Auteur Topic: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery  (gelezen 67139 keer)

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #40 Gepost op: 9-01-2015, 13:53:29 »
De eerste x stuurt Chris aan op kijken omdat marlijn en Ajouad in de war zijn. Hij gaat dan ook kijken, waarom is mij een raadsel. Vervolgens blijft hij langer dan 10 sec, kijk maar op de aflopende klok. Hij telt dus voor 3x!

Rik minder verdacht doordat hij aanstuurt op 1 ipv 2.

Is er nog iets met dat eerste schilderij dat Art alvast ophangt? Waarom wordt dat zo expliciet benoemd?
Meer L

Online joligmolletje

  • Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #41 Gepost op: 9-01-2015, 14:29:42 »
Martine deed iets heel slims tijdens de opdracht. Zij was de enige die tijdens Art's uitleg in het museum meteen begon rond te kijken om alles in haar op te nemen. Heel slim want daardoor heeft zij de introductietijd ook al effectief kunnen gebruiken (en dus langer kunnen kijken dan die 30 seconden). Maar of ze er ook gebruik van heeft gemaakt? Ik vond het in ieder geval erg opvallend dat de rest van de groep stoïcijns naar Art bleef kijken, wat ik als kandidaat echt nooit had gehad.

Offline Navadni

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #42 Gepost op: 9-01-2015, 14:59:53 »
Er zijn drie kandidaten die niet naar de eerste zaal zijn teruggekeerd: Rik, Martine en Ajouad. Als Mol zou ik wel eens naar de andere kamer willen gaan, gewoon om 100 euro uit de pot te halen. Als we er van uit gaan dat het doel van de Mol in de eerste plaats is om geld uit de pot te halen, zijn deze drie dus onmols.
Anderzijds hebben zij een stuk muur waar ze maar één keer naar hebben gekeken en dus heel veel op zouden kunnen fouthangen. Dat zouden ze dan kunnen wijten aan het feit dat ze juist maar één keer zijn geweest en dat iedereen een stukje muur had waarover ze "de baas" waren.


Het aanduiden van de penningmeester hield me gisteravond echt héél lang bezig. Hoe Ajouad er mee omgaat lijkt wel alsof hij een slecht spelletje 'Weerwolven' aan het spelen is; eerst iemand voorstellen, maar dan meteen meegaan met de rest van de groep als iemand anders meer stemmen krijgt.

We weten uit aflevering 1 dat Margriet en Martine hebben afgesproken dat ze gaan proberen om de groep Margriet te laten kiezen; en als dat niet lukt, dan kan Margriet nog steeds Martine opperen. Vanuit dat oogpunt, vind ik Martine niet zo gek reageren. Misschien wil ze zelf penningmeester worden, misschien wil ze dat het niet té hard opvalt.

Wat er in volgorde gebeurt na de opdracht in de Gallery is dit:

- Ajouad kijkt meteen naar Marlijn, zodra Art zegt dat er geld verdiend is; nog voor iemand het over de penningmeester heeft gehad. Hij strekt zijn hand voor zich uit en duwt haar naar voor, zo van "ga maar, dit is voor jou"
- Victor kijkt tegelijkertijd lachend naar Margriet.
- Art vraagt of er een penningmeester is.
- Rik schudt nee. Ajouad duwt Marlijn naar voren, Marlijn werkt niet meteen mee. Victor wijst naar Margriet. Ajouad ziet dit niet, het gebeurt achter hem.
- Art noemt Marlijn en Margriet als kandidaten. Ajouad zegt "Margriet, dan" en herhaalt haar naam een paar keer, alsof hij het zo snel mogelijk geregeld wil hebben.
- Margriet stapt naar voor alsof het al beslist is.
- Evelien wil even overleggen en stelt Rik voor. Marlijn vindt "Rik ook wel een goeie". Vertrouwt ze hem omdat ze samen op de kamer liggen?
- Chris en Martine wijzen zonder woorden naar Margriet.
- Carolina zegt niets en laat het allemaal gebeuren.
- Rik stemt in, "ik wil het wel doen, ik vind het prima": hij geeft de indruk het niet per se te willen.
- Margriet geeft een verwarde indruk, "als Rik penningmeester is nu..."
- Rik lijkt de bovenhand te hebben, maar Art wijst erop dat er nog mensen naar Margriet wijzen (die nu allemaal enkel wijzen en niets zeggen)
- Margriet stapt assertief naar voren en neemt het geld.
- Martine, Victor, Carolina (en Chris?) applaudisseren. Marlijn klapt gelaten mee. Rik heeft zijn handen teleurgesteld in de lucht.


