Auteur Topic: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery  (gelezen 67085 keer)

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #100 Gepost op: 11-01-2015, 13:14:15 »
We zien vooral van Chris op geen enkele manier met welk stuk muur hij nou bezig is.
Hij let vooral op anderen.

Verder over deze opdracht: 100% ga je nooit goed hebben. ook 75% lastig. Volgens mij had je het beste vijf schilderijen onthouden en dan voor de 1000 euro gaan.
Nu ren je maar hen en weer, heb je er een paar goed maar netto 100 euro over.
Het lijkt me dat de mol daar ook op aanstuurt.

Offline RoyL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spelletje? It's a way of life!
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #101 Gepost op: 11-01-2015, 14:20:38 »
Ik heb gisteren en vandaag een poging gedaan om de Gallery helemaal in 3D na te maken, zodat we eens goed kunnen wie welk schilderij verkeerd heeft gehangen. Ik heb met Google Sketchup alle schilderijen op de juiste plek weten te hangen, dus hier wat foto's van de muren, met daarbij wie die muur voor z'n rekening nam. Voor het richtingsgevoel heb ik een neushoorn neergezet op de plaats waar de kandidaten de deur in lopen.

Als je het bestand zelf wilt hebben om ook eens rond te kijken, moet je me maar PM'en, want die is te groot om hier te uploaden :P

Misschien dat ik me ook nog ga wagen aan het namaken van de ruimte zoals de kandidaten die ingericht hadden, maar dat wordt dan sowieso pas morgen of overmorgen.

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #102 Gepost op: 11-01-2015, 14:29:24 »
Verder valt mij nog op dat een aantal originele schilderijen een witte achtergrond heeft maar bij de kopieën een gele. ???

Dat was al meerdere mensen opgevallen. Wellicht omdat de mol volgens de programmagidsen schilderijen heeft vervalst?

Goed bezig RoyL (en Muldvarpen en Heinz)!!!
Dit betekent dus dat Chris een 'dubbele' sectie voor zijn rekening neemt?
De 9 deelnemers hadden 54 schilderijen goed. Gemiddeld 6 per persoon dus. Toch eens even terugkijken wat Chris er dan van gebakken heeft...

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #103 Gepost op: 11-01-2015, 14:42:30 »
Ik heb gisteren en vandaag een poging gedaan om de Gallery helemaal in 3D na te maken, zodat we eens goed kunnen wie welk schilderij verkeerd heeft gehangen. Ik heb met Google Sketchup alle schilderijen op de juiste plek weten te hangen, dus hier wat foto's van de muren, met daarbij wie die muur voor z'n rekening nam. Voor het richtingsgevoel heb ik een neushoorn neergezet op de plaats waar de kandidaten de deur in lopen.
Nice! Mooi gemaakt!

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #104 Gepost op: 11-01-2015, 15:08:47 »
Prachtig werk RoyL!

Zie ik het nou goed dat Chris een enorm stuk muur heeft? Meeste schilderijen van allemaal... mooi werk om te mollen.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2015, 15:10:19 door hoelahoep »

Offline RoyL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spelletje? It's a way of life!
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #105 Gepost op: 11-01-2015, 15:18:41 »
Zie ik het nou goed dat Chris een enorm stuk muur heeft? Meeste schilderijen van allemaal... mooi werk om te mollen.

Ik weet niet zeker of hij die helemaal alleen deed, maar hij is de enige die we bij die muur zien kijken.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #106 Gepost op: 11-01-2015, 15:44:47 »
Prachtig -RoyL-! ::cheerleader::

edit: Volgens mij moet je de namen van Carolina en Martine omdraaien. (Zie screenshots vorige pagina.)
« Laatst bewerkt op: 11-01-2015, 20:46:27 door Heinz »

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #107 Gepost op: 11-01-2015, 18:14:37 »
Wow mooi gemaakt Royl.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #108 Gepost op: 11-01-2015, 18:40:55 »
De mol kan alles goed hebben gedaan met ophangen en toch wordt er maar 100 euro verdient door het kostbare kijken. Zodoende denk ik dat de focus niet zozeer bij de schilderijen moet liggen maar bij het kijken.

Eens dat de Mol ook probeert zo vaak mogelijk (mensen te laten) kijken, maar ik denk niet dat de Mol alles goed gaat doen. Er is geen controle welke schilderijen uiteindelijk goed hingen, dus waarom niet gewoon zoveel mogelijk fout hangen? Niemand weet dat je dat gedaan hebt, er is immers geen controle. Ik vind het wel degelijk interessant om te zien wie wat goed of fout heeft gehangen.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Yaco

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #109 Gepost op: 11-01-2015, 19:00:20 »
De mol kan alles goed hebben gedaan met ophangen en toch wordt er maar 100 euro verdient door het kostbare kijken. Zodoende denk ik dat de focus niet zozeer bij de schilderijen moet liggen maar bij het kijken.

