Auteur Topic: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery  (gelezen 67115 keer)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #140 Gepost op: 14-01-2015, 16:10:57 »
 Nog even over de tweet van de mol:
In de National Gallery zag ik de winst verdampen.

Ik zat te zoeken naar een schilderij dat hier cryptisch mee te maken zou kunnen hebben, en er is er een met pijprokende priester op het stuk dat Chris deed. Die priester zit dus eigenlijk te dampen, de mol die er (3x?) naar kijkt ziet de winst verdampen?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #141 Gepost op: 14-01-2015, 16:31:18 »
alleen al uit deze opdracht heel veel informatie te halen is over wie al dan niet de Mol zou kunnen zijn
Dat vind ik ook wel, maar dan vooral wat er gebeurde toen Art de verdiende 100 euro wilde geven. De mol zit geheid bij diegenen (een minderheid) die niet Rik maar Margriet verkiezen...
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MHK

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #142 Gepost op: 14-01-2015, 17:08:06 »
Ik kan het schilderij van Margriet nergens vinden, het schilderij wat ook in het voor-filmpje wordt laten zien wanneer zij in beeld komt. Het is het schilderij wat zij zelf omschrijft als:  'de man met de bril soort van Ghandi achtig' Er was toch 1 schilderij verkeerd? Ik heb dat schilderij niet zien hangen wanneer de opdracht klaar is.


Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #143 Gepost op: 14-01-2015, 17:11:41 »
Citaat
Na de opdracht nog eens goed te hebben laten bezinken, en mede dankzij het speurwerk van enkele mollega's op dit forum (waarvoor zeer veel dank en respect), ben ik van mening dat er alleen al uit deze opdracht heel veel informatie te halen is over wie al dan niet de Mol zou kunnen zijn.
Dat ben ik geheel met jullie eens, ook de reden waarom ik juist bij déze, of dit soort opdrachten erg gespitst ben.

Natuurlijk zijn er ook weer andere zaken om naar te kijken, zoals een mol die even extra gaat kijken. Maar laten we nou eens naar vier scenario's kijken

1. Een kandidaat probeert het goed te doen. Doet dit liefst wat verdekt.
2. een kandidaat probeert te mollen. Doet dit dan opzichtig
3. Een mol probeert het goed te doen, maar dan zeer opzichtig
4. een mol probeert te mollen, van alles hierboven nu het meest voorzichtig

Maar we hebben te maken met een omgekeerde bewijslast.
We zien iemand mollen of goed werk leveren, en moeten dan terugredeneren.
2. iemand die opzichtig molt is een kandidaat. opzichtig met name voor de anderen, niet per se voor de camera.
3. iemand die het heel opzichtig goed doet, en dit aan anderen toont, is verdacht
4. iemand die heel voorzichtig molt, kan d mol zijn. Dit zullen we echter nooit heel duidelijk in beeld krijgen
1. iemand die het heel goed doet, kan eigenlijk gen mol zijn.

Waar hebben we hier mee te maken ?
iemand die het heel erg goed doet, zonder dat anderen dit eigenlijk kunnen zien, moet wel een kandidaat zijn
iemand die het heel slecht doet, zonder dat anderen het zien, is zéér verdacht als mol.

Laten we vervolgens nog eens kijken hoe een geprepareerde mol deze opdracht het best uitvoert.
- om te beginnen moet je er niet een potje van maken van jouw eigen stukje. Alles net een plekje fout hangen is dan het beste. overigens lijken een paar schilderijen wel op elkaar: net de foute pakken werkt dan ook.
- wil je dit doen, moet je wel naar jouw stukje muur lopen. Wie deed dat ?
- daarnaast kun je nog proberen geld uit de pot te  'kijken'. Maar niet alleen zelf kijken, ook anderen te stimuleren. ik vind dat kijken an sich wel meevallen trouwens, als ik er negen op rij moet hangen, en ik mag nog een keer terugkijken, helpt me dat zeker.
Maar in de boven geschetste scenario's past teruggaan om te kijken weer in beide vakjes. De schilderijen goed hangen niet, dat is echt 1 op1: goed = kandidaat , fut kan mol zijn.

