Auteur Topic: Aflevering 1 - Lezen en schrijven  (gelezen 152735 keer)

Offline Paulini

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #160 Gepost op: 2-01-2015, 17:08:54 »
Hi! Ik ben nieuw op het forum. Ik heb net bijna dit hele topic gelezen, onwijs interessante gedachten allemaal.

Ik vermoed dat Rik de mol is, waarom weet ik niet precies. Chris kan het ook zijn (zoals ik las: hij was amper in beeld bij de tweede aflevering en telkens alleen.. genoeg tijd om wat camera's om te duwen!). Margriet misschien ('Lezen en Schrijven' was de titel van de aflevering. Zij stopte met redacteur zijn en ging een boek schrijven.. hmm!).. maar heb nog te weinig van haar gezien in de eerste aflevering.

Ik las hier ook ergens dat Carolina groen/zwarte nagellak op had tijdens de executie. Ook verdacht, maar zij was ook niet veel in beeld. Niet veel over te zeggen nog.

Nu al benieuwd naar volgende week :)

Er vielen me een paar dingen op tijdens de executie ...
Wanneer de naam Martine word genoemd horen we een kraaiengeluid.
En wanneer Marlijn noemt dat ze Viktor verdacht vind horen we ook een kraaiengeluid.
Tenslotte horen we een kraaiengeluid wanneer Pieter vertrekt.
Misschien is dit een beetje vergezocht.. Maar misschien krijgen we telkens een kraaiengeluid te horen bij de mensen die niet de mol zijn. Ik zal op letten op de volgende executie.

Wow, goed opgelet. Lijkt inderdaad ver gezocht.. het is mij in ieder geval niet opgevallen. Maar let maar op volgende aflevering, als het dan weet is zou het iets kunnen zijn.  ::tandpastasmiley::

 ::zwaai::
« Laatst bewerkt op: 2-01-2015, 17:12:04 door Dolfie, Reden: berichten samengevoegd »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #161 Gepost op: 2-01-2015, 17:22:19 »
Ik vermoed dat er wel een straf op zal staan zoals extra vragen fout tijdens de test. Althans dat mag ik toch op z'n minst hopen. Vind dat hele hulpsintengedoe helemaal niks!

Amen op je laatste zin, maar als er een sanctie staat op het weigeren van het hulpsintschap zou dat ronduit schan-da-lig zijn: dat komt immers neer op chantage, waarbij de kandidaat geen andere keus heeft dan de mol uit de wind te houden
Woosie down?

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #162 Gepost op: 2-01-2015, 17:24:33 »
Amen op je laatste zin, maar als er een sanctie staat op het weigeren van het hulpsintschap zou dat ronduit schan-da-lig zijn: dat komt immers neer op chantage, waarbij de kandidaat geen andere keus heeft dan de mol uit de wind te houden

Maar dat klopt niet helemaal, de kandidaat heeft dan toch al de keuze gemaakt zich te laten omkopen of niet?

Offline Frank32

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #163 Gepost op: 2-01-2015, 17:26:41 »
Amen op je laatste zin, maar als er een sanctie staat op het weigeren van het hulpsintschap zou dat ronduit schan-da-lig zijn: dat komt immers neer op chantage, waarbij de kandidaat geen andere keus heeft dan de mol uit de wind te houden

Marlijn kreeg deze brief volgens mij alleen, omdat ze die Jokers had gepakt, terwijl ze wist: "voor wat hoort wat". Ze had dus wel een andere keus. Als Martine of Margriet penningmeester wordt krijgen zij waarschijnlijk ook zo'n soort brief al Marlijn.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #164 Gepost op: 2-01-2015, 17:40:26 »
Marlijn kreeg deze brief volgens mij alleen, omdat ze die Jokers had gepakt, terwijl ze wist: "voor wat hoort wat". Ze had dus wel een andere keus. Als Martine of Margriet penningmeester wordt krijgen zij waarschijnlijk ook zo'n soort brief al Marlijn.

