Auteur Topic: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery  (gelezen 67097 keer)

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #120 Gepost op: 12-01-2015, 16:45:05 »
Art heeft het over 87 schilderijen, waarvan er 1 al op de juiste plek is gehangen. Ook dit schilderij is opgenomen in het overzicht van -RoyL-. Ik meen het op de wand van Evelien te zien.

Is er misschien iemand die de beelden kan vertragen? Er zitten meerdere shots in, die ontzettend snel voorbij komen. Wellicht kan dit meer uitsluitsel geven.

Bedoel je deze?


Offline Edeholland

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #121 Gepost op: 12-01-2015, 16:49:56 »
Zou er misschien een bepaalde onderliggende relevantie zitten in het aantal schilderijen? Zie nu namelijk pas dat Chris precies 15 schilderijen heeft (als enigste) 15 = 15 e Mol? Geen enkele andere kandidaat heeft 15 schilderijen. Vanwaar eigenlijk die gele schilderijen ertussen, waarom de kleur geel steeds, de telefoons waren ook al prominent geel.

De kans dat Chris die muur zou krijgen is erg klein, dat lijkt me geen hint. De telefoons zijn geel omdat ze van het merk Nokia zijn, en de Nokia Lumia 1020 standaard knalgeel is.
Noem twee willekeurige kandidaten. Één van deze is niet de mol!

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #122 Gepost op: 12-01-2015, 19:29:32 »
Extra beeldmateriaal over deze opdracht:


het eerste portret, dat wat al goed hangt, is toch opvallend.
Te zien op 0.12 van dit filmpje.
Kijk eens naar de vouwen, waardoor er een schaduw op valt. Precies zoals bij een poster, die je opgerold hebt maar die niet mooi als koker rond gebleven is, maar waar'een deuk' in gekomen is.
Vooral bovenin goed te zien. Kortom: het lijkt ij geen schilderij !

Zijn er al digitale technieken waarmee je snel dit portret op kunt sporen, wie dit is ?
(zoals googlen met woorden of cijfers?)

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #123 Gepost op: 12-01-2015, 19:39:01 »
Ik had al geprobeerd om foto te googlen maar kwam er nog niet op uit.
Maar dat schilderij en wat op het einde in het midden staat op de ezel blijven er voor mij uitspringen inderdaad.

Het moet een Nederlander zijn want zo te zien heeft hij wel een ridderorde op

Edit:"die oude grijze man die Ajouad in de aanbieding heeft hoort op de wal van Martine thuis" Wist niet of dat al ergens vernoemd was. Althans Martine staat als laatste bij dit stuk te kijken voor ze de zaal in moeten
« Laatst bewerkt op: 12-01-2015, 19:49:52 door Syllie10 »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #124 Gepost op: 12-01-2015, 19:53:39 »
(De prachtige muziek die je bij de extra beelden hoort is trouwens uit La Grande Bellezza.)

Offline Yaco

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #125 Gepost op: 12-01-2015, 22:16:08 »
Zijn er al digitale technieken waarmee je snel dit portret op kunt sporen, wie dit is ?
(zoals googlen met woorden of cijfers?)
Jazeker, gewoon van google zelf :) op https://images.google.com/ kun je gewoon een afbeelding naar de zoekbalk slepen en hij zoekt het internet af. Bij deze schilderij heb ik dit gevonden: http://blog.daum.net/_blog/BlogTypeView.do?blogid=0SSB6&articleno=183 (onderaan)

Het lijkt afkomstig te zijn uit een vakantieblog van iemand, maar voor mij (en de meesten hier gok ik) onleesbaar. Staan trouwens ook nog andere foto's op van de national galary.

Conclusie: het is wel een echt schilderij dat in het museum hangt. Het lijkt inderdaad wel zwaar beschadigd te zijn...

P.s. Kan me overigens niet voorstellen dat ze toestaan dat er ook maar 1 schilderij wordt verhangen in dat museum, ook niet voor veel geld.