Dan nog en derde rol: de kandidaat die vooral op tegenstanders let. Het leek mij dat Chris daar erg mee bezig was. Een slimme tactiek, ook voor een speler. Als dan Carolina aanbiedt nog eens te gaan kijken, en hij wil mee (om dat te checken) is dat niet per se mols

wel blijf ik enigszins voorzichtig aangaande ook Heinz's opmerking. Zo zag ik Marlijn ehct kijken bij het stuk wat hierboven aan Ajouad toegekend wordt.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2015, 18:21:41 door Muldvarpen »

Offline Yaco

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #144 Gepost op: 14-01-2015, 18:01:58 »
Ik zou alles goed doen niet als per definitie kandidaats beschouwen. We weten uit het verleden dat mollen bij opdrachten als deze vaak de boel goed uit het hoofd leren (dictee van Kees en roltrap opdracht van Susan bijvoorbeeld). De beste manier om te zorgen voor weinig/geen geld en toch heel erg kandidaats over te komen is in mijn optiek: zo veel mogelijk van jezelf goed hangen, zo weinig mogelijk zelf kijken en aansturen op het laten kijken door anderen. Als je het vanuit dat oogpunt bekijkt is het zeker niet mislukt als er door de goede schilderijen van een mol eventueel 100 euro is verdiend. Dit is een hele kleine prijs om te betalen voor vertrouwen. We hebben in het verleden mollen gehad die veel grotere bedragen verdienden om vertrouwen te wekken. Ik zou het willen vergelijken met het idee wat Susan had bij de eerste opdracht van vorig jaar: wel het geld vinden maar te laat komen.

Ik denk dat er meer controle is over andere kandidaten dan dat veel mensen denken. Marlijn gaat nog een keer terug nadat ze haar eigen wand af heeft. Hierbij let ze dus op de stukken van anderen. Datzelfde geld voor Carolina en Chris.

Ik heb het idee dat sommigen zich blind staren op het feit dat Rik hier één keer iemand tegenhoudt en daarbij vergeten dat hij op het einde juist nadrukkelijk erop aanstuurt nog een keer te gaan kijken.

Nog een reden dat ik denk dat de mol vooral probeer anderen het geld te laten verspelen is dit gedeelte uit het dagboek:
Citaat
Wat een genot om iedereen zo hard te zien werken voor zo weinig geld. Omringd door schoonheid van inheemse kunst.

De opgezette val werkte feilloos. Een heel museum ingericht met een opbrengst van maar 100 euro.
Dit impliceert dus dat de mol kandidaten in de val lokt, en het niet in eerste instantie zelf sabotert.

edit om belabberde zinsbouw :p
« Laatst bewerkt op: 14-01-2015, 18:03:36 door Yaco »

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #145 Gepost op: 14-01-2015, 18:36:47 »
Ik zie dat het gedeelte van Rik een paar schilderijen bevat die fout zijn, en een paar die niet gemarkeerd zijn met een kruisje of een vinkje. Ik neem aan dat dat is omdat er te weinig beeldmateriaal/duidelijkheid van is. [...]
Klopt. In elk geval binnen de tijd die ik had heb ik het niet kunnen vinden. Richting het eind van de opdracht is de muur van Rik weinig in beeld. De 2 schilderijen met kruis zijn beide schilderijen die je achteraf nog op de grond ziet staan. Verder ontbreken met name veel kleine schilderijtje omdat ik die zelf ook lastig te onderscheiden vond. Ik denk dat er van de 20 niet uitgedokterde schilderijen er nog wel een aantal uit te vogelen zijn. Een deel van de schilderijen van Rik staan eerder in de opdracht wel al bij hem tegen de muur.

Ik heb ook een beetje tunnelvisie richting Rik. Wat mij opviel is dat je hem vooral bezig ziet zich met anderen te bemoeien.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #146 Gepost op: 14-01-2015, 19:31:44 »
RdB mooie samenvatting en conclusie! Denk dat we hier veel uit kunnen halen. En Rik vlak ik ook nog niet uit naast deze drie, alhoewel ik het altijd zeer verdacht vind als iemand bovenaan in de poll staat bij kijkers, meestal is dat de mol niet. En toch is er ook nog iets met dat schilderij van Art jungens....Misschien heeft de mol met het oriëntatie punt gerommeld. Of is het een aanwijzing naar iets?
Meer L

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #147 Gepost op: 14-01-2015, 19:32:22 »
in ieder geval mooi werk geleverd ! Ik heb nog een en ander gecontroleerd, en de opstelling in t echt klopt grotendeels.