Ik bedoelde dat het in het geval van sancties niet mogelijk is de Mol de pas af tegen snijden door wél de jokers aan te nemen maar niet met de - bovendien nu nog onbekende! - opdracht van de Mol uit te voeren. Overigens ben ik tegen hulpmollen in het algemeen: veel te veel kandidaten doen al tezeer hun best om mols over te komen, hetzij als speltactiek, hetzij als schaamteloze PR-stunt voor de buitenwereld.
Woosie down?

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #165 Gepost op: 2-01-2015, 17:53:10 »
Ik bedoelde dat het in het geval van sancties niet mogelijk is de Mol de pas af tegen snijden door wél de jokers aan te nemen maar niet met de - bovendien nu nog onbekende! - opdracht van de Mol uit te voeren. Overigens ben ik tegen hulpmollen in het algemeen: veel te veel kandidaten doen al tezeer hun best om mols over te komen, hetzij als speltactiek, hetzij als schaamteloze PR-stunt voor de buitenwereld.

Dat laatste stukje begrijp ik niet helemaal, maar dat andere kandidaten een beetje proberen zich verdacht te maken vind ik wel ok, en bij het spel horen. Als het alleen de Mol zou zijn die molde, dan was het spel een stuk makkelijker. Echter het verschil tussen de echte Mol en nepmollen is dat de echte Mol voorkennis heeft en dus veel beter weet hoe een opdracht in elkaar steekt / wat er nog gaat komen, zodat ie veel geraffineerder en subtieler kan mollen. Maar dat de Mol dat dan door anderen moet laten doen vind ik superflauw. Zeker na een aantal seizoenen (die van 2013 als positieve uitzondering) waarin er sowieso weinig echt goede Molacties (van de Mol zelf) waren.


[Edit: later toegevoegd]
Over die sancties: je hebt de joker al aangenomen en weet dat je er iets voor terug moet doen. Natuurlijk kun je besluiten dat je dat niet doet, maar dan kun je verwachten dat je benadeeld wordt. Als dat met een extra vraag fout is, hoeft dat geen ramp te zijn. Als je op de juiste Mol zit is er niets aan de hand :-)
« Laatst bewerkt op: 2-01-2015, 18:03:58 door tumtum »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #166 Gepost op: 2-01-2015, 18:34:09 »
Dat laatste stukje begrijp ik niet helemaal, maar dat andere kandidaten een beetje proberen zich verdacht te maken vind ik wel ok, en bij het spel horen. Als het alleen de Mol zou zijn die molde, dan was het spel een stuk makkelijker. Echter het verschil tussen de echte Mol en nepmollen is dat de echte Mol voorkennis heeft en dus veel beter weet hoe een opdracht in elkaar steekt / wat er nog gaat komen, zodat ie veel geraffineerder en subtieler kan mollen. Maar dat de Mol dat dan door anderen moet laten doen vind ik superflauw. Zeker na een aantal seizoenen (die van 2013 als positieve uitzondering) waarin er sowieso weinig echt goede Molacties (van de Mol zelf) waren.

Ik drukte me wellicht een beetje genuanceerd uit, maar over het bewust mollen door kandidaten zijn de laatste jaren op dit forum al veel discussies gevoerd. Al in 2005 beklaagde kandidaat Jim de Groot zich over de "gekende Nederlanders met een ego van hier tot Tokio". En dat was in de tijd dat er sprake was van het cancellen van het programma wegens tegenvallende kijkcijfers(!). Nu WIDM zo ongekend populair is en ook buiten AvroTros om zeer veel media-aandacht genereert, is deelname voor BN'ers een geweldige kans op gratis reclame (zie bijv. de twitterfeed hiernaast; "Ik zit in de mol maar sta dinsdagavond ook in De Twee Hondjes"). Molse acties en uitlatingen hebben een grotere kans om de montageschaar te overleven. Hoe 'zichtbaarder' een kandidaat is, hoe meer er over hem of haar gespeculeerd, gepraat en geschreven wordt. Dit is voor BN'ers soms nog lucratiever dan het winnen van de pot; Art zelf is een goed voorbeeld van iemand wiens carrière WIDM verder omhooggekatapulteerd is. Deze 'wet van exposure' kan het spel behoorlijk in de weg zitten en is één van de weinige nadelen van de keuze voor (min of meer) bekende kandidaten.
« Laatst bewerkt op: 2-01-2015, 18:36:41 door Michmol »
Woosie down?