Vragen:

- Waarom gaat Marlijn nog een 2e keer kijken? Haar tegenprestatie is vervuld en haar wand is af. Zegt ze.
- Als Rik de mol is waarom houdt hij dan Margriet tegen als ze samen met Viktor wil kijken?
- Waarom wil Viktor samen kijken?
- Waarom is Margriet zo happig met kijken? Of ze het nu zelf is of met het sturen van anderen.
- Waarom moet per se Chris 2 keer samen met een ander kijken?
- Waarom stuurt Martine Evelien achter Marlijn aan?
- Hint Evelien (via de makers) in haar biecht dat Margriet 2 keer is gaan kijken?
Ik heb de aflevering net herbekeken en had precies dezelfde vragen (en nog een paar extra :) )
Marlijn zegt zelfs letterlijk: "Ik heb mijn muur af, ik ga terug" Dat kan natuurlijk zijn omdat ze echt heel fanatiek is en alleen maar denkt "we moeten er zoveel mogelijk goed hebben" maar als je gaat rekenen is de kans dat het geld kost in plaats van oplevert mijns inziens groter.

Dat Martine Evelien terug stuurt vind ik pas echt raar inderdaad. Als kandidaat wil je toch liever zelf overzicht houden? Al krijg je het niet voor elkaar meer schilderijen goed te hangen wil je toch op zijn minst kijken wie het verkeerd doet?

Rik doet wel onmols bij het tegenhouden van Margriet maar zegt aan het eind van de opdracht "Laten we nog één keer terug gaan on het deel te controleren wat we niet zeker weten. - En daar ging nog €200 - Dit zou ik persoonlijk een erg goede molactie vinden. Je ziet dat er best veel goed hangen en wil voorkomen dat er veel geld wordt verdiend. Op deze manier blijf je zelf buiten schot, (je hoeft niet zelf) het lijkt een groepsbeslissing en de kans dat er twee gaan is erg groot omdat dat daarvoor ook al steeds gebeurde en er vaak iemand is die de ander wil controleren.

Als je heel nuchter naar de bedragen en aantallen schilderijen kijkt, dan zou je eigenlijk helemaal niet moeten gaan kijken, en zeker niet op het laatst (terwijl je weet dat er al vaak is gelopen) nog één keertje. Ik geloof namelijk niet dat er ook maar 1 kandidaat zo naïef is om te geloven dat 100% goed mogelijk is.

@Conejo: dat ben ik zeker niet met je eens. Marlijn gaat nadat haar wand af is nog een keer kijken, er is overlap in de stukken die ze voor hun rekening nemen. Als je verkeerde schilderijen pakt merkt iemand anders dat je zijn schilderijen pakt. Dit zou allemaal "onnodige" verdenkingen opleveren aangezien je veel meer geld uit de pot kunt houden door zelf te gaan kijken en mensen te sturen dan door dingen verkeerd te hangen. Wat dat betref vind ik de acties van Rik, Martine en Margriet veel verdachter.


Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #110 Gepost op: 11-01-2015, 22:22:07 »
Ik heb gisteren en vandaag een poging gedaan om de Gallery helemaal in 3D na te maken

Wow RoyL goed bezig !
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #111 Gepost op: 11-01-2015, 23:27:39 »
 ::ok:: -RoyL- !
Omnia vincit amor

Offline Tim891

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #112 Gepost op: 12-01-2015, 00:56:47 »
Goed werk, -RoyL-  ::respect::

Bij natellen tel ik alleen 86 schilderijen. Welk schilderij missen we? Misschien dat hier een hint in verborgen zit.

Offline Tim891

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #113 Gepost op: 12-01-2015, 01:21:43 »
@-RoyL-
Op de muur van Chris staat 2x dezelfde afbeelding ;)

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #114 Gepost op: 12-01-2015, 04:50:58 »
Zou er misschien een bepaalde onderliggende relevantie zitten in het aantal schilderijen? Zie nu namelijk pas dat Chris precies 15 schilderijen heeft (als enigste) 15 = 15 e Mol? Geen enkele andere kandidaat heeft 15 schilderijen. Vanwaar eigenlijk die gele schilderijen ertussen, waarom de kleur geel steeds, de telefoons waren ook al prominent geel.

