten heeft. Het falen ligt aan Marion of het wapen, maar zeker niet aan Hadewych?

Toevoeging: Uit de biecht van Marion valt op te maken dat ze eerst wel heeft kunnen schieten. Het lijkt er op dat de theorie van het gesaboteerde wapen daarmee de prullenbak in kan.
« Laatst bewerkt op: 5-03-2012, 21:37:54 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)
« Reactie #157 Gepost op: 5-03-2012, 21:34:10 »
2.1 trap



Op de trap kan de Mol saboteren door verkeerde antwoorden te geven (riskant), tijd te rekken en verwarring te zaaien over bijvoorbeeld wat de som is en bij het tellen van de treden. Bij vraag drie ontstaat verwarring: "Het aantal mensen waar het Monica da Silva Trio mee op het podium staat maal het aantal letters van de volledige echte naam van Dio." Hadewych: "Diorno, wat is jouw echte naam?" Diorno Dylyano Braaf = 18. Hadewych tegen Tim: "En jij bent met het Monica da Silva Trio met zijn tweeën hè?" Tim knikt ja. 2x18 = 36. Als Liesbeth het antwoord wil doorgeven is er nog discussie in de groep. Half door elkaar: William: "9, 9!" Hadewych: "18 en 2?" Frits: "36." Hadewych: "O, keer 2?" Maarten: "Nee." Anne-Marie: "Nee, min 2." Marit: "Niet." Frits: "Maal zei die, maal. Denk erom." Marit lacht. Anne-Marie: "Ok! Ik dacht het echt hoor."

Hadewych is (net als vele anderen) in de war en lijkt 18 en 2 het te willen optellen. Maar het opvallendst zijn de fouten van William en Anne-Marie want om op 9 te komen moet je 18 delen door 2 en dat is raar met de volgorde in de vraag (het MDST maal aantal letters Dio) en hetzelfde geldt voor "min 2" wat Anne-Marie volhoudt. Deze verwarring kan zijn ontstaan doordat Hadewych meteen nadat de vraag gesteld is de informatie gaat vragen bij Dio en dus geen tijd neemt om even te onthouden wat er moet gebeuren met de getallen en bovendien de volgorde van de getallen omdraait door te beginnen bij Dio en dan te checken bij Tim.

Ook na vraag 5 wendt Hadewych zich direct tot Dio. Maar in plaats van te vragen naar de hoogste notering van tijdmachine in de top 40 laat ze die laatste informatie weg. Pas na bijna een halve minuut wordt voor Dio duidelijk dat het om de top 40 moet gaan (en bijvoorbeeld niet de single top 100). Bij vraag 7 rekenen Hadewych, Liesbeth en William verkeerd. Molacties of niet, net als bij de gletsjer slaagt Hadewych er op de trap in om hier en daar onopvallend de leiding te nemen. Bovendien komt ze tot bijna helemaal bovenaan de trap.

2.2 jeeps



In de jeep lijkt Hadewych problemen te hebben met de portofoon. Er komt een storend geluid uit en als ze wil praten klinkt er een toon. Hadewych: "Het gaat ook weer mis met de portofoons." Ook reageert ze niet direct als Frits haar oproept. Voor de opdracht staat slechts 20 minuten, dus tijdrekken lijkt een goede strategie. We zien ook een positieve actie van Hadewych in beeld: ze verbetert Frits die als richtingaanwijzing 11 uur geeft terwijl hij 13 uur bedoelt.

2.3 rooksignalen



Hadewych zegt dat ze Maarten het meest vertrouwt. Tim steekt zijn hand op voor Maarten. Ook Hadewych, Dio en Liesbeth doen dit. (..) Hadewych en William zijn duo 2. Ze krijgen de rooksignalen door van Liesbeth en Marit. (Marit tilt het deksel op, Liesbeth zwaait voor en na elk cijfer.) Ze lezen de goede code 4263. Hadewych (zwaait) en William (tilt deksel) seinen 4263 door naar Dio en Tim. Zij lezen 3263. Dit lijkt te komen door verwarring bij Dio en Tim en niet aan Hadewych en William te liggen. (..) Omdat Maarten inschatte dat de opdracht niet zou lukken wordt er geld verdiend met het uiteindelijke verkeerde antwoord 2222. Positieve acties blijken achteraf negatieve en omgekeerd.
« Laatst bewerkt op: 5-03-2012, 21:36:42 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)
« Reactie #158 Gepost op: 5-03-2012, 21:34:18 »
3.1 speedboot