Waar ik alleen nog mee zit, is waarom je die ene wand die helemaal goed is aan Ajouad toekent. Ook Evelien keek hier volgens mij, vooral toen ze later ging checken. Eerder echter bekijkt zij (in de eerste 30 sec) indrdaad de wand die door rat aangegeven is.
Ajouad maakte zich door eert de verkeerde wand te kiezen, en later met Viktor door om een schilderij te 'vechten' een beetje verdacht. Ook dat bewuste schilderij had Viktor later goed, het hangt links van de pofmouwen.

Chris staat rechts (voor de kijkers) bij het aanhoren van de opdracht. Als hij de muur aan die kant geprepareerd heeft, staat hij goed. Het is zeer logisch te veronderstellen dat iedereen op het moment dat de 30 sec ingaan meteen uitwaaierd, en niet gaat bakkeleien over wie welke muur pakt: iedereen pakt de muur het dichtst bij hem.

kijk hier maar eens, wie bekijkt wat nou ? Ajouad en margriet bekijken hetzelfde stuk wand, wat later goed blijkt.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2015, 20:02:41 door Muldvarpen »

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #148 Gepost op: 14-01-2015, 22:22:28 »
Als je het vanuit dat oogpunt bekijkt is het zeker niet mislukt als er door de goede schilderijen van een mol eventueel 100 euro is verdiend. Dit is een hele kleine prijs om te betalen voor vertrouwen. We hebben in het verleden mollen gehad die veel grotere bedragen verdienden om vertrouwen te wekken. Ik zou het willen vergelijken met het idee wat Susan had bij de eerste opdracht van vorig jaar: wel het geld vinden maar te laat komen.

Dit dus.

Op dezelfde manier ben ik ook niet zó overtuigd van het feit dat de mol Margriet of Martine graag als penningmeester zou willen hebben, als de meeste molloten hier. Natuurlijk is het een goede theorie en een logisch gevolg van de voor-wat-hoort-wat-voorwaarde, maar wellicht iets te kort door de bocht. In ieder geval zo vroeg in het spel. De mol weet dat M & M de kaart Margriet zullen spelen als gedoodverfde kandidaat voor het penningmeesterschap. Maar, M & M weten dat de mol dat weet!!! Omdat alle aandacht tijdens die verkiezing naar Margriet zou uitgaan, zou Martine op de achtergrond alleen maar heel subtiel hoeven te kijken wie er als mol voor Margriet zou stemmen. De mol wèèt dat Martine scherp zal observeren op dat moment! Dus als de mol slim is, kiest hij helemaal niet voor Margriet. Waarom zou hij/zij voor die 200 euro al in aflevering 2 het risico willen lopen ontmaskerd te worden??? De mol krijgt komende 7-8 afleveringen nog genoeg ruimte om de pot te laten "verdampen" lijkt me...

[Tegelijkertijd vraag ik me ook af wat eigenlijk het probleem is als een bepaalde kandidaat al vanaf het eerste moment echt weet wie de mol is? Ja, die kandidaat wint misschien, maar interesseert dat de mol iets?]

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #149 Gepost op: 14-01-2015, 22:36:55 »
Daar kan ik me wel bij aansluiten.
Al blijft Margriet toch redelijk mijn hoofdverdachte maar waarom zou de mol geen bondje met zichzelf maken zodat in ieder geval Martine haar al niet meer verdenkt??

Offline Yaco

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #150 Gepost op: 14-01-2015, 23:03:08 »
Dus als de mol slim is, kiest hij helemaal niet voor Margriet. Waarom zou hij/zij voor die 200 euro al in aflevering 2 het risico willen lopen ontmaskerd te worden???
Hoeft niet heel verdacht te zijn voor de andere kandidaten als je op Margriet stemt. Blijkbaar geniet ze toch best wat vertrouwen want er gaan meerdere vingers haar kant op. Ik vind het eerder vreemd dat sommigen Rik willen afschrijven omdat hij het lijkt te willen aannemen. Dat vind ikzelf een vreemde gedachtegang. Penningmeesterschap weigeren zou pas een rare actie zijn. Welke kandidaat wil er niet persoonlijk de controle over de pot hebben?

[Tegelijkertijd vraag ik me ook af wat eigenlijk het probleem is als een bepaalde kandidaat al vanaf het eerste moment echt weet wie de mol is? Ja, die kandidaat wint misschien, maar interesseert dat de mol iets?]
Daar ben ik het zeker niet mee eens. Als kandidaten je door hebben wordt het veel moeilijker om je opdracht uit te voeren (kijk maar naar Annemarie als mol) Verder lijkt het me toch dat vanuit de productie duidelijk wordt gemaakt dat je je niet zomaar prijsgeeft. Maargoed, ik dwaal af.