We kunnen er van uitgaan dat de Mol twee opties open houdt: ofwel zelf penningmeester worden, ofwel dat Margriet of Martine penningmeester worden om een hulpmol te krijgen.
- Dat zou willen zeggen dat Chris, Victor, Margriet en Martine meteen verdacht zijn: zij stemmen allemaal expliciet op Margriet.
- Ajouad stemt eerst op Marlijn, maar gaat dan meteen mee op Margriet. Zijn keuze verschuift dus van onmols naar mols.
- Als we er van uitgaan dat de Mol ook penningmeester wil worden, is Rik ook verdacht (hoewel ik als Mol zou zeggen dat ik Margriet ook gewoon een goeie keuze vind.) Margriet wordt volgens deze logica dubbel verdacht omdat zij penningmeester wil worden; zij zou hierna (zoals tijdens de test) in beeld kunnen mollen onder het voorwendsel dat de mol haar dat verplicht; terwijl zij even goed zelf de mol zou kunnen zijn.
- Carolina stemt helemaal niet.
- Evelien en Marlijn willen niet dat Margriet penningmeester wordt, maar stemmen ook niet op zichzelf. Dat is onmols. Evelien blijkt effectief kandidaat te zijn; volgens die logica is Marlijn dus ook een kandidaat.


Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #43 Gepost op: 9-01-2015, 15:11:25 »
Heb het stukje nog eens terug zitten kijken en zijn inderdaad wel paar muren die kloppen. Ben nog even aan het puzzelen wie wat kloppend had maar volgens mij klopt de muur van Ajouad wel helemaal.

Maar dat schilderij wat als laatste ongeveer gefilmd wordt dat op een ezel midden in de zaal staat??? Die zie ik niet voorbij komen op de beelden in de juiste ruimte.
Hebben we wellicht schilders onder de kandidaten zitten?

En inderdaad, er wordt niet voor niets 1 schilderij al opgehangen door de productie. Iemand die goed thuis is in schilders enz. en wat meer weet over dat schilderij?

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #44 Gepost op: 9-01-2015, 15:23:16 »
Misschien is iemand te lang blijven hangen en telt dat dubbel?

Aangezien Art bij Moltalk verklaarde dat we dat aan het eind pas te zien krijgen vermoed ik dat de persoon die de negende 100 euro weggespeeld heeft wel eens de mol zou kunnen zijn en dat deze molactie op een grappige manier in beeld is gebracht bijvoorbeeld de mol die er nog wat leuks bij roept recht in de camera of zo.. :P

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #45 Gepost op: 9-01-2015, 15:26:50 »
En inderdaad, er wordt niet voor niets 1 schilderij al opgehangen door de productie. Iemand die goed thuis is in schilders enz. en wat meer weet over dat schilderij?
Lijkt me gewoon een referentiepunt - omdat zaal "gespiegeld" was.
...óf niet!

Offline joymol

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #46 Gepost op: 9-01-2015, 15:31:26 »
Lijkt me gewoon een referentiepunt - omdat zaal "gespiegeld" was.
Dat denk ik ook. Maar denk dat iedereen zich af vraagt waarom juist dat schilderij als referentiepunt is gekozen.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #47 Gepost op: 9-01-2015, 16:00:22 »
Aangezien Art bij Moltalk verklaarde dat we dat aan het eind pas te zien krijgen vermoed ik dat de persoon die de negende 100 euro weggespeeld heeft wel eens de mol zou kunnen zijn en dat deze molactie op een grappige manier in beeld is gebracht bijvoorbeeld de mol die er nog wat leuks bij roept recht in de camera of zo.. :P

Denk toch echt dat Chris 3x is geweest, eerste keer gaat hij over de 10 seconden heen, kijk maar na. Alhoewel ik heb niet bovenaan heb staan als mol.
Meer L

Offline Newbee

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #48 Gepost op: 9-01-2015, 16:03:31 »
Over dat penningmeesterschap. Het zat Rik duidelijk dwars. Ook zijn reactie een opdracht later. 'Nog wel ja' viel op. Hoort wel niet bij dit topic maar wel bij penningmeesterschap.

Offline Newbee

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #49 Gepost op: 9-01-2015, 16:07:30 »
Ja de mol zou best een extra rondje kunnen draaien, op zijn horloge kijken en in slow motion terug rennen nog even knipogend Ping ping naar de camera. Prachtig shot voor de laatste aflevering. Oh jammer net 4 seconde te veel.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #50 Gepost op: 9-01-2015, 16:11:24 »
Ja de mol zou best een extra rondje kunnen draaien, op zijn horloge kijken en in slow motion terug rennen nog even knipogend Ping ping naar de camera. Prachtig shot voor de laatste aflevering. Oh jammer net 4 seconde te veel.

Dat doet Chris dus ook. Als marlijn de ruimte verlaat, zie je dat de 10 sec op zijn. Hij loopt nog heel rustig naar de uitgang.
Meer L

Offline Newbee

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #51 Gepost op: 9-01-2015, 16:13:00 »
Lijkt me gewoon een referentiepunt - omdat zaal "gespiegeld" was.