Art vraagt om twee groepen van drie en twee kandidaten die goed kunnen ontcijferen. Hadewych (wegens zwangerschap niet in speedboot, volgens haar twitter) en Marit (houdt volgens biecht niet van water) gaan ontcijferen. Hadewych en Marit lezen Michael Jordan, Maradonna, Maarten, Mario Been, Madrid en Milaan van de woorden van groep 1. Dit levert 300 euro op. Hadewych en Marit herkennen niet Michael Phelps, Moskou en Marcio Vink. (Bij elkaar 150 euro waard.) Marit: Michael Phefs...?" Hadewych: "Plets?" Marit: "Platje?" Hadewych probeert nog Pleus, Plegs, Pleps. (..) Hadewych: "Madrid, Milaan, eh..." Marit: "Mosterd." Hadewych: "Mosterd. Na de maaltijd." Marit: "Musterd." Van de woorden van groep 2 herkent Hadewych het slecht leesbare BZN (50 euro). Hadewych en Marit lezen ook de goed leesbare woorden van groep 2 op. Het totaal van groep 2 levert 500 euro op.

3.2 jokers



Art legt een envelop en een joker neer. Art: "Wie wil?" Liesbeth, William, Maarten en Marit steken hun hand op. Art: "Liesbeth was de eerste." Volgorde: Liesbeth (1 joker), William (envelop met 1000 euro), Hadewych (1 joker), Maarten (1 joker), Anne-Marie (1 joker), Tim (envelop met 1000 euro), Frits (2 jokers), Marit (envelop met 1000 euro). Hadewych in biecht: "Ik ben niet zo'n kansspeler, ik ga dan toch een beetje voor de zekerheid." Hadewych kiest voor één joker die ze bij de test inzet. Ze verdient geen 1000 euro voor de pot.

3.3 rondleiding



Hadewych merkt dat Tims telefoon overgaat en zegt dit. (..) Als Tim achter de gids aanloopt die naar binnen gaat horen we Liesbeth "niet doen" zeggen. Tim: "Alleen kijken, we kunnen toch kijken?" Hadewych: "Niet naar binnen Tim!" Tim: "Nee ik kijk alleen." William: "Waarom gaan we niet naar binnen?" Hadewych: "Dat mag niet! Nee!" (Hadewych "pakt" arm William en laat deze los.) Hadewych loopt weg. (..) Tim en William twijfelen. William: "Ze zei echt niet naar binnen, dan hebben we 2000 euro?" Tim: "(..) strik iets dat we wel naar binnen moeten?" William: "Ja dat denk ik ja." Tim: "Naar binnen gaan?" William: "Ja weet ik niet maar.." Anne-Marie: "Nee man! Nee niet doen." William: "Wat zei ze nou exact?" Tim: "Jullie mogen niet naar binnen voor 2000 euro. Niet naar binnen." We horen Hadewych zeggen: "Het zal toch niet alleen blijven bij dat we niet naar binnen gaan? Toch?" William: "Maar als we wel naar binnen gaan krijgen we misschien 3000 euro." De zes blijven buiten staan. Dit levert 2000 euro op.

Nog voordat Tim het zelf merkt heeft Hadewych door dat zijn telefoon gaat. Zou een Mol niet zijn mond houden? Nog onmolser is het gedrag van Hadewych bij de toren waar ze Tim en William tegenhoudt, zo te zien het felst van iedereen. Na deze opdracht lijkt het onwaarschijnlijk dat Hadewych de Mol is. Helemaal afstrepen is niet verstandig, want we hebben al eens eerder gezien dat de Mol (Inge, 2007) redeneerde vanuit het principe: eerst geld in de pot doen, om het er vervolgens weer uit te kunnen halen. Wie weet wat de onderhandelingen in aflevering 4 in dat licht gaan brengen.
« Laatst bewerkt op: 5-03-2012, 21:38:57 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: overzichten (Anne-Marie, Hadewych, Liesbeth vs. Tim, onderhandelingen)
« Reactie #159 Gepost op: 5-03-2012, 21:34:26 »
4.1 munitiedepot



William (voor) en Tim (achter) komen aan bij Hadewych die bij "3-1=2" staat. Tim blijft er achter. Dit klopt vanwege het Monica da Silva Trio dat een duo is. Als William (voor) en Hadewych (achter) opstappen om naar het eindpunt te gaan fietsen geeft de klok 01:07 aan. Ze bereiken het eindpunt met nog 43 seconden op de klok. Hadewych hoort bij "Gulpje" en William bij "Hoog, kijk omhoog". Iedereen staat op de juiste plaats en er wordt 2500 euro verdiend.