Offline Kleinmarleentje

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #167 Gepost op: 2-01-2015, 18:41:46 »
Ik heb Ajouad op een punt de camera een tik zien geven. De camera die hij als eerste goed geplaatst heeft. Op t moment dat Evelien roept 'wie heeft dit gedaan?!' was een seconde daarvoor te zien dat hij de camera een schopje geven en wegrennen.

Tevens maakt hij het 'lange neus' gebaar in een shot nadat. Viktor zegt "we zullen toch niet de eerste groep zijn die met nul euro naar huis gaat?!"

Offline FilmMaster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #168 Gepost op: 2-01-2015, 18:51:34 »
Wel heel duidelijk in beeld gebracht dat schopje.
Tsja...een echte of neppe mol actie?, ik neig naar nep, maar zou zomaar een echte kunnen zijn.
Dat neus gebaar heb ik niet gezien.

Offline MolBoek

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #169 Gepost op: 2-01-2015, 18:52:14 »
Ik vond het vrij vreemd van de montage dat ze het relatief zo duidelijk in beeld brachten dat ajouad de camera omschoof, het zou een heel makkelijk spoor naar de mol zijn als hij het is.

« Laatst bewerkt op: 2-01-2015, 19:00:46 door MolBoek »

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #170 Gepost op: 2-01-2015, 19:10:04 »
Ik drukte me wellicht een beetje genuanceerd uit, maar over het bewust mollen door kandidaten zijn de laatste jaren op dit forum al veel discussies gevoerd. Al in 2005 beklaagde kandidaat Jim de Groot zich over de "gekende Nederlanders met een ego van hier tot Tokio". En dat was in de tijd dat er sprake was van het cancellen van het programma wegens tegenvallende kijkcijfers(!). Nu WIDM zo ongekend populair is en ook buiten AvroTros om zeer veel media-aandacht genereert, is deelname voor BN'ers een geweldige kans op gratis reclame (zie bijv. de twitterfeed hiernaast; "Ik zit in de mol maar sta dinsdagavond ook in De Twee Hondjes"). Molse acties en uitlatingen hebben een grotere kans om de montageschaar te overleven. Hoe 'zichtbaarder' een kandidaat is, hoe meer er over hem of haar gespeculeerd, gepraat en geschreven wordt. Dit is voor BN'ers soms nog lucratiever dan het winnen van de pot; Art zelf is een goed voorbeeld van iemand wiens carrière WIDM verder omhooggekatapulteerd is. Deze 'wet van exposure' kan het spel behoorlijk in de weg zitten en is één van de weinige nadelen van de keuze voor (min of meer) bekende kandidaten.

Aha, duidelijk, bedankt voor je uitleg, hier heb ik zelf eigenlijk nooit erg bij stilgestaan. Maar dat ga ik trouwens ook niet te lang doen ;-)

----

Ik vond het vrij vreemd van de montage dat ze het relatief zo duidelijk in beeld brachten dat ajouad de camera omschoof, het zou een heel makkelijk spoor naar de mol zijn als hij het is.

Tsja, óf niets is wat het lijkt en de montage zorgt ervoor dat iedereen Ajouad nu afstreept, óf Ajouad is gewoon niet de Mol. Ik hou het op een verdachtmaakpoging, en vooral Evelien komt hier voor mij heel verdacht over ;-)
« Laatst bewerkt op: 2-01-2015, 19:12:25 door tumtum »

Offline Mik1986

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #171 Gepost op: 2-01-2015, 19:27:56 »
In minuut 47:22 zie je Rik uit het molboekje van Marlijn lezen en schrijft dit daarna direct in zijn eigen mollen boekje. Dit in combinatie met de titel, lezen en schrijven. Of is Misschien iets te makkelijk gezocht...

Kijkt Rik hier echt in Marlijns boekje of kijkt hij meer naar wat Evelien aan het doen is? In het geval van de eerste optie is dit best een goeie.

