Ik had deze respons wel verwacht, maar nu hebben we tenminste cijfers. Hopelijk doet productie hier ooit iets mee.
Verder is het een interessante discussie, ook omtrent de zwarte vrijstelling.
Daarnaast is een zwarte vrijstelling ook niet iets waar je zelf wat aan hebt.
Natuurlijk heb je er wel zelf iets aan.
Een joker van al je tegenspelers elimineren is effectief hetzelfde als zelf een joker inzetten. Tegenstanders meer fout vs. jij meer goed. Zelfde idee.
Liever zie ik de de zwarte vrijstelling vervangen worden door de 'groepsvrijstelling'.
Het probleem dat ik voorspel met een groepsvrijstelling is dat het en complete no-brainer is om die in te zetten. Iedereen doet dat. Iedereen tot nu toe doet dat. De enige reden die ik kandidaten heb zien aandragen om te twijfelen, is dat ze zelf al vrijgesteld waren. Anders gezegd, het voegt helemaal geen interessante verhoudingen in tussen de kandidaten toe als iemand een groepsvrijstelling in bezit heeft, je weet toch al dat die wordt ingezet.
Alles dat een zekere vrijstelling voor jezelf inhoudt, zet je meteen in, want wie weet zit je er straks mee in het vliegtuig. Ongeacht of dan iedereen door is. Dat is althans wat ik observeer na 14,4 seizoenen WIDM
De enige reden om een vrijstelling niet in te zetten, is die zwarte vrijstelling. Conclusie: die zwarte vrijstelling maakt van een no-brainer een dilemma. Dus de zwarte vrijstelling maakt het spel interessanter.
En ik vind zelf ook dat opdrachten meer om geld moeten gaan. Maar waarschijnlijk is dan the follow-the-money-methode te makkelijk. Ik denk dat ze daarom jokers hebben bedacht: om het beeld dat follow-the-money geeft, wat te doen verwateren, waardoor we meer moeten nadenken om de mol te vinden.
Het verdienen van geld belonen met jokers vind ik ook nog steeds een heel goed idee. Op het moment wordt juist het níet-verdienen van geld beloond met jokers (immers, het is vaak geld óf jokers).
- De mol heeft helemaal niks aan [de zwarte vrijstelling].
De mol heeft ook niks aan geld, jokers en vrijstellingen (behalve kandidaterig overkomen, en dat is voor de ZV natuurlijk idem dito
).
Laat het de inzetter dan bijvoorbeeld 500 euro kosten.
In dit spel kan iets niet "de inzetter 500 euro kosten". Iets kan alleen de
winnaar 500 euro kosten, want alles gaat via de gropspot en die gaat naar de winnaar. Om die reden is ergens voor moeten betalen eigenlijk nooit echt een sterke stimulans geweest om iets niet te doen. Een joker krijgen doet iedereen, een joker kopen voor 500 euro doet ook iedereen.