4.2 snorkelen



Hadewych en Anne-Marie snorkelen als eerste duo. Foto 1. (Ouders van Hadewych) Hadewych herkent haar ouders. Foto 2. (Moeder van William) Anne-Marie: "Dat is William zijn moeder!" Hadewych is het eens. Foto 3. (Ouders van Marit) Anne-Marie: "Het is een klein mannetje." Hadewych: "Laten we zeggen Tim". Foto 4. (Moeder van Anne-Marie) Anne-Marie herkent haar moeder. Foto 5. (Vader van Tim) Anne-Marie denkt Liesbeth omdat het niet zo'n oude foto is. "Frits is toch heel oud?" Foto 6. (Moeder van Frits) Hadewych herkent Frits' moeder. Anne-Marie is het eens. Foto 7. (Ouders van Liesbeth) Hadewych denkt de ouders van Liesbeth. Anne-Marie: "Dan is die andere (foto 5) Marit."

Anne-Marie en Hadewych herhalen: Hadewych, William, Tim, Anne-Marie, Marit, (Frits, Liesbeth). Art vraagt naar foto's 3 en 7. Ze kiezen Tim (fout) en Liesbeth (goed). Marit zegt in een biecht dat Anne-Marie en Hadewych het duidelijkst een volgorde hebben genoemd en dat ze die als basis nam.

Neergezet door kandidaten: 1. Marit (3), 2. William (2), 3. Tim (5), 4. Hadewych (1), 5. Frits (6), 6. leeg, 7. Liesbeth (7). Na veranderingen door Marit: 1. Hadewych (1), 2. William (2), 3. Tim (5), 4. Anne-Marie (4), 5. Frits (6), 6. Liesbeth (7), 7. Marit (3). Er wordt geen 2000 euro verdiend.

4.3 onderhandelingen



1. Liesbeth - Hadewych.) Liesbeth: "Volgens mij is de kernvraag van deze opdracht: hoeveel is de groep ons waard?" Hadewych: "Ik ben er heel erg voor dat iedereen doorgaat." (..) Liesbeth: "Dus we moeten iedereen overtuigen van unanimiteit." Hadewych: "Ja." Liesbeth: "Voor het niet doorgaan van de executie. Dan komt er 3000 euro in de pot en dan hebben wij de groep compleet." Hadewych: "Dan gunnen we dat iedereen blijft." (..) Ze schudden handen.

4. Hadewych - Anne-Marie.) Hadewych: "Ik heb met Liesbeth al gesproken." Anne-Marie: "Ik met Tim." Hadewych: "Wij waren het er unaniem over eens dat we het niet laten doorgaan de executie, dus dat iedereen blijft." Anne-Marie: "Ja, wij ook." Hadewych: "Jullie ook?" Anne-Marie: "Ja."

De volgorde waarin we de kandidaten zien stemmen is: Hadewych, Tim, Liesbeth, Frits, Anne-Marie. Uitslag: groen, groen, rood, rood, groen: 3 groen, 2 rood. De executie gaat niet door en de pot gaat van 10.800 euro naar 0.

Frits, Liesbeth en Tim komen als hoofdverdachten uit de bus bij deze cruciale opdracht waarin de pot leeg gaat: alle drie zeggen ze rood te hebben gestemd, maar één van hen heeft zich niet aan de afspraak gehouden en liegt. Hadewych heeft altijd gezegd groen te stemmen en houdt woord. Is ze dus niet de Mol? Of ging ze er van uit dat unaniem groen toch nooit zou lukken en vertrouwde ze op minstens één rode stem en maximaal twee?
« Laatst bewerkt op: 5-03-2012, 21:52:27 door Heinz »