Offline Hildewereld

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #151 Gepost op: 14-01-2015, 23:09:14 »
Ik denk dat de redactie ook graag heeft dat Martine of Margriet penningmeester wordt, is toch fijn als hun scenario's uitkomen. Dus wat dat betreft denk ik dat de Mol wel voor Margriet heeft gestemd.  (Of per ongeluk zelf naar voren werd geschoven en daarom niet zo happig was)

Offline Yaco

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #152 Gepost op: 14-01-2015, 23:29:50 »
Ik denk dat de redactie ook graag heeft dat Martine of Margriet penningmeester wordt, is toch fijn als hun scenario's uitkomen. Dus wat dat betreft denk ik dat de Mol wel voor Margriet heeft gestemd.  (Of per ongeluk zelf naar voren werd geschoven en daarom niet zo happig was)
Ik geloof er niet zo in dat de mol wordt ingezet om allerlei kleine scenario's uit te laten komen. Als de productie graag wil dat de penningmeester geld verduistert in ruil voor een joker dan bieden ze die penningmeester dat wel gewoon aan denk ik. Bovendien vond ik dit een vrij voorspelbare wederdienst. Waarom zou de mol ze anders jokers aanbieden in ruil voor een penningmeesterschap? De controle over de pot hebben lijkt me nou niet bepaald een 'straf' of je nou kandidaat bent of niet.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #153 Gepost op: 14-01-2015, 23:36:01 »
Toevoeging: Het derde schilderij van links op de muur van Marlijn is ook goed.
Verbetering: De drie naast elkaar hangende schilderijen die fout zijn aan de wand van Chris zijn een plek te ver naar rechts komen te hangen in plaats van naar links zoals ik in mijn vorige overzicht had staan. (Dit zijn overigens de drie schilderijen waarbij ik het oordeel het meest op basis van indirect bewijs heb gedaan: Je ziet in het begin van de opdracht de hele ruimte. Bij de muur van Chris (volgens de post van G-root) hangen 13 paren aan touwtjes (wat ook klopt met het aantal dat nodig is). Acht links van de deur, 5 rechts van de deur. Later in de opdracht zie je het schilderij dat rechts van de deur had moeten hangen links daarvan hangen met de twee andere fout beoordeelde schilderijen ernaast.)

Offline Yaco

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #154 Gepost op: 14-01-2015, 23:42:22 »
De drie naast elkaar hangende schilderijen die fout zijn aan de wand van Chris zijn een plek te ver naar rechts komen te hangen in plaats van naar links zoals ik in mijn vorige overzicht had staan.
Maar als de 3 wel in goede volgorde hangen, maar 1 plaats opgeschoven worden ze dan wel alle 2 fout gerekend? Als dat zo is kun je als mol toch gewoon 1 schilderij teveel ophangen en vervolgens hangt alles 1 plaats verkeerd en heb je er een maar enkele goed?

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #155 Gepost op: 14-01-2015, 23:51:57 »
Maar als de 3 wel in goede volgorde hangen, maar 1 plaats opgeschoven worden ze dan wel alle 2 fout gerekend? Als dat zo is kun je als mol toch gewoon 1 schilderij teveel ophangen en vervolgens hangt alles 1 plaats verkeerd en heb je er een maar enkele goed?
Art heeft het bij de uitleg over "precies dezelfde plek én precies dezelfde volgorde." Daarom ga ik er vanuit dat in het door jou beschreven scenario niks goed hangt aan die wand. Maar er is ook meer kans dat het opvalt bij de medekandidaten als je dat doet.

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #156 Gepost op: 15-01-2015, 01:59:33 »
Art heeft het bij de uitleg over "precies dezelfde plek én precies dezelfde volgorde." Daarom ga ik er vanuit dat in het door jou beschreven scenario niks goed hangt aan die wand. Maar er is ook meer kans dat het opvalt bij de medekandidaten als je dat doet.
OK, maar dit is maar de helft van het verhaal natuurlijk. Wie heeft welke schilderijen (goed) gehangen ? Met name Marlijn zie ik de eerste keer bij het ene schilderij staan, volgens mij aan de ene korte kant van de zaal, en bij het teruggaan naar de zaal rent ze naar de andere korte kant, de kant waar later Ajouad voor verantwoordelijk wordt gehouden, en waar ook margriet eerst bij stond.