P.s. 2: Ik kon het niet laten deze review van Lonely planet over de national gallery met jullie te delen:
The grandest thing about the National Art Gallery is its name. Next to the National Museum, it has a small collection of portraits and landscapes shown without labels or air-conditioning.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2015, 22:50:22 door Yaco »

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #126 Gepost op: 12-01-2015, 23:09:29 »
nee, dat is niet per se een ridderorde, gewoon een onderscheiding. Via die link van Yaco konden we inderdaad een aantal van deze schilderijen zien, dus niks speciaals. Deze man hing op zo'n zijstuk, dus wel logisch dat juist hij uitgekozen is, om aan de kandidaten aan te geven welke wand welke is. ik zoek er verder niks meer achter.

Wellicht zo'n overgebleven schilderij nog.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #127 Gepost op: 12-01-2015, 23:13:49 »
Had ondertussen ook nog gezocht en ook die link gevonden inderdaad. Alleen als ik klik op vertalen valt de tekst net onder dat schilderij weg....

Enige wat ik er als hint in zou kunnen / willen zien is dat de onderscheiding (al dan niet koninklijk) verwijst naar de ridderorde / oranje nassau en vandaar weer een link naar Margriet (prinses)
Maar dan is die wel ver gezocht  ::rofl::

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #128 Gepost op: 13-01-2015, 00:03:18 »
Als ik klik op vertalen zie ik die tekst wel, maar daar staat niks bijzonders:
Citaat
Gallery also gave local officials interested kindly guide us.
But also modern paintings of Western, Sri Lanka emotional mind is more attracted to the Loose folk figure.
The British are not impressed.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #129 Gepost op: 14-01-2015, 00:49:02 »
Bijgevoegde plaatje is wat ik tot nu toe heb kunnen achterhalen. Dit is vooral gebaseerd op beelden redelijk aan het einde van de opdracht. Het kan zijn dat er nog wat verhangen is.

Ik heb nu 44/54 die goed hangen en 23/33 die fout hangen. Van twintig schilderijen heb ik het nog niet kunnen achterhalen. Pijltjes lopen van de plek waar een schilderij had moeten hangen, naar de plek waar ze terecht zijn gekomen.

Doordat ik me hierop gefocust heb, heb ik eigenlijk geen idee wie voor welke hoek verantwoordelijk is, maar dat is hier vast terug te lezen. Verder is heb ik elk geval één schilderij gezien die eerst goed hing en later verplaatst worden.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2015, 00:50:59 door Rat »

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #130 Gepost op: 14-01-2015, 00:58:09 »
Die vakantieblog is in het Koreaans, maar daar staat niet veel spannends in.

Sri Lanka is (grofweg) tussen 1500 en 1950 achtereenvolgens 150 jaar in Portugese, 150 jaar in Nederlandse (VOC) en 150 jaar in Britse handen geweest. Grote kans dus dat er wat portretten in dat museum hangen van ontdekkingsreizigers, zeevaarders, gouverneurs en andere historische figuren uit die landen. Aan de onderscheiding te zien is het een Hollander, aan het kapsel te zien een Engelsman. Google op "governor ceylon" levert soortgelijke portretten op.

Is er in een of andere vooraankondiging niet aangegeven dat dit jaar eerder dan ooit werd teruggekeerd naar Nederland?

Het schilderij dat Art overigens als eerste op hangt, doet me sterk denken aan een portret van een boeddhistische monnik.

---

Wikipedia:

Ceylon (tegenwoordig Sri Lanka) was tussen 1640 en 1796 een kolonie van de Vereenigde Oostindische Compagnie. Het bestuur lag in handen van een gouverneur.

Hieronder een lijst van deze gouverneurs.