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #172 Gepost op: 2-01-2015, 19:49:28 »
Misschien is het al besproken maar in aflevering 0 zat er een shot met Viktor en Rik in de bus die Pieter aan zien komen. Die mis ik in de aflevering... Vreemd, of kijk ik er weer overheen?
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #173 Gepost op: 2-01-2015, 20:00:18 »
Wat is er eigenlijk met Viktor en die joker. Hij was voor aflevering 1

Ik heb geen zin om 9 pagina's helemaal terug te lezen, maar is het zo dat hij nu geen tegenprestatie hoeft te leveren?

EN misschien daarom zogenaamd de jokers al niet vondt.. maar hij greep zo hongerig naar die sleutel....


Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #174 Gepost op: 2-01-2015, 20:16:45 »
Ik heb Ajouad op een punt de camera een tik zien geven. De camera die hij als eerste goed geplaatst heeft. Op t moment dat Evelien roept 'wie heeft dit gedaan?!' was een seconde daarvoor te zien dat hij de camera een schopje geven en wegrennen.

Tevens maakt hij het 'lange neus' gebaar in een shot nadat. Viktor zegt "we zullen toch niet de eerste groep zijn die met nul euro naar huis gaat?!"

Misschien was die schop naar de camera een 'voor wat hoort wat' actie? en heeft hij een tip gekregen van de mol over waar de vrijstelling waren met dit als tegenprestatie? Anders zou montage dat toch niet zo in beeld brengen?
Meer L

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #175 Gepost op: 2-01-2015, 20:18:17 »
OF We hebben dit jaar een mol die bovengronds opereert, en de slogan van wie is de mol is ook wel een beetje.

Hij is zooooo verdacht, hij is het gewoon niet. Wie weet heeft de crew gedacht, na Nadja in 2007 maken we er een echte mol van. dat mensen zo erg twijfelen, met iemand als Ajaouad. Die vrijstelling actie, die camera schop actie. dat liegen. Het is wel HEEL erg bovengronds hoor

Offline Paulini

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #176 Gepost op: 2-01-2015, 20:22:05 »
Wat is er eigenlijk met Viktor en die joker. Hij was voor aflevering 1

Ik heb geen zin om 9 pagina's helemaal terug te lezen, maar is het zo dat hij nu geen tegenprestatie hoeft te leveren?

EN misschien daarom zogenaamd de jokers al niet vondt.. maar hij greep zo hongerig naar die sleutel....



Ik denk het niet, Marlijn vond de jokers zelf. Zij is dan de persoon waarvoor ''voor wat hoort wat'' geldt neem ik aan?
En over Viktor: ik denk niet dat het een molactie was, het is wel menselijk om over dingen heen te kijken ook al ligt het recht voor je neus. Maar dat denk ik.  ::tandpastasmiley::

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #177 Gepost op: 2-01-2015, 20:25:08 »
Ja, ik snap dat dat voor haar geldt. Maar hoezo zou hij de joker niet inleveren?

Offline JijBentDeMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #178 Gepost op: 2-01-2015, 20:27:18 »
Ik denk het niet, Marlijn vond de jokers zelf. Zij is dan de persoon waarvoor ''voor wat hoort wat'' geldt neem ik aan?
En over Viktor: ik denk niet dat het een molactie was, het is wel menselijk om over dingen heen te kijken ook al ligt het recht voor je neus. Maar dat denk ik.  ::tandpastasmiley::

Volgens mij heeft Viktor over het feit dat het in de bureaula lag gelezen, hij had het namelijk over dat hij alle lades had opengetrokken.
Marlijn liep naar binnen, trok 1 la open en vond de jokers.

Offline Paulini

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #179 Gepost op: 2-01-2015, 20:28:59 »
OF We hebben dit jaar een mol die bovengronds opereert, en de slogan van wie is de mol is ook wel een beetje.

Hij is zooooo verdacht, hij is het gewoon niet. Wie weet heeft de crew gedacht, na Nadja in 2007 maken we er een echte mol van. dat mensen zo erg twijfelen, met iemand als Ajaouad. Die vrijstelling actie, die camera schop actie. dat liegen. Het is wel HEEL erg bovengronds hoor

Goeie theorie. Als het zo duidelijk is denkt iedereen dat het niet kan. Maar wie weet dit jaar wel.  ::oink::