Heeft niet iemand toevallig een screenshot van dat schilderij. Ik meen me een meneer te herinneren die een boek vasthoud liggend op een tafel. Misschien dat er iets 'op de rug' van het boek staat gemonteerd ofzo. Je zou toch denken dat in een van de schilderijen een verborgen aanwijzing zat. Alle kandidaten met hun neus er boven op en niemand die wat ziet. Dat zou gaaf zijn. Gewaagd maar gaaf

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #52 Gepost op: 9-01-2015, 16:16:02 »
Heeft niet iemand toevallig een screenshot van dat schilderij. Ik meen me een meneer te herinneren die een boek vasthoud liggend op een tafel. Misschien dat er iets 'op de rug' van het boek staat gemonteerd ofzo. Je zou toch denken dat in een van de schilderijen een verborgen aanwijzing zat. Alle kandidaten met hun neus er boven op en niemand die wat ziet. Dat zou gaaf zijn. Gewaagd maar gaaf

Dit is het schilderij:

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #53 Gepost op: 9-01-2015, 16:27:24 »
Je zou toch denken dat in een van de schilderijen een verborgen aanwijzing zat. Alle kandidaten met hun neus er boven op en niemand die wat ziet.

Leuk theorie. Zeker in combinatie met de aankondiging dat de Mol enkele schilderijen vervalst zou hebben ....
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Julie444

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #54 Gepost op: 9-01-2015, 16:37:15 »
Als je turft hoe vaak welke kandidaat naar de zaal is gegaan om te kijken dan krijg je dit lijstje:
Marlijn: 2
Chris: 2
Carolina: 1
Margriet: 1
Evelien: 1
Viktor: 1
Martine: 0
Rik: 0
Ajouad:0
 
Tel je dit allemaal bij elkaar op dan kom je op 8 keer uit, maar er is €900 euro van het eind bedrag af. En dit kan dan weer slaan op de titel en dus dat de mol drie keer is gaan kijken. Dan is dus Chris of Marlijn de mol. Maar daar staat dan weer tegenover dat Marlijn erg veel moeite deed om Ajouad naar de andere kant te krijgen. En dat is weer iets wat de mol niet zou doen.

Ik weet niet of iemand dit al heeft gezegd of dat het misschien niet klopt en dat ik iets over het hoofd heb gezien.   :)

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Penningmeesterschap
« Reactie #55 Gepost op: 9-01-2015, 16:52:04 »
Mooi geanalyseerd  ::ok::

En ik ben eigenlijk bijna geneigd om iedereen behalve Chris/Victor/Margriet/Martine nu van het mollijstje af te strepen... Kan me gewoon niet voorstellen dat je als mol iemand anders dan Margriet/Martine aanwijst, of helemaal niks.

Offline Newbee

  • Forumlid
Re: Penningmeesterschap
« Reactie #56 Gepost op: 9-01-2015, 17:12:45 »
En dan Rik zijn opmerking in de cinema. 'Nog wel ja'.... Stil not amused, dat ie overruled werd

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #57 Gepost op: 9-01-2015, 17:14:31 »
Om te beginnen vind ik dit soort opdrachten erg mooi: er is een goede mogelijkheid te mollen, maar ook zonder dat is t nog lastig zat. En je moet goed samenwerken.

Wat dat betreft valt me meteen op dat er liefst 54 schilderijen goed waren. Zagen we in het verleden nog wel eens dat echt iedereen liep te mollen, komen we nu tch aan dit grote aantal. Een aantal kandidaten heeft dus erg zijn best gedaan. Omdat na afloop geen controle meer mogelijk was, én omdat iedereen voor zijn eigen stukje verantwoordelijk was. lijkt het me niet dat de mol ook maar één schilderij goed had. je heft en kunt hier geen vertrouwen mee kweken bij de rest van de groep.
Daarmee vallen een hoop kandidaten definitief af !

Verder was er toch een opmerking ergens (van de productie) dat hier meer in te zien as. Ik moest zelf denken aan een schilderij van de mol zelf, weliswaar goed vermomd. Het openingsschilderij leent zich daar goed voor, maar ik zie er niemand in. Gelukkig maar, want dan was het einde verhaal.

de negende tien seconden is echt een molactie, dat dat Chris was vind ik een zeer sterke aanwijzing.

Offline Jetski

  • Forumlid
  • Art is de mol!
Re: Penningmeesterschap
« Reactie #58 Gepost op: 9-01-2015, 17:17:35 »
En dan Rik zijn opmerking in de cinema. 'Nog wel ja'.... Stil not amused, dat ie overruled werd

Dat klopt, maar toen hij als penningmeester naar voren werd geschoven, was hij nou niet echt heel enthousiast.

Offline Blieb2013

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #59 Gepost op: 9-01-2015, 18:02:38 »
Inderdaad bleef Chris te lang en hij probeerde in de biecht Carolina verdacht te maken omdat ze als laatste wilde gaan, maar je hoort haar in het begin al vragen of zij zal gaan, maar niemand lijkt te luisteren/ze wordt overruled.

Marlijn vond ik hier onmols gedrag vertonen, Ajoued leek zichzelf weer eens verdacht te willen maken door iedereen bij zijn muur vandaan te houden. Victor leek alles goed te hebben maar het leek of hij aan weerszijden extra schilderijen had opgehangen?

Ik vond dit echt een topopdracht!