1640 Willem Jacobsz. Coster
1640-1646 Jan Thijssen
1646-1650 Joan Maetsuycker
1650-1653 Jacob van Kittensteyn
1653-1662 Adriaan van der Meijden
1662-1663 Rijcklof van Goens
1663-1664 Jacob Hustaert
1665-1675 Rijcklof van Goens
1675-1679 Rijcklof van Goens de jonge
1679-1692 Laurens Pijl
1692-1697 Thomas van Rhee
1697-1702 Gerrit de Heere
1703-1707 Mr. Cornelis Jan Simonsz.
1707-1716 Hendrik Becker
1716-1723 Mr. Isaak Augustijn Rumph
1723-1726 Johannes Hertenberg
1725-1726 Johan Paul Schagen
1726-1729 Mr. Pieter Vuyst
1729-1732 Stephanus Versluys
1732 Wouter Hendriks
1733-1736 Mr. Diederik van Domburgh
1736-1740 Gustaaf Willem van Imhoff sr.
1740-1742 Willem Maurits Bruininck
1742-1743 Daniel Overbeek
1743-1751 Julius Valentijn Stein van Gollonesse
1751-1752 Gerard Johan Vreelandt
1752-1756 Joan Gideon Loten
1756-1761 Jan Schreuder
1761-1765 Lubbert Jan van Eck
1765-1785 Mr. Iman Willem Falck
1785-1794 Willem Jacob van de Graaff
1794-1796 Johan Gerard van Angelbeek
« Laatst bewerkt op: 14-01-2015, 01:03:35 door Traveljunkie »

Offline sniesje

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #131 Gepost op: 14-01-2015, 01:44:57 »
Het lijkt me als mol zijnde handig om gewoon te zorgen dat er vaak gekeken wordt, Alles goed hebben voorkomen en verder enthousiast meedoen

Offline Yaco

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #132 Gepost op: 14-01-2015, 02:13:17 »
Wat ik mij afvraag: worden er bij de laatste ronde kijken (carolina en Victor) nog schilderijen goed gehangen en indien wel hoeveel? Als dat er 5 of meer zijn, dan hebben zij gezorgd dat er 100 werd verdiend? Jammer genoeg is dit volgens mij uit de beelden die we te zien krijgen niet te achterhalen.

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #133 Gepost op: 14-01-2015, 11:16:36 »
Bijgevoegde plaatje is wat ik tot nu toe heb kunnen achterhalen.

Mooi hoor Rat ! Ik ben zo vrij geweest even de namen erbij te zetten (gebaseerd op de plaatjes van Royl).

Het lijkt dus dat Victor, Evelien, Martine, Ajouad en Marlijn het hier goed gedaan hebben.
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline sjoeter

  • Forumlid
  • Aan de andere kant...
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #134 Gepost op: 14-01-2015, 11:26:07 »
Knap uitzoekwerk, opvallend wat een verschillen per kandidaat. Voor mij zijn Ajouad, Martine en Viktor hiermee veel minder verdacht. Als mol zou je denk ik nooit álles goed hangen met het risico dat het maximale bedrag verdiend wordt. Dan zou je eerder net als Marlijn het heel goed doen, een schilderij verkeerd hangen en een (paar) keer gaan kijken.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #135 Gepost op: 14-01-2015, 11:47:06 »
Knap uitzoekwerk, opvallend wat een verschillen per kandidaat. Voor mij zijn Ajouad, Martine en Viktor hiermee veel minder verdacht. Als mol zou je denk ik nooit álles goed hangen met het risico dat het maximale bedrag verdiend wordt. Dan zou je eerder net als Marlijn het heel goed doen, een schilderij verkeerd hangen en een (paar) keer gaan kijken.

Of heel subtiel : zoals Chris het doet. Wel de goede volgorde aanhouden maar allemaal 1 plaatsje verschoven. Dit kan natuurlijk een per ongeluk actie van een ijverige kandidaat zijn, maar als molactie is het wel slim: als andere kandidaten jou checken lijkt het toch in eerste oogopslag dat het wel goed hangt.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #136 Gepost op: 14-01-2015, 11:49:18 »
Mooi overzichtsplaatje! Als kanttekening wil ik er wel bij plaatsen dat we niet weten in hoeverre sommige kandidaten zich alleen met "hun" wand bemoeid hebben. Het lijkt nu bijvoorbeeld of Margriet bijna alles fout heeft gedaan en Ajouad alles goed, maar misschien is Margriet ook wel verantwoordelijk geweest voor goede schilderijen aan Ajouads muur. In eerste instantie zien we Margriet daar namelijk ook kijken.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #137 Gepost op: 14-01-2015, 11:56:52 »
Eens.
Bovendien zullen slimme kandidaten die op zoek zijn naar de mol zich wat minder bekommeren om of zij het goed doen en wat meer bezig zijn met letten op anderen.