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #157 Gepost op: 15-01-2015, 14:33:13 »
Mooi hoor Rat ! Ik ben zo vrij geweest even de namen erbij te zetten (gebaseerd op de plaatjes van Royl).

Het lijkt dus dat Victor, Evelien, Martine, Ajouad en Marlijn het hier goed gedaan hebben.
Dank Rat en g-root voor het prachtige overzicht. maar over een ding had ik twijfel, en ik heb het diverse keren teruiggezien.
je hebt Carolina en Martine omgedraaid. Martine doet toch echt het eerste stuk vanaf de korte zijde. Beide zitten inderdaad in die hoek, maar Carolina iets verderop. Dit wordt met name bevestigd door de uitspraak van Ajouad 'Ik hier en Martine daar'. Wel is het zo, dat als Carolina later nog eens gaat kijken, ze ook iets meer vanuit de hoek een stuk meeneemt.

ik heb mijn artikel nog iets aangepast en vollediger gemaakt, hier zouden het teveel screensots worden
http://plazilla.com/page/4295160612/wie-is-de-mol-de-schilderijen-opdracht-marlijn-victor-is-niet-de-molik heb jullie oevrzichtsfoto ook gebruikt. en netjes verwezen.

wat me verder nog opviel, ik heb het nu toch vaak teruggezien
- Margriet somt de schilderijen op die zij onthield 'vrouwen op t land...' terwijl dat schilderij toch echt aan Viktor toebehoorde, in een heel andere hoek
- wanneer ze moeten uitzoeken roept Margriet viktor in 'ik heb je hier nu nodig' Waarom een ander uit z'n concentratie halen ?
- Marlijn bekijkt inderdaad eerst de ene korte kant, en dat is net de andere kant als Ajouad. De woordenwisseling die ze in het begin hebben komt daar ook vandaan, omdat even onduidelijk is hoe de zaal gekopieerd moet worden. Later heeft Marlijn haar wand af, dat waren er ook maar 7, en bekijkt ze bij het teruggaan juist de andere wand
- Maar even terug op margriet: ze doet de hoek bij de korte wand van Marlijn, maar in een eerste beeld zit ze ook hel erg bij Ajouad te kijken. helemaal aan de andere kant. Zeer opvallend (doch niet meteen mols)

Dan over het teruggaan en wat ze dan bekijken/wat dat oplevert
- Marlijn gaat 2x terug. een keer om de joker te verdienen, maar ze kijkt ook gewoon goed, want na die keer heeft ze haar eigen wand perfect.
En een tweede keer heeft ze de wand van ajouad bekeken om te helpen
Ook het 'gevecht' dat ze aan gaat om de wand waar ajouad begint is zeer onmols: die zal juist  verwarring van anderen aanwakkeren.
- Chris gaat twee keer terug, maar heeft ook een lange wand. De tweede keer wil hij Carolina in de gaten houden, zie biecht. Hij neemt ook teveel en te duidelijk initiatief in het begin in de lege zaal
- Evelien gaat 1x terug maar kijkt goed
- Viktor gaat een keer terug maar heeft dan alles goed
- Margriet gaat 1 x terug, schreeuwt dan aha ik wist t , zogenaamd om nu alles goed te hangen, maar t gaat nog steeds niet
- Carolina gaat ook 1 x terugpakt meer dan haar eigen stuk, en doet t ook niet slecht.

ik kom toch bij Margriet uit

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #158 Gepost op: 15-01-2015, 15:06:47 »
Dank Rat en g-root voor het prachtige overzicht. maar over een ding had ik twijfel, en ik heb het diverse keren teruiggezien.
je hebt Carolina en Martine omgedraaid.

Volgens mij heb je gelijk! Ik heb het aangepast.

Toevoeging: Het derde schilderij van links op de muur van Marlijn is ook goed.

Ook aangepast.

En de spelling van ViKtor verbeterd, speciaal voor Lo.
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Incognito

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - National Gallery
« Reactie #159 Gepost op: 15-01-2015, 17:25:33 »
Veel lof voor jullie voor het uitpluizen van zo'n opdracht. Zal toch de nodige uurtjes in hebben gezeten denk ik! Als ik het zo bekijk lijken vooral de wanden van Rik en Margriet een puinhoop, of zie ik dit verkeerd? Heel ophelderend!
Incognito is the way to go..