Geel is een prominente kleur in Sri Lanka: de gele leeuw in de vlag en ook voor de Buddha's (met name in Sri Lanka) speelt de kleur geel een belangrijke rol, zoals de jurken in sommige gemeenschappen. Tevens viel mij op dat het polsbandje van Chris de kleuren draagt die verdacht veel lijken op de kleuren van de Buddhistische vlag. Rik of Chris ik weet het ook niet helemaal meer ;-) Margriet? Ik wacht nog even met de definitieve mol kiezen  ::jaja::
Meer L

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #115 Gepost op: 12-01-2015, 11:50:00 »
Goed werk, -RoyL-  ::respect::

Bij natellen tel ik alleen 86 schilderijen. Welk schilderij missen we? Misschien dat hier een hint in verborgen zit.

Royl ::ok::

Margriet heeft wel een ideaal shirt aan om een schilderijtje onder weg te smokkelen  8) ;D
Zou het niet geweldig zijn als de mol gewoon toen die ging kijken een schilderij in die andere ruimte heeft gezet. dan kan er nooit meer het maximale bedrag uitkomen al doen ze nog zo hun best.

edit: is dat "missende schilderij" niet degeen die al goed was opgehangen aan het begin? Zo bleven er voor de kandidaten nog 85 over om te doen.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2015, 12:30:55 door tureluurs »

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #116 Gepost op: 12-01-2015, 12:15:00 »
Chris zegt voordat hij de eerste keer gaat kijken :"Als ik er nu naar toeloop krijg ik deze wand voor elkaar". Later gaat hij echter nog een keer kijken onder het mom van Carolina checken... Lijkt net of hij goede argumenten probeert te verzinnen om haast sneaky weer 100 euro uit de pot te spelen. Bij de tweede keer kan hij ook mooi Carolina nog even verdacht maken. Terwijl hij eerst Carolina wil tegenhouden omdat zij nog niet eerder was gaan kijken en dat zou volgens Chris niet handig zijn om dan nu wel te gaan kijken. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn lijkt mij...geen wetenschappelijk argument ;).

Er zijn anderen die veel meer verwarring lijken te scheppen maar dit zou een subtiele molactie kunnen zijn.. (Chris blijft één van mijn potiëntele mollen)
« Laatst bewerkt op: 12-01-2015, 12:35:35 door Lonneke14 »

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #117 Gepost op: 12-01-2015, 12:28:17 »

Er zijn anderen die veel meer verwarring lijken te scheppen en maar dit zou een subtiele molactie kunnen zijn.. (Chris blijft één van mijn potiëntele mollen)

Lonneke14, de mijne ook hoor. Door af te wachten wie er als laatste gaat checken en dan mee te gaan, kan hij precies controleren wat die kandidaat checkt en zelf ook een gedeelte voor zijn rekening nemen dat dan als vanzelf door de kandidaat niet goed bekeken wordt. Er hoeft maar 1 schilderij verkeerd te hangen en het volle bedrag wordt niet gehaald. De mol weet hier al dat er zoveel x gekeken is, dat er nog maar een luttel bedrag overblijft. Maar kan hij het risico lopen dat een scherpe kandidaat als laatste alles checkt en alsnog met de goede volgorde op de proppen komt?

Offline Tim891

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #118 Gepost op: 12-01-2015, 12:57:31 »
Royl ::ok::

Margriet heeft wel een ideaal shirt aan om een schilderijtje onder weg te smokkelen  8) ;D
Zou het niet geweldig zijn als de mol gewoon toen die ging kijken een schilderij in die andere ruimte heeft gezet. dan kan er nooit meer het maximale bedrag uitkomen al doen ze nog zo hun best.

edit: is dat "missende schilderij" niet degeen die al goed was opgehangen aan het begin? Zo bleven er voor de kandidaten nog 85 over om te doen.

Art heeft het over 87 schilderijen, waarvan er 1 al op de juiste plek is gehangen. Ook dit schilderij is opgenomen in het overzicht van -RoyL-. Ik meen het op de wand van Evelien te zien.

Is er misschien iemand die de beelden kan vertragen? Er zitten meerdere shots in, die ontzettend snel voorbij komen. Wellicht kan dit meer uitsluitsel geven.

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #119 Gepost op: 12-01-2015, 14:48:48 »
Chris die uitlegt wat een goede moltacktiek is, maar het vervolgens wel zelf doet.
http://youtu.be/oAPdAZp0zY0
« Laatst bewerkt op: 10-02-2015, 04:06:32 door WIDM uncovered »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit