Auteur Topic: Aflevering 2 - Vindingrijk  (gelezen 288595 keer)

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #600 Gepost op: 12-01-2014, 07:48:23 »
Wacht eens even... wat ik me opeens zit te bedenken, misschien willen die armbandjes wel wat zeggen? Die groene mol-vrijstellingen liggen precies voor de armbanden waar 'Mol' op staat, misschien dat de mol één van die armbanden zal dragen? Zal goed opletten volgende afleveringen.

Heel goed gezien! Ik ga ook opletten!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #601 Gepost op: 12-01-2014, 09:51:04 »
Misschien een beetje laat, maar ik denk dat de kandidaten gewoon verteld is dat je maar één ding mocht pakken. Kandidaten krijgen zover ik weet buiten de camera's om altijd een uitgebreidere uitleg van de opdracht (is bij ER zo, ik neem aan hier ook). Kandidaten die jokers pakten gingen immers ook niet meer op zoek naar een vrijstelling.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #602 Gepost op: 12-01-2014, 11:02:55 »
kijk en dat vind ik nou vindingrijk...het omwisselen van het bordje is zinloos als je weet waar het geld ligt en het meeneemt. Denk sowieso niet dat Aaf het gepland had, ze kon niet weten dat ze als eerste mocht.

Opvallend : Art vraagt niet (voor de test) : heeft er iemand nog geld gepakt ??

Aaf stuurde er duidelijk op aan om als eerste te mogen. Lijkt een beetje op de strategische zet van Milouska destijds, om er voor te zorgen dat ze als laatste de brug over mocht om vervolgens bij de volgende opdracht daardoor als eerste aan de beurt te zijn. Dat bordje draait zichzelf niet om! En duidelijk is dat het is omgedraaid in de beurt van Aaf.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #603 Gepost op: 12-01-2014, 11:21:12 »
Dat bordje draait zichzelf niet om! En duidelijk is dat het is omgedraaid in de beurt van Aaf.

Wat zou er dan achter zitten ? Haar manoeuvre lijkt zinloos.
De plek waar het geld lag boeide niemand ,bleek later.
Niemand kon weten, dat het andersom hing, behalve Aaf.
Mocht zij de Mol zijn, dan vind ik het niet accepetabel dat zij het bordje verhangt, voordat anderen gezien hebben hoe het hing, trouwens. ( hoe zinloos dan ook ).
Dan kan ze beter in het productieteam gaan zitten.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2014, 11:37:37 door Molle Pietje »

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #604 Gepost op: 12-01-2014, 11:36:16 »
Maar dat is nou juist het punt Rosemarijn: ze waren helemaal nog niet op. En Sofie heeft niet eens de moeite genomen om dat uit te zoeken. Ze ging regelrecht op zoek naar de Zwarte Vrijstelling. En dat is vanuit de kansspeltheorie gezien dus gewoon een zeer onlogische keuze voor een kandidaat. Om die reden vind ik haar actie verdacht. En lijkt het dus een mollenstreek. Weliswaar geen mollenstreek om geld uit de pot te houden, maar toch. Geld lijkt overigens sowieso secundair, dit seizoen.

Erg mee eens tunnelgraver..
Laten we hopen, dat het vanaf nu wat vaker om het geld gaat.

Nog dit:
Als Susan ergens op de foto staat: Dan zou Owen toch geweten moeten hebben, dat zij er op zou staan.
Zou hij dan niet nog in het spel zitten en denken/weten dat zij de Mol is ?
Ergo : Geef je daarmee niet aan alle kandidaten weg , dat zij de Mol is, ook al herken je haar niet zo snel ?
Wat nog kan : Ze staat op de foto en is kandidaat.
Maar ja, dan mis je wel de verrassing in aflevering 10.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2014, 11:43:13 door Molle Pietje »

Offline rosemarijn

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #605 Gepost op: 12-01-2014, 11:48:33 »
Maar dat is nou juist het punt Rosemarijn: ze waren helemaal nog niet op. En Sofie heeft niet eens de moeite genomen om dat uit te zoeken. Ze ging regelrecht op zoek naar de Zwarte Vrijstelling. En dat is vanuit de kansspeltheorie gezien dus gewoon een zeer onlogische keuze voor een kandidaat. Om die reden vind ik haar actie verdacht. En lijkt het dus een mollenstreek. Weliswaar geen mollenstreek om geld uit de pot te houden, maar toch. Geld lijkt overigens sowieso secundair, dit seizoen.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik zou als 7de kandidaat (want volgens mij mocht Sophie als 7de) zelf denken dat de vrijstellingen op zijn. (op het bordje staat ook vrijstelling, wat suggereert dat er maar één is) Dan kun je omwille van de tijd beter op zoek gaan naar de zwarte vrijstelling dan naar de eventueel overgebleven vrijstelling te zoeken en kun je ivm de kansspeltheorie beter naar de zwarte vrijstelling gaan zoeken dan naar jokers.

Ik geef alleen maar een andere invalshoek en wil belichten dat de zwarte vrijstelling gebruiken als kandidaat nog helemaal niet zo gek is.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #606 Gepost op: 12-01-2014, 12:07:23 »
En wat nu als de mol weet dat de 'zwarte vrijstelling' nog eens terugkomt.
Dan kan het beter zijn om te wachten en dan de 2de keer toe te slaan.
Want de eerste keer zal opvallen bij de kijkers en leiden tot vragen bij de kandidaten.

Je kan dat vergelijken met de vrijstellingsopdracht in Ijsland.
Marion dacht ook dat de mol sowieso de vrijstellingen zou pakken om het spel te laten doorgaan.
De mol was haar voor en  ::zwaai:: Marion.

In seizoen 8 stal Patrick alles tot hij een topo had.
Toen werd er ook gedacht dat de mol dit deed om dat spelelement te redden,
maar dat was niet zo.

Nog in seizoen 8 bij de volgorde-opdracht sloeg Dennis niet de eerste keer toe.
Hij wist toen dat er een tweede keer zou komen, en dat het minder opvallend was om dan toe te slaan.
Iedereen (behalve Edo) tuinde er mee in.

Indien we die zwarte vrijstelling een tweede keer zien (ik hoop erop, want slechts éénmaal aangekondigd gebruiken in het begin van het seizoen vind ik jammer) kan de mol ook daarop wachten.

Sofie ging als 7de. De kans bestond dat de vrijstellingen al weg waren ( ik denk wel dat jokers worden aangevuld want anders was het voor de laatsten wel redelijk oneerlijk, die waren gedoemd om niks te vinden).
Stel dat er al 3 vrijstellingen wegwaren én die zouden direct worden ingezet.
Dan was er voor Sofie van 1/8 kans om af te vallen 1/5 om af te vallen (1/6 als de mol een vrijstelling had)
Stel dat er anderen met jokers waren, verhoogt de kans op af vallen voor jou.
Als je toevallig de zwarte vrijstelling vindt, maak je alles terug gelijk. (van 1/5 naar 1/8 om af te vallen).

(Dit bekeken vanuit het perspectief Sofie=kandidaat)

Nog iets opvallend: wanneer de discussie start om alfabetisch te gaan, oppert Susan? om omgekeerd alfabetisch te gaan.
Voor Aaf is dit even goed. Zou een mol zo makkelijk zich laten ompraten? Want niet zij, maar Daphne gaat er tegen in.
Als Aaf de mol zou zijn, en ze gaat direct mee akkoord om omgekeerd alfabetisch te gaan zou ze niks kunnen uithalen.
klaar voor de strijd

Offline Siets95

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #607 Gepost op: 12-01-2014, 12:14:22 »
Volgens Art is de volgorde bij de opdracht op de markt 'essentieel', omdat deze opdracht 'bepalend kan zijn voor de rest van de serie'.

Doelt hij hiermee alleen op het mogelijk vinden van de zwarte vrijstelling of zit er meer achter? Want heeft het inzetten van de zwarte vrijstelling geleid tot een bepaling van de rest van de serie?

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #608 Gepost op: 12-01-2014, 12:18:12 »
Ik denk dat die bedoeld dat de zwarte vrijstelling in het spel kon komen en elk moment de uitslag kan veranderen.

stel: Owen had nu 2/20 gescoord maar door zijn jokers had hij dus 4/20.
      Jennifer had 3/20 gescoord en had niets.

Zonder zwarte vrijstelling zou Jennifer (in dit voorbeeld) naar huis moeten.
Door de zwarte vrijstelling zakt Owens score met 2 en moest Owen naar huis.

De volgorde van afvallen verandert dus mede dankzij die vrijstelling.
ik denk dat dit wordt bedoeld.
klaar voor de strijd

Offline Siets95

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #609 Gepost op: 12-01-2014, 12:22:57 »
Ja, dat zou goed kunnen. Dan hoop ik maar dat de zwarte vrijstelling nog terugkomt en dat degene die hem dan vindt 'm langer in het spel houdt, zodat het écht heel spannend wordt.

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #610 Gepost op: 12-01-2014, 12:32:57 »
Misschien een beetje laat, maar ik denk dat de kandidaten gewoon verteld is dat je maar één ding mocht pakken. Kandidaten krijgen zover ik weet buiten de camera's om altijd een uitgebreidere uitleg van de opdracht (is bij ER zo, ik neem aan hier ook). Kandidaten die jokers pakten gingen immers ook niet meer op zoek naar een vrijstelling.

Ja dat denk ik ook. Van de vrijstelling eentje en van de jokers twee. Je ziet Daphne ook twijfelen bij de jokers en uiteindelijk laat ze ze liggen om verder te zoeken. Waarom laat ze anders de jokers liggen als je meer dingen zou mogen pakken? Zal ongetwijfeld vooraf meegedeeld zijn wat wel en niet mag.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #611 Gepost op: 12-01-2014, 12:35:08 »
Volgens Art is de volgorde bij de opdracht op de markt 'essentieel', omdat deze opdracht 'bepalend kan zijn voor de rest van de serie'.

Doelt hij hiermee alleen op het mogelijk vinden van de zwarte vrijstelling of zit er meer achter? Want heeft het inzetten van de zwarte vrijstelling geleid tot een bepaling van de rest van de serie?
Doelt hij er niet domweg op dat de opdracht eigenlijk een test is? Gezien het feit dat er iemand af kan vallen bij een test, is dat nogal bepalend voor de rest van de serie.

Offline Jess511

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #612 Gepost op: 12-01-2014, 12:36:41 »
Op het info kaartje van de zwarte vrijstelling stond dat ie tot en met
Aflevering 5 geldig zou zijn. Kunnen we dus niet concluderen dat de kans
Groot is dat er nog eentje later in het spel bijkomt?

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #613 Gepost op: 12-01-2014, 12:56:35 »
Op het info kaartje van de zwarte vrijstelling stond dat ie tot en met
Aflevering 5 geldig zou zijn. Kunnen we dus niet concluderen dat de kans
Groot is dat er nog eentje later in het spel bijkomt?

Dat zou ik er niet direct uit concluderen eigenlijk. Ze moeten wel langer houdbaar zijn want anders moest je hem die aflevering inzetten - en dan heeft het spelelement zwarte vrijstelling niet veel waarde, want doordat de zwarte vrijstelling in het spel is zou je juist moeten kunnen kiezen of je je vrijstelling inzet of niet.

Maar nu ik zo nadenk, waarom dan niet geldig aflevering 2 en 3?  ??? Zou er dan in aflevering 4 of 5 een zwarte vrijstelling weer in het spel komen? In aflevering 3 geloof ik niet, dat is te snel na deze.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #614 Gepost op: 12-01-2014, 13:17:18 »
Ik zou als 7de kandidaat (want volgens mij mocht Sophie als 7de) zelf denken dat de vrijstellingen op zijn. (op het bordje staat ook vrijstelling, wat suggereert dat er maar één is) Dan kun je omwille van de tijd beter op zoek gaan naar de zwarte vrijstelling dan naar de eventueel overgebleven vrijstelling te zoeken en kun je ivm de kansspeltheorie beter naar de zwarte vrijstelling gaan zoeken dan naar jokers.

Ik geef alleen maar een andere invalshoek en wil belichten dat de zwarte vrijstelling gebruiken als kandidaat nog helemaal niet zo gek is.

Ik ben het hier wel mee eens. Daarnaast, als je als zoveelste kandidaat eerst naar de zwarte vrijstelling gaat en je merkt dat hij al weg is, weet je ook gelijk dat het zinloos is om iets in te zetten, mocht je dat nog vinden. Voor een kandidaat die zo laat in het rijtje aan de beurt is vind ik het wel een slimme actie eerst voor de zwarte te gaan.

Ik heb ook nog even op de tijden gelet (zijn alleen bij de eerste 4 kandidaten gegeven) en daaruit blijkt wel dat het behoorlijk veel extra tijd kostte als je eerst richting de groene vrijstellingen ging.

Aaf :   1.10 bij de laptop (ging rechtstreeks)
Freek : 1.40   "      "    (heeft even gezocht en vond niets)
Daphne: 6.55   "      "    (vrijstelling)
J-W :   6.15   "      "      (   "   "    )

Jammer dat er geen tijd is van iemand die voor jokers is gegaan, maar dit is mogelijk bewust uit beeld gehouden zodat we geen tijdsindicatie van Owen hebben. Kreeg wel de indruk dat de jokers een stuk sneller te vinden waren.
Dat zou betekenen dat Owen echt heel erg in de foute richting zat en dat de tijd hier geen invloed had.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #615 Gepost op: 12-01-2014, 13:20:25 »
Waar zie je die tijden?
klaar voor de strijd

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #616 Gepost op: 12-01-2014, 13:20:53 »
Waar zie je die tijden?

In beeld in de uitzending

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #617 Gepost op: 12-01-2014, 13:24:57 »
Ah ok. Want op de avrosite bij de uitzending staan ze precies niet meer?
klaar voor de strijd

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #618 Gepost op: 12-01-2014, 13:29:27 »
In beeld in de uitzending

In de versie die ik gedownload heb is ook geen klokje te zien. Wel hoor je het geluid van het klokje af en toe. Welke versie kijk jij?

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #619 Gepost op: 12-01-2014, 13:32:47 »
Tijden waren mij tijdens de aflevering ook niet opgevallen hoor...