Offline Bruun

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #138 Gepost op: 14-01-2015, 12:49:43 »
Na de opdracht nog eens goed te hebben laten bezinken, en mede dankzij het speurwerk van enkele mollega's op dit forum (waarvoor zeer veel dank en respect), ben ik van mening dat er alleen al uit deze opdracht heel veel informatie te halen is over wie al dan niet de Mol zou kunnen zijn.


De opdracht is om 87 schilderijen in de juiste volgorde te hangen. Als er 25 t/m 49 goed hangen levert dat €500 op, bij 50 t/m 86 goed €1000 en bij 87 goed €2000.


Als ik mezelf verplaats in de Mol, zou ik als primair doel stellen om als groep op minder dan 50 goede schilderijen uit te komen en daarbij minimaal 5 keer te gaan kijken. Die combinatie betekent immers de grootste kans om op €0 (of minder!) voor de pot uit te komen.


De ideale handelswijze van de Mol zou dan als volgt zijn:
- Zelf minimaal 1x gaan kijken (en dan idealiter net iets te lang blijven hangen zodat het ongemerkt een keer extra telt). 
- Subtiel aanmoedigen dat anderen (liefst samen) gaan kijken
- In je eigen sectie maximaal 3 of 4 schilderijen goed hangen; niet te weinig, anders valt het te veel op
- Je subtiel bemoeien met andere secties zodat anderen fouten maken


Met andere woorden:
- Mensen die 5 of meer schilderijen goed hangen handelen zeer onmols (Marlijn, Viktor)
- Mensen die 0 keer gaan kijken handelen zeer onmols (Rik, Ajouad)


Conclusie:
Onmols in mijn ogen: Marlijn, Viktor, Rik, Ajouad


N.B. Gezien het feit dat er 53 schilderijen goed waren, heeft de Mol hier gefaald.


Vervolgens krijgen we de strijd om de penningmeester. Gezien de tegenprestatie is het de Mol er zeer aan gelegen dat Martine of Margriet penningmeester wordt. In dat licht zijn mensen die actief iemand anders naar voren schuiven onmols, evenals mensen die zich passief opstellen bij de keuze.


Conclusie:
Onmols in mijn ogen: Ajouad, Marlijn, Carolina
Twijfelgeval: Rik (door groepsdruk)


Als ik bovenstaande conclusies met elkaar combineer, zijn wat mij betreft Marlijn, Viktor, Rik, Ajouad en Carolina minder waarschijnlijk als Mol en moeten we het volgens mij zoeken tussen Chris, Margriet en Martine.


Andere inzichten zijn uiteraard welkom!

Offline Sapphire

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Molloot in progress
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #139 Gepost op: 14-01-2015, 13:13:49 »
Mooi hoor Rat ! Ik ben zo vrij geweest even de namen erbij te zetten (gebaseerd op de plaatjes van Royl).

Het lijkt dus dat Victor, Evelien, Martine, Ajouad en Marlijn het hier goed gedaan hebben.
Ik zie dat het gedeelte van Rik een paar schilderijen bevat die fout zijn, en een paar die niet gemarkeerd zijn met een kruisje of een vinkje. Ik neem aan dat dat is omdat er te weinig beeldmateriaal/duidelijkheid van is. Misschien zit ik teveel in een tunnel, maar dat zou de montage natuurlijk gedaan kunnen hebben: 'jongens we weten dat mol Rik zijn wand totaal verpest heeft, maar breng dat niet teveel in beeld, oke?'

Edit: zelfde geldt voor Chris (die overigens wel een grotere wand heeft dan de rest. . . .)
« Laatst bewerkt op: 14-01-2015, 13:25:14 door Sapphire »
(Ookal ben ik nog maar 17... onderschat mijn mening niet)