Auteur Topic: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding  (gelezen 41000 keer)

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Gepost op: 30-01-2015, 20:43:38 »
Plaats hier alles wat je kwijt wilt over opdracht 1 uit de 5e aflevering
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline BobW

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #1 Gepost op: 30-01-2015, 21:58:22 »
Goed punt bij Moltalk. Als Marlijn of Carolina de Mol zou zijn, dan zouden ze er voor moeten zorgen dat de andere kandidaten de vragen fout zouden beantwoorden. Maar Marlijn en Carolina hebben alle informatie juist doorgegeven terwijl dat voor hun helemaal niet nodig was.

Zeer onmols dus van die twee.

Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #2 Gepost op: 30-01-2015, 22:01:59 »
Goed punt bij Moltalk. Als Marlijn of Carolina de Mol zou zijn, dan zouden ze er voor moeten zorgen dat de andere kandidaten de vragen fout zouden beantwoorden. Maar Marlijn en Carolina hebben alle informatie juist doorgegeven terwijl dat voor hun helemaal niet nodig was.

Zeer onmols dus van die twee.

Of je neemt als mol een klein risico door voor de jokers te gaan. Dan gaan de andere kandidaten waarschijnlijk vol aan de bak om je je jokers af te nemen.

Offline BobW

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #3 Gepost op: 30-01-2015, 22:03:19 »
Of je neemt als mol een klein risico door voor de jokers te gaan. Dan gaan de andere kandidaten waarschijnlijk vol aan de bak om je je jokers af te nemen.

Maar dat mag alleen als ze de vragen goed hadden. Door de juiste informatie te geven namen Marlijn en Carolina risico dat de andere 5 toch een keer voor geld zouden kiezen.

Ze verzonnen heel veel tijdens de rondleiding dus hier hadden ze ook prima foute informatie kunnen verzinnen.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #4 Gepost op: 30-01-2015, 22:31:41 »
Martine riep inderdaad bijna tegelijk met Rik dat de Boeddha 40 meter hoog was. Er werd voor gekozen om in ieder geval 1 joker weg te spelen. Daarna heeft Martine de rest van de vragen haar mond gehouden, maar riep wel als eerste steeds dat ze een joker moesten wegspelen (zelfs nadat Rik en Chris hebben besloten om na 2 jokers voor het geld te gaan, dan komt Martine op de proppen en hoppa, weer een joker weggespeeld!) Goed gedaan, Mol Martine.  ::ok::
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Moljet

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #5 Gepost op: 30-01-2015, 22:40:25 »
Dat mijn mol Rik voor geld wou gaan, samen met Chris, is wel wat jammer  :-\\

Offline Hildewereld

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #6 Gepost op: 30-01-2015, 22:43:08 »
Ik schrok er ook even van, ja. Maar hij protesteerde nou ook niet bepaald toen ze toch voor jokers gingen.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #7 Gepost op: 30-01-2015, 22:46:58 »
Goed punt bij Moltalk. Als Marlijn of Carolina de Mol zou zijn, dan zouden ze er voor moeten zorgen dat de andere kandidaten de vragen fout zouden beantwoorden. Maar Marlijn en Carolina hebben alle informatie juist doorgegeven terwijl dat voor hun helemaal niet nodig was.

Zeer onmols dus van die twee.

Oneens. Achteraf blijkt dan dat je foute info hebt doorgegeven en val je door de mand als mol. Als kandidaat is er namelijk geen reden om correcte info te verdraaien.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #8 Gepost op: 30-01-2015, 23:00:06 »
Ik verwacht er geen hint in maar:
Weet iemand wat er in Singalees op de joker/geld-boxjes stond?
...óf niet!

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #9 Gepost op: 30-01-2015, 23:00:22 »
Dat mijn mol Rik voor geld wou gaan, samen met Chris, is wel wat jammer  :-\\

Rik plantte het zaadje, maar weet dat een rasechte kandidaat eenmaal voor de keuze: joker wegspelen (=Marlijn/Carolina iets niet gunnen) een ander liever iets niet gunt dan geld te verdienen voor de pot doordat Carolina en Marlijn daadwerkelijk een joker mogen houden. Dus het was m.i. een proefballonnetje om te polsen hoe men zou reageren. Vraag goed, Art vraagt: joker weg of geld in de pot? In de chaos wordt dan meteen in een meerderheid besloten een joker weg te spelen, zelfs als Rik als mol nog oppert: echt geen geld in de pot? Oké dan, meerderheid beslist. Lekker subtiel de kandidaten bewerken noem ik dat  ::ok::
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Moljet

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #10 Gepost op: 30-01-2015, 23:03:04 »
Rik plantte het zaadje, maar weet dat een rasechte kandidaat eenmaal voor de keuze: joker wegspelen (=Marlijn/Carolina iets niet gunnen) een ander liever iets niet gunt dan geld te verdienen voor de pot doordat Carolina en Marlijn daadwerkelijk een joker mogen houden. Dus het was m.i. een proefballonnetje om te polsen hoe men zou reageren. Vraag goed, Art vraagt: joker weg of geld in de pot? In de chaos wordt dan meteen in een meerderheid besloten een joker weg te spelen, zelfs als Rik als mol nog oppert: echt geen geld in de pot? Oké dan, meerderheid beslist. Lekker subtiel de kandidaten bewerken noem ik dat  ::ok::
Hoop dat je gelijk hebt, verder vond ik hem weer behoorlijk Mols hoor ;)

Offline Molletjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #11 Gepost op: 30-01-2015, 23:07:06 »
Was mij ook opgevallen. Ook opmerkelijk vond ik het moment dat Rik naast Marlijn kwam gelopen terwijl ze een joker pakte. Rik moet dat gezien hebben, sprak Marlijn er misschien zelfs op aan? Waarom gooit hij dat niet in de groep?

Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #12 Gepost op: 30-01-2015, 23:10:31 »
je zou als mol natuurlijk ook gewoon de twee dames kunnen betrappen (of ervoor zorgen dat iemand anders dat doet). Dat was een veel efficientere wijze geweest om de opdracht te laten mislukken. Voor ons als kijker is trouwens de huidige uitkomst leuker om te zien.

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #13 Gepost op: 30-01-2015, 23:47:26 »
Maar zou het niet zo zijn dat er geld in de pot was gekomen als de dames betrapt waren? Je zou toch verwachten dat er een beloning voor de overige kandidaten is bij oplettend gedrag.
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #14 Gepost op: 31-01-2015, 00:35:21 »
Maar zou het niet zo zijn dat er geld in de pot was gekomen als de dames betrapt waren? Je zou toch verwachten dat er een beloning voor de overige kandidaten is bij oplettend gedrag.

Als ze ontdekt zouden worden was de rondleiding gelijk voorbij en de opdracht mislukt.

Heb een beetje nare bijsmaak aan deze opdracht over gehouden aangezien de rollen door Art werden verdeeld en niet door de groep werden gekozen.
Ik vind dit altijd erg vervelend omdat de mol op die manier wel heel erg op de juiste plaats wordt gezet  ::niet-ok::
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #15 Gepost op: 31-01-2015, 00:39:22 »
Erg leuke opdracht door de dubbele agenda ::bravo::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #16 Gepost op: 31-01-2015, 02:09:00 »
Erg leuke opdracht door de dubbele agenda ::bravo::.
Altijd interessant inderdaad. Bij dit soort opdrachten met een twist komt gebrek aan voorkennis bij kandidaten vaak bovendrijven. :)

Offline Joeyversteeg12

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Onschuldig, maar niets is wat het lijkt..
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #17 Gepost op: 31-01-2015, 03:05:04 »
Overzichtje:

Wie vertelt wat (rondleiders)
- 40 meter hoog: Carolina, Marlijn herhaalt nadrukkelijk
- 3 kunstenaars: Carolina, Marlijn herhaalt nadrukkelijk
- 22.000 tekeningen: Marlijn
- 550 verhalen: Marlijn

Wie geeft welke goede antwoorden, jokers of geld
- 40 meter hoog: Margriet, Rik herhaalt --> unaniem joker
- 22.000 tekeningen: Chris --> Martine en Rik "Nog 1 joker minder", rest zwijgt dus stemt toe
- 550 verhalen: Chris, discussie, Rik bevestigt --> Martine, Margriet en Viktor joker, Chris en Rick geld.
- 3 kunstenaars: Rik, Margriet herhaalt --> Martine, Margriet en Viktor joker, Chris en Rick zwijgen.

Andere acties:
- Martine vraagt Marlijn of ze het aantal tekeningen nog eens kan herhalen (onmols?)
- Rik vraagt wat het bakje precies moet voorstellen (onmols)
- Margriet jaagt groep op om door te lopen (??)

Conclusie:

Onmols: Chris en Rik
Neutraal: Carolina en Marlijn
Mols: Margriet en Martine (en Viktor)

Offline Janorator

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #18 Gepost op: 31-01-2015, 04:16:34 »
Wat is de beste molpositie?

Marlijn en Caro geven uiteindelijk toch de informatie die ze blijken nodig te hebben, dit wil je niet als mol want zo kan er alsnog geld op het einde in de pot komen. Een tactiek zou zijn: betrapt worden, dan komt er sowieso geen geld in de pot, dit maakt je echter zeer verdacht bij je mederondleider en misschien ook bij de medekandidaten. Marlijn en Caro doen er echt alles aan om niet betrapt te worden, zo verzint Caro zelfs iets om Chris niet heel de tijd achteraan te laten lopen. Zeer onmols van beide dames. Vooral van Caro eindelijk echt kandidatengedrag!

In de groep die wordt rondgeleid zitten geeft je veel meer speelruimte. Zo kan je de meiden betrappen als je merkt dat ze voor het geld gaan. En op het einde kan je dus de jokers wegspelen met de juiste antwoorden ipv geld.
Echter weten we natuurlijk niet wat er gebeurt was als de dames werden betrapt: "De toer voorbij en de opdracht mislukt" volgens Art. Telde dit enkel voor de dames of voor de hele groep? Het lijkt me ergens logisch dat er dan een beloning zou zijn voor die andere groep. Want anders zou de mol de dames toch altijd willen betrappen tijdens de toer...

« Laatst bewerkt op: 31-01-2015, 04:19:34 door Janorator »

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #19 Gepost op: 31-01-2015, 10:25:04 »
Ik vraag me ook af hoe dit spel verlopen zou zijn als Marlijn en Carolina voor het geld zouden zijn gegaan, ipv de jokers. Was dan het omgekeerde gebeurd? Zou de groep dan jokers hebben kunnen verdienen door geld weg te spelen? Of zou het dan nooit zover gekomen zijn, omdat de Mol ze dan gewoon betrapt zou hebben? Vragen, vragen...  ;D

Sowieso vind ik dat door sommigen wat al te snel de conclusie wordt getrokken dat ervoor kiezen om jokers weg te spelen alleen maar mols is. Het is bij uitstek ook kandidatengedrag, wat wordt bevestigd door het feit dat de meerderheid hier telkens voor gaat. Ze kunnen niet allemaal de Mol zijn